Zuinige man

16-09-2017 10:41 363 berichten
Mijn man en ik beide veertigers hebben wel eens gesprekken over geld de laatste tijd.
Er hebben geen gezamenlijke kinderen, de mijne zijn al de deur uit en hij heeft een zoon van 18 die bij ons woont.

Hij is altijd wel zuinig geweest met uitspattingen aldaar maar goed.

Daarin tegen ben ik vrij gul en denk niet al te diep na bij een aankoop, heb het niet over impulsieve aankopen, oké dat komt ook wel voor.

Mijn man heeft altijd gespaard en heeft bezittingen, heb het over ongeveer twee ton.

Zelf heb ik ook gespaard in de loop der jaren en heb ongeveer 15 duizend euro op de bank.

Dit jaar ben ik gestopt met werken en leef nu van mijn WW en zo nodig spaargeld.
En doen fifty fifty.
Wel wil ik toch weer aan het werk, eventueel part time.
Het leek mij heerlijk om huisvrouw te zijn:-) en ivm met een angststoornis werd werken soms lastig in de zin van paranoïde op het werk te verschijnen.
Middels therapie en medicatie ben ik weer flink opgelapt gelukkig.

Uiteraard moet mijn man zelf weten wat hij met zijn geld doet en wil, dit is van hem en ook van voor mijn tijd en tja bemoei mij daar niet mee, dat zou ik best onbeschoft vinden als ik dat wel deed.

Echter beknibbeld hij soms een beetje boel, of hoe moet ik zeggen... tja hij maakt van die rekensommetjes zodat hij geen cent teveel betaald of t lijkt wel dat hij liever niks mee betaald bij bepaalde aankopen.

Zoals we bij de drogist waren voor scheerspul voor hem en ik een pak tampons en Deo nodig had, hup in t mandje.
In de auto gelijk de bon dat ik wel moest terug betalen wat ik ook van plan was.

Nou leeft hij echt karig terwijl hij wel leuke dingen zou kunnen doen, ook voor zichzelf.

We hadden het over een reis naar Italië, echter vindt hij dat te duur en ik heb het geld wel maar hij niet lijkt het...

Wasmachine laatst stuk, samen een nieuwe gekocht fifty fifty en dit is een rib uit zijn lijf zegt hij steefs.
Hij verdient iets boven modaal.
Hij houdt elke maand aardig over.

Een nieuw bed is nodig, te duur vind hij.
Onze zitbank is uitgezakt en de veren prikken in je kont, geen nieuwe nodig zegt hij.

Mijn auto heb ik laatst laten maken en even voorschieten vond hij moeilijk, heb toen een dag extra gewacht en mijn spaargeld geplunderd.

Een bloemetje vindt hij onzin, kaarsjes mag ik zelf halen want het heeft voor hem geen toegevoegde waarde enz.

Zijn geld blijft hij onaantastbaar op de bank houden en heeft geenszins plannen, hoeft niet voor mij maar ook niet voor zichzelf of zijn zoon.

Hij vind het fijn te weten dat hij geld op de bank heeft en geniet van het bedrag dat daar staat te staan.

Als hij een keer een euro heeft bespaard dan vind hij dat ook zalig.

Heb dus zelf onlangs een nieuwe TV gekocht omdat deze kapot ging en aangezien hij weinig TV kijkt, tja wil hij minder betalen, nou prima als t zo moet.

Wanner mijn familie komt en ik gebakjes ofzo haal, betaald hij niet mee.
Is mijn moeder jarig, dan betaald hij bv niet mee maar krijgt wel cadeaus van mijn familie.
Als hij me wel eens een lift geeft naar mijn ouders ca 25/km verderop, dan wil hij benzine geld.

Weet niet wat ik met dit topic wil maar pff vermoeiend.

Ga wel regelmatig met vriendinnen een weekend weg want hij vindt dat te duur.

Als t gratis is en voor een dubbeltje op de eerste rij is echt iets voor hem.

Een reis zit er niet in, een bank voorlopig ook niet, irtiteer me aan het beknibbelen van Dagobert duck.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 17:44
5.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-09-2017 11:07
Deze man is ontzettend zuinig en gunt jou weinig.

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat als je ww ophoudt.
Jij hebt dan geen inkomen meer. Als er helemaal geen inkomen meer binnenkomt is 15.00 euro spaargeld peanuts. Dat is dan zo op.

Aangezien jij al kinderen hebt die de deur uit zijn ben je niet zo piep jong meer.
Een baan vinden kan dan best lastig worden. Zeker als je een aantal jaar thuis bent geweest en last hebt van een angst stoornis.

Als jij geen inkomen meer hebt en je spaargeld is op dan wordt hij geacht jou te onderhouden.
Deze man heeft daar overduidelijk geen zin in.

Zou mijn niets verbazen dat als jij geen baan vindt jullie over een paar jaar uit elkaar zijn omdat hij echt geen zin heeft om jou te onderhouden.

Hoewel ik hem vreselijk zuinig vindt snap ik hem ook wel een beetje.
Hij heeft altijd hard gewerkt en gespaard en jij zegt zomaar je baan op om huisvrouw te worden terwijl je geen thuiswonende kinderen hebt. Jij bent van het geld uitgeven. Hij ziet zijn spaargeld al in rook opgaan aan jouw kaarsjes en andere overbodige prullaria. Dat had hij niet voor ogen toen hij aan het sparen was. .
Precies.
Als TO van 1971 is dan is ze pas rond de 45. Veel mensen hebben dan nog (kleine) thuiswonende kinderen en staan midden in het werkende leven.
Ben het ermee eens dat je als partners voor elkaar moet zorgen en niet zo spastisch op kleine uitgaves hoeft te letten.
Er zal een reden achterzitten.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Zeg tegen je familie dat hij liever geen cadeaus ontvangt.
Koop een eenspersoonsbed waar alleen jij in slaapt.
Koop een fijne stoel/bank waarop alleen jij mag zitten.

Oftewel, dit is te kinderachtig.

Ik snap wel dat hij niet voor een huisvrouw wil betalen, maar dit gaat wel erg ver aangezien je nog wel bijdraagt.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 16-09-2017 11:17
5.26% gewijzigd
Donna1971 schreef:
16-09-2017 11:03
Zal de schrijffouten syrsks herstellen in mij openings topic.

Krijg bezoek van mijn broer waar ik dus een lunch voor maak, pff mijn man vindt de lucht te duur, was 20 euro kwijt.

Hij is altijd zuinig geweest alleen in het begin niet zo extreem maar we hebben eerst gelat.
Nu gaat hij toch echt te ver! ;-D

Ik denk dat wanneer jij een baan hebt gevonden en je eigen inkomen weer hebt dat deze irritaties minder worden, maar echt gezellig klinkt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-09-2017 11:03
Zal de schrijffouten syrsks herstellen in mij openings topic.

Krijg bezoek van mijn broer waar ik dus een lunch voor maak, pff mijn man vindt de lucht te duur, was 20 euro kwijt.

Hij is altijd zuinig geweest alleen in het begin niet zo extreem maar we hebben eerst gelat.
Sorry maar een thuislunch van 20 euro vind ik ook belachelijk duur.

Misschien vind je man dat jij de waarde van geld niet zo goed kent
Afschuwelijk. Het is een vrek. Aan je eigen vrouw benzinegeld vragen? Ik had m keihard uitgelachen.
Hier gewoon alles op 1 hoop, en daar kopen we scheerschuim en tampons van.
Alle reacties Link kopieren
Zeg hem dat als hij mee wil lunchen, Hij zijn eigen lunchpakket moet meebrengen. :proud:
anoniem_288431 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 11:21
3.49% gewijzigd
When they go low, we go high. (M.Obama)
Dan neem je geen nieuwe bank maar haalt hij maar een goede bank van Marktplaats op.
Maar jullie zijn getrouwd en hebben beiden inkomen. Hebben jullie geen verdeling van het geld? Wie wat betaalt?
Heeft hij 2 ton op de bank staan? Hopelijk wel verdeeld over 2 banken ;-) Levert momenteel geen rente op kan hij beter ergens in investeren...
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-09-2017 10:56
Helemaal omdat je niet voor de grap niet werkt, ook best spaart dus je komt niet als een profiteur over.
Normaal gesproken zou je je dan ziek melden. Niet zomaar zeggen ik stop met werken.
Dat heeft namelijk nogal gevolgen voor je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik die fifty fifty deal ook niet accepteren. Zijn zoon van 18 telt gewoon als een volwassene, dus dan mag hij 2/3 betalen en jij 1/3. Bah dat je met zoiemand samen kunt zijn.
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:16
Sorry maar een thuislunch van 20 euro vind ik ook belachelijk duur.

Misschien vind je man dat jij de waarde van geld niet zo goed kent
.
Voor brood met kaas wel, voor brood met biefstuk kom je al snel aan dat bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ze betaald nu nog mee.

Maar ww is niet oneindig.
Spaargeld is echt zo op als je een dure reis, een nieuw bed en een nieuwe tv koopt en daarnaast voor de helft bijdraagt in het huishouden.

Je kan het de man niet kwalijk nemen dat hij niet alleen aan de korte termijn denkt zoals to. Ik heb nu toch nog geld.
Maar ook aan de lange termijn. De termijn dat hij to voor zo'n jaartje of 15 a 20 moet onderhouden van alleen zijn inkomen als ze bij elkaar blijven. Dan kan ik mij voorstellen dat je het niet leuk vindt als to dan geld uitgeeft aan dingen waar hij nooit of veel minder geld aan zou uitgeven.
Als hij de uitgaven zo apart wil doen doe jij het toch ook.

Was voor hem en zoon doen,afschrijving wasmachine/wasmiddel/was opvouwen/opruimen en eventueel strijkwerk 15 euro per keer
Koken voor hem en zoon/afwassen en opruimen 15 euro per keer
Schoonmaken van hun rotzooi 15 euro per uur

en ga zo maar door
Alle reacties Link kopieren
Huisvrouw zijn kan je echt wel op je buik schrijven bij deze man.
En daar heeft hij groot gelijk in, want waarom zou een volwassen vrouw compleet onderhouden moeten worden?

Als je niet wilt dat je huwelijk knapt, reken er maar op dat je tenminste part-time zal moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-09-2017 11:24
.
Voor brood met kaas wel, voor brood met biefstuk kom je al snel aan dat bedrag.
Broodje met kaas is toch ook gewoon prima? Het gaat toch om de gezelligheid en niet om het dure eten?

Kopje soep met een broodje kaas is echt geen 20 euro
Alle reacties Link kopieren
Dit is te idioot voor woorden..
Alle reacties Link kopieren
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:33
Broodje met kaas is toch ook gewoon prima? Het gaat toch om de gezelligheid en niet om het dure eten?

Kopje soep met een broodje kaas is echt geen 20 euro
Ik zou ook uitpakken en een luxe lunch op tafel zetten. Nog wel meer dan 20 euro.
Moet ik toch weten.
Daar gaat het niet om, Het gaat om de mening van TO en haar man. Die staan niet naast elkaar maar tegenover elkaar.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Hoezo krijg jij WW als je zelf gestopt bent met werken? Je bent in therapie, dan zou je zeggen dat je in de ziektewet zit ofzo.

En een thuislunch van 20 euro vind ik ook aan de prijs. Wat broodjes, beleg, eventueel soep en stokbrood en wat te drinken. Dan kom ik niet aan 20 euro.

Ik vind hem wel gierig en ben blij dat de mijne zo niet is, maar ik snap ook niet dat jij jezelf wil laten onderhouden. Waarom?
Waar zit die 2 ton in? In onroerend goed of staat het op de bank?

Ik ken ook zo iemand met nu veel geld maar dat geld zat lange tijd in een appartement dat heel lang niet verhuurd werd. Nu sinds enige tijd wordt het weer verhuurd.
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:33
Broodje met kaas is toch ook gewoon prima? Het gaat toch om de gezelligheid en niet om het dure eten?

Kopje soep met een broodje kaas is echt geen 20 euro
.
Tja, als ik iemand uitnodigde om te komen lunchen dan pak ik ook wat meer uit, als ik iemand vraag en broodje mee te blijven eten dan niet.

En misschien had TO werk voor 20 euro boodschappen maar gaat niet alles in een keer op. Je kunt bijvoorbeeld geen twee schrapjes boter halen, dat wordt een heel pak.
Alle reacties Link kopieren
Gierigheid vind ik een vreselijke eigenschap. Een echte afknapper. Maar sparen en nadenken over je financiële toekomst, dat is nodig, daar kom je niet onderuit.
Misschien vindt hij jou spilzuchtig, en komt zijn gierigheid extra naar boven als een soort compensatie.
Ik vind dat je wat geld betreft echt wel op één lijn moet zitten, anders heb je heel veel ergernis.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand vanwege gezondheidsredenen niet kan werken kun je natuurlijk moeilijk zeggen 'hup aan het werk jij', maar het zijn wel dingen waar je aan werkt, dus wellicht zit een parttime baan er wel in.

Het gaat hier denk ik om een wisselwerking. Ik herken het ergens uit de relatie met een ex. Hij had nooit geld, maar was wel vrij makkelijk met het uitgeven ervan. Ik leefde van ongeveer 1500 euro per maand (met twee kinderen) en had op een gegeven moment richting de 20.000 euro op de bank gespaard.
Ik had ook de neiging om hier heel erg aan vast te blijven houden, het gaf mij een bepaald gevoel van zekerheid dat dat geld er was mocht er echt iets misgaan. Dat ik dan iets kon overbruggen bijv.

Ik vond het ook een onprettige gedachte dat hij die buffer niet had en vroeg me wel eens af wat er zou gebeuren als hij echt in de problemen zou komen, bijv. hypotheek niet meer zou kunnen betalen o.i.d. Nu begrijp ik dat dat niet mijn verantwoordelijkheid was, maar was gewoon bang dat hij dan noodgedwongen bij mij zou moeten intrekken. Dus dan maar liever zorgen dat ik een beetje buffer had om korte situaties van crisis te kunnen overbruggen.

Wellicht zit zoiets er bij hem ook achter, maar daar zul je over moeten praten lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Mijn god, wat aan afknapper.
Met zo'n persoon zou ik echt niet kunnen leven.

Doet me ergens aan denken.
Vriendin vertelde eens dat ze met de vriendengroep eten besteld hadden bij de snackbar.
Er was een stel waarvan de vriend tegen zijn vriendin zei waar iedereen bij zat : ik krijg nog wel ... van jou voor de patat en frikandel!

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Jeeeetje, ik krijg hier echt de kriebels van.. Niet eens ff tampons willen betalen, hij houdt toch van je? Hij wil neem ik aan een verdere toekomst met jou? Echt bizar, sorry..
Alle reacties Link kopieren
[quote=Tr0tter post_id=27554732 time=1505551982 user_id=299213]
Je snapt het inderdaad niet.


Hoezo snap ik het inderdaad niet? Ik ben getrouwd en moet er niet aandenken dat we allebei een aparte rekening hebben en met bonnetjes gaan slingeren. We hebben alles op 1 hoop, dat keurt het viva forum dan wel niet goed, maar voor ons werkt het prima. Niemand is afhankelijk van elkaar, we runnen met z'n allen een huishouden en gunnen elkaar alles.
Alle reacties Link kopieren
Overigens was die ex in het begin zelf ook zo krenterig. Hij begon waar vrienden bijzaten over de kosten van het water voor het douchen. Ik zorgde uiteindelijk maar dat ik daar nooit meer hoefde te douchen, dan maar eerder naar huis.

Maar wat ik probeer aan te geven is dat er van alles achter kan zitten en dat je moet proberen daarover in gesprek komen en niet in de verwijtende sfeer. Uiteindelijk kan dit natuurlijk niet zo doorgaan, jullie passen op dit gebied totaal niet bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven