Zuinige man

16-09-2017 10:41 363 berichten
Mijn man en ik beide veertigers hebben wel eens gesprekken over geld de laatste tijd.
Er hebben geen gezamenlijke kinderen, de mijne zijn al de deur uit en hij heeft een zoon van 18 die bij ons woont.

Hij is altijd wel zuinig geweest met uitspattingen aldaar maar goed.

Daarin tegen ben ik vrij gul en denk niet al te diep na bij een aankoop, heb het niet over impulsieve aankopen, oké dat komt ook wel voor.

Mijn man heeft altijd gespaard en heeft bezittingen, heb het over ongeveer twee ton.

Zelf heb ik ook gespaard in de loop der jaren en heb ongeveer 15 duizend euro op de bank.

Dit jaar ben ik gestopt met werken en leef nu van mijn WW en zo nodig spaargeld.
En doen fifty fifty.
Wel wil ik toch weer aan het werk, eventueel part time.
Het leek mij heerlijk om huisvrouw te zijn:-) en ivm met een angststoornis werd werken soms lastig in de zin van paranoïde op het werk te verschijnen.
Middels therapie en medicatie ben ik weer flink opgelapt gelukkig.

Uiteraard moet mijn man zelf weten wat hij met zijn geld doet en wil, dit is van hem en ook van voor mijn tijd en tja bemoei mij daar niet mee, dat zou ik best onbeschoft vinden als ik dat wel deed.

Echter beknibbeld hij soms een beetje boel, of hoe moet ik zeggen... tja hij maakt van die rekensommetjes zodat hij geen cent teveel betaald of t lijkt wel dat hij liever niks mee betaald bij bepaalde aankopen.

Zoals we bij de drogist waren voor scheerspul voor hem en ik een pak tampons en Deo nodig had, hup in t mandje.
In de auto gelijk de bon dat ik wel moest terug betalen wat ik ook van plan was.

Nou leeft hij echt karig terwijl hij wel leuke dingen zou kunnen doen, ook voor zichzelf.

We hadden het over een reis naar Italië, echter vindt hij dat te duur en ik heb het geld wel maar hij niet lijkt het...

Wasmachine laatst stuk, samen een nieuwe gekocht fifty fifty en dit is een rib uit zijn lijf zegt hij steefs.
Hij verdient iets boven modaal.
Hij houdt elke maand aardig over.

Een nieuw bed is nodig, te duur vind hij.
Onze zitbank is uitgezakt en de veren prikken in je kont, geen nieuwe nodig zegt hij.

Mijn auto heb ik laatst laten maken en even voorschieten vond hij moeilijk, heb toen een dag extra gewacht en mijn spaargeld geplunderd.

Een bloemetje vindt hij onzin, kaarsjes mag ik zelf halen want het heeft voor hem geen toegevoegde waarde enz.

Zijn geld blijft hij onaantastbaar op de bank houden en heeft geenszins plannen, hoeft niet voor mij maar ook niet voor zichzelf of zijn zoon.

Hij vind het fijn te weten dat hij geld op de bank heeft en geniet van het bedrag dat daar staat te staan.

Als hij een keer een euro heeft bespaard dan vind hij dat ook zalig.

Heb dus zelf onlangs een nieuwe TV gekocht omdat deze kapot ging en aangezien hij weinig TV kijkt, tja wil hij minder betalen, nou prima als t zo moet.

Wanner mijn familie komt en ik gebakjes ofzo haal, betaald hij niet mee.
Is mijn moeder jarig, dan betaald hij bv niet mee maar krijgt wel cadeaus van mijn familie.
Als hij me wel eens een lift geeft naar mijn ouders ca 25/km verderop, dan wil hij benzine geld.

Weet niet wat ik met dit topic wil maar pff vermoeiend.

Ga wel regelmatig met vriendinnen een weekend weg want hij vindt dat te duur.

Als t gratis is en voor een dubbeltje op de eerste rij is echt iets voor hem.

Een reis zit er niet in, een bank voorlopig ook niet, irtiteer me aan het beknibbelen van Dagobert duck.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 17:44
5.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
16-09-2017 12:39
Als je beiden werkt en iets boven modaal verdient. Je vaste lasten op orde hebt. Geen big spender bent.
Een kleine erfenis en een huis gunstig verkopen en je zit zo op 2 ton.
Dat is inderdaad goed mogelijk.
Maar dan zijn de omstandigheden ook gewoon bijzonder gunstig geweest. Een verkoop én een erfenis.
Dus mijn vraag aan TO die ze ook niet hoeft te beantwoorden: hoe zit dat nou precies bij hem?

Als mij dit zo zou overkomen had ik me voor ogen gehouden dat hij mogelijk heeft lopen blaaskaken over zijn saldo, maar dus misschien wel niets heeft. Is mij persoonlijk al eens overkomen ook, en achteraf sta je dan : had ik nou écht niet aan zien komen.

Vind het in ieder geval heel oneerlijk naar TO toe. Hier werken we ook beide. Eigenlijk is geld hier totaal geen aandachtspunt. Gewoon samsam met het recht om te kopen wat je wilt van je eigen geld. Zo moet mijn man wel eens mopperen op wat ik zoal koop omdat hij de boel weer aanvult, en heb ik ook wel eens maandenlang extra moeten betalen aan alles voor zijn dure hobby. We zien wel wie er het ruimst bijzit in de maand wanneer er betaald moet worden. Als dit samsam heet, dan ja.. guilty haha.
anoniem_353706 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 12:51
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:33
Broodje met kaas is toch ook gewoon prima? Het gaat toch om de gezelligheid en niet om het dure eten?

Kopje soep met een broodje kaas is echt geen 20 euro
Ga jij nou bepalen hoe duur een lunch moet zijn en wat men zou moeten eten? Belachelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-09-2017 11:39
Hoezo krijg jij WW als je zelf gestopt bent met werken? Je bent in therapie, dan zou je zeggen dat je in de ziektewet zit ofzo.

En een thuislunch van 20 euro vind ik ook aan de prijs. Wat broodjes, beleg, eventueel soep en stokbrood en wat te drinken. Dan kom ik niet aan 20 euro.

Ik vind hem wel gierig en ben blij dat de mijne zo niet is, maar ik snap ook niet dat jij jezelf wil laten onderhouden. Waarom?
Nog zo iemand; staat er ergens vermeld hoe een lunch er uit MOET zien en wat het maximaal mag kosten? Doe mij effe een linkje, dan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
silversky schreef:
16-09-2017 12:47
Zo moet mijn man wel eens mopperen op wat ik zoal koop omdat hij de boel weer aanvult, en heb ik ook wel eens maandenlang extra moeten betalen aan alles voor zijn dure hobby. We zien wel wanneer wie er het ruimst bijzit in de maand wanneer er betaald moet worden. Als dit samsam heet, dan ja.. guilty haha.

En precies daarom gooien veel mensen hun geld niet op één hoop. Hier nooit gemopper of gezeur over geld. We hebben allebei een eigen betaal- en spaarrekening en kunnen daarmee doen wat we willen. Ik moet er niet aan denken dat we tegen elkaar zouden zaniken omdat we vinden dat de ander teveel uitgeeft, alsjeblieft zeg.
In het geval van TO is er ook nog eens sprake van een samengesteld gezin, waarbij de kans dat het goed blijft gaan aanzienlijk kleiner is dan bij eerste huwelijken. Dan snap ik al helemaal dat je je spaargeld waar je zo hard voor gewerkt hebt of de erfenis van je ouders niet op het spel gaat zetten, met het risico dat je na een paar jaar de helft aan je (dan) ex mag meegeven.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 13:08
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-09-2017 12:48
Ga jij nou bepalen hoe duur een lunch moet zijn en wat men zou moeten eten? Belachelijk.
Sterker nog Ginerva, een droog stuk toast met een glas thee is ook prima.
Maar als iemand ervoor kiest te genieten van lekker eten, en daar graag voor betaald ook is daar ook niets mis mee toch? Zolang je het betalen kan zie ik het punt niet.

Daarin komen TO en haar partner elkaar ook niet tegemoet. Zij wilt veel en hij teert op weinig. Maar wel mee gaan zitten snoepen van TO haar luxe. Laat ze zelf toe ook..

Toch die nieuwe bank kopen en zo bezig blijven, of iets vinden dat beter bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Luxe broodjes, vers soepje, gerookte zalm, gekookte eieren,verse smeersels, vers fruit, sap, thee, koffie. Een glaasje lekkere champagne.

Mijn laatste luch thuis met 6 gasten. Met ons erbij totaal 11 personen.
Ik denk dat ik wel 50 euro of meer kwijt was.
When they go low, we go high. (M.Obama)
blijfgewoonbianca schreef:
16-09-2017 12:50
Nog zo iemand; staat er ergens vermeld hoe een lunch er uit MOET zien en wat het maximaal mag kosten? Doe mij effe een linkje, dan.

Inderdaad. Luxe broodjes, zalm, diverse worst en kaas, rauwkost, een salade, soep en vruchtensappen en je zit idd zo aan die 20 euro (voor 2 of 3 personen) als je het een beetje speciaal wil maken. En het kan toch? Ze leven niet van een minimum inkomen.
anoniem_354755 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 13:07
1.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
16-09-2017 12:56
En precies daarom gooien veel mensen hun gel niet op één hoop. Hier nooit gemopper of gezeur over geld. We hebben allebei een eigen betaal- en spaarrekening en kunnen daarmee doen wat we willen. Ik moet er niet aan denken dat we tegen elkaar zouden zaniken omdat we vinden dat de ander teveel uitgeeft, alsjeblieft zeg.
In het geval van TO is er ook nog eens sprake van een samengesteld gezin, waarbij de kans dat het goed blijft gaan aanzienlijk kleiner is dan bij eerste huwelijken. Dan snap ik al helemaal dat je je spaargeld waar je zo hard voor gewerkt hebt of de erfenis van je ouders niet op het spel gaat zetten, met het risico dat je na een paar jaar de helft aan je (dan) ex mag meegeven.
Wij kunnen sowieso haast niets sparen. Ik werk fulltime, man is deels afgekeurd en werkt dus parttime. Vandaar ook dat een persoonlijk overzicht voor ons er niet eens toe doet. Wat er maandelijks overblijft gaat naar 1 spaarrekening en zo sukkelen wij verder. Kunnen nog wel op vakantie ieder jaar dus verder niets te klagen ook. En niet echt dat er gezeur ontstaat, we gunnen elkaar nog wel het één en het ander hoor. Wanneer hij weer iets voor zijn motor wilt kopen kaart hij dat gewoon aan..stap ik even opzij met mijn schoenen, tassen en luchtjes. Maar zo kan ik net zo goed thuiskomen met een nieuwe jas, gekocht van ons gezamelijk inkomen en is hij gewoon oprecht blij voor me. Zo kan het dus ook.

Maar mochten wij ieder veel verdienen had ik denk ik dezelfde weg gekozen als jij. Ik zie zeker waar dat op veel punten beter is voor ons beide, zeker op de lange termijn en stel er gebeurd wat..

Maar voor ons voor nu is dat niet aan de orde. Wij vinden het wel best zo.
SaveAngie schreef:
16-09-2017 13:03
Luxe broodjes, vers soepje, gerookte zalm, gekookte eieren,verse smeersels, vers fruit, sap, thee, koffie. Een glaasje lekkere champagne.

Mijn laatste luch thuis met 6 gasten. Met ons erbij totaal 11 personen.
Ik denk dat ik wel 50 euro of meer kwijt was.
wij komen aardig overheen muv de champagne 😀
Ik vind het alarmerend als iemand zo gierig is dat hij geen andere bank wil aanschaffen omdat deze volledig is versleten. Deze man heeft het probleem dat het geld hem heeft en niet andersom.

Dus hij ontzegt zich alles omdat hij slaaf is geworden van zijn bankrekening. Geen kleine attenties voor zijn vrouw want dat kost geld, zeiken over tampons en lunches. Wat maakt het uit of een lunch 20 euro kost? Dat ben je zo kwijt als je vis, of andere dingen erbij haalt
Dan verbaas ik me erover dat TO schrijft dat ze in therapie is omdat ze een angststoornis heeft dat is nogal wat en dan het zure verwijt krijgt dat ze 'onderhouden' wordt. Het lijkt me als je lang in een relatie zit dat het geven en nemen is.

Dus als iemand problemen heeft dat je voor elkaar er bent en dat het niet op onderhoud komt. Onderhouden in een relatie is ook op geestelijk niveau dat je het fijn hebt met elkaar en dat je een modus weet te vinden voor dingen die er spelen. In het geval van TO kun je stellen dat het veel onderhoud kost om met deze vrek te leven die het plezier van het leven ontgaat vanwege de bankrekening en alle gram die hij dagelijks heeft spuit op zijn omgeving. Het swingt niet, hij moet gewoon een schop onder zijn achterste hebben.
Alle reacties Link kopieren
Romy2017 schreef:
16-09-2017 13:06
wij komen aardig overheen muv de champagne 😀
:cheers:
Roze bubbels bij de lunch.
Vindt mijn moeder echt een traktatie :heart:
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Alleen OP gelezen, dus misschien mosterd.....maar..

Heb je een partner of een huisgenoot?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:16
Sorry maar een thuislunch van 20 euro vind ik ook belachelijk duur.

Misschien vind je man dat jij de waarde van geld niet zo goed kent

Voor drie man, ga ik even vanuit, misschien zijn het er meer kan je anders lastig buiten de deur lunchen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een zeer vermoeiende situatie.
Ik vind mijn vriend al moeilijk(hij 26 en ik22 nog studerend).
Hij heeft niet graag geld uit aan uitjes of kledij en denkt er altijd duizend keer over na voor hij iets koopt.
Maar hij zegt wel altijd: ons huis later. En ons grond.
Maar echt zo van die grote aankopen doen zoals een wasmachine of auto zijn wel belangrijke zalen in het leven. Als je constant je man moet' afbetalen' lijkt me dat echt zeer lastig. En daar komen gewoon altijd ruzie van.
Ik begrijp dat hij wat op zen geld zit. Dat je het niet door ramen en deuren moet gooien. Maar je leeft maar 1 keer ! Dan kun je toch wat mooie herinneringen maken met de persoon waar je van houdt? Geniet er ook een beetje van zou ik hem zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
16-09-2017 12:21
Ik lees twee verschillende dingen.
Jij werkt minder/niet en leeft van spaargeld en ww. Je bouwt niet op.
Hij bouwt wel op en vindt het prettig om dit te blijven doen. Ik vind dat je geen aanspraak kunt maken op het geld van de ander, hoe veel het in jouw ogen dan ook is. Uit je post lees ik een beetje dat je zijn geld mede uitgeeft aan jouw plannen. Waarom zou hij daarin moeten meegaan? Ik zou het belangrijk vinden in mijn eigen onderhoud te kunnen (blijven!) voorzien, wat er ook gebeurd. Je stelt je afhankelijk op van zijn financiën. Kan me voorstellen dat hij dit onprettig vindt en zich defensief opstelt.

Ik kan je vriend wel begrijpen. Hij heeft gespaard en werkt en jij bent gestopt met werken en wil van je spaargeld leven en ww.
Je wil huisvrouw zijn.
Waarom zou je dat willen, als je kinderen volwassen zijn en jij veertiger?
Je vriend wil je duidelijk maken dat hij niet van plan is om je te onderhouden.
Waarom zou hij?
Bank versleten? Ik denk eerder dat jij vindt, dat je aan een andere bank toe bent.
Je klinkt alsof je gewend (verwend) bent, te kopen wat bij je op komt.
Alle reacties Link kopieren
wat een gezeur of de kosten van die lunch.ik neem aan dat to gewoon voor 20 euro boodschappen heeft gedaan.als ik naar de supermarkt ga voor broodjes en wat erop ,een gebakje ,een pak koffie en een pak jus ben ik ook 2 tientjes kwijt.
zou me wat zijn als mn man daarover ging zeuren.
het klinkt mij heel ongezond in de oren en ik zou met zo iemand niet samen kunnen leven.
doet me denken aan een programma van tlc.extreme huppeldepup. mensen die langs snackbars en restaurants gaan om hun zakken te vullen met zakjes ketchup en mayo en dergelijke acties. tenenkrommend.
viel me trouwens wel op dat het eigenlijk allemaal mannen waren,maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Extreme Cheapskates! Daar zaten trouwens ook vrouwen bij, hoor. Herinner me nog een vrouw die door haar moeder gedwongen werd om zo zuinig mogelijk te trouwen, dat was echt tenenkrommend. Een schuimrubberen nep bruidstaart lenen, een bruidsjurk uit de kringloop met onbestemde vlekken erop, huwelijksfeest in de gymzaal van een school, de moeder die via een internetcursus ambtenaar was geworden en het stel trouwde. Het is me achteraf nog steeds een raadsel waarom die bruid daaraan meewerkte. Ik herinner me ook nog een moeder die alle restjes van de pastasaus terugdeed in een fles, dat aan het eind van de week door de lasagne deed en dat aan gasten serveerde. Die lasagne werd dan ook nog gekookt in de vaatwasser. En zo waren er wel meer vrouwelijke cheapskates.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-09-2017 13:32
Extreme Cheapskates! Daar zaten trouwens ook vrouwen bij, hoor. Herinner me nog een vrouw die door haar moeder gedwongen werd om zo zuinig mogelijk te trouwen, dat was echt tenenkrommend. Een schuimrubberen nep bruidstaart lenen, een bruidsjurk uit de kringloop met onbestemde vlekken erop, huwelijksfeest in de gymzaal van een school, de moeder die via een internetcursus ambtenaar was geworden en het stel trouwde. Het is me achteraf nog steeds een raadsel waarom die bruid daaraan meewerkte. Ik herinner me ook nog een moeder die alle restjes van de pastasaus terugdeed in een fles, dat aan het eind van de week door de lasagne deed en dat aan gasten serveerde. Die lasagne werd dan ook nog gekookt in de vaatwasser. En zo waren er wel meer vrouwelijke cheapskates.
Dit is een zuinigheid die ziekelijk is. Het schiet z'n doel voorbij.
Ik denk dat vergaande zuinigheid een symptoom is van een onderliggend psychologisch probleem. Vasthouden, controle-dwang, angst, of wat dan ook.
Oppotten terwijl dit niet nodig is, en hierdoor schraal leven, is irrationeel. Je gaat dood, je kunt je geld niet meenemen. Maar blijkbaar geeft het hamsteren van geld een goed, geruststellend gevoel.
Alle reacties Link kopieren
"Wanner mijn familie komt en ik gebakjes ofzo haal, betaald hij niet mee.
Als hij me wel eens een lift geeft naar mijn ouders 25/km verderop dan wil hij benzine geld."

Dit vind ik nog wel het ergste van het verhaal. Zo liefdeloos, bah.
En dat is dan je man.
Ginerva schreef:
16-09-2017 11:16
Sorry maar een thuislunch van 20 euro vind ik ook belachelijk duur.

Misschien vind je man dat jij de waarde van geld niet zo goed kent
Keertje naar de visboer en je bent er zo!
iones schreef:
16-09-2017 12:18
Normaliter word je verondersteld om eerst je spaargeld op te maken en daarna pas krijg je ww.
ww is geen bijstand, ik denk dat je in de war bent. Mijn vriendin kreeg met haar villa van een miljoen nog (veel) ww.
Ik zou scheiden van een man zoals deze.
Geld is een middel om je leven prettig in te richten. Voor hem is het leven een middel om het doel geld te bereiken.
Jouw man bakt ze wel heel bruin. Dat presteert zelfs de mijne niet. Die vindt geld ook heel belangrijk.

Nou ja, eigenlijk het niet uitgeven van geld. Hij heeft namelijk geen idee van onze financiële situatie. Weet ongeveer hoeveel er binnen komt maar niet hoe groot de vaste lasten zijn en al helemaal niet hoe onze hypotheek in elkaar zit en hoe hoog die eigenlijk is. Heeft nog nooit een belastingaangifte van ons bekeken . Ik regel alle geldzaken en hij heeft nog nooit doorgepakr op mijn voorstel om samen een keer door de financiën te gaan. Opmerkelijk voor iemand met zo'n sterke mening over geld.

Ik heb geen moeite met uitgeven, mits een beetje binnen de perken, want we werken niet voor niks.

Die tegenstelling breekt ons nu op. Het heeft mede gezorgd voor een enorme verwijdering tussen ons. Het één of het ander is niet per se fout maar het gaat erg slecht samen.
Niets maar dan ook niets zo onaantrekkelijk dan de zuinige gierige mens!
Alle reacties Link kopieren
Quote:
Wasmachine laatst stuk, samen een nieuwe gekocht fifty fifty en dit is een rib uit zijn lijf zegt hij, hij verdient iets boven modaal.
Hij houdt elke maand aardig over.

Belachelijk. Wat een kieperd. Een wasmachine is kostenpost voor gezamelijk gebruik.
Dan moet hij zijn eigen was maar met de hand wassen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven