Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
donderdag 21 september 2017 om 15:03
Helemaal mee eens, maar het fijne is dat ze het niet alleen maar door elkaar hangen, maar ook de labels op de kleding aanpassen.Vind het toch wel fijn dat op kleding niet meer, zeer nadrukkelijk staat 'meisjesbroek' of 'jongensbroek' (en dan niet binnen in maar echt prominent zichtbaar op het label aan de buitenkant). Uiteraard kan je best iets dragen waarbij de maker het 'andere' geslacht in het achterhoofd had, maar mijn 11 jarige gaat echt geen broek dragen waar 'meisjesbroek' op staat. Ook als de broek eigenlijk beter past dan de broeken waar 'jongensbroek' op staat.amarna schreef: ↑21-09-2017 12:42De Hema probeert weer eens klanten te trekken door haantje-de-voorste te zijn.
Het stelt echter niets voor. Er zal nu een afdeling "kinderkleding" zijn, dat is alles.
Wat maakt het tegenwoordig nog uit of een meisje een sweatshirt uit de jongenscollectie draagt of een jongen een trui van de meisjesafdeling? Voortaan hangt het door elkaar, om daar nou zo'n ophef over te maken....
Overigens kwam ik er laatst achter dat mijn favoriete spijkerbroek eigenlijk een mannen model is. Blijkbaar zijn mannen en vrouwen soms toch niet zo verschillend. En mijn man koopt soms een dames model broek. Toevallig heeft hij meer dan gemiddeld taille en dan past dat juist heel goed.
donderdag 21 september 2017 om 15:21
Jongens en meisjes hebben nog helemaal geen ander lichaam, als in meestal bredere heupen of borsten waar je kleding op aan moet passen.anoniem23081410 schreef: ↑20-09-2017 15:00Ja dat dacht ik dus ook of komt er in de plaatst hiervoor maar een soort spijkerbroekenvorm? Want dan zouden de verhoudingen weer niet kloppen. Maar goed ik denk soms te ver na geloof ik haha
donderdag 21 september 2017 om 15:23
Nee hoor. Pas als kinderen in de puberteit komen gaat dat een beetje spelen.Fleurtje_5 schreef: ↑20-09-2017 15:12Precies, een jongen heeft een ander model dan een meisje, ook al hebben ze dezelfde lengte en het zelfde gewicht. Net zoals mannenschoenen vaak breder en groter zijn.
donderdag 21 september 2017 om 15:26
Dat soort dingen bespreek je doorgaan ook niet bij iemand bij wie je moet raden welk geslacht zoiemand heeft.Fleurtje_5 schreef: ↑20-09-2017 15:24De drempel hé. Soms ligt die iets hoger dan normaal.
De kans is groter dat een vrouw weet waar ik het over heb als ik last heb van een 'maandelijkse periode'. Dan vraag ik liever niet aan een man of hij dan ook zo'n last heeft van migraine.
Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoeven de lady-night-shop-avonden niet. Maar soms is het toch handig om te weten wie je voor je hebt.
Mevrouw heeft u zin om naar mijn tupperwareparty te komen? Dan zegt de persoon heel boos en met vuur rode wangen 'pardon? Ik ben een man.
Of 'Meneer lust u een balletje gehakt?' Dat kan best 'erg opgevat worden' als het een vrouw blijkt te zijn.
Meneer, mevrouw vragen zijn dan weer precies díe termen die de ns in haar boodschappen aanpast, dan hoedje niet meer te raden naar iemands geslacht want dat doet er op dat moment gewoon niet toe.
donderdag 21 september 2017 om 16:44
Bedoel je dat de apotheek geen transgenders of genderneutrale mensen aanneemt? Nah, waarom dat nou weer niet?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
donderdag 21 september 2017 om 18:12
Ik vraag echt nooit aan de apotheker of zij ook zo'n last heeft van migraine tijdens de 'maandelijkse periode'. Of aan de assistent. Waarom zou je aan een apothekers in godsnaam vragen waar zij last hebben?
En bij de apotheek maakt het dan weer helemaal niks uit of de persoon in kwestie door zijn of haar geslacht ervaring heeft met je 'maandelijkse periode'. Of bedoel je dat je liever alleen bij een vrouw medicijnen ophaalt die te maken hebben met je maandelijkse perikelen? Net zoals je liever naar een vrouwelijke huisarts wil ofzo?
donderdag 21 september 2017 om 20:34
Nou ja, ikzelf zou er trouwens geen moeite mee hebben wanneer ik tegen een transvrouw in transitie sta te klagen over mijn vrouwenkwaaltjes, (wat ik overigens nooit doe, maar stel dat) en ik bij een "ah je weet wel he?" een "nou nee, eigenlijk niet" als respons krijg.Mevrouw75 schreef: ↑21-09-2017 18:12Ik vraag echt nooit aan de apotheker of zij ook zo'n last heeft van migraine tijdens de 'maandelijkse periode'. Of aan de assistent. Waarom zou je aan een apothekers in godsnaam vragen waar zij last hebben?
En bij de apotheek maakt het dan weer helemaal niks uit of de persoon in kwestie door zijn of haar geslacht ervaring heeft met je 'maandelijkse periode'. Of bedoel je dat je liever alleen bij een vrouw medicijnen ophaalt die te maken hebben met je maandelijkse perikelen? Net zoals je liever naar een vrouwelijke huisarts wil ofzo?
Maar iedereen reageert op zijn eigen manier, dus misschien dat je jezelf ooit in een situatie treft waarin je je vergist. Vergissen is menselijk,
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
donderdag 21 september 2017 om 20:54
Ach transvrouwen zijn daar wel mee bekend of tenminste sommigen. Want staat er uiteindelijk vrouw in je paspoort, betekend dat ook dat je wordt opgeroepen voor uitstrijkje, mama grafie en andere vrouwelijke dingen die je als transvrouw dus niet hebt.Siofra schreef: ↑21-09-2017 20:34Nou ja, ikzelf zou er trouwens geen moeite mee hebben wanneer ik tegen een transvrouw in transitie sta te klagen over mijn vrouwenkwaaltjes, (wat ik overigens nooit doe, maar stel dat) en ik bij een "ah je weet wel he?" een "nou nee, eigenlijk niet" als respons krijg.
Maar iedereen reageert op zijn eigen manier, dus misschien dat je jezelf ooit in een situatie treft waarin je je vergist. Vergissen is menselijk,
fietsen varen vrouwelijk doen
donderdag 21 september 2017 om 20:55
O zeker wel; de fysieke groei verloopt bij jongens vaak langzamer en onregelmatiger dan bij meisjes. Jongens hebben vaak groeispurts, bij meisjes gaat de groei wat geleidelijker.
Ik heb vroeger patronen getekend voor kinderkleding en daar zit weldegelijk verschil in.
donderdag 21 september 2017 om 21:41
donderdag 21 september 2017 om 21:55
Bij onregelmatige groei en groeispurts heb je niet opeens een andere vorm kleding nodig.anoniem23081410 schreef: ↑21-09-2017 20:55O zeker wel; de fysieke groei verloopt bij jongens vaak langzamer en onregelmatiger dan bij meisjes. Jongens hebben vaak groeispurts, bij meisjes gaat de groei wat geleidelijker.
Ik heb vroeger patronen getekend voor kinderkleding en daar zit weldegelijk verschil in.
De kleding die voor jongens en meisjes gemaakt worden hebben echter wel een andere pasvorm, maar dat heeft niks met een andere lichamelijke vorm te maken.
donderdag 21 september 2017 om 22:03
Ik wel. Zou je je dan voor hem schamen?Bruise schreef: ↑21-09-2017 21:41Ik zou mijn zoontje echt nooit in een tutu naar school laten gaan. Ergens moet een grens zijn. Als hij dat op zijn 17e nog wil dan mag het. Maar dan graag een zwarte die niet te wijd uitstaat. Tenzij het bij zijn style past, dan gaat hij z'n goddelijke gang maar wat kleur betreft.
donderdag 21 september 2017 om 22:07
Verder vind ik dat hele kinderkleding gebeuren bij de Hema belachelijk.
Omdat een aantal kinderen spijtig genoeg met hun identiteit in de knoop liggen, moeten alle andere kinderen ook maar meeveranderen. Ik vraag mij af of ze daar eerst wel onderzoek naar gedaan hebben. Wat voor impact heeft zoiets?
Omdat een aantal kinderen spijtig genoeg met hun identiteit in de knoop liggen, moeten alle andere kinderen ook maar meeveranderen. Ik vraag mij af of ze daar eerst wel onderzoek naar gedaan hebben. Wat voor impact heeft zoiets?
donderdag 21 september 2017 om 22:09
Ik vond HEMA er trouwens ook ongeveer het ergst in. Veel winkels verkopen ook wel groen, of rood ofzo voor kinderen. Bij HEMA was alles roze en 'lief' of blauw en 'stoer'. Reden dat ik voor heel veel dingen naar de HEMA ga, maar nooit voor kinderkleding.RMJ schreef: ↑21-09-2017 15:03Helemaal mee eens, maar het fijne is dat ze het niet alleen maar door elkaar hangen, maar ook de labels op de kleding aanpassen.Vind het toch wel fijn dat op kleding niet meer, zeer nadrukkelijk staat 'meisjesbroek' of 'jongensbroek' (en dan niet binnen in maar echt prominent zichtbaar op het label aan de buitenkant). Uiteraard kan je best iets dragen waarbij de maker het 'andere' geslacht in het achterhoofd had, maar mijn 11 jarige gaat echt geen broek dragen waar 'meisjesbroek' op staat. Ook als de broek eigenlijk beter past dan de broeken waar 'jongensbroek' op staat.
Overigens kwam ik er laatst achter dat mijn favoriete spijkerbroek eigenlijk een mannen model is. Blijkbaar zijn mannen en vrouwen soms toch niet zo verschillend. En mijn man koopt soms een dames model broek. Toevallig heeft hij meer dan gemiddeld taille en dan past dat juist heel goed.
Dus ja, HEMA gaat er wat aan doen, da's mooi. Werd ook wel tijd. Bij andere winkels is het een stuk minder storend aanwezig.
Als kind graag roze 'lief' of blauwe 'stoer' kleren wil, prima. Maar het is wel zo leuk als het ook kan kiezen voor iets anders. Of voor de kleintjes: als de ouders kunnen kiezen voor iets anders.
Ik koop ook vaak kleertjes via Marktplaats en weet dan soms niet eens of ik een jongens- of meisjesbroek heb gekocht. Er staat niet in op welke afdeling die gekocht was, meestal staat op het label alleen merk en maat, en als het dan om een effen broek gaat, of een shirt met een dier er op (giraffe ofzo) dan blijft dat onbekend en maakt het ook niets uit.
donderdag 21 september 2017 om 22:11
Ik dacht dat er ook gewoon roze 'lief' en blauwe 'stoer' kleren bleven, maar dat er ook groene, rode etc bij komen. En dat in de roze truitjes met glitters niet meer 'meisje' genaaid zit, zodat een jongetje dat die toevallig wil hebben zich niks van het label hoeft aan te trekken. (Dat vind ik trouwens onzin, dat label knip je er toch uit.. whatever, maargoed.)tampontouwtje schreef: ↑21-09-2017 22:07Verder vind ik dat hele kinderkleding gebeuren bij de Hema belachelijk.
donderdag 21 september 2017 om 22:13
donderdag 21 september 2017 om 22:18
Als je kinderen hebt, jongens en meisjes, dan merk je dat dezelfde kleding niet geschikt is voor beide.
Je kan het hen laten aandoen, maar het ziet niet uit. Als een kind dat zelf graag wil, tja dan is het nou eenmaal zo.
Maar ik vind het zeker geen aanrader. Ik snap niet dat Hema hier mee wil gaan scoren. Lekker goedkoop voor hen zelf.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
donderdag 21 september 2017 om 22:18
Naar aanleiding van het HEMA verhaal ging ik naar Zalando. Eerst 'meisjeskleding > t-shirts' met de verwachting dus veel roze aan te treffen met teksten als "cute" of "princess". Maar nee, veel leuke shirts die je net zo gemakkelijk een jongen zou kunnen aantrekken. Omgekeerd hetzelfde; weinig idioot stoere shirts die enkel een echte militair zouden staan.
Zalando is geslaagd wat mij betreft.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
donderdag 21 september 2017 om 22:25
Mevrouw75 schreef: ↑21-09-2017 15:26Dat soort dingen bespreek je doorgaan ook niet bij iemand bij wie je moet raden welk geslacht zoiemand heeft.
Meneer, mevrouw vragen zijn dan weer precies díe termen die de ns in haar boodschappen aanpast, dan hoedje niet meer te raden naar iemands geslacht want dat doet er op dat moment gewoon niet toe.
Nee tuurlijk niet, ik wou alleen aangeven dat het er wel toe doet. Op school leerden we dat we met twee woorden moesten antwoorden. Het was niet 'nee' , het was dan 'nee juffrouw'.
Ik heb geen behoefte om dat anders te doen omdat er een handvol mensen bij de toiletdeur al moeite hebben met de bordjes op de deur of problemen hebben met de woorden 'meneer of mevrouw'.
donderdag 21 september 2017 om 22:31
Precies.anoniem23081410 schreef: ↑21-09-2017 20:55O zeker wel; de fysieke groei verloopt bij jongens vaak langzamer en onregelmatiger dan bij meisjes. Jongens hebben vaak groeispurts, bij meisjes gaat de groei wat geleidelijker.
Met t-shirtjes zal dat het zelfde zijn, maar met broeken en blousejes is er echt wel verschil.
donderdag 21 september 2017 om 22:32
Het is ook nog eens erg tegenstrijdig wat er momenteel gebeurt. Aan de ene kant wordt er een genderneutrale beweging in gang gezet door de NS en nu ook door de HEMA (hiervoor hebben dit soort bedrijven zonder dat wij dat weten, overleg met elkaar). Aan de andere kant is er een SIRE spotje dat jongens en meisjes niet gelijk zijn.
Voorheen werden dit soort belangrijke onderwerpen geregeld vanuit de politiek en overheid. Tegenwoordig nemen bedrijven (georganiseerd) een rol op zich waarmee ze de maatschappij veranderen. In de US is dat Google, Amazon, Facebook, Tesla, etc. Hier zijn het de grote retailers en de NS.
Ik vraag mij af of dit altijd met de beste bedoelingen gebeurt en niet enkel marketing technisch en/of om nog meer te kunnen bepalen en beinvloeden buiten hun eigen organisaties om. Meer macht = meer aanzien = meer geld (zoals bij de US bedrijven). Zij geven ook toe dat ze voor zichzelf een grotere maatschappelijke role zien, verder dan het creeren van werk, het creeren van een 'nieuwe' maatschappij. Aan de ene kant hebben ze om de 6 maanden rechtzaken omdat ze zich niet houden aan de wetgeving en omdat ze belastingontduiken. Aan de andere kant vormen zij uit eigen beweging de maatschappij. En dit allemaal zonder dat er op ze gestemd is.
Dankzij het hele Silicon Valley gebeuren is het zelfs in NL inmiddels normaal om als bedrijf te zeggen dat je alleen jonge medewerkers zoekt, ookal gaat dat tegen onze wetgeving in.
Zo onschuldig vind ik deze beweging niet. Past niet in een democratie, daar blijft dan weinig van over.
Voorheen werden dit soort belangrijke onderwerpen geregeld vanuit de politiek en overheid. Tegenwoordig nemen bedrijven (georganiseerd) een rol op zich waarmee ze de maatschappij veranderen. In de US is dat Google, Amazon, Facebook, Tesla, etc. Hier zijn het de grote retailers en de NS.
Ik vraag mij af of dit altijd met de beste bedoelingen gebeurt en niet enkel marketing technisch en/of om nog meer te kunnen bepalen en beinvloeden buiten hun eigen organisaties om. Meer macht = meer aanzien = meer geld (zoals bij de US bedrijven). Zij geven ook toe dat ze voor zichzelf een grotere maatschappelijke role zien, verder dan het creeren van werk, het creeren van een 'nieuwe' maatschappij. Aan de ene kant hebben ze om de 6 maanden rechtzaken omdat ze zich niet houden aan de wetgeving en omdat ze belastingontduiken. Aan de andere kant vormen zij uit eigen beweging de maatschappij. En dit allemaal zonder dat er op ze gestemd is.
Dankzij het hele Silicon Valley gebeuren is het zelfs in NL inmiddels normaal om als bedrijf te zeggen dat je alleen jonge medewerkers zoekt, ookal gaat dat tegen onze wetgeving in.
Zo onschuldig vind ik deze beweging niet. Past niet in een democratie, daar blijft dan weinig van over.
anoniem_203788 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 22:35
0.06% gewijzigd
donderdag 21 september 2017 om 22:33
Sorry ik moet je hierin geen gelijk geven. Ga ook verder niet in discussie. Uit ervaring weet ik dat t wel zo is. Ze maken niet voor niks andere pasvormen zoals je t zelf beschrijft. Als beide lichamen gelijk zouden zijn zou dit niet nodig zijn.
donderdag 21 september 2017 om 22:33
Dat is zeker waarFleurtje_5 schreef: ↑21-09-2017 22:31Precies.
Met t-shirtjes zal dat het zelfde zijn, maar met broeken en blousejes is er echt wel verschil.
donderdag 21 september 2017 om 22:35
tampontouwtje schreef: ↑21-09-2017 22:07Verder vind ik dat hele kinderkleding gebeuren bij de Hema belachelijk.
De Zeeman wil er ook mee beginnen stond in de krant.
Gelukkig doet CenA daar niet aan mee, ze vinden het belachelijk. jongens en meisjes zijn nou eenmaal anders.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 22:36
0.09% gewijzigd
donderdag 21 september 2017 om 22:36
Janederlandsevrouw schreef: ↑20-09-2017 15:29Volgens mij zit er weinig verschil in meisjes- of jongenspasvorm. Je hebt smalle, gemiddelde en brede kinderen maar verder zitten er qua model en rondingen in mijn ogen weinig verschil in meisjes en jongens. Kinderen zijn nog vrij 'recht'.
Mijn smalle jongetje liep vaak in te brede broeken waarvan de taille erg ingesnoerd moest worden. Ik denk dat er ook best veel meisjes in getailleerde shirts en skinnybroeken geperst worden terwijl dat niet hun model is.
Hier een meisje die echt niet in skinnies past. Staat stevig op de benen.