'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
kadanz schreef:
21-09-2017 21:21
Mag bij 'ons' wel, mar bij mist moet daarentegen weer echt elk apparaat uit staan, zelfs een e-reader. Zo zie je maar, elke airline heeft z'n eigen regels, z'n eigen risico-analyse, z'n eigen filosofie.
Wie is 'ons' in jouw geval? Ook klm?
redbulletje schreef:
21-09-2017 21:48
Wie is 'ons' in jouw geval? Ook klm?
Veel werkgevers hebben een sociale media code, zo ook de mijne, dus helaas kan ik niet specifieker antwoorden dan dit :)
cygnus schreef:
21-09-2017 20:34
In de serie bloopers dan nog eentje. Op de Europa-vloot vloog ik een aantal dagen met een vrouwelijke copilote. Je doet dan meerdere vluchten per dag. Deze dame was alles behalve gezellig: geen geintjes, geen praatje-prut. Een echt ijskonijn (ja sorry hoor, zo was het nou eenmaal).
Op dag 2 vlogen we terug naar Schiphol en we hadden een cabinebemanning bij ons die het wél heel gezellig hadden onderling. En de purser was een man.
Tijdens de vlucht komt één van de stewardessen even haar maaltijd eten in de cockpit. Prima. Mijn co en ik hadden allebei de service interphone bij staan, zeg maar de telefoon voor aan boord. De purser belt ons op, ik neem op en hij vraagt: "Hee, zit die slet bij jullie?" (de sfeer was ernaar) Voordat ik me kon beseffen welke impact het zou hebben, flapte ik er uit: "Welke bedoel je?"
Het werd er niet gezelliger op...
:rofl: pijnlijk!
cygnus schreef:
21-09-2017 18:45
Ja Vogeltje, dat is een specifieke instructie van de Amerikaanse autoriteiten dat we dat moeten omroepen. Of de passagiers zich er aan houden? Geen idee, maar het is nou eenmaal een eis van hen.
Bloopers maakt iedereen, maar ik neem aan dat je niet bedoelt dat ik de veiligheid in gevaar heb gebracht, want dat dus niet.
Een blooper is deze: in de staart zit een soort extra motor, die alleen op de grond lucht en elektriciteit genereert. Deze heet APU, auxiliary power unit. De lucht gebruiken we om de motoren te starten. Deze is wel eens kapot, geen probleem, externe luchtvoorziening en je kan ook gewoon een motor starten. Maar dat moet aan de gate gebeuren. Was in de stemming: ik ging het haarfijn uitleggen: "Dames en heren, de hulpmotor in de staart is kapot, daarom moeten we een motor aan de gate starten". Na take-off komt de purser in de cockpit en zegt me dat ik dat nooit meer moet doen: ik had motor en kapot in één zin gezegd, dat vonden de mensen niet leuk. Leermomentje... Nu heet dat ding bij bij aggregaat...

Wat een ontzettend leuk topic dit! Ik heb jarenlang heftige vliegangst gehad, maar inmiddels ben ik er (grotendeels) overheen. Ik zit oprecht nu rustig in een vliegtuig, maar kan nog wel sneller ongerust zijn over dingen.... Fijn om te lezen hoeveel dingen er "normaal" zijn.
Deze zomer vloog ik terug vanuit de VS en is precies wat jij beschrijft gebeurd, behalve dat de captain inderdaad noemde dat het aggregaat kapot was ;-) misschien was jij het wel Cygnus! Was wat meer gedoe qua weggaan van de gate en het werd erg warm in het vliegtuig omdat de airco ook niet werkte.

Ik heb nu de smaak van het vliegen te pakken, ga over een maand weer het vliegtuig in, naar Marokko.
Waarom is het als je een ticket boekt goedkoper om er een te boeken met een overstap? Voor mij is het goedkoper om van Amsterdam naar mijn favoriete plek in Afrika (daar ook nog een overstap) te vliegen met Britisch Airways en dus een overstap in Londen. Terwijl het voor een Engelse vriendin goedkoper is om te vliegen via Amsterdam met KLM?

Is toch niet echt logisch?
bibi72 schreef:
21-09-2017 22:28
Wat een ontzettend leuk topic dit! Ik heb jarenlang heftige vliegangst gehad, maar inmiddels ben ik er (grotendeels) overheen. Ik zit oprecht nu rustig in een vliegtuig, maar kan nog wel sneller ongerust zijn over dingen.... Fijn om te lezen hoeveel dingen er "normaal" zijn.
Deze zomer vloog ik terug vanuit de VS en is precies wat jij beschrijft gebeurd, behalve dat de captain inderdaad noemde dat het aggregaat kapot was ;-) misschien was jij het wel Cygnus! Was wat meer gedoe qua weggaan van de gate en het werd erg warm in het vliegtuig omdat de airco ook niet werkte.

Ik heb nu de smaak van het vliegen te pakken, ga over een maand weer het vliegtuig in, naar Marokko.
Zou best kunnen...
Het is inderdaad wat meer gedoe, maar daar zijn voorgeschreven procedures voor. Dat het warm werd verbaast me niet. De airco gebruikt op de grond namelijk ook lucht van deze APU. Bij het starten van de motoren zetten we 2 van de 3 'packs', de airco-systemen, uit om genoeg lucht te hebben voor het starten. Meestal horen de passagiers dit ook, het is een normale gang van zaken. Bij een defecte APU starten we één motor aan de gate met externe lucht, daarna gaan we achteruit. De rest van de motoren wordt gestart met lucht van de draaiende motor, maar dan moeten alledrie de packs uit. Dus even geen airco inderdaad.
Deze procedure doen we toch regelmatig.
Nog even iets over defecte systemen. Omdat er zoveel extra is uitgevoerd, we noemen dat redundancy, mag er ook heel veel defect zijn terwijl er toch gewoon een veilige vlucht gemaakt kan worden. Wel wordt er altijd rekening gehouden met de 'next failure', de volgende storing mag niet leiden tot een onveilige vlucht. Zo kan mijn type op 1 pack de luchtdruk houden, maar er zijn er 3. Je mag gaan vliegen met 1 pack defect, maar niet met 2. Dit staat allemaal genoteerd in een lijvig boekwerk genaamd 'Minimum Equipment List', ofwel MEL. Alles wat in dat boekwerk staat mag defect zijn om toch luchtwaardig te blijven. Echter, de gezagvoerder heeft altijd de optie om een defect toch niet te accepteren, maar daar moet hij/zij dan wel een goede reden voor hebben.
De defecten worden genoteerd in het technische logboek, die we voor elke vlucht nauwkeurig doorkijken. Een APU mag bijvoorbeeld best defect zijn, mits er een externe luchtdrukmachine beschikbaar is. Gaat allemaal volgens de voorschriften, die behoorlijk in beton zijn gegoten.
feder schreef:
21-09-2017 22:32
Waarom is het als je een ticket boekt goedkoper om er een te boeken met een overstap? Voor mij is het goedkoper om van Amsterdam naar mijn favoriete plek in Afrika (daar ook nog een overstap) te vliegen met Britisch Airways en dus een overstap in Londen. Terwijl het voor een Engelse vriendin goedkoper is om te vliegen via Amsterdam met KLM?

Is toch niet echt logisch?
Het is een ondoorzichtig systeem. KLM heeft voor 70 procent overstappers op Schiphol, passagiers dus niet eens naar Amsterdam gaan. Daar moet de KLM het van hebben, vandaar ook dat er zo'n nadruk wordt gelegd op het netwerk van Schiphol. Als de KLM het alleen van lokale passagiers zou moeten hebben, dan bestond KLM allang niet meer. Reden genoeg dus voor de commerciële afdeling om die overstappers binnen te halen door de tarieven bij te stellen. Ja, het is 'in the end' duurder voor de maatschappij, maar marktaandeel is ook wel een dingetje.
cygnus wijzigde dit bericht op 21-09-2017 23:02
Reden: Typo
0.20% gewijzigd
Zo leuk om te lezen dit allemaal! Ik ben een ontzettende schijterd wat vliegen betreft. Ik doe het, omdat ik anders niet op plekken kom waar ik wel graag wil zijn. Maar ben elke keer verbaasd dat mijn vliegtuig wéér niet naar beneden is gestort en we veilig op de grond staan 🙈😊

In politie-land hebben we al politie- vlogger Jan Willem.
Vlieger-vlogger Cygnus lijkt me ook wel leuk ☺
Mag zeker niet hè?
Ook een Pluviofiel
kadanz schreef:
21-09-2017 21:20
Heel gevoelig onderwerp in de airline industrie. Ik ben de laatste die zal zeggen dat Ryanair een fantastische werkgever is. Aan de andere kant is wel de grootste, meest stabiele en meest succesvolle maatschappij in Europa.
Sta je hier werkelijk nog achter met het oog op de berichtgeving van de laatste dagen? Mijns inziens is Ryan Air flink door de mand gevallen. Dit gaat ze enorm veel klanten kosten.
cygnus schreef:
21-09-2017 20:21
Een van de redenen waarom ik de toppic ben gestart YouWish.
Had jaren geleden 9 mens mee op de 73 van de Stichting VALK. Lucas was er zelf bij en ik heb in het verleden wel wat met hem te maken gehad, kende hem dus wel. Hij vroeg me over cockpitbezoek tijdens de vlucht. Oké, maar daarna ook over start en landing. Vroeg hem of hij kon inschatten of dat goed zou gaan, dat kon hij wel en ik vertrouwde daar terecht op. Vier mensen in de cockpit gehad, ook bij een low-visibility landing in Milaan. Er gingen 9 blije mensen van boord in AMS. Ik had een erg goede dag...
Als je me verkeerd hebt begrepen dat ik me stoor aan het applaus, dan mijn excuses. Ik begrijp het wel. Maar nodig vind ik het niet, dat was mijn enige punt.
Ik heb je verkeerd begrepen ja sorry.

:heart: VALK pax! Ben altijd zo trots op ze! :proud:
YouWish schreef:
22-09-2017 01:51
Sta je hier werkelijk nog achter met het oog op de berichtgeving van de laatste dagen? Mijns inziens is Ryan Air flink door de mand gevallen. Dit gaat ze enorm veel klanten kosten.
Heel zuur voor de getroffen klanten van Ryanair, ik hoop dat ze elke cent terug claimen die ze volgens de wet tegoed hebben van Ryanair wegens het cancellen van de vluchten. Verder sta ik 'nergens voor of achter', ik licht slechts een tipje van de sluier. Hoeveel klanten dit kost, dat merken ze vanzelf wel, daar lig ik niet wakker van. We hebben nog een open Ryanair topic ergens hier op Viva... ;)
kadanz schreef:
22-09-2017 05:26
Heel zuur voor de getroffen klanten van Ryanair, ik hoop dat ze elke cent terug claimen die ze volgens de wet tegoed hebben van Ryanair wegens het cancellen van de vluchten. Verder sta ik 'nergens voor of achter', ik licht slechts een tipje van de sluier. Hoeveel klanten dit kost, dat merken ze vanzelf wel, daar lig ik niet wakker van. We hebben nog een open Ryanair topic ergens hier op Viva... ;)
OK prima. Ik doelde meer op het feit dat jij Ryan Air de meest stabiele airline van Europa noemde. Daar ben ik het gezien deze gebeurtenissen niet mee eens. Goedkoop blijkt maar weer eens duurkoop.
dolfje schreef:
19-09-2017 22:08
Vlieg jij altijd met je eigen maatschappij (of de partners) of ga je wel eens “vreemd” ?
Privé bedoel ik, tijdens vakanties.
Deze heb je nog niet beantwoord volgens mij.

En ik heb nog een vraag. Hoe lang van te voren weet je je rooster?
If it seems to good to be true, it usually is to good to be true.

Wat Ryanair doet lijkt groot, maar eigenlijk zijn ze maar een kleine speler. Waar KLM 3x per dag heen en weer vliegt naar Goteborg, Stokcholm, Oslo, Bergen, etc. Daar heeft Ryanair vaak niet meer dan 3 heen en weer vluchten per week, vaak van en naar obsure luchthaventjes in de buurt van grote steden. Overstappen garanderen ze nooit. Dus voor de zakelijke markt is het gewoon een dikke no-go.

Als je nu kijkt naar hun positie en dat vergelijkt met 10 jaar terug hebben ze echt wel een plaats verovert en weten ze geld te verdienen, maar hun grote plannen over het veranderen van de luchtvaart zjin niet of nauwelijks uitegekomen. Vliegen kost gewoon en je ziet nu hooguit dat airlines als KLM of Lufhansa flexibeler zijn geworden, maar om nu te zeggen dat het vliegen echt veranderd is?

Ik heb met KLM ook wel eens een "rampvlucht" gehad waarbij ik eerst 3 uur vertraagd was op een vlucht van 1.5 uur en daarna de baggage kwijt (iedereen) en dan sta je nog 2 uur in de rij om je koffer aan te geven. Een dag lager kwam die koffer alsnog keurig op mijn logeeradres en OK. ondanks alle chaos werd alles keruig afgehandeld.

Na pakweg 4 of 5 Ryanair vluchten is zo'n KLM vlucht toch wel weer erg prettig hoor. Service met een grote S.

Vliegangst en klappen: ik heb me dat eigenlijk niet zo gerealiseerd. Altijd goed om te weten.
dolfje schreef:
22-09-2017 09:34

Oh daar ben ik ook benieuwd naar; hoeveel korting op tickets krijg je bij je eigen bedrijf?
En ben je zelf weleens bang in het vliegtuig geweest (om neer te storten)?
Uvita schreef:
22-09-2017 09:51
Ik ben de TO niet maar toch geef ik even antwoord als dat niet erg is.

Enkele uren voordat mh17 werd neergehaald vlogen wij een soortgelijke route in een soortgelijk toestel. Toen stond ik met terugwerkende kracht wel even te trillen op m'n benen.
dolfje schreef:
22-09-2017 09:34

Sorry Dolfje, bij deze dan alsnog...
Ja, ik ga wat dat betreft wel vreemd, maar meestal op stedentrips.
We kennen dus de IPB regeling, Indien Plaats Beschikbaar. Met forse korting kan je dit ticket kopen, onbeperkt voor gezinsleden (kinderen tot 21 jaar), vier keer per jaar voor vrienden & familie. Je komt alleen mee als er stoelen over zijn, of als de gezagvoerder crewstoelen weg wil geven. De volgorde van toewijzing gaat op senioriteit. Je bent er dus nooit zeker van of je meekomt.
Als je langer dan 20 jaar in dienst bent mag je één keer per jaar voor hetzelfde tarief een geboekte stoel kopen, maar die plaatsen zijn beperkt. Wij stemmen onze vakantie nu af op waar die stoelen beschikbaar zijn. Maar verder heb ik geen problemen om met andere maatschappijen te vliegen privé.

We weten ons rooster vier weken vooruit. Dat kan binnen die 4 weken nog wel eens veranderen, maar de vrije dagen staan vast.
Ook hebben we wel eens oproepdienst, dan kan het sowieso veranderen.
Uvita schreef:
22-09-2017 09:51
Nee, nooit, echt niet.
4 weken vind ik nog vrij kort eigenlijk.
Oh ja IPB , vriendin van mij is ook wel eens met iemand uit haar familie mee geweest en toen was het nog spannend of ze dus wel met dezelfde vlucht mee terug kon. En het was spannend want ze moest ook weer aan het werk. Gelukkig ging het goed.
dolfje schreef:
21-09-2017 09:42
Snap ik maar dan zou het gewoon als regel moeten zijn dat de apparatuur niet gebruikt wordt tijdens start en landing.
Ik ben anders héél blij dat tegenwoordig de iPad aan mag op vliegmodus bij het starten en landen. Ook voor mijn mede passagiers. Want dat zitten met de riemen vast, daar heeft mijn kleuter niet altijd begrip voor, want vanuit die positie kan hij niet uit het raampje kijken naar alles wat hij wilt zien. Met een filmpje erbij gaat dat soepeler.
elfje26 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 10:40
9.18% gewijzigd
YouWish schreef:
22-09-2017 10:14
Ik ben de TO niet maar toch geef ik even antwoord als dat niet erg is.

Enkele uren voordat mh17 werd neergehaald vlogen wij een soortgelijke route in een soortgelijk toestel. Toen stond ik met terugwerkende kracht wel even te trillen op m'n benen.
Oh heftig ja! Ook nooit een beetje bang bij turbulentie? Of bij gekke geluiden van de motor?
Uvita schreef:
22-09-2017 10:40
Oh heftig ja! Ook nooit een beetje bang bij turbulentie? Of bij gekke geluiden van de motor?
Nee absoluut nooit.
cygnus schreef:
20-09-2017 20:07
Nee hoor Dagdromer, die is nog niet gesteld. Maar wel een goede vraag. En ja, daar worden extra eisen aan gesteld, tenminste, als ze tweemotorig zijn. Zo mag er voorafgaand aan de vlucht geen onderhoud zijn gepleegd aan beide motoren, en gelden er weerslimieten voor de vliegvelden die wel aangevlogen kunnen worden onderweg. Bovendien moet de specifieke luchtvaartmaatschappij niet teveel 'in-flight shut downs' (het uitzetten van een motor tijdens de vlucht) hebben gehad voor een bepaalde periode. De operatie heet ETOPS, extended twin-engine operations, en onder die regels mag een tweemotorig vliegtuig een bepaalde tijd van een bruikbaar vliegveld af zijn. Voor niet-ETOPS tweemotorige vliegtuigen is dat een uur, onder ETOPS kan dat 3 uur zijn.
Er zijn nog veel meer regels die onder deze operatie vallen, maar dat zou erg gedetailleerd worden.
Bedankt voor je antwoord. Prima om niet alle regels te benoemen, vind het al fijn om te lezen dat er extra eisen worden gesteld (ben niet zo'n heldin als het om vliegen gaat, hoewel ik het tegelijkertijd ook leuk vind.)
De vraag over het rooster deed me denken aan de vraag: wat vind jij van je rooster? Vraagt het veel van je? Of zit je eigenlijk altijd wel uitgerust in de cockpit? Ik lees soms berichten over oververmoeide piloten.
dagdromer1986 schreef:
22-09-2017 11:01
Bedankt voor je antwoord. Prima om niet alle regels te benoemen, vind het al fijn om te lezen dat er extra eisen worden gesteld (ben niet zo'n heldin als het om vliegen gaat, hoewel ik het tegelijkertijd ook leuk vind.)
De vraag over het rooster deed me denken aan de vraag: wat vind jij van je rooster? Vraagt het veel van je? Of zit je eigenlijk altijd wel uitgerust in de cockpit? Ik lees soms berichten over oververmoeide piloten.
Qua cabine ligt dit heel erg aan de maatschappij waar je vliegt en of je intercontinentaal of Europa, regionaal of Amsterdam vliegt.

Intercontinentaal genereert meer rust maar ook meer last van jetlags, Europa doe je meer vluchten maar meestal op en neer dus geen last van tijdsverschil.

Ik ben sinds kort overgestapt van een Nederlandse maatschappij waar ik 10 jaar heb gevlogen.
Ik vlieg nu bij een andere Nederlandse maatschappij waarbij ik met 100% minder vlieg dan 75% bij de eerste.

Regionaal + Europa vliegen het meest. Dat komt omdat deze luchthavens (bv Rotterdam) beperkt open zijn en je altijd tussen 7 uur s ochtends en 12 uur s avonds vliegt. Daarom kan je (volgens het bedrijf) makkelijk 5 a 6 vluchten a la Barcelona, Nice, Malaga, Ibiza, alicante, faro etc na elkaar doen en dan ben je dus 5 a 6 dagen bezig.

Vanaf Schiphol gaat het 24 uur per dag door en er vertrekken langere vluchten. Als jij s ochtends om half 4 land genereert dat meer rust dan s avonds om 22 uur bv.
Het is dus van veel factoren afhankelijk.

Bij mijn eerste werkgever redde ik fulltime werken écht niet meer, de roosters waren zo enorm zwaar. Zeker in combinatie met een gezin.

Nu heb ik dat gezin nog steeds icm een man die ook onregelmatig werkt (niet vliegt) en fulltime red ik makkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven