'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
donderdag 21 september 2017 om 11:15

donderdag 21 september 2017 om 11:16
redbulletje schreef: ↑21-09-2017 11:14Ik ben wel 'ns aangesproken op mijn mp3-speler tijdens de landing, die moest toen officieel uit. Geen idee meer welke maatschappij dat was. Is gewoon 'n dingetje zonder enige vorm van wifi. Wat voor reden had dat?
Overigens film ik rustig 'n landing tijdens 'n binnenlandse vlucht, gewoon met mijn dslr. Daar heb ik nog nooit commentaar op gekregen vooralsnog.
Sommige maatschappijen voeren het beleid dat tijdens start/landing alle elektronische apparatuur uit moet.
donderdag 21 september 2017 om 11:20
Mea culpa: bemanningMissandei schreef: ↑21-09-2017 11:14Ik vlieg niet bij die blauwe dus ik kom je niet tegen woensdag! Veel succes met je reishoezo de keus om op Cur te gaan wonen als ik mag vragen?? Superleuk!
1 van mijn grootste ergernissen is überhaupt het woord "cabine personeel"sorry!
Cabine bemanning of cabin crew is perfect.
Aan boord kan ik veeeeeel hebben van passagiers zolang ze vriendelijk zijn.
Passagiers die zich asociaal of onbeschoft gedragen en denken dat zij de dienst uitmaken aan boord kunnen op een minder vriendelijke houding rekenen. Dingen als poepluiers en druipende zakjes kots aan proberen te geven ben ik meestal ook niet zo blij mee.
Als mensen vriendelijk zijn probeer ik altijd mee te denken in oplossingen, te regelen dat ze toch bij elkaar zitten, een extraatje aanbieden of meegeven, achteraf iets toe laten sturen etc etc
Als mensen meteen beginnen te schreeuwen, eisen, van hun probleem mijn probleem te maken dan is er helaas niets meer mogelijk.
Tja je vangt nog altijd meer vliegen met stroop dan met azijn toch?

Vanaf nu zal ik de juiste benaming gebruiken. Dat zijn van die dingen die je als passagier niet ‘weet’. Net als vlieger ipv piloot. Ook al heb ik in mijn kennissenkring een vlieger en cabin attendant (mag stewardess wel?)
En over Cur: Mijn partner gaat daar werken en ik heb besloten mee te gaan. (Vlieg jij bij tui dan toevallig?)
donderdag 21 september 2017 om 11:25
Dank je wel, Cygnus! Echt fijn dat je dit topic geopend hebt. Goed om te weten, dat een landing met zijwind heftig kan aanvoelen, maar in werkelijkheid wel meevalt. Mij helpt het ook heel erg wanneer er vanuit de cockpit informatie gegeven wordt, bijvoorbeeld wanneer de gezagvoerder van tevoren uitlegt dat het een turbulente landing kan worden. Nederlandse vliegmaatschappijen doen dat meestal heel goed, maar vaak hoor je heel weinig uit de cockpit.cygnus schreef: ↑21-09-2017 09:51Graag gedaan Araliya. Ik ben het topic uit eigen beweging gestart hoor, mijn werkgever heeft liever dat we van de sociale media wegblijven met informatie over de luchtvaart. Maar je geeft al zelf aan waarom ik dit topic gestart ben. Ik vind vliegen nog steeds erg leuk, en vind het jammer als iemand daar angst voor heeft, terwijl dat absoluut niet nodig is. Ook merk ik nog wel eens flink wat onwetendheid over het vliegen, ook in de media. Sinds 911 is er weinig mogelijkheid meer om wat over ons werk te vertellen, vandaar.
Over jouw landing. Het zal zeer waarschijnlijk met zijwind te maken hebben gehad. Dat kan inderdaad vrij heftig voelen, een beetje afhankelijk van jouw plek in het vliegtuig. Als de zijwind fluctueert, kan dat wel eens als een achtbaan aanvoelen, in werkelijkheid valt het wel mee.
Ben wel eens geland op Schiphol tijdens een zware westerstorm. De nadering was super turbulent, maar ik wist er een best redelijke landing uit te persen, vond eigenlijk zelf dat ik het best goed had gedaan. Tijdens het uitstappen gaf een passagier een 'letter to the president' aan de purser. Toch nieuwsgierig even gelezen. "Steward xxxx great compliments to him, good service. But, the landing was terrifying, everybody was afraid, pilots need more training." Vooral dat laatste zeikte me een beetje af. Nou ja, van dat soort dingen dus...
Oei, kan me helemaal voorstellen dat dat briefje aan de president je een beetje afzeikte. Maar ja, dat is pure onwetenheid en angst van de passagier, moet je maar denken. Ik heb in ieder geval heel veel respect voor hoe piloten het toestel in alle mogelijke situaties weten te controleren!
donderdag 21 september 2017 om 12:31
Oh ja? Wil ik wel weten dan...
Veel plezier op Curacao. Tip: ga een duikcursus doen, erg leuk!
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 21 september 2017 om 12:33
Graag gedaan.araliya schreef: ↑21-09-2017 11:25Dank je wel, Cygnus! Echt fijn dat je dit topic geopend hebt. Goed om te weten, dat een landing met zijwind heftig kan aanvoelen, maar in werkelijkheid wel meevalt. Mij helpt het ook heel erg wanneer er vanuit de cockpit informatie gegeven wordt, bijvoorbeeld wanneer de gezagvoerder van tevoren uitlegt dat het een turbulente landing kan worden. Nederlandse vliegmaatschappijen doen dat meestal heel goed, maar vaak hoor je heel weinig uit de cockpit.
Oei, kan me helemaal voorstellen dat dat briefje aan de president je een beetje afzeikte. Maar ja, dat is pure onwetenheid en angst van de passagier, moet je maar denken. Ik heb in ieder geval heel veel respect voor hoe piloten het toestel in alle mogelijke situaties weten te controleren!
Het is gewoon ons werk hoor.
donderdag 21 september 2017 om 13:17
Cabin crew, personeel of bemanning. Ik dacht dat personeel meer "gender neutral" is, maar ja. Je moet het dan niet opvatten als neerbuigend. Het is natuurlijk niet het personeel van de reizigers...
Cabin Crew is op zich natuurlijk een prima uitdrukking, maar is er geen NL woord voor ipv dit engelse leenwoord?
Cabine bezetting?
Wat mij wel ergerde met de laatste chartervlucht is dat je zoveel werd gestoord met allerlei verkoop. Dan heb ik niet over de catering, maar tax free producten en loten. En dat ze dan ook de video onderbreken in de entertainment systemen (die je op een chartervlucht ook nog eens zelf moet betalen).
Verder vind ik al die security checks behoorlijk ergerlijk, maar het geldt waarschijnlijk net zo hard voor de crew. Gezeur over flesjes water en nagelschaartjes. Dat gaat geneuzel gaat natuurlijk ergens over, maar het zijn niet de maatschappijen die dat verzinnen.
Laatst had ik een vlucht (lufthansa) die werd gecancelled (het opstijgproces werd onder het versnellen, maar voor take off afgebroken). Daar had de ground crew een behoorlijke kluif aan het informeren van alle passagiers. 2 dames die ong. 100 passsagiers moesten informeren en op een taxi of bus zetten naar een hotel. Allen moesten in een hotel overnachten en mee met de eerstvolgende ochtend-, of middagvlucht. Je merkte uiteraard wel dat zij voornamelijk ingezet werden om mededelingen van een back office organisatie door te geven. Achter de schermen werd er echt wel hard gewerkt om alle passagiers een alternatief te bieden. Dan kun je als passaiger denk ik ook wel een dienst bewijzen door je enigszins rustig te houden en geen "domme" vragen te stellen. Ik had toen echt bewondering voor hoe ogenschijnlijk rustig en beleefd, maar zeer effectief en gedreven de ground crew alles afhandelde. Dan ben je toch blij dat je op zo'n moment niet aan Ryanair bent overgeleverd. Hest kostte mij desondanks toch nog wel een uur of 12. Ik moet zeggen dat ik met Ryainair toch wel een paar stuitende ervaringen heb gehad met de secrity op ziö'n vliegveld (Weeze bijv). Ik vond de crew van Ryainair er vrijwel altijd tobbig en afgepeigerd eruit zien. Geen idee of de vliegers van Ryanair daarover kunnen meepraten.
SAS was een jaar of 5 geleden op een haar na failliet. Ik geloof eind 2012. We zouden toen met SAS naar NL vliegen en het was nog spannend of dat door zou gaan. Gelukkig wel. Daarna is mijn vriendin nog wel eens met SAS naar NL gevolgen. Wel met een tussenstop op CPH, maar relatief vlot. En goedkoper dan met KLM.
Cabin Crew is op zich natuurlijk een prima uitdrukking, maar is er geen NL woord voor ipv dit engelse leenwoord?
Cabine bezetting?
Wat mij wel ergerde met de laatste chartervlucht is dat je zoveel werd gestoord met allerlei verkoop. Dan heb ik niet over de catering, maar tax free producten en loten. En dat ze dan ook de video onderbreken in de entertainment systemen (die je op een chartervlucht ook nog eens zelf moet betalen).
Verder vind ik al die security checks behoorlijk ergerlijk, maar het geldt waarschijnlijk net zo hard voor de crew. Gezeur over flesjes water en nagelschaartjes. Dat gaat geneuzel gaat natuurlijk ergens over, maar het zijn niet de maatschappijen die dat verzinnen.
Laatst had ik een vlucht (lufthansa) die werd gecancelled (het opstijgproces werd onder het versnellen, maar voor take off afgebroken). Daar had de ground crew een behoorlijke kluif aan het informeren van alle passagiers. 2 dames die ong. 100 passsagiers moesten informeren en op een taxi of bus zetten naar een hotel. Allen moesten in een hotel overnachten en mee met de eerstvolgende ochtend-, of middagvlucht. Je merkte uiteraard wel dat zij voornamelijk ingezet werden om mededelingen van een back office organisatie door te geven. Achter de schermen werd er echt wel hard gewerkt om alle passagiers een alternatief te bieden. Dan kun je als passaiger denk ik ook wel een dienst bewijzen door je enigszins rustig te houden en geen "domme" vragen te stellen. Ik had toen echt bewondering voor hoe ogenschijnlijk rustig en beleefd, maar zeer effectief en gedreven de ground crew alles afhandelde. Dan ben je toch blij dat je op zo'n moment niet aan Ryanair bent overgeleverd. Hest kostte mij desondanks toch nog wel een uur of 12. Ik moet zeggen dat ik met Ryainair toch wel een paar stuitende ervaringen heb gehad met de secrity op ziö'n vliegveld (Weeze bijv). Ik vond de crew van Ryainair er vrijwel altijd tobbig en afgepeigerd eruit zien. Geen idee of de vliegers van Ryanair daarover kunnen meepraten.
SAS was een jaar of 5 geleden op een haar na failliet. Ik geloof eind 2012. We zouden toen met SAS naar NL vliegen en het was nog spannend of dat door zou gaan. Gelukkig wel. Daarna is mijn vriendin nog wel eens met SAS naar NL gevolgen. Wel met een tussenstop op CPH, maar relatief vlot. En goedkoper dan met KLM.
donderdag 21 september 2017 om 13:23

donderdag 21 september 2017 om 13:26
Ik kijk graag naar programma's over vliegen en lees ook wel eens van die websites uit het genre "wat vliegers en cabin crew nooit vertellen". Één dingetje wat ik daarvan onthouden heb is dat de crew nooit koffie of thee aan boord drinkt, omdat de watertanks heel smerig van binnen zouden zijn. Klopt dat?

donderdag 21 september 2017 om 13:30
SAS bestaat gewoon nog. Ik ben daar gisteren nog mee gevlogen en maak meerdere vluchten per jaar met die maatschappij.kastella schreef: ↑21-09-2017 13:17Cabin crew, personeel of bemanning. Ik dacht dat personeel meer "gender neutral" is, maar ja. Je moet het dan niet opvatten als neerbuigend. Het is natuurlijk niet het personeel van de reizigers...
Cabine bezetting?
donderdag 21 september 2017 om 13:46
Petje af, inderdaad!
Ik ben 13x op Skiathos geland. Eén van de korte landingsbanen van Europa.
Hebben er tpestellen zien landen met behoorlijke crosswind. Zó knap!
Het lijkt me een fascinerend vak. Helaas ben ik er absoluut ongeschikt voor. Totaal geen gevoel voor aerodynamica, andere fysische processen en bijbehorende mechanica. "Motorische" tekortkomingen, noem ik het weleens.
amarna wijzigde dit bericht op 21-09-2017 13:46
0.10% gewijzigd
donderdag 21 september 2017 om 13:46
Ik heb mijn open water, dus ik ga het duiken zeker weer oppakken. Hopelijk net als surfen, hoewel cur daar niet de beste omstandigheden voor heeft.
En ik zal mijn vriend vragen waar hij op zijn dienstreizen de crew tegen komt. Hij mag normaal altijd business class vliegen, de bofkont (nu helaas economy). Dus blijkbaar is er dan meer contact tussen crew en passagiers (dus herkenning?).
donderdag 21 september 2017 om 13:48
Goede vraag, dit kom ik op Facebook nl ook vaak tegen bij verschillend reispagina’s/blogs.Fluithaas schreef: ↑21-09-2017 13:26Ik kijk graag naar programma's over vliegen en lees ook wel eens van die websites uit het genre "wat vliegers en cabin crew nooit vertellen". Één dingetje wat ik daarvan onthouden heb is dat de crew nooit koffie of thee aan boord drinkt, omdat de watertanks heel smerig van binnen zouden zijn. Klopt dat?
donderdag 21 september 2017 om 14:01
Dank je
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)
Regen cabin crew zeg ik altijd dank je wel bij het uitstappen. En dat is altijd gemeend, ik heb nooit reden tot klagen gehad over de vriendelijkheid en de professionele opstelling. Ook niet bij Ryanair.
donderdag 21 september 2017 om 14:20
Ik drink gewoon wel de boordkoffie hoor. Niet dat die bijzonder lekker is.Fluithaas schreef: ↑21-09-2017 13:26Ik kijk graag naar programma's over vliegen en lees ook wel eens van die websites uit het genre "wat vliegers en cabin crew nooit vertellen". Één dingetje wat ik daarvan onthouden heb is dat de crew nooit koffie of thee aan boord drinkt, omdat de watertanks heel smerig van binnen zouden zijn. Klopt dat?
Het is niet zozeer dat de watertanks smerig zijn, maar meer dat het gerucht gaat dat er een anti-alg spul in zit. Of dat echt zo is weet ik niet. Maar ik leef nog...
donderdag 21 september 2017 om 14:24
Yep. Of het zsm is weet ik niet zeker, maar zij gaan dan ook aan de grond ja. Heeft met de straling en drukverschil te maken. Één vlucht kan geen kwaad, maar teveel levert risico's voor de vrucht op.
donderdag 21 september 2017 om 14:28
Zeker lekker gaan duiken. Curacao is wat duiken betreft niet het mooiste Antilliaanse eiland, dat is Bonaire, maar zeker de moeite waard. Porto Marie en Playa Kalki zijn mijn favorieten.yogayup schreef: ↑21-09-2017 13:46Ik heb mijn open water, dus ik ga het duiken zeker weer oppakken. Hopelijk net als surfen, hoewel cur daar niet de beste omstandigheden voor heeft.
En ik zal mijn vriend vragen waar hij op zijn dienstreizen de crew tegen komt. Hij mag normaal altijd business class vliegen, de bofkont (nu helaas economy). Dus blijkbaar is er dan meer contact tussen crew en passagiers (dus herkenning?).
Trouwens, de advanced cursus is ook erg leuk om te doen. Ik heb gehoord dat je niet meer mag duiken bij de Superior Producer, dat is wel erg jammer.
donderdag 21 september 2017 om 14:33
Mwoa....toen ik vloog kwam er altijd iemand om 18:00 naar het "...." om te kijken welke crew aangekomen was. Diegene had eerst voor KLM gevlogen maar was naar een lokale maatschappij overgestapt. Zijn vrouw was uit verveling weer terug naar Nederland en hij zat alleen op Curaçao. Dus ging hij standaard iedere avond de nieuwe crew checken.
donderdag 21 september 2017 om 14:35
Die uitspraak van miljonair klopt wel.yogayup schreef: ↑21-09-2017 11:01Ik heb zelf bij een grote gele (failliet gegane) touroperator gewerkt. Daar zeiden we altijd: hoe word je het snelste miljonair? Door als miljardair in de reisbranche / luchtvaart te gaan werken.
Hoe gaat het nu de economie een beetje is aangetrokken? Hebben jullie nog veel ‘last’ gehad van de instroom van Martinair personeel?
Wat is de grootste ergernis van cabinepersoneel over passagiers?
Gaan vliegers ook op de grond werken (bij een gerelateerd uitzendbureau oid) net als stewardessen bij een zwangerschap?
Martinairvliegers stromen niet meer door naar KLM. Lang en droevig verhaal.
Vliegers gaan inderdaad ook grondtaken doen bij zwangerschap, maar niet via een uitzendbureau. Meestal projecten op kantoor.
Er zijn ook 'gewone' vliegers met grondtaken, zogenaamde nevenfunctionarissen. Zoals instructie, flight safety training, manager of op projectbasis.
donderdag 21 september 2017 om 14:41
Ik zeg ook nniet dat SAS nu dood en begraven zou zijn. Alleen dat ze eind 2012 wel op het randje van failliesement stonden. Ze hebben het gelukkig wel overleefd. Maar de werkvoorwaarden voor het personeel zijn er daarna zeker niet beter op geworden en er is regelmatig (via de media) discussie.
Ik zou vorig jaar met SAS naar China vliegen. Met dat werd op het laatste moment door het reisburo op mijn werk omgeboekt naar Finnair omdat de retourvlucht van SAS werd veranderd naar een voor mij ongunstig tijdstip.
donderdag 21 september 2017 om 14:44
De eeuwige eeuwige discussies over de regels. Ze zijn zoals ze zijn met een reden, er is over nagedacht en er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht. Elke vlucht opnieuw is er wel een passagier die van mening is dat zijn of haar telefoon/laptop/kind/tas/noem maar op anders is en dat de regels dus niet gelden. Ik wil best begrijpen dat ik de eerste stewardess die dag ben die diegene spreekt, maar hij of zij is voor mij de 17e die week die de discussie probeert aan te gaan. Dat kan ik wel eens heel erg beu zijn.
Waar ik dan wel weer heel blij van word, is als iemand meldt te gaan doen wat we vragen, maar graag even wil weten waarom precies. Dat leg ik met liefde uit en het begrip dat daardoor ontstaat is voor de passagier ook veel fijner.
donderdag 21 september 2017 om 15:18
Dat is behoorlijk schokkend. Eigenlijk werken dus veel vliegers al een soort ZZPers voor Ryanair. Nu heb ik het gevoel dat het beroep van vlieger niet meer zo exclusief is als pakweg 30-40 jaar geleden. Of komt het omdat de kosten onder druk staan, dat de vliegers ook minder prettige contracten krijgen als voorheen?
Viel me op dat er vaak Oost Europees mensen aan het werk waren bij Ryanair in de cabine. Hard bezig om die kist snel vol te krijgen en dat moordende schema bij te houden. Geen vervelende ervaringen met die cabin crew hoor. Maar je zag aan ze dat ze er iets minder relaxed bij stonden. Wat ook vervelend is dat Ryanair met zijn baggage policy mensen "uitlokt" om flink veel baggage mee de cabine in te nemen (moi incluis). Dus altijd weer een uitdaging om al die zooi weg te stouwen. Met een korte vlucht van 1.5 uur vind ik het niet zo'n probleem om een rolkoffertje onder de stoel voor me weg te stouwen. Als je bovendien ervoor zorgt dat je achteraan zat, dan was je altijd snel weer weg. WAarschijnlijk vanwege tijdswinst werden er meestal 2 trappen neergezet, zowel voor als achteraan.
Wat bij Ryanair wel faliekant misging was de service van de security van de luchthaven. Formeel natuurlijk geen zaak van Ryanair. Maar op een kleine luchhtaven als die van Weeze of Göteborg City, die indertijd vrijwel geheel in dienst stond van ryanair, was het te merken dat ze erg pietluttig waren op baggage, tenaamstellingen in tickets, etc. Op een luchthaven als Schiphol, Landvetter of Rygge waar ook andere maatschappijen van vertrekken is dat niet zo'n probleem. MAar bij Weeze had je het idee dat de security meehielp om extra inkomsten te genereren op excessieve service fees voor inchecken van extra koffers, naamwijzigingen op tickets, etc...