Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Ditje schreef:
22-09-2017 13:03
Een maagverkleining of een gbp? Zijn nl. nogal verschillende dingen. Met wat je nu verteld zou een maagverkleining een heel raar advies zijn en een gpb een hele logische.
GBP is een vorm van maagverkleining is mij verteld in het ziekenhuis. Vandaar dat ik die term gebruikt.

Ik heb er veel over gelezen, mensen gesproken met GBP, naar lotgenotenavonden geweest. Wat mij opviel was dat na 2 jaar men weer aankomt.
Waar ik "bang" voor ben is in eerste instantie: Wat als het niet werkt bij mij en ten tweede wat als er complicaties komen (blijvend). In theorie kan je het omdraaien, maar in praktijk gebeurd dit nauwelijks. En wanneer het gebeurd zijn niet alle complicaties weg.

Dat er iets moet gebeuren staat vast. Maar ik vraag me af of operatief de "juiste" keuze is.
je kan niet gezond en gevarieerd eten en zo aankomen. Dan is er wat anders aan de hand.

Ik at bijvoorbeeld te weinig. Ik was ook de klassieke jojo . Ik heb 2 jaar geleden een voedingsprogramma gevolgd met begeleiding en sporten en ik ben (Blijvend) 35 kilo afgevallen.. Eten was voor mij een mind set. Ik at vaak veel te weinig en lijnde veel te streng. Ik heb dus met dat programma niet gelijnd. Maar ànders gegeten
Genoeggedronken schreef:
22-09-2017 11:04
O wat lastig!

Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van alle mensen die je een succesdieet voorstellen, maar toch wil ik je aanraden om hier eens te kijken https://gripopkoolhydraten.nl/. Ik volg dit programma nu 5 weken en waar ik al jaren worstel met mijn overgewicht (gek genoeg kwam ik ook tijdens mijn zwangerschappen geen gram aan, om dus na de bevalling netto afgevallen te zijn) en sinds ik dit volg, nu 5 weken, voel ik me geweldig. Mijn bloedsuikers zijn sterk genormaliseerd (zat op de grens van diabetes), ik ben al 5 kilo kwijt en het belangrijkste is dat ik lekker eet, niet het idee heb op dieet te zijn en me energiek en ontspannen voel, waarbij eerdere dieetpogingen betekenden dat ik er 24 uur per dag mee aan het worstelen was. Ik heb geen honger, slaap goed, voel me energiek. Voor mij is het een eye-opener, deze manier van eten kan ik de rest van mijn leven volhouden.
genoeg gedronken, ik ben hier ook mee begonnen ivm gezondheidsklachten (dus niet om af te vallen maar om me beter te voelen). Ik vind het heerlijk. Minder opvliegers en ik voel me fijner ;-).
Ben je al eens onderzocht op lipoedeem? Voor een vriendin van mij bleek dat haar overgewicht en met name vetverdeling in haar lichaam, in combinatie met moeilijk afvallen, te verklaren.
Ikgaervoor schreef:
22-09-2017 13:35
GBP is een vorm van maagverkleining is mij verteld in het ziekenhuis. Vandaar dat ik die term gebruikt.

Ik heb er veel over gelezen, mensen gesproken met GBP, naar lotgenotenavonden geweest. Wat mij opviel was dat na 2 jaar men weer aankomt.
Waar ik "bang" voor ben is in eerste instantie: Wat als het niet werkt bij mij en ten tweede wat als er complicaties komen (blijvend). In theorie kan je het omdraaien, maar in praktijk gebeurd dit nauwelijks. En wanneer het gebeurd zijn niet alle complicaties weg.

Dat er iets moet gebeuren staat vast. Maar ik vraag me af of operatief de "juiste" keuze is.
Als je nu al een gezond eetpatroon hebt, is de kans van slagen heel groot. Ik had ook een gezond eetpatroon, kwam gewoon van de lucht aan. Nu, 5 jaar later, is alles er nog gewoon af. Ik heb ook mensen gesproken die in de week na de operatie alweer macdonald aten of frikandellen in de blender deden, want anders werden ze er misselijk van..... tja, dan slaagt het niet.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ikgaervoor schreef:
22-09-2017 13:35

Je hebt een gastric sleeve; dat is de echte maagverkleining. Dat is om je intake gewoon te verminderen. In jouw geval dus blijkbaar niet nodig, want voor grote hoeveelheid eters.

De (M)GBP is het verkleinen van de maag, maar ook het verkorten van de darm. Hiermee worden zowel in de maag als in je darm hormonen stilgezet. Je krijgt als het ware een reset daarvan. Door de kleinere maaginhoud en door de verkorte darm wordt zowel je intakemogelijkheden vermindert alswel het opnemen van de voedingsstoffen. Je zult dus gegarandeerd afvallen. Als jij dan met ondersteuning van ziekenhuis of kliniek je aan de voorschriften houdt zul je ook niet aankomen. Als je je er niet aan houdt, kun je ook weer aankomen. Net als ieder ander.

Je hebt het over kcal, maar kijk je ook naar de voedingsstoffen? De verhouding tussen vetten, eiwitten, koolhydraten enz?
K
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:10
99.78% gewijzigd
Ik vind het shockerend dat de diëtist je adviseert te leven op 1200 calorieën. Terwijl kleine aanpassingen in calorie inname en bewegen al genoeg zijn om gewicht te verliezen.

Ik zelf woog 104 kilo en nu weeg ik 88.5 kilo. Mijn calorie iname heb ik verminderd met ongeveer 200/500 MINDER per week. Ik neem meestal 1800/1900 calorieën per dag eerst waren dat er rond de 2500/3500.
Wat kun je missen?
-Suiker in de koffie?
-vlees overslaan?
- werk zoeken waarin je moet bewegen?
Lopend naar het werk?
Auto laten staan?
Bushalte eerder uitstappen?
Trap nemen in plaats van de lift?
Al deze relatief kleine stappen dragen bij aan afvallen en zijn makkelijker vol te houden dan 1200 calorieën per dag.
Oliveranosleep schreef:
23-09-2017 03:14
Ik vind het shockerend dat de diëtist je adviseert te leven op 1200 calorieën. Terwijl kleine aanpassingen in calorie inname en bewegen al genoeg zijn om gewicht te verliezen.

Ik zelf woog 104 kilo en nu weeg ik 88.5 kilo. Mijn calorie iname heb ik verminderd met ongeveer 200/500 MINDER per week. Ik neem meestal 1800/1900 calorieën per dag eerst waren dat er rond de 2500/3500.
Al deze relatief kleine stappen dragen bij aan afvallen en zijn makkelijker vol te houden dan 1200 calorieën per dag.
Volgens mij klopt de berekening niet. In 1 dag is dat verschil in kcal al groter dan je per week beschrijft.
Tijdschriftenverslindster schreef:
23-09-2017 04:15
Volgens mij klopt de berekening niet. In 1 dag is dat verschil in kcal al groter dan je per week beschrijft.
Ik weet niet wat jij bedoeld? Wat ik wil aangeven met mijn reactie is dat ik ben afgevallen door minder calorieën in te nemen MAAR ietsje minder.
Een precieze berekening kan ik nooit geven want mijn calorie inname was geen dag hetzelfde maar in iedergeval niet 1200 calorieën per dag.
Het gaat erom dat minder calorieën innemen een regel is geen uitzondering en dat een beetje minder dan normaal gesproken al verschil maakt.
Ik heb van 2500/3500 kcal langzaam afgebouwd naar 1900/1800 kcal per dag by the way
Ikgaervoor schreef:
22-09-2017 11:10
Nee, zo ernstig is het bij mij niet. Ik kan nog gewoon lopen gelukkig. Qua bouw is het ook niet overal: Ik heb slanke enkels en polsen, slanke onderbenen, slanke onderarmen, maar bovenbenen, bovenarmen, dijen, buik, rug -vooral onderrug net boven bilen - zit al het vet opgeslagen.
Hier ben ik de afgelopen 1,5 jaar 40 kilo mee afgevallen.
Portulaca schreef:
22-09-2017 15:35
Ben je al eens onderzocht op lipoedeem? Voor een vriendin van mij bleek dat haar overgewicht en met name vetverdeling in haar lichaam, in combinatie met moeilijk afvallen, te verklaren.
Ook mijn gedachte ken ook iemand die dit heeft en dan heeft.
Belle73 schreef:
22-09-2017 11:42
Ik weet je niet of je enigszins in de buurt van Rotterdam woont, maar misschien is dit iets voor je(https://www.erasmusmc.nl/centrumgezondgewicht/). Zag er laatst iets over op TV, dat ze daar heel breed kijken naar over gewicht, dus ook naar hormonen, erfelijke factoren etc.
Goede tip dit.

En wat betreft sporten zou ik eens anders proberen te bewegen en beginnen met een goede personal trainer die ook iets doet met krachttraining. Alleen laag intensief bewegen zet niet echt zoden aan de dijk. Echt goed sporten (niet alleen cardio!) heeft goede invloeden op je hormonen, metabolisme en andere processen in het lichaam.
Ikgaervoor schreef:
22-09-2017 10:45
Dank voor al jullie reacties.
@ lilalinda: ik dacht eerst dat het kwam omdat ik misschien te weinig bewoog. Ik sportte 2 x per week en fietste dagelijks een uur. Maar wellicht moest ik meer bewegen. Daarna dacht ik: wellicht eet ik te veel/verkeerd?

Ik ben door huisarts gecontroleerd op schildklier. Hier komt echter niks uit. Bij internist geweest in het lokale ziekenhuis hier. Ook niks te vinden. Wordt me elke keer gevraagd of ik echt niet aan de snoep, koek, frisdrank, etc. ga.Krijg van ieder te horen als je normaal eet en dagelijks beweegt dan moet je afvallen. Maar bij mij dus niet. Heb wel eens geopperd om mezelf als proefpersoon te laten gelden voor onderzoek dat ik een maand lang eet/drink wat ze me voorschotelen zodat de artsen eens echt kunnen zien dat ik mij niet aanstel, maar dat het gewoon echt niet eraf gaat.
Wees eens eerlijk TO, toen je die shakes nam en toen je je strikt aan die 1200 kcal hield viel je wel degelijk af. Dus ook bij jou werkt minder kcal binnenkrijgen dan je verbrand, blijkbaar moet de hoeveelheid dan wel flink laag liggen. Dan vraag ik me toch een beetje af of je echt wel zo streng bent als je zegt en een goed beeld hebt van wat normale hoeveelheden zijn. Je schrijft je eet lijstje op alsof het heel erg weinig is en dat valt best mee bijvoorbeeld. Daarbij beweeg je dus ook niet veel of extra. Een uurtje fietsen is geen extra beweging als je verder een zittend bestaan hebt, daarmee kom je dan net op een normale hoeveelheid beweging waarmee al rekening is gehouden bij het berekenen van het aantal benodigde kcal. Je schrijft zelf ook al dat je in het verleden meer bewoog en op gewicht bleef, daar zou best eens het probleem kunnen zitten. Als jij hetzelfde bent blijven eten maar minder bent gaan bewegen dan kom je aan. Ik zou een dieet dat een beetje vol te houden is gaan combineren met intensiever sporten en dat ook eens een paar maanden volhouden en kijken of dat dan ook echt niet werkt als je je er echt aan houdt. En dan alles opschrijven nadat je het hebt afgewogen. Heel veel mensen zijn niet instaat op het oog een portie goed te schatten. Dus ook dingen als lijnzaad en chiazaad, afwegen en goed opschrijven want bij elkaar heb je al zo een 100 kcal aan zaden in je ontbijt zitten. Ook dingen als boter op brood, dressing op salade, kcal uit drinken enz.

Hoewel er echt mensen zijn die om een bepaalde reden buiten zichzelf niet afvallen is dat voor de meeste mensen niet zo. Ik zag een tijdje terug een programma of documentaire waarbij mensen gevolgd werden die "alles kunnen eten" en mensen die "dik worden van de lucht", zonder uitzondering bleken de slanke mensen gewoon een stuk minder te eten dan de dikke. Dat zat niet in big mac menu's maar in kleine dingen, dat ene koekje maar ook die extra grote portie broodbeleg enz.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Genoeggedronken schreef:
22-09-2017 11:28
Om het maar meteen concreet te maken, hoe het programma van grip op koolhydraten werkt, zal ik je menu aanpassen zoals dat daar zou gaan.

Ontbijt: 100 gram volle griekse yoghurt, met lijnzaad en chiazaad. GEEN FRUIT

tussendoortje (mag als je het nodig hebt, maar gek genoeg heb je dat al heel snel niet meer nodig): wat noten, of een plakje kaas, stukje worst, gekookt eitje. In ieder geval geen crackers, koek of andere koolhydraten.

Drinken blijft natuurlijk hetzelfde, koffie, thee, water e.d. Geen frisdrank, ook niet met zoetstoffen.

Wat een belachelijk dieet, dit.
Hoezo geen fruit? Echt ongezond hoor!
'Diëtisten' die hun cliënten op 1200 calorie diëten en 800 calorie shakes zetten zouden per direct uit hun beroep gezet moeten worden.

Gebruik je de EetMeter van het voedingscentrum of een andere app? Kun je precies invoeren wat en hoeveel je eet, en , heel belangrijk, hoeveel je daarbij beweegt. Dan kun je om te beginnen eens zien hoe het precies zit met je calorie-inname.

Verder lijkt het me als je inderdaad niet meer dan zeg 1800/2000 calorieën per dag eet, er écht wel iets anders aan de hand is als je dan toch 130 weegt. Sowieso laten onderzoeken of er niet iets lichamelijks fout zit.

Maar je laat je in vredesnaam niet uithongeren door zo'n flut-diëtist. Alsof je daar niet je hele metabolisme mee om zeep helpt.
Mja, hier 54kg afgevallen na een gbp (dus maagverkleining en darmomlegging/verkorting) en dat is nu ruim 3,5 jr geleden. Mijn gewicht is al bijna 2 jaar stabiel (op 7kg gewichtstoename tijdens mijn zwangerschap na maar die waren er na de bevalling meteen weer af) het kan dus wel. Ik zou het dus zeker als serieuze optie overwegen
Theamuts schreef:
23-09-2017 11:15

Misschien eerst eens wat meer gaan lezen over de enorme voordelen van koolhydraat beperkt eten.
Fruit mag gewoon, maar met mate.

Het wordt steeds duidelijker dat de koolhydraten de boosdoener zijn en niet vet.
Theamuts schreef:
23-09-2017 11:15
bij Grip op Koolhydraten eet je fruit in je KH uur (de meesten eten fruit na het avondeten dus). Eerst verdiepen in eetwijze voordat je iets roept
Waarom waren vroeger de meeste mensen niet te dik en nu wel?
Toen aten ze/we ook gewoon koolhydraten....
alles nog een keer goed doorgelezen. maar je hebt overal antwoord op, en "alles al geprobeerd". het lijkt wel of dat je dit topic nodig hebt om te verantwoorden dat je een operatie nodig hebt om af te vallen.

maar de eerste persoon moet nog geboren worden die niet afvalt door levensstijl verandering. meer en goed bewegen (en ik fiets al en doe het huishouden is vaak echt niet voldoende), goede voeding (eventueel het vastendieet, koolhydraatbeperkt dieet).

de meeste mensen hebben geen goed beeld wat ze daadwerkelijk aan calorieën in hun mond stoppen en wat hoeveel ze verbruiken.

je saboteert je eigen lijf en gezondheid.

er zijn een aantal stofwisselingsproblemen/ziektes, medicijngebruik die van invloed kunnen zijn op je gewicht. maar voor de meest voorkomende ben je getest.

wat wil je zelf?

gezond afvallen, kost tijd. 5% in 3 maanden is een gezonde manier. dit kost tijd en energie. net als elk andere ziekte, moet je dit serieus nemen. investeer in je gezondheid
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jouw verhaal klinkt zoveel als dat van mij.... Ik woog ook 130 kilo (bij een lengte van 1.73). Maar ik heb uiteindelijk dit jaar toch een GBP laten doen. Ik zat al zo'n 8 jaar in een non-stop stijgende lijn, ieder jaar 5-10 kilo erbij. Op mijn 20ste woog ik 70 kilo, op mijn 30ste 130, zonder dat dit ooit aan mijn aantal calorieen inname per dag verweten kon worden. Toen ik rond de 95 kilo woog trok ik al aan de bel maar werd niet door mijn huisarts serieus genomen; alleen mijn schildklier werd gecheckt, die was wel aan de langzame kant maar niet laag genoeg om medicatie nodig te hebben, en that's it. Verder werd niets onderzocht. Mijn huisarts zei gewoon 'tja als je ouder wordt, wordt je metabolisme steeds langzamer'. Pfff alsof dat kon verklaren hoe ik ieder jaar 5-10 kilo zwaarder werd.

Ik heb ook talloze dieeten geprobeerd, en viel alleen af als ik onder de 1300-1400 cal per dag bleef; alles daarboven blijf ik stabiel of kom ik zelfs aan. Van 2000 calorieen per dag word ik dik. Vorig jaar was ik het echt helemaal beu en ben ik me serieus gaan verdiepen in de oorzaken e.d. van morbide obesitas en ik werd er alleen wanhopiger door. Zo kwam ik erachter dat het minder dan 5% van mensen met morbide obesitas lukt om blijvend af te vallen; het is serieus een ziekte en vaak kunnen artsen echt niet achterhalen waarom iemand als ik zo dik wordt zonder echt teveel te eten. Door wetenschappelijke artikelen te lezen kwam ik erachter dat je BMR (basal metabolic rate) helemaal verstoord kan zijn na jarenlang obesitas + dieten, en dat het dus inderdaad kan kloppen dat je aankomt op 1500 calorieen per dag.

Maar goed, na maanden mezelf erin te verdiepen en daardoor de realisatie dat ik het echt niet alleen kon, heb ik mijn huisarts voor een doorverwijzing gevraagd voor een GBP chirurg (ik woon niet meer in Nederland, het proces is hier anders). De gesprekken met de chirurg waren echt een verademing, ik kon wel huilen toen hij al in het eerste gesprek aangaf dat het bij de meeste mensen met morbide obesitas niet hun schuld is maar een combinatie van factoren zoals genen, hormonen, omgeving enzovoorts. Ik moest allerlei onderzoeken ondergaan en daaruit bleek uieindelijk dat mijn cortisol gehalte DRIE keer zo hoog was als de bovengrens. Dit verklaarde heel, heel veel. Je beschrijving van je lichaam klinkt als dat van iemand met een te hoge cortisol; heb je dit ooit laten controleren?
Ik heb gehuild van opluchting; eindelijk een verklaring voor mijn obesitas. Het was voor mij ook doorslaggevend in de beslissing voor een GBP, want de chirurg zei dat er niet veel aan een te hoge cortisol te doen is, behalve een GBP. Zoals anderen al uitlegden, een GBP geeft je lichaam echt een 'reset'; het gaat echt niet alleen om je maag en darmen snijden en omleggen, maar er spelen zoveel hormonale factoren mee waardoor je metabolisme echt een reset krijgt. Het lukt me nu eindelijk WEL om af te vallen, na al die jaaareenn van nooit meer van 5 kilo kunnen afvallen. Ik ben tot nu toe 26 kilo kwijt, binnen 4 maanden, zonder enig moeite ervoor te moeten doen. Ik snap dat je je zorgen maakt over de lange termijn gevolgen, maar 130 kilo wegen zal jou uiteindelijk ook gezondheidsproblemen leveren. Ik was trouwens net als jij, mijn cholesterol, bloeddruk, suiker etc etc waren allemaal altijd netjes binnen de normale waarden. Maar toch was het gewoon niet fijn om zoveel gewicht rond te zeulen en ik denk dat ik uitendelijk wel gezondheidsproblemen zou hebben gekregen.

Mijn advies aan jou is dus te kijken of je toch je hormonen (met name cortisol) kunt laten checken, en je toch serieus te verdiepen in een GBP, want het is voor de meeste mensen echt de enige oplossing. Je kunt me gerust een PB sturen als je verder wilt kletsen! Wil je graag helpen, ik herken zoveel van mezelf in jouw verhaal :)
Bedankt voor al jullie reacties. Wat een boel reacties! Heel fijn dat jullie er zo op reageren. Ik heb alles gelezen en ik probeer overal antwoord op te geven, mocht ik wat vergeten/over het hoofd zien, excuses!

Allereerst de opmerking of ik denk dat het weinig is wat ik eet. Ik heb niet het gevoel dat ik extreem weinig eet. Ik heb het gevoel dat mijn eetpatroon gezond en gevarieerd is. Met 1.5 uur wandelen op een dag samen met gewoon de dagelijkse bezigheden zou dit voldoende moeten zijn "normaal gesproken" om in ieder geval niet aan te komen. Ik heb 6 eetmomenten per dag en probeer goed te ontbijten, dan een tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner en tussendoortje. Ik drink alleen water, koffie en thee. Gebruik geen alcohol of frisrank/sap.

Er was een opmerking alsof ik overal een antwoord op heb. Nee. Juist niet. Ik probeer juist de tips die hier gegeven worden te bekijken of het iets voor mij is, of ik dat al eerder heb gedaan. Bijvoorbeeld de opmerking over psycholoog. Ik heb dit in het verleden al gedaan, maar heb nu zoiets van "zou het wellicht iets psychisch toch zijn" en heb een afspraak gemaakt met een andere psycholoog. Wellicht dat hij mij wat inzichten kan geven wat de ander niet kon. Het blijft immers mensenwerk.

Ik let idd meer op kcal en niet op de verhoudingen/voedingswaardes m.b.t koolhydraten etc. Ik ga dit deze week eens toepassen. Noteren via een app lijkt me ook wel zinvol. En dan ook de beweging erin zetten. Ik ga eens zoeken naar apps die dit kunnen. Heb ook een activity-tracker thuis liggen, dus als ik dat aan elkaar kan koppelen met zo'n app is het helemaal fijn.

Terwijl ik jullie tips en opmerkingen las kwam ik via rotterdam de term endocrinoloog tegen. Ik ga binnenkort maar even bij mijn huisarts langs (maar eerst wil ik alles noteren gedurende 2 weken en bijhouden qua voeding, gewicht, etc) om het te bespreken met hem. Wellicht is het wat uitgebreider uit laten zoeken van de hormonen helemaal geen slecht idee.

Oedeem heb ik niet aan gedacht. Maar heb wel even op internet gezocht. Ik heb wel slanke enkels, slanke polsen, slanke onderarmen. Maar bovenbenen en bovenarmen zijn erg dik (en pijnlijk regelmatig) Ik zie foto's en vele herken ik niet, maar er zijn wat plaatjes met fase 1, fase 2 en fase 3 en ik moet zeggen fase 2 lijkt heel erg op mijn situatie qua benen. Alleen ik heb dus ook echt wel een buik. En dat lijkt weer niet te stroken met oedeem? Dan lees ik dat je verder slank bent.. en dat ben ik niet.

Ik heb ook als leesvoer een boek over Atkins en grip op koolhydraten besteld n.a.v. aantal van jullie reacties.

Met betrekking tot gastric bypass wil alleen als ik echt alles, echt echt echt alles, heb geprobeerd. Maar ook in dit topic kreeg ik al tools en handvatten waar ik wellicht iets mee kan. Ik wil heel graag op eigen kracht afvallen, zonder operatie. Ik ben zo bang dat als ik een operatie laat uitvoeren ik over x aantal jaar zoveel meer complicaties krijg. En dan ben ik verder van huis. Als het iets hormonaals is, dan moet het toch ook op een andere manier opgelost kunnen worden? Of denk ik dan te simpel... Pfff... ik weet het gewoon even niet meer.

Dat het niet zo kan, op dit gewicht, dat is duidelijk. Ik MOET afvallen. Linksom of rechtsom. Maar als het iets hormonaals of psychisch of wat dan ook is dan moet de oorzaak aangepakt worden denk ik. Ik weet alleen niet hoe.
Het menselijk lichaam slaat extra gewicht op rondom het zwaartekracht centrum, oftewel, als eerste het middel ter hoogte van de navel, maar pas als laatste bij de uiteinden, dus onderarmen en onderbenen. Dus ook met afvallen zal de opgeslagen reserves enigszins percentueel evenredig worden aangesproken, maar dan nog eerst bij de opslag het verst van het zwaartepunt en iets minder bij de opslag dicht bij het zwaartepunt.

Het kan sowieso geen kwaad om een tijd lang alles wat je eet goed bij te houden. Dus ook de dagen die "een uitzondering" zijn gewoon mee noteren. En ook dat stukje taart of dat koekje dat je "normaliter nooit neemt" behalve deze gelegenheid.

Wanneer je een gemiddeld verbruik hebt berekend over een tijd van een aantal weken, vergelijk dat dan met een berekende BMR (Basic Metabolism Rate), oftewel, de hoeveelheid kCal die je lichaam minimaal nodig heeft om gezond te functioneren als je verder niets zou doen de gehele dag.
Daarna ga je jouw dagactiviteiten berekenen, het aantal uren lopen, het aantal uren fietsen, het aantal uren geconcentreerd (zittend) werken. Etc. En dat doe je ook voor een aantal weken, dit zodat je een patroon overzicht krijgt. Dan kom je er achter dat je door die activiteiten de hele dag door niet meer dan een paar honderd kCal verbruikt. Twee uur wandelen of fietsen verbruikt nu eenmaal niet zoveel. Het houdt je lichaam fit, actief, soepel en gezond, maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee nu extra veel calorieën verbrand.

Op basis van je BMR en je gemiddelde dagelijkse verbruik, weet je ongeveer wat je eigenlijk aan kCal zou moeten verwerken per dag, dit verschilt wel wat tussen actieve dagen en passieve dagen, maar dat is vaak verwaarloosbaar, behalve wanneer je echt intensief sport.

Daarna is het kijken naar wat je nu precies eet. Sowieso gebalanceerd eten. Maar bepaalde voedingsmiddelen worden nu eenmaal minder makkelijk verwerkt door het lichaam dan andere. Men spreek niet voor niets over zaken als snelle suikers etc.

Dan komen de truukjes om af te vallen. Spiermassa vraagt meer energie van het lichaam dan vetmassa qua onderhoud. Dus, wat spieren kweken en deze met regelmaat belasten, dat vraagt niet alleen meer aan energie in onderhoud maar ook in herstel. Krachtsport is een leuke om spieren te dwingen zich actief te houden en te herstellen. Eiwitten zijn de voornaamste bouwstenen daarvoor. Daarom ook dat veel sporters eiwit shakes nemen, simpelweg doordat ze zoveel spiermassa hebben en zoveel herstel daarbij, dat het binnenkrijgen van de benodigde eiwitten via een normaal voedingspatroon lastig/duur is geworden. Daarnaast kan eiwit ook omgezet worden in de voor het lichaam qua energie benodigde glucose, is een traag en energie vretend proces in verhouding tot het omzetten van koolhydraten, waardoor dit vaak juist gedurende een lange (8 uur) slaap periode gebeurd. Dat is ook de rede waarom een krachtsporter het meeste aan opgeslagen energie verbruikt in de herstelperiode na een zware krachtinspanning.
Een ander belangrijk punt daarbij dat in conjunctie werkt met de rest, is vocht. Men heeft voldoende vocht in het lichaam nodig om vetopslag aan te spreken, met name het interorgaanvet. Dat wil niet zeggen dat men dan maar veel water moet drinken, want puur water wordt maar heel slecht opgenomen door het lichaam. Dat water moet eigenlijk gebonden zijn, aan groentes etc. bijvoorbeeld. En om voor het lichaam in staat te zijn om ook daadwerkelijk meer water vast te houden, heeft het zouten nodig, dus een glas bouillon doet daarbij wonderen voor de elektrolyten huishouding. Daarnaast, bij het verwerken van eiwitten moet het lichaam stikstof gaan afvoeren, dit doet het door deze te verwerken tot Urine en daarvoor is dus ook dat water nodig.
Oftewel, je zou verbaast zijn van het voordeel van heldere groentesoep, het bevat groentes, bevat water-bouillon, het vult best wel lang en heeft weinig kCal aan energie inhoud. Tenminste, wanneer je het zelf maakt, die poederzakjes/automaat spul is een verhaal apart. Koffie en veel Thee vormen daarentegen, die werken juist 'uitdrogend' t.o.v. een zelfde hoeveelheid vocht in de vorm van gewoon water.

Andere standaard tips zijn: Geen (snelle)koolhydraten meer eten na het avondeten. Dus geen chips, suikers etc als avond snack. Je wilt namelijk niet dat je lichaam koolhydraten de bloedsomloop inpompt wanneer je net gaat slapen, want dan moet je lichaam d.m.v. insuline al die vrijgekomen glucose gaan opslaan als vet tijdens je slaap terwijl die juist in een andere fase moet zitten, namelijk de eiwit verwerking waarbij het juist vetreserves kan gaan aanspreken ipv opslaan. Overdag, wanneer je actief bezig bent, dan is de snelle energie verwerking van koolhydraten (liefst trage) wel weer beter zodat je actief kunt blijven en je niet 'flauw en misselijk' wordt van de inspanning, want het lichaam dat niet energie snel beschikbaar heeft, dat gaat spierweefsel afbreken voor snelle energie (Het man met de hamer gevoel)
Bovenstaande gaat echter alleen op wanneer er geen sprake is van een onderliggende medische oorzaak.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven