Wat is je favoriete kinderboek?
vrijdag 22 september 2017 om 19:26
Ik ben dit jaar begonnen met de Academische Pabo en dat betekent dat ik weer kinderboeken moet gaan lezen! Dat vind ik superleuk om te doen en ik heb al een hele lijst met boeken die ik (weer) wil gaan lezen, maar ik was ook wel benieuwd naar wat jullie favoriete kinderboeken zijn, misschien doe ik nog wel wat inspiratie op!

vrijdag 22 september 2017 om 20:17
Vroeger was ik gek op de Dolle Tweeling serie van ik dacht Enid Blyton. En ook de Vijf/de Vijf detectives
Verder: Mathilda , de GVR, alleen op de wereld.
En op de peuterspeelzaal wel 100 x voorgelezen: over de mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept
En verder las ik volgens mij zon beetje alles wat er te lezen viel.
Verder: Mathilda , de GVR, alleen op de wereld.
En op de peuterspeelzaal wel 100 x voorgelezen: over de mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept

En verder las ik volgens mij zon beetje alles wat er te lezen viel.

vrijdag 22 september 2017 om 20:20
Zonder het topic te willen kapen:
Ik ben al tijden op zoek naar een kinderboek waarvan ik de schrijver / titel niet meer weet.
Volgens mij is het een Scandinavisch boek. Het gaat over een gezin op een boerderij of in ieder geval wonen ze landelijk. Het is geschreven vanuit een meisje (Britta / Britte?) die in ieder geval ook broers heeft. In het boek wordt oa omschreven hoe dit meisje een mooie eigen kamer krijgt en hoe die is ingericht.
Wie zegt dit iets? Ik ben niet zeker van de naam Britte / Britta.
Ik ben al tijden op zoek naar een kinderboek waarvan ik de schrijver / titel niet meer weet.
Volgens mij is het een Scandinavisch boek. Het gaat over een gezin op een boerderij of in ieder geval wonen ze landelijk. Het is geschreven vanuit een meisje (Britta / Britte?) die in ieder geval ook broers heeft. In het boek wordt oa omschreven hoe dit meisje een mooie eigen kamer krijgt en hoe die is ingericht.

vrijdag 22 september 2017 om 20:20
Jaaahh. In de jaren 80 was dat erg in, veel was van uitgeverij Lemniscaat. Heel moderrn toen, allemaal probleemkinderen met gescheiden ouders, drugs, ellende op school etc.vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 19:33Ik zat op school in de jaren negentig en kreeg van leerkrachten alleen maar boeken te lezen met een Probleem. Heel gek is dat: voor pakweg 1980 verschenen er voor de jeugd nauwelijks P-boeken, maar vrij plots leek alles en iedereen om te gaan. Vond die lectuur enorm betuttelend, allemaal verhalen waarin 'toevallig' een of andere akeligheid speelde.
En ook herinner ik me van die boeken die zo nadrukkelijk multicultureel/antikoloniaal/antiracistisch waren. De boodschap werd er goed ingestampt.

vrijdag 22 september 2017 om 20:27
Prentenboek/kleuter:
Daan Douwe ging uit varen
Wij gaan op Berenjacht
Jubelientje-serie
Pluk van de Petteflat (tip: het hoorspel!!)
Middenbouw:
Hotel Korenwolf-serie (Jacques Vriens)
Pietje Bell
Abeltje
Otje
Sjakie en de Chocoladefabriek
Daantje de Wereldkampioen
Mathilda
De GVR
Bovenbouw:
De Reis van Yarim
Wonderkinderen
Saartje Tadema
Eerste delen Hoe Overleef Ik...-serie
Koning van Katoren
Zoektocht in Katoren
Historische romans van Simone van der Vlugt
Eerste delen Harry Potter-serie
Verder:
Pitty-serie
Dolle Tweeling-serie
Olijke Tweeling-serie (let op: versie van Arja Peeters nemen, niet van Marion van de Coolwijk)
Daan Douwe ging uit varen
Wij gaan op Berenjacht
Jubelientje-serie
Pluk van de Petteflat (tip: het hoorspel!!)
Middenbouw:
Hotel Korenwolf-serie (Jacques Vriens)
Pietje Bell
Abeltje
Otje
Sjakie en de Chocoladefabriek
Daantje de Wereldkampioen
Mathilda
De GVR
Bovenbouw:
De Reis van Yarim
Wonderkinderen
Saartje Tadema
Eerste delen Hoe Overleef Ik...-serie
Koning van Katoren
Zoektocht in Katoren
Historische romans van Simone van der Vlugt
Eerste delen Harry Potter-serie
Verder:
Pitty-serie
Dolle Tweeling-serie
Olijke Tweeling-serie (let op: versie van Arja Peeters nemen, niet van Marion van de Coolwijk)
vrijdag 22 september 2017 om 20:27
Ik spreek een paar woorden Zweeds. Met nadruk op 'een paar woorden' voor iemand me van een perfecte kennis verdenkt.HasseSimonsdochter schreef: ↑22-09-2017 20:20Zonder het topic te willen kapen:

Edit: Wiki meldt verder dat in een van de andere huizen een Lisa woont en dat het boek vanuit haar perspectief geschreven heeft. Ze heeft twee broers, Lasse en Bosse.
De Engelstalige pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Six_Bullerby_Children
anoniem_308271 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 20:29
10.55% gewijzigd

vrijdag 22 september 2017 om 20:28
Idd. Thea Beckman heeft een paar van zulke titels geschreven. Die vond ik minderFluithaas schreef: ↑22-09-2017 20:20Jaaahh. In de jaren 80 was dat erg in, veel was van uitgeverij Lemniscaat. Heel moderrn toen, allemaal probleemkinderen met gescheiden ouders, drugs, ellende op school etc.
En ook herinner ik me van die boeken die zo nadrukkelijk multicultureel/antikoloniaal/antiracistisch waren. De boodschap werd er goed ingestampt.

vrijdag 22 september 2017 om 20:28
Wil je Engelse gedichten dan kun je Shel Silverstein eens proberen.Promethium schreef: ↑22-09-2017 19:45Leuk om ook een tip voor gedichtenbundels te zien! Gewone leesboeken kom ik nog wel een eind, maar van gedichtenbundels weet ik écht helemaal niets. Ik ga er binnenkort eentje van Hans & Monique Hagens opzoeken![]()

vrijdag 22 september 2017 om 20:29
WoW top. Ik ga gelijk neuzen of ik die bedoel. Dank je!vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 20:27Ik spreek een paar woorden Zweeds. Met nadruk op 'een paar woorden' voor iemand me van een perfecte kennis verdenkt.Googlen op (het grammaticaal misschien niet eens correcte...) 'flicka Britta barn bok' (meisje Britta kinderen boek) brengt me meteen bij de Bullerbyn-reeks van Astrid Lindgren die zich afspeelt in een plattelandsgehucht met maar een paar huizen. In een ervan wonen twee zusjes, Britta en Anna. Is ongetwijfeld in het Nederlands vertaald...

vrijdag 22 september 2017 om 20:32
Ja ik ook, was dol op dat soort boeken en later las ik Christiane F.

vrijdag 22 september 2017 om 20:35
Dat is "kinderen van Bolderburen"vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 20:27Ik spreek een paar woorden Zweeds. Met nadruk op 'een paar woorden' voor iemand me van een perfecte kennis verdenkt.Googlen op (het grammaticaal misschien niet eens correcte...) 'flicka Britta barn bok' (meisje Britta kinderen boek) brengt me meteen bij de Bullerbyn-reeks van Astrid Lindgren die zich afspeelt in een plattelandsgehucht met maar een paar huizen. In een ervan wonen twee zusjes, Britta en Anna. Is ongetwijfeld in het Nederlands vertaald...
Edit: Wiki meldt verder dat in een van de andere huizen een Lisa woont en dat het boek vanuit haar perspectief geschreven heeft. Ze heeft twee broers, Lasse en Bosse.
De Engelstalige pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Six_Bullerby_Children
Heerlijk om te lezen! net weer voorgelezen aan mijn kinderen

vrijdag 22 september 2017 om 20:36
Ooh die heb ik ook veel gelezen! De serie van "Marjoleintje" was een van mijn favorieten, waarbij mijn favoriet "Belt u Marjoleintje even?" was, dat leek me zo leuk om ook te hebben met de klas! Van Trix van Brussel vond ik "de Drieling" heerlijk om te lezen.vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 20:13Ooh, nu vraag je me titels te spuien die ik zelf al twintig jaar niet meer gelezen heb, en die (voor zover ik ze nog heb) ergens ver weg zijn opgeborgen.Om je een idee te geven: de meeste jeugdboeken van Kluitman uit die periode geven op de titelbladzijde een leeftijdsindicatie van acht tot twaalf jaar, en qua inhoud gaan ze doorgaans over kinderen van die leeftijd die (vaak tijdens de vakantie) allerlei avonturen beleven, maar daarbij niets ergers meemaken dan dat iemand tijdens het kamperen zijn broek scheurt aan een oude steen die in een weiland is blijven liggen. Je kan op straat spelen zonder honderd auto's per uur te moeten ontwijken en 's avonds ga je naar huis, waar moe voldoende geld heeft voor het huishouden, pa niet ontslagen is en broertje geen incestverleden probeert te verwerken. Zoiets.
![]()
Je had schrijfsters ('t waren doorgaans vrouwen) die reeksen van meerdere delen schreven over meisjes die langzaam opgroeiden. Namen die ik me hierbij kan herinneren zijn Anneke Bloemen, Betty van der Plaats of Freddy Hagers. Zou achteraf bekeken nu vrij muffig kunnen zijn.In het genre 'vrolijke vakantie-avonturen' waar Kluitman zo bekend voor was had je een aantal veelschrijvers die elk misschien wel tientallen titels pleegden. Even een paar namen gegoogeld: Charlotte Pfaff, Trix van Brussel, Wil Vening, Jan Louwman of de al eerder genoemde Freddy Hagers, die ook veel 'losse' boeken geschreven heeft. Enfin, zo kan je een tijdje doorgaan.
Misschien wel het bekendste voorbeeld van Kluitmans kinderavonturenreeksen zijn de Kameleonboeken. Geloof dat die reeks nog een beetje wordt voortgezet door een nieuwe auteur, maar de fut lijkt er wel wat uit te zijn. Hoewel ik onlangs iets gelezen heb over een televisiereeks die op stapel zou staan, dus misschien toch niet helemáál onbekend bij de hedendaagse jeugd.
Overigens vind ik van de hierboven genoemde dingen Paul Biegel en De zevensprong hele leuke suggesties. Kon ik erg in opgaan toen ik het las als kind.
Ik moet nu ook denken aan Enid Blyton, die een gigantische hoop boeken geschreven heeft en waarvan maar een vrij klein deeel in het Nederlands vertaald is. Gaat van kinderen die spannende avonturen beleven op verlaten eilanden tot de welbekende en heerlijk gedateerde kostschoolreeksen (waarover trouwens onlangs nog een topic liep hier, dat zeer melig werd door de middelbare dames die helemaal los gingen nu er geen mam'zelle meer was om hen in het gareel te houden).
En de kostschoolboeken van Enid Blyton (Pitty en de Dolle Tweeling) heb ik ook allemaal meerdere keren gelezen, waardoor ik ernaar verlangde ook naar een kostschool te gaan. Maar laatst sprak ik een meisje dat nu op kostschool zit in in Engeland en zij hebben helemaal geen nachtelijke verjaarspartijen

vrijdag 22 september 2017 om 20:45
vrijdag 22 september 2017 om 20:47
Prentenboeken: de boeken van Ingrid en Dieter schubert
Platvoetje
Hennie de heks
Net mensen
Van mug tot olifant
Er ligt een krokodil onder mijn bed
....
Uitgegeven bij lemniscaat en prachtige tekeningen.
Voor ouderen:
Torak en wolf (laatste groepen lijkt me)
Broederband, John flanagan
Ietsje jonger ( vanaf een jaar of 9):
Boeken van mark de bel ( Belg)
-het ei van oom trotter
-blinker
-de zusjes kriegel
Mark Tijsmans
-het geheim van te veel torens
-wiet waterlanders'
Platvoetje
Hennie de heks
Net mensen
Van mug tot olifant
Er ligt een krokodil onder mijn bed
....
Uitgegeven bij lemniscaat en prachtige tekeningen.
Voor ouderen:
Torak en wolf (laatste groepen lijkt me)
Broederband, John flanagan
Ietsje jonger ( vanaf een jaar of 9):
Boeken van mark de bel ( Belg)
-het ei van oom trotter
-blinker
-de zusjes kriegel
Mark Tijsmans
-het geheim van te veel torens
-wiet waterlanders'
vrijdag 22 september 2017 om 20:48
Ha, 'Belt u...' is een speciaal geval. Denk dat het grappig genoeg ook mijn favoriete deel is, eigenlijk omwille van de reden die jij ook noemt. Vind het ook een leuk boek om te zien (in zijn oorspronkelijke versie met linnen rug). De tekeningen zijn als ik het me goed herinner van iemand die verder niet zo veel voor Kluitman deed (ik vermoed zo even uit het blote hoofd dat illustraties in andere delen doorgaans van de alomtegenwoordige Hans Borrebach waren) en op de omslag zie je zo'n heerlijk ouderwetse telefoon op een kneuterig tafeltje. Binnenin is dan ook nog eens een fraai lettertype gebruikt dat ik buiten dat ene deel ook nergens ben tegengekomen.Promethium schreef: ↑22-09-2017 20:36Ooh die heb ik ook veel gelezen! De serie van "Marjoleintje" was een van mijn favorieten, waarbij mijn favoriet "Belt u Marjoleintje even?" was, dat leek me zo leuk om ook te hebben met de klas! Van Trix van Brussel vond ik "de Drieling" heerlijk om te lezen.
En de kostschoolboeken van Enid Blyton (Pitty en de Dolle Tweeling) heb ik ook allemaal meerdere keren gelezen, waardoor ik ernaar verlangde ook naar een kostschool te gaan. Maar laatst sprak ik een meisje dat nu op kostschool zit in in Engeland en zij hebben helemaal geen nachtelijke verjaarspartijen![]()
Eigenlijk is Marjoleintje de enige Kluitmanreeks die ik ken die een personage volgt dat geleidelijk ouder wordt. Ik vond die oudere delen waarin ze verkering krijgt en zo (met van die onmogelijk melige titels als 'Als ik jou was, Marjolein...') ook veel minder, maar dat kwam misschien omdat ik er toen nog te jong voor was.
Drieling is ook leuk! Is denk ik grotendeels jaren tachtig, misschien wat makkelijker te verkopen aan de hedendaagse jeugd. Wat staat me ervan bij... Mallorca, Oude tuf, iets met een taverne die opgeknapt moest worden of zoiets... en volgens mij waren ze geadopteerd en gingen ze in het eerste deel naar elkaar op zoek of zoiets.
Ik denk dat ik de meeste dingen van Enid Blyton die in vertaling bestonden wel gelezen heb, maar ik had toch wel een zwak voor die kostschooldingen. Er sprak een heerlijke kneuterigheid uit, die haar avonturenreeksen niet hebben, hoe leuk die op zich ook zijn (van die laatste vond ik vooral Robbert Jan leuk). Tijdje geleden eens een zwik Blyton in het Engels gedownload, maar ja... kom er natuurlijk niet aan toe dat ook echt te lezen.