Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Er moet toch iets heel anders gaande zijn dat ze ons nu zo bezig proberen te houden met dit non-item.
Maar wat, dat weet ik nog niet.
kantlijn schreef:
23-09-2017 17:11
Zijn er hier trouwens echt mensen die graag in een genderneutrale wereld zouden willen leven?
Ik in ieder geval niet. Ik vind de verschillen tussen mannen en vrouwen juist heel erg mooi. Ik voel me ook op en top vrouw en ik zal nooit gender neutrale kleding dragen, ik draag juist hele vrouwelijke kleding.
Alle reacties Link kopieren
Bruise schreef:
23-09-2017 17:20
Misschien zijn het helemaal geen jongetjes in jurkjes op de fiets.
Behalve als het écht warm weer is, zie ik so-wie-so geen kinderen in jurkjes op de fiets naar school gaan. Allemaal broeken. Dus vraag me nog steeds af waar men dan blijkbaar, volgens een eerder postje in dit topic, jongens massaal in jurken naar school kan zien fietsen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zie hier veel meisjes in jurken. Ook in de winter met een maillot eronder.
Blondie456 schreef:
23-09-2017 17:51
Ik zie hier veel meisjes in jurken. Ook in de winter met een maillot eronder.
Kan. Maar de vraag is dus of je ook veel jongens ziet in jurken, al dan niet met maillot. Want volgens een andere poster hier zie je die regelmatig...
Blondie456 schreef:
23-09-2017 17:42
Ik in ieder geval niet. Ik vind de verschillen tussen mannen en vrouwen juist heel erg mooi. Ik voel me ook op en top vrouw en ik zal nooit gender neutrale kleding dragen, ik draag juist hele vrouwelijke kleding.
Dat bedoel ik. Differentiatie naar geslacht is toch ook noodzakelijk voor romantiek? sinds dat genderdingetje is de goegemeente hier zo ontzettend ruimdenkend en maakt het helemaal niet uit dat jongens meisjeskleding dragen... Een heel oppervlakkig googlescannetje leert dat er hier genoeg mannen in vrouwenkleding nog tot voor heel kort weggehoond werden...
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
pejeka schreef:
23-09-2017 17:52
Kan. Maar de vraag is dus of je ook veel jongens ziet in jurken, al dan niet met maillot. Want volgens een andere poster hier zie je die regelmatig...
Nee, ik heb nog nooit een jongen in een jurk gezien.
kantlijn schreef:
23-09-2017 17:55
Dat bedoel ik. Differentiatie naar geslacht is toch ook noodzakelijk voor romantiek? sinds dat genderdingetje is de goegemeente hier zo ontzettend ruimdenkend en maakt het helemaal niet uit dat jongens meisjeskleding dragen... Een heel oppervlakkig googlescannetje leert dat er hier genoeg mannen in vrouwenkleding nog tot voor heel kort weggehoond werden...
Dat niet alleen. Vrouwen hebben het eigenlijk veel makkelijker. Die kunnen van super-vrouwelijk met jurkjes en bloemetjes en strikjes en pumps en alles wat erbij hoort, tot super-mannelijk in mannenpak met stropdas en broeken en legerjacks en kisten enz. bij lopen, en nog steeds vindt iedereen het niet raar.

Voor mannen is die brede keuze niet zo geaccepteerd.
kantlijn schreef:
23-09-2017 17:55
Ja, zeker noodzakelijk voor de romantiek wat mij betreft. Ik zou niet kunnen vallen op een man met een jurk, make-up of nagellak. In de jaren 80 had je mannen die een zwart lijntje om hun ogen deden. Vreselijk verwijfd vond ik dat.
Zijn er ook hetero cisgender jongens die in prinsessenjurk op school verschijnen en zo ja, vanaf welke leeftijd zouden ouders dat een beetje moeten afremmen?
Ik zou never nooit mijn zoon in een jurk naar school sturen , maakt niet uit welke leeftijd.
pejeka schreef:
23-09-2017 18:01
Dat niet alleen. Vrouwen hebben het eigenlijk veel makkelijker. Die kunnen van super-vrouwelijk met jurkjes en bloemetjes en strikjes en pumps en alles wat erbij hoort, tot super-mannelijk in mannenpak met stropdas en broeken en legerjacks en kisten enz. bij lopen, en nog steeds vindt iedereen het niet raar.

Voor mannen is die brede keuze niet zo geaccepteerd.
Ik heb dat echt werkelijk nog nooit gesnapt. Waarom vrouwen dat allemaal wel mogen en mannen niet.
Nu weet ik wel hoe dat ongeveer gelopen is, dat vrouwen uiteindelijk wel broeken konden dragen, maar dat die beweging andersom niet gaande was..
Broeken zijn natuurlijk ook veel handiger, behalve als je echte vrouwenheupen hebt zoals ik.
kantlijn schreef:
23-09-2017 18:04
Zijn er ook hetero cisgender jongens die in prinsessenjurk op school verschijnen en zo ja, vanaf welke leeftijd zouden ouders dat een beetje moeten afremmen?
Toen mijn broer en ik kleuters waren en speelden met onze nichtjes van dezelfde leeftijd, verkleedden we ons ook wel eens, en soms waren de nichtjes dan opeens de stoere prinsen en liepen wij in een jurk rond uit de verkleedkist, allemaal spel. Niks mis mee. Maar noch mijn broer, noch ik hadden de neiging om in die jurk naar school te willen, of er thuis in rond te willen lopen. En alle vrijheden van vandaag ten spijt, zie ik maar bijzonder weinig kinderen (jongetjes) die echt in een jurk willen rondlopen, of erin naar school willen gaan. Ik geloof dus echt het eerdere postje van een andere forummer niet, dat er genoeg jongens zijn die in jurk naar school gaan.

Ik erken wel dat het kan gebeuren dat mensen "in een verkeerd lichaam" geboren worden en dus gelukkiger zijn als man of vrouw (als ze als meisje of jongen geboren zijn). En dat geluk gun ik hen dan van harte en dat er heden ten dage de mogelijkheden zijn om daar een mouw aan te passen, vind ik prima. Heb wel mijn bedenkingen als dat te vroeg gebeurt. Soms zie je dat in de tienerjaren al aan die verandering wordt gewerkt en hoewel ik snap dat de ingreep minder zwaar is als die op lagere leeftijd wordt verricht, denk ik dan toch dat het beter is te wachten tot de persoonlijkheid en identiteit van iemand en waar iemand nog naar op zoek is in de tienerjaren, eerst volledig uitgekristalliseerd is, want een verandering is op den duur onomkeerbaar.
Dat vrouwen wel broeken dragen en mannen niet vindt natuurlijk zijn oorzaak in vrouwenemancipatie binnen een patriarchale sociaal-economische structuur; de man, het mannelijke was de norm en de noodzaak om in eigen onderhoud te kunnen voorzien en enige werkzame carriere op te kunnen bouwen anders dan naaister of typiste.
Bruise schreef:
23-09-2017 17:24
Er moet toch iets heel anders gaande zijn dat ze ons nu zo bezig proberen te houden met dit non-item.
Maar wat, dat weet ik nog niet.
:lol:
pejeka schreef:
23-09-2017 18:15
Toen mijn broer en ik kleuters waren en speelden met onze nichtjes van dezelfde leeftijd, verkleedden we ons ook wel eens, en soms waren de nichtjes dan opeens de stoere prinsen en liepen wij in een jurk rond uit de verkleedkist, allemaal spel. Niks mis mee. Maar noch mijn broer, noch ik hadden de neiging om in die jurk naar school te willen, of er thuis in rond te willen lopen. En alle vrijheden van vandaag ten spijt, zie ik maar bijzonder weinig kinderen (jongetjes) die echt in een jurk willen rondlopen, of erin naar school willen gaan. Ik geloof dus echt het eerdere postje van een andere forummer niet, dat er genoeg jongens zijn die in jurk naar school gaan.

Ik erken wel dat het kan gebeuren dat mensen "in een verkeerd lichaam" geboren worden en dus gelukkiger zijn als man of vrouw (als ze als meisje of jongen geboren zijn). En dat geluk gun ik hen dan van harte en dat er heden ten dage de mogelijkheden zijn om daar een mouw aan te passen, vind ik prima. Heb wel mijn bedenkingen als dat te vroeg gebeurt. Soms zie je dat in de tienerjaren al aan die verandering wordt gewerkt en hoewel ik snap dat de ingreep minder zwaar is als die op lagere leeftijd wordt verricht, denk ik dan toch dat het beter is te wachten tot de persoonlijkheid en identiteit van iemand en waar iemand nog naar op zoek is in de tienerjaren, eerst volledig uitgekristalliseerd is, want een verandering is op den duur onomkeerbaar.
Oh absoluut, het bestaan van transgenders erken ik ook en mensen die in een verkeerd lichaam geboren zijn en geslachtsverandering wensen verdienen alle steun. Het lijkt me juist handiger met de behandeling te beginnen vooraleer de secundaire en tertiaire geslachtskenmerken zich al te zeer gaan uiten en ik geloof ook wel dat kinderen die keuze voor hun adolescentie kunnen maken maar ik ben medicus noch psycholoog.

Waar het me om gaat is de hele idee dat seksedifferentiatie nurture zou zijn en dat de ideale wereld er een zou zijn waarin het verschil tussen mannen en vrouwen niet meer te ontwaren valt. Alle politieke correctheid ten spijt wil volgens mij zowat niemand dat.
kantlijn schreef:
23-09-2017 18:04
Hoezo moet je dat afremmen?
Zou ik never nooit niet doen.
Toch juist goed om te experimenteren met rollen. Ik mocht als kleuter mijn haar helemaal laten afknippen en vond het fantastisch dat mensen dachten dat ik een jongetje was.
Het-groepje schreef:
23-09-2017 18:36
Hoezo moet je dat afremmen?
Zou ik never nooit niet doen.
Toch juist goed om te experimenteren met rollen. Ik mocht als kleuter mijn haar helemaal laten afknippen en vond het fantastisch dat mensen dachten dat ik een jongetje was.
Dat kleuters en jonge kinderen daarmee experimenteren snap ik en dat zou ik inderdaad ook op zijn beloop laten. Overigens kon jouw haarexperiment alleen zijn uitwerking hebben binnen de gangbare kaders van man-vrouw dichotomie in sociale zin.

Van mij mag het allemaal, maar zoals ik eerder al schreef: er zijn hier op dit forum genoeg mannen geweest die zich goed voelden in vrouwenlaarzen of kanten strings maar geen vrouw hier die er geil van werd.
Het-groepje schreef:
23-09-2017 16:22
Het levert denk ik gewoon niet het spectaculaire schouwspel op waarop sommigen rekenen.
Aan kinderen van de basisschool leeftijd zie je, helemaal tijdens het langsfietsen, helemaal niet precies wat ze zijn.
Een tenger jongetje in een jurk en met lang haar en een diadeem in, ziet eruit zoals hij hoopt: Als een meisje.
Een meisje met heel kort haar en in een joggingpak van die leeftijd ziet er voor buitenstaanders uit als een jongetje.
Het is niet de gay pride in het klein ofzo, met kinderen met baarden en meterhoge pruiken en extreme make up op, op plateauzolen oid.
Kinderen zijn qua uiterlijk nog helemaal niet zo sekse gedefinieerd vaak.
Als je het niet weet zie je het niet eens en ga je uit van wat je op het eerste gezicht ziet.
Vind het op zich wel interessant wat het is dat de genderidentiteit definieert.

Waar die kroontjes bijvoorbeeld op slaan, op welk grondbeginsel.
Welke factor zou er weggelaten moeten worden om alles wat nu de genderidentiteit bepaalt zijn macht te ontnemen?
Wat heeft zoveel macht dat het kledingvoorschriften heeft weten op te leggen die haast niet weg te denken zijn uit ons wereldbeeld?

Niet de Hema.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 20:21
1.32% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Siofra schreef:
23-09-2017 18:55
Vind het op zich wel interessant wat het is dat de genderidentiteit definieert.

Waar die kroontjes bijvoorbeeld op slaan, op welk grondbeginsel.
Welke factor zou er weggelaten moeten worden om alles wat nu de genderidentiteit bepaalt zijn macht te ontnemen?
Wat heeft zoveel macht dat het kledingvoorschriften heeft weten op te leggen die haast niet weg te denken zijn in ons wereldbeeld?

Niet de Hema.
Genderidentiteit is natuurlijk opgebouwd uit een combinatie van handelingen en kenmerken binnen een context waarin al ideeën bestaan omtrent genderidentiteit en wat een bepaalde genderidentiteit includeert danwel excludeert. Deze context is tijd- en plaatsgebonden en dus veranderlijk.
kantlijn schreef:
23-09-2017 19:07
Genderidentiteit is natuurlijk opgebouwd uit een combinatie van handelingen en kenmerken binnen een context waarin al ideeën bestaan omtrent genderidentiteit en wat een bepaalde genderidentiteit includeert danwel excludeert. Deze context is tijd- en plaatsgebonden en dus veranderlijk.
Wow, wat een berg wartaal! :rofl:
Siofra schreef:
23-09-2017 19:20
Wow, wat een berg wartaal! :rofl:
Dat mag je vinden, mijn schrijfsels hier zullen de stijlprijs nooit verdienen maar net de door jou gemarkeerde zinsdelen lijken me nou niet al te ambigu.
kantlijn schreef:
23-09-2017 19:33
Dat mag je vinden, mijn schrijfsels hier zullen de stijlprijs nooit verdienen maar net de door jou gemarkeerde zinsdelen lijken me nou niet al te ambigu.
Ik ben oprecht blij voor je. :) Maar soms is iets dus niet wat het lijkt. ;-D
Siofra schreef:
23-09-2017 19:38
Ik ben oprecht blij voor je. :) Maar soms is iets dus niet wat het lijkt. ;-D
Prima! jij vraagt wat de bepalende factor is voor genderidentiteit en ik stel dat deze niet wordt bepaald door één specifieke variabele maar door meerdere kenmerken in wisselwerking met de sociale omgeving.
kantlijn schreef:
23-09-2017 19:45
Prima! jij vraagt wat de bepalende factor is voor genderidentiteit en ik stel dat deze niet wordt bepaald door één specifieke variabele maar door meerdere kenmerken in wisselwerking met de sociale omgeving.
Als je dat zo goed weet dan kun je vast wel vertellen welke kenmerken je zoal bedoelt.. Misschien dat ik dan een beetje begrijp waar je het over hebt?

Vind het wel bijzonder knap van je dat je iets concreets kunt opmaken uit die berg losse abstracte begrippen.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 19:54
19.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven