Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Siofra schreef:
23-09-2017 19:47
Als je dat zo goed weet dan kun je vast wel vertellen welke kenmerken je zoal bedoelt.. Misschien dat ik dan een beetje begrijp waar je het over hebt?
Een rok op zichzelf maakt nog niet dat iemand ontegenzeggelijk gezien wordt als vrouwelijk; zo dragen mannen in Schotland en India ook rokken. Roze is ook niet per definitie een vrouwelijke kleur maar op een gegeven moment zijn we roze wel als vrouwelijk gaan beschouwen. Een combinatie van kenmerken die op zichzelf niet vrouwelijk zijn maar wij wel als vrouwelijk zijn gaan beschouwen resulteert in de identificatie van een persoon als 'gendrisch' vrouwelijk.

Overigens kan ik dingen vrij boud stellen maar heb ik ook niet de wijsheid in pacht. Bovenstaand idee is echter niet onbekend in de kunstmatige intelligentie.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
kantlijn schreef:
23-09-2017 20:00
Een rok op zichzelf maakt nog niet dat iemand ontegenzeggelijk gezien wordt als vrouwelijk; zo dragen mannen in Schotland en India ook rokken. Roze is ook niet per definitie een vrouwelijke kleur maar op een gegeven moment zijn we roze wel als vrouwelijk gaan beschouwen. Een combinatie van kenmerken die op zichzelf niet vrouwelijk zijn maar wij wel als vrouwelijk zijn gaan beschouwen resulteert in de identificatie van een persoon als 'gendrisch' vrouwelijk.

Overigens kan ik dingen vrij boud stellen maar heb ik ook niet de wijsheid in pacht. Bovenstaand idee is echter niet onbekend in de kunstmatige intelligentie.
Mannen in Schotland dragen doorgaans geen rokken. Toch beschouwen we vaak wel roze als een meisjesachtige kleur. Jammer dat je geen bepaalde kenmerken kon benoemen, wel leuk geprobeerd. Heb er alleen niks aan. ;-D Toch bedankt.
Siofra schreef:
23-09-2017 20:11
Mannen in Schotland dragen doorgaans geen rokken. Toch beschouwen we vaak wel roze als een meisjesachtige kleur. Jammer dat je geen bepaalde kenmerken kon benoemen, wel leuk geprobeerd. Heb er alleen niks aan. ;-D Toch bedankt.
Er zijn mannen in Schotland die een kilt dragen, dat is natuurlijk ook gewoon een rok. Niet alle Schotse mannen dragen altijd een rok (kilt) maar een kiltdragende Schot wordt zeker niet als vrouwelijk danwel verwijfd beschouwd. Roze is ook niet a priori een vrouwelijke kleur maar we zijn roze wel als vrouwelijk gaan beschouwen. Het is dus voor een man niet tegennatuurlijk om roze te dragen maar gaat wel in tegen de heersende 'mannelijkheidsnorm'.

Er zijn kenmerken (biologische en sociale, die laatste zijn nogal veranderlijk) die wij als vrouwelijk duiden en er zijn een aantal kenmerken bij elkaar (om het even welke) maken dat wij iemand beschouwen als 'van het vrouwelijk gender'. Zo heel ingewikkeld is het allemaal niet.
kantlijn schreef:
23-09-2017 20:23
Er zijn mannen in Schotland die een kilt dragen, dat is natuurlijk ook gewoon een rok. Niet alle Schotse mannen dragen altijd een rok (kilt) maar een kiltdragende Schot wordt zeker niet als vrouwelijk danwel verwijfd beschouwd. Roze is ook niet a priori een vrouwelijke kleur maar we zijn roze wel als vrouwelijk gaan beschouwen. Het is dus voor een man niet tegennatuurlijk om roze te dragen maar gaat wel in tegen de heersende 'mannelijkheidsnorm'.

Er zijn kenmerken (biologische en sociale, die laatste zijn nogal veranderlijk) die wij als vrouwelijk duiden en er zijn een aantal kenmerken bij elkaar (om het even welke) maken dat wij iemand beschouwen als 'van het vrouwelijk gender'. Zo heel ingewikkeld is het allemaal niet.
Folklore zit vol fratsen, bewijst zich in de bewering dat een kilt geen rok is. Schotten dragen doorgaans geen kilt.

Voor de rest blijf je wel vermakelijk. Ga zo door. :cheer2: :gift: :puppy: :daisy: :popcorn: :cheers: :bye:
Siofra schreef:
23-09-2017 20:26
Folklore zit vol fratsen, bewijst zich in de bewering dat een kilt geen rok is. Schotten dragen doorgaans geen kilt.
Ik beweer ook nergens dat Schotten doorgaans een kilt dragen, alleen dat als ze er een dragen, dit niet als vrouwelijk gezien wordt. Een kilt is formeel gezien een rok. Desalniettemin voor Socratiofra: In Schotland willen mannen hun onderlichaam bij gelegenheid nog wel eens omhulllen met een kledingstuk zonder schot tussen beide benen. Voor de gemiddelde Europeaan doet dit aan hun mannelijkheid niets af.
tiramisuusje schreef:
23-09-2017 11:07
Zo vreemd vind ik dat niet. Mensen mogen op hun eigen kaartjes zetten wat ze willen, maar ik ga echt niet zeggen 'hoera een jongen'. Het boeit mij namelijk niet wat de genetaliën van mijn kind zijn, ik ben gewoon blij met mijn kind dat geboren is. Misschien ligt dat aan mij, maar ik heb dat nooit echt begrepen, die nadruk op de sekse van een kind.
Wie heeft het over nadruk?

Maar zo werkt het gewoon, als het geboren is vraagt iedereen - als ze dat niet weten - Wat is het geworden? Meisje / Jongen?

Waarom zijn de meeste ouderparen zo nieuwsgierig naar het geslacht dat ze een geslachtsbepaling laten doen VOOR het geboren is.

Ik ken nauwelijks meer mensen die dat niet doen.

In de praktijk willen mensen het in iedere geval weten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ja, en als je vraagt waarom ze het geslacht willen weten..."zodat we weten in welke kleur we de babykamer verven, en welke kleertjes we moeten kopen" ;-D
anoniem23081410 schreef:
23-09-2017 12:59
Dat vind jij dat t onzin is il vind van niet. En dat is maar goed ook want als iedereen dezelfde mening zou hebben zouden we hier niks te zeuren hebben natuurlijk
Je noemde het als een algemeen geldend feit, dat uiteraard makkelijk te falsifiseren is. Als je het alleen over je eigen persoonlijke mening hebt is dat prima, maar presenteer jouw persoonlijke voorkeur dan niet als universeel feit.
Spuit 11
anoniem_187755 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 22:21
98.66% gewijzigd
tiramisuusje schreef:
23-09-2017 21:31
Grappig dat je net deze kleur noemt, want vroeger werd lichtblauw gezien als een typische meisjeskleur en was rood de kleur voor babyjongetjes.
Dat geeft maar aan dat deze normen niet objectief zijn, maar veranderlijk.
En mannen liepen vroeger ook een tijdje op hakken. Wanneer was lichtblauw een typische meisjeskleur?
Fleurtje_5 schreef:
23-09-2017 15:06
Wat een belediging voor je kind. Totaal geen interesse in wie dit kindje is. Geen interesse welke naam het krijgt. Zal wel een genderneutrale naam worden, zo makkelijk bij de aankondiging, geachte ooms en tantes het boeit ons niet wat jullie genetaliën zijn.....dus geachte aanwezigen, we hebben gekozen voor de naam Robin voor ons kind, want we hadden geen zin om een tweede naam uit te kiezen. We zijn natuurlijk alleen blij dat het kind geboren is. Dat gedoe met die genetaliën altijd.

Later komt het kind en zegt:

Paps ik heb een tekening voor je gemaakt. Ach kind dat boeit me niet, ik ben alleen blij dat je geboren bent.

Paps hoe vind je mijn galajurkje? Ach kind laat me met rust met je galajurk ik ben alleen blij dat je geboren bent.

Paps je word opa....o nee...jouw genetaliën boeien me niet, je word niet opa of oma, je krijgt alleen een kleinkind
Is dat nu serieus hoe jij 'geen interesse in de genitaliën' interpreteert?
Je snapt toch hopelijk zelf ook wel dat dat niet betekent dat dat niet betekent dat ik geen interesse heb in wie mijn kind is? Juist wel! Ik zie het geslacht daar alleen niet als onderdeel van (net zoals de tenen, of de knieën, om maar wat te noemen). Ik negeer de genetaliën niet volledig, want zoals het hele lichaam van mijn kind moet ik ze schoonmaken en verzorgen. Ze zijn alleen onderdeel van het lichaam, niet de persoonlijkheid.
tiramisuusje schreef:
23-09-2017 21:43
Ik negeer de genetaliën niet volledig, want zoals het hele lichaam van mijn kind moet ik ze schoonmaken en verzorgen. Ze zijn alleen onderdeel van het lichaam, niet de persoonlijkheid.
Bizar, maar ieder z'n ding.
Hoe heet het?
Bruise schreef:
23-09-2017 22:19
Hoe heet het?
Willemeindert
En wat zeg je als het kind vraagt waarom de een dit en de ander dat tussen 'zijn' benen heeft?
Siofra schreef:
23-09-2017 22:20
Willemeindert
;-D
Siofra schreef:
23-09-2017 22:20
Willemeindert
Ik vind dat een mooie naam, heb jij of je het die bedacht?
Bruise schreef:
23-09-2017 22:23
Ik vind dat een mooie naam, heb jij of je het die bedacht?
Klopt dit wel?
Bruise schreef:
23-09-2017 22:22
En wat zeg je als het kind vraagt waarom de een dit en de ander dat tussen 'zijn' benen heeft?
Dat jongens een piemel hebben en meisjes een vulva.

Ter verduidelijking (want ik heb het idee dat dit gemist wordt), ik voed mijn kinderen niet zonder sekse op, dit ging alleen over de nadruk leggen op het geslacht in de geboorte aankondiging met 'hoera een jongen' of niet.
tiramisuusje schreef:
23-09-2017 22:33
Dat jongens een piemel hebben en meisjes een vulva.

Ter verduidelijking (want ik heb het idee dat dit gemist wordt), ik voed mijn kinderen niet zonder sekse op, dit ging alleen over de nadruk leggen op het geslacht in de geboorte aankondiging met 'hoera een jongen' of niet.
Wat vertel je dan als het vraagt wat een "jongen" of "meisje" is?
Siofra schreef:
23-09-2017 22:32
Klopt dit wel?
Neen, en het wordt er op de genderneutrale manier dus alleen maar moeilijker op.
Ik ben blij als een baby roze draagt dat ik kan vragen hoe heet ze in plaats van en hoe heet jij om moeders niet voor d'r kop te stoten.
En dan komen we bij het punt van bestaan er straks nog wel vaders en moeders of je man en je vrouw. Het.
Waar liggen de meisjesonderbroeken? Nou beste klant, die liggen bij de jongensonderbroeken.
Doodvermoeiend is dit. Alsof we niet al genoeg hebben om over na te denken.
Bruise schreef:
23-09-2017 22:39
Neen, en het wordt er op de genderneutrale manier dus alleen maar moeilijker op.
Ik ben blij als een baby roze draagt dat ik kan vragen hoe heet ze in plaats van en hoe heet jij om moeders niet voor d'r kop te stoten.
En dan komen we bij het punt van bestaan er straks nog wel vaders en moeders of je man en je vrouw. Het.
Vind 'het' ook een hokje. Je man / je vrouw = levenspartner. Vader of moeder is wel een lastige, lukt me niet daar een genderneutrale term voor te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven