Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zondag 1 oktober 2017 om 12:11
Die mensen ken ik ook, ik ben er tussen opgegroeid. Ik begrijp dat TO daar bang voor is: welke moeder wil dat haar kind gekwetst wordt? Waar ik moeite mee heb is haar oplossing: zeg er maar niets over, ook niet tegen je vrienden. Ze zou er ook voor kunnen kiezen achter haar zoon te staan, zoals mijn ouders hebben gedaan bij mij. Maar blijkbaar vindt ze de mening van haar omgeving belangrijker dan de mogelijkheid van haar zoon om openlijk zichzelf te kunnen zijn.yette schreef: ↑01-10-2017 12:06TO's zoon kent zijn moeder beter dan wij met zijn allen bij elkaar.
Blijkbaar voelt hij zich veilig, vrij en sterk genoeg om op zijn 17e uit de kast te komen. Hij wist vast ook al dat zijn welwillende, bezorgde moeder er vanwege haar ietwat vastgeroeste wereldbeeld even moeite mee zou hebben.
TO leeft blijkbaar in een familie/sociale omgeving waar mensen echt lullig kunnen doen, die zorgen zullen echt wel terecht zijn. Dan kunnen we hier wel 'koekoek het is 2017!' roepen, maar er zijn nog steeds mensen die denken dat homoseksualiteit besmettelijk is, die er bang voor zijn, het vies vinden ... je zal er maar tussen wonen. TO weet beter waar ze mee te maken krijgen dan wij. Er zijn bijvoorbeeld echt nog ouders (bon onze leeftijd!) die het niet fijn vinden als hun kind homovrienden heeft. Die dat ontmoedigen. Of zelfs verbieden. Gezellig logeren bij TO thuis zit er dan ineens niet meer in.
Gelukkig heeft ook TO lef, net als haar zoon. Ze beseft dat ze hiermee moet leren dealen en kiest er nitabene voor om haar twijfels op het Vivaforum te gooien! Dè plek waar hordes anonieme wijsneuzen je wel even zullen uitleggen wàt jij precies denkt, hoe fout je denkt en hoe schadelijk dat voor je kind is.
Lijkt me een prima voorbereiding op het begeleiden van een homoseksuele zoon in een omgeving vol negatieve vooroordelen.
Sterkte TO, jullie komen er wel!
Zelf weiger ik rekening te houden met mensen die "even aan me moeten wennen". Het is 2017, discriminatie op basis van geaardheid is verboden, dus mensen die me raar vinden zitten fout, niet ik. Ik vind het jammer dat er nog zoveel begrip is voor mensen die moeite hebben met dit soort zaken. Er is niets om moeite mee te hebben. Er valt niets te wennen.
zondag 1 oktober 2017 om 12:11
De reactie van to is niet zoals die in de ideale wereld zou moeten zijn.
In de ideale wereld is geaardheid geen issue namelijk, en heeft ieder mens, sowieso evenveel kansen, wordt evengoed gewaardeerd en geaccepteerd door alle andere mensen.
Voor zover hoe het zou moeten zijn.
Ik heb twee zoontjes. En eerlijk gezegd hoop ik dat ze hetero blijken te zijn. Ik zal altijd evenveel van ze houden, wat hun seksuele voorkeuren ook zijn. Maar de wereld.....hele stukken ervan zijn levengevaarlijk voor niet hetero's, op alle manieren worden afwijkende mensen ondermijnt, afgewezen, bedreigd en gediscrimineerd.
Ja, dat zou heel anders moeten zijn. Maar dat is het niet. En daarom, omdat ik me altijd zorgen zou maken....hoop ik een niet politiek correcte hoop. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Wat niet wegneemt dat je kind moet weten, moet voelen dat jouw liefde voor hem daar nooit om zou veranderen. Als het zo is is het zo en dan heb je er mee te dealen.
In de ideale wereld is geaardheid geen issue namelijk, en heeft ieder mens, sowieso evenveel kansen, wordt evengoed gewaardeerd en geaccepteerd door alle andere mensen.
Ik heb twee zoontjes. En eerlijk gezegd hoop ik dat ze hetero blijken te zijn. Ik zal altijd evenveel van ze houden, wat hun seksuele voorkeuren ook zijn. Maar de wereld.....hele stukken ervan zijn levengevaarlijk voor niet hetero's, op alle manieren worden afwijkende mensen ondermijnt, afgewezen, bedreigd en gediscrimineerd.
Ja, dat zou heel anders moeten zijn. Maar dat is het niet. En daarom, omdat ik me altijd zorgen zou maken....hoop ik een niet politiek correcte hoop. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Wat niet wegneemt dat je kind moet weten, moet voelen dat jouw liefde voor hem daar nooit om zou veranderen. Als het zo is is het zo en dan heb je er mee te dealen.
zondag 1 oktober 2017 om 12:25
Klopt helemaal, en TO heeft al aangegeven dat dat niet goed was. Waarom daar dan zo op door blijven hameren? Ze heeft ook gezegd dat het niks uit maakt en dat ze niet minder van van hem houdt.Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 12:10En toch is het wel een dergelijke instelling die intolerante denkbeelden in stand houdt. Als je zoiets niet bij een heteroseksuele geaardheid had gezegd, dien je dat ook niet te doen bij een homoseksuele geaardheid. Het zijn uiteindelijk wel dergelijke keuzes die bijdragen aan de mate waarin homoseksualiteit als net zo normaal wordt gezien als heteroseksualiteit.
Als hij op meisjes viel had TO dit nooit van hem gevraagd.
Persoonlijk denk ik dat TO iets minder ruimdenkend is dan dat ze denkt dat ze is en dat ze vooral aan het idee moet wennen. En dat laatste snap ik ook wel, ook al zeggen velen hier dat dat niet zou moeten. Maar als mijn dochter thuiskomt om te vertellen ze een lesbisch is, dan zou ik ook heel raar opkijken. En daar zou ik ook absoluut aan moeten wennen. Dat wil niet zeggen dat ik het verwerp, of dat ik minder van haar hou, of wat dan ook. maar ik zou wel moeten wennen aan het idee.
zondag 1 oktober 2017 om 12:26
To mag best even wennen aan het idee zeg maar vind ik.
Ze is moeder, het is haar zoon en uit angst dat haar kind in de toekomst misschien uiteraard onterecht benadeeld kan worden op zijn geaardheid, baart haar zorgen.
Je wilt als moeder niet dat er mensen zijn die al een oordeel klaar hebben over je zoon, want laten we het niet ontkennen, die zijn er helaas.
Ouders maken zich overal zorgen om, toen mijn dochter
op haar 17e vertelde dat ze ontmaagd was door haar vriend waar ze al meer dan een jaar verkering mee had, kreeg ik ook een oer beschermend gevoel, hoe netjes het ook was gegaan en ik haar vriend goed kende.
Zag hem ineens toch even anders en mijn dochter ook.
Zo van hij heeft me mijn kind afgenomen, nu is ze geen kind meer, hoe belachelijk bekrompen ook.
Zag haar zelfs ms al zwanger, sloeg ook helemaal nergens op.
Ramp scenario's zijn bij ouders nou eenmaal een dingetje soms.
Ze is moeder, het is haar zoon en uit angst dat haar kind in de toekomst misschien uiteraard onterecht benadeeld kan worden op zijn geaardheid, baart haar zorgen.
Je wilt als moeder niet dat er mensen zijn die al een oordeel klaar hebben over je zoon, want laten we het niet ontkennen, die zijn er helaas.
Ouders maken zich overal zorgen om, toen mijn dochter
op haar 17e vertelde dat ze ontmaagd was door haar vriend waar ze al meer dan een jaar verkering mee had, kreeg ik ook een oer beschermend gevoel, hoe netjes het ook was gegaan en ik haar vriend goed kende.
Zag hem ineens toch even anders en mijn dochter ook.
Zo van hij heeft me mijn kind afgenomen, nu is ze geen kind meer, hoe belachelijk bekrompen ook.
Zag haar zelfs ms al zwanger, sloeg ook helemaal nergens op.
Ramp scenario's zijn bij ouders nou eenmaal een dingetje soms.
zondag 1 oktober 2017 om 12:28
slekire schreef: ↑01-10-2017 12:11De reactie van to is niet zoals die in de ideale wereld zou moeten zijn.
Maar uit niets van wat TO gezegd heeft blijkt dat dit haar angsten zijn. Ze zegt het nota bene letterlijk in de OP: "ik heb mezelf altijd ruimdenkend gevonden maar toch heb ik er moeite mee", "ik wil er niet zo over denken", "ik voel een soort afstand met hem".
Later zegt ze "er komen toch meer ziektes voor in dat milieu" en "dat het te bediscussiëren valt" of het geen keuze is.
Haar angsten of zorgen komen simpelweg uit de geaardheid zelf voort, daar heeft ze moeite mee.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 12:39
Plus 1Ghost79 schreef: ↑30-09-2017 22:59Ik begrijp TO wel. Natuurlijk blijft het je zoon en hou je even veel van hem. Maar je weet ook dat afwijken van de standaard, niet altijd even makkelijk is. Er zijn veel mensen met vooroordelen en daar zal hij mee moeten leren omgaan. Je gunt je kind toch een gelukkig en ongecompliceerd leven. Ook TO heeft tijd nodig om dit te verwerken en haar toekomstbeeld bij te stellen. Ik zou ook niet bepaald in de hoera stemming zijn als mijn kind me dit verteld.
Ik vind sommige reacties hier erg hard en kort door de bocht.
zondag 1 oktober 2017 om 12:42
Dit. Het ergert me echt máteloos dat sommigen alleen de "zorgen over zijn toekomst door intolerantie van de maatschappij" aanhalen en niet de intolerantie die TO zelf heeft voor haar zoon.fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 12:28Maar uit niets van wat TO gezegd heeft blijkt dat dit haar angsten zijn. Ze zegt het nota bene letterlijk in de OP: "ik heb mezelf altijd ruimdenkend gevonden maar toch heb ik er moeite mee", "ik wil er niet zo over denken", "ik voel een soort afstand met hem".
Later zegt ze "er komen toch meer ziektes voor in dat milieu" en "dat het te bediscussiëren valt" of het geen keuze is.
Haar angsten of zorgen komen simpelweg uit de geaardheid zelf voort, daar heeft ze moeite mee.
Alsof daar gewoon overheen gelezen wordt.
zondag 1 oktober 2017 om 12:44
Inderdaad en ervaringsdeskundige hier .QueenArachnia schreef: ↑01-10-2017 12:42Dit. Het ergert me echt máteloos dat sommigen alleen de "zorgen over zijn toekomst door intolerantie van de maatschappij" aanhalen en niet de intolerantie die TO zelf heeft voor haar zoon.
zondag 1 oktober 2017 om 12:49
Nee, er wordt niet over heen gelezen, het is gewoon een goed excuus. Nee, ik ben niet homofoob hoor, ik ben gewoon bang dat ie straks gediscrimineerd gaat worden door Marokkanen....QueenArachnia schreef: ↑01-10-2017 12:42Dit. Het ergert me echt máteloos dat sommigen alleen de "zorgen over zijn toekomst door intolerantie van de maatschappij" aanhalen en niet de intolerantie die TO zelf heeft voor haar zoon.
En ondertussen stiekem in bed liggen janken omdat ie vieze anale seks heeft in dat milieu vol ziektes en straks ook op de Gay Pride in een string op een boot staat te dansen.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 13:50
fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 12:49Nee, er wordt niet over heen gelezen, het is gewoon een goed excuus. Nee, ik ben niet homofoob hoor, ik ben gewoon bang dat ie straks gediscrimineerd gaat worden door Marokkanen....
En ondertussen stiekem in bed liggen janken omdat ie vieze anale seks heeft in dat milieu vol ziektes en straks ook op de Gay Pride in een string op een boot staat te dansen.
Ja want dan doen uiteraard alle homo's. Zijn allemaal van die George Michaels die dagelijks seks hebben op openbare toiletten en komen ook wekelijks op feesten a la het verjaardagfeest van Freddie in Munchen.
zondag 1 oktober 2017 om 14:33
zondag 1 oktober 2017 om 14:37
Vind ik toch anders dan volledig 100% homo als man zijnde.QueenArachnia schreef: ↑30-09-2017 22:28Wauw.. Mijn dochter vertelde me laatst dat ze op jongens en meisjes valt. En toen zei ik.. Ja man.. dat wist ik allang! En toen kwam ze tegen me aan zitten en gingen we tv kijken. Dat was het.
Best logisch dat je even aan het idee moet wennen.
zondag 1 oktober 2017 om 14:45
[...]
Uitleggen. Nu. Wat is dit voor belachelijke reactie zeg.
Uitleggen. Nu. Wat is dit voor belachelijke reactie zeg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2017 16:49
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
53.49% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 1 oktober 2017 om 14:47
Nee hoor zo ging het hier ook , zoon zei jij weet het wel he mama ik zei natuurlijk weet het al lang en dat was het. Hij was nog precies dezelfde als voor hij deze zin uitsprak. En mijn liefde voor hem nog net zo groot.
zondag 1 oktober 2017 om 14:56
Maar wat zou je moeten merken? Ik heb ook nooit gemerkt dat mijn oudste hetero is. Geen idee waar je dat aan zou moeten merken.Flower2017 schreef: ↑01-10-2017 11:42Het is wennen.
Ik zeg niet dat het minder of gek is.
Helemaal als je nooit iets heb gemerkt.
Spelen homojongens dan toch met poppen? Of willen ze als kleuter allemaal een roze tutu? Of zouden ook dat vooroordelen zijn?
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 1 oktober 2017 om 15:01
Het is dan ook mijn topic, waarin ik probeer ervaringen uit te wisselen met andere ouders, al twijfel ik of dit wel een goed idee was. Ik heb niet de behoefte om alles wat mijn zoon met mij bespreekt hier op het internet te gooien, maar we hebben wel met elkaar gepraat.
Ik weet dat ik een fout heb gemaakt door hem te vragen om het nog wat stil te houden (heb ik hier ook al gezegd). Ik heb dit helemaal in het begin gevraagd, toen hij het net had verteld. Hij heeft hier niet naar geluisterd en heeft het wel aan zijn vrienden verteld. Hij heeft hierna aan mij komen vertellen hoe zijn vrienden gereageerd hebben (niet allemaal zo positief) en ik ben echt niet kwaad geworden dat hij het verteld heeft. Eerlijk gezegd, voelde het vervelend, maar dit heb ik niet aan hem gezegd.
Zo eenvoudig als het hier allemaal wordt gesteld is het helemaal niet.