Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zondag 1 oktober 2017 om 15:03
Zoon van TO is homo, dikke prima maar die jongen zal nu eenmaal tegen dingen aanlopen in het leven waar hij niet mee geconfronteerd zou worden als hij hetero was, ik snap de angst van TO wel
Zie hier op een forum, als je het lef hebt een afwijkende mening te hebben dat is al reden om iemand virtueel neer te sabelen, laatstaan wanneer je irl anders geaard bent, ik wens hem het beste maar het word zwaar, zo werkt dat nu eenmaal.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
zondag 1 oktober 2017 om 15:05
en daarom zou het fijn zijn als ze nog andere kinderen zou hebben? Die kunnen niet voor zorgen zorgen?Miskotto schreef: ↑01-10-2017 15:03Zoon van TO is homo, dikke prima maar die jongen zal nu eenmaal tegen dingen aanlopen in het leven waar hij niet mee geconfronteerd zou worden als hij hetero was, ik snap de angst van TO wel
Zie hier op een forum, als je het lef hebt een afwijkende mening te hebben dat is al reden om iemand virtueel neer te sabelen, laatstaan wanneer je irl anders geaard bent, ik wens hem het beste maar het word zwaar, zo werkt dat nu eenmaal.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 1 oktober 2017 om 15:06
Hoe krijg je het uit je toetsenbord?!
Misschien kan je je eens verdiepen in de vraag van TO. Het is voor haar niet makkelijk om in één klap over dat gepieker heen te stappen. Waarschijnlijk omdat ze eigenlijk helemaal niet zo goed weet wat homoseksualiteit inhoudt en er in haar omgeving nogal moeilijk over wordt gedaan. Ze doet haar best, leest zich in en vraagt hier hoe ze dat het beste aan kan pakken.
Afzeiken is makkelijk. Verzin eens een nuttig advies.
zondag 1 oktober 2017 om 15:07
Dan snap ik nog steeds niet met wat je bedoelde met hopelijk heb je nog andere kinderen, want daar heeft deze uitleg niks mee van doen.Miskotto schreef: ↑01-10-2017 15:03Zoon van TO is homo, dikke prima maar die jongen zal nu eenmaal tegen dingen aanlopen in het leven waar hij niet mee geconfronteerd zou worden als hij hetero was, ik snap de angst van TO wel
zondag 1 oktober 2017 om 15:09
zondag 1 oktober 2017 om 15:09
Maar die reageren toch ook? Ik heb er een stuk of vier/vijf voorbij zien komen. En "wij" hebben het heel anders beleefd dan jij, maar kun je dan ook niets met onze reacties?
zondag 1 oktober 2017 om 15:11
Nu ken ik echt ontzettend veel (mannelijke) homo's, maar afgezien van die paar die een moeder zoals TO hadden zouden die echt geen van allen zeggen dat hun leven "zwaar" is.Miskotto schreef: ↑01-10-2017 15:03Zoon van TO is homo, dikke prima maar die jongen zal nu eenmaal tegen dingen aanlopen in het leven waar hij niet mee geconfronteerd zou worden als hij hetero was, ik snap de angst van TO wel
Waarom wordt homoseksualiteit hier zo problematisch afgeschilderd?
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 15:17
TO, ook jij behoort tot de mensen die het jongens zoals jouw zoon moeilijk maken in deze wereld met je kortzichtige en erg egoistische houding. Als het om het welzijn van je kind gaat is het simpel; je liefde voor je kind is onvoorwaardelijk.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
zondag 1 oktober 2017 om 15:20
Wat een armoe inderdaad, de manier waarop er door sommigen nog wordt aangekeken tegen homoseksualiteit. Mijn partner en ik hadden het er laatst nog over. Wij hopen echt enorm dat onze kinderen (nu allemaal nog onder de 10) op een dag thuis komen met een vriendje/vriendinnetje en dat ze hem of haar voorstellen. Vergezeld met een verliefde blik, lekker blozend, etc. En dat er dus geen enkele noodzaak is tot het komen vertellen dat je homo of lesbisch bent, net zo min als dat je op een dag naar je ouders gaat om te vertellen dat je heteroseksueel bent.
Maar ik schat in dat dit nog een utopie is.
zondag 1 oktober 2017 om 15:41
Wat is er dan in vredesnaam zo moeilijk? Je kind is hetzelfde als eerst. Jij bent dezelfde als eerst. Jouw leven gaat hier echt niet enorm door veranderen. Dus ik snap niet wat er dan allemaal zo moeilijk is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 1 oktober 2017 om 15:42
Bedoel je met 'moeders als TO' moeders die beter willen omgaan met hun ongerustheid en Viva een goede plek vinden om te vragen hoe ze dat aan kunnen pakken?fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 15:11Nu ken ik echt ontzettend veel (mannelijke) homo's, maar afgezien van die paar die een moeder zoals TO hadden zouden die echt geen van allen zeggen dat hun leven "zwaar" is.
Waarom wordt homoseksualiteit hier zo problematisch afgeschilderd?
Of heb je een ander hokje bedacht?
zondag 1 oktober 2017 om 15:44
Wat ik trouwens zo jammer vind is dat het kennelijk nog steeds gebruikelijk lijkt te zijn voor jongeren om zichzelf ten opzichte van hun ouders/omgeving aan te duiden als zijnde homoseksueel/lesbisch etc. Dat je niet dus gewoon op je 13e kunt vertellen: "Ik vind Sophie uit klas 3 echt zo'n ontzettend leuke meid" terwijl je een half jaar weer je oog hebt laten vallen op klasgenootje Gijs. En volgend jaar weer helemaal weg bent van Olivia etc.
Dat zodra iemand verliefde en/of seksuele gevoelens ervaart voor iemand van het eigen geslacht het voor de omgeving meteen een "vraag/feit" lijkt te zijn, oh dus je bent homoseksueel/lesbisch/biseksueel etc.
Terwijl iemand die louter heteroseksuele gevoelens ervaart helemaal niet zo hoeft na te gaan denken over zijn/haar geaardheid, maar over homoseksuelen worden dan gezegd: "Hij/zij valt op mannen/vrouwen" en ik denk dat dat, zeker voor pubers, beangstigend kan zijn wanneer het zo enorm algemeen wordt gesteld. Gold tenminste wel voor mij.
Dat zodra iemand verliefde en/of seksuele gevoelens ervaart voor iemand van het eigen geslacht het voor de omgeving meteen een "vraag/feit" lijkt te zijn, oh dus je bent homoseksueel/lesbisch/biseksueel etc.
Terwijl iemand die louter heteroseksuele gevoelens ervaart helemaal niet zo hoeft na te gaan denken over zijn/haar geaardheid, maar over homoseksuelen worden dan gezegd: "Hij/zij valt op mannen/vrouwen" en ik denk dat dat, zeker voor pubers, beangstigend kan zijn wanneer het zo enorm algemeen wordt gesteld. Gold tenminste wel voor mij.
zondag 1 oktober 2017 om 15:50
Zo is dat idd altijd bij mijn dochter gegaan, van jongs af aan al. Het ene moment was ze op een vriendinnetje en het volgende moment was ze op een vriendje. En dan weer op Adele.NYC schreef: ↑01-10-2017 15:44Wat ik trouwens zo jammer vind is dat het kennelijk nog steeds gebruikelijk lijkt te zijn voor jongeren om zichzelf ten opzichte van hun ouders/omgeving aan te duiden als zijnde homoseksueel/lesbisch etc. Dat je niet dus gewoon op je 13e kunt vertellen: "Ik vind Sophie uit klas 3 echt zo'n ontzettend leuke meid" terwijl je een half jaar weer je oog hebt laten vallen op klasgenootje Gijs. En volgend jaar weer helemaal weg bent van Olivia etc.
zondag 1 oktober 2017 om 15:51
+1000jules schreef: ↑01-10-2017 15:20Wat een armoe inderdaad, de manier waarop er door sommigen nog wordt aangekeken tegen homoseksualiteit. Mijn partner en ik hadden het er laatst nog over. Wij hopen echt enorm dat onze kinderen (nu allemaal nog onder de 10) op een dag thuis komen met een vriendje/vriendinnetje en dat ze hem of haar voorstellen. Vergezeld met een verliefde blik, lekker blozend, etc. En dat er dus geen enkele noodzaak is tot het komen vertellen dat je homo of lesbisch bent, net zo min als dat je op een dag naar je ouders gaat om te vertellen dat je heteroseksueel bent.
zondag 1 oktober 2017 om 15:53
Waar lees jij ongerustheid? Je bedoelt vooroordelen die ze zelf heeft en op haar omgeving projecteert. En o ja, de kinderwens die hij misschien niet eens heeft, en die er gewoon kunnen komen als hij die wel heeft.
anoniem_203788 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 15:59
5.88% gewijzigd
zondag 1 oktober 2017 om 15:57
[...]
Ik was eerst nog zo naïef om te denken dat je het sarcastisch bedoelde om de TO te laten voelen hoe overtrokken haar reactie is, maar blijkbaar ben je bloedserieus. Je bedoelt dat je je moet schamen voor een kind dat niet-hetero is, dat het een schande is dat het bestaat, dat het mislukt is en dat TO zich maar met haar andere kinderen moet behelpen? Of wat?
Wat een gestoorde lui zitten er toch op dit forum.
Ik was eerst nog zo naïef om te denken dat je het sarcastisch bedoelde om de TO te laten voelen hoe overtrokken haar reactie is, maar blijkbaar ben je bloedserieus. Je bedoelt dat je je moet schamen voor een kind dat niet-hetero is, dat het een schande is dat het bestaat, dat het mislukt is en dat TO zich maar met haar andere kinderen moet behelpen? Of wat?
Wat een gestoorde lui zitten er toch op dit forum.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2017 16:49
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
14.11% gewijzigd
zondag 1 oktober 2017 om 16:09
Voor de wet gelijk ja.fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 10:59Echt, doe niet zo dom. Vinden dat alle mensen gelijk zijn en gelijk behandeld moeten worden en dat discriminatie op basis van ras, geaardheid of al die andere dingen die in artikel 1 van de grondwet staan afgekeurd moeten worden is niet bekrompen, dat is normaal.
Maar natuurlijk mag je het best "ontzettend bekrompen en dom vinden dat mensen
vanwege geloofs/kerkelijke richting problemen hebben met homoseksualiteit. "
En dat kun je ze dan het beste maar "keihard onder de neus wrijven."
Tja.
simbalabimba wijzigde dit bericht op 01-10-2017 16:19
0.50% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zondag 1 oktober 2017 om 16:11
Dat ligt toch echt aan jezelf. Dat er wellicht mensen in de omgeving er anders over denken so be it. Jij bent zijn moeder. Hij heeft niemand vermoord, niemand iets misdaan. Schaam je dan ook niet voor hem.Pascaline schreef: ↑01-10-2017 15:01Het is dan ook mijn topic, waarin ik probeer ervaringen uit te wisselen met andere ouders, al twijfel ik of dit wel een goed idee was. Ik heb niet de behoefte om alles wat mijn zoon met mij bespreekt hier op het internet te gooien, maar we hebben wel met elkaar gepraat.
Ik weet dat ik een fout heb gemaakt door hem te vragen om het nog wat stil te houden (heb ik hier ook al gezegd). Ik heb dit helemaal in het begin gevraagd, toen hij het net had verteld. Hij heeft hier niet naar geluisterd en heeft het wel aan zijn vrienden verteld. Hij heeft hierna aan mij komen vertellen hoe zijn vrienden gereageerd hebben (niet allemaal zo positief) en ik ben echt niet kwaad geworden dat hij het verteld heeft. Eerlijk gezegd, voelde het vervelend, maar dit heb ik niet aan hem gezegd.
Zo eenvoudig als het hier allemaal wordt gesteld is het helemaal niet.
Ergens is het wel goed dat jij dit meemaakt. Je wordt er uiteindelijk (met vallen en opstaan) een beter mens van. Kan je andere ouders die zo bekrompen denken straks helpen, want jij was dan ooit ook zo.
Sterkte. En weet, je hebt 99 problemen maar dat je zoon homo is (liefde kan ervaren en geven!!), is er niet een van.
zondag 1 oktober 2017 om 16:12
Net zo typen hoe jij doet dame. Waarschijnlijk...Jij gaat gewoon van iets uit terwijl dat niet eens hoeft te zijn. Super feiten! Ik heb een nuttig advies wat ik eerder schreef op pagina 6. Alsjeblieft mevrouw.yette schreef: ↑01-10-2017 15:06Hoe krijg je het uit je toetsenbord?!
Misschien kan je je eens verdiepen in de vraag van TO. Het is voor haar niet makkelijk om in één klap over dat gepieker heen te stappen. Waarschijnlijk omdat ze eigenlijk helemaal niet zo goed weet wat homoseksualiteit inhoudt en er in haar omgeving nogal moeilijk over wordt gedaan. Ze doet haar best, leest zich in en vraagt hier hoe ze dat het beste aan kan pakken.
Afzeiken is makkelijk. Verzin eens een nuttig advies.
Bam!!!!
zondag 1 oktober 2017 om 16:13
Misschien een " leg je niet zo vroeg vast, zie wat er op je pad komt".(een gezegde/zienswijze van @Solomio).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
zondag 1 oktober 2017 om 16:15
Zoon is 17, die mag toch wel een liefdesrelatie hebben?Shine_bright101 schreef: ↑30-09-2017 22:33Vertel je zoon dat hij enkel gewone vrienden mag hebben slapen. Zoon is volwassen genoeg aan te geven wie een liefde is en wie een gewone vriend is.