Studeren: wel of geen kind?

15-02-2009 16:47 445 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

IK ben benieuwd of er meiden zijn die studeren, maar ook een kind hebben of zwanger zijn of dat misschien willen worden.

Ik ben 22, studeer nog en woon samen.

Als het onderwerp baby's ergens valt krijg ik er weer zin in. Steeds besluiten we dan samen heel verstandig dat ik eerst mijn opleiding moet afmaken, maar toch komt het onderwerp steeds terug. Mijn vriend heeft al wel een baan en zou er eigenlijk ook wel zin in hebben.

Heeft iemand tips, ervaringen?
quote:Star schreef op 17 februari 2009 @ 11:44:

[...]

Dus je maakt nu je studie af om er vervolgens niks mee te doen? Hoe zie je het voor je wanneer je een baan hebt anders? Dan breng je je kind toch ook ergens onder?Wat grappig, er is ook nog zoiets als een vader! Als ik een baan heb gevonden is het de bedoeling dat hij maar 1 of 2 dagen in de week gaat werken. Op die manier kunnen we het zo doen dat ons kind altijd bij een van ons is of hooguit 1 dag in de week bij opa en oma.
quote:RosieRo schreef op 17 februari 2009 @ 13:41:

[...]

das dus ECHT niet waar.

ik heb op mijn 19e een kind gekregen en op mijn 22ste nummer 2.

Altijd gewerkt voor 25 uur ofzo, geen 'carrière' maar gewoon baantjes voor het brood op de plank. Man idem plus studeren.

was druk, leuk, onconventioneel en superhandig qua opvang. Nu beide onze carrière aan het opbouwen en dat gaat ook super, hoewel we beide op gebieden werken waar de banen niet voor het oprapen liggen. Andere vrouwen op mijn werk zijn 30/35 jaar en zeggen allemaal, ik wou maar dat ik het zoals jij had aangepakt.

Eens. Ik ben nu 25, doe volop werkervaring op, weet nu zo langzamerhand steeds beter welke kant ik op wil, heb 2 kinderen, tegen de tijd dat ik 35 ben zijn mijn kinderen 12 en 13, heb ik echt wel een diploma op zak én relevante werkervaring, want ik heb er altijd naast gewerkt.

Ik zou wél pleiten voor eerst studie afmaken óf een kerel hebben die zoveel verdient dat studeren en kinderen goed samen gaan en het niet uitmaakt dat het 2 jaar langer duurt.

En ik heb zéker geen spijt van mijn kinderen. Het is nu druk, maar dat is het op je 30e ook. Het enige wat ik achteraf anders had willen doen is eerst afstuderen en dus een maand of 6 láter zwanger worden.
Ik had dat conservatieve van jou niet verwacht Star. Gelukkig heb ik een man die graag betrokken wil zijn bij zijn kinderen als we ze ooit krijgen. Het lijkt hem ideaal om gedeeltelijk huisman te zijn, dat moet toch ook kunnen! Zijn we vast niet de enige in. Ik ben straks goed opgeleid en ik wil graag werken, maar ik wil ook graag kinderen. Dus dan hebben wij een mooie tussenweg gevonden.

(wist je trouwens dat de spellingscontrole hier een rode streep zet onder huisman, maar niet onder huisvrouw? Heel apart!)
quote:Tsara schreef op 17 februari 2009 @ 11:36:

@ Ainne: Als iemand mij naief noemt en zegt dat ik er simpel over nadenk vind ik dat wel veroordelen ja. Dat is toch geen aanraden of ervaring delen met mij?

@ Quirijn: Ik begrijp het ook best als je op een normale manier tegen me praat hoor. Het is jouw mening dat iedereen moet wachten tot zijn studie klaar is. Ik denk er anders over.

Mijn moeder heeft overigens nooit gestudeerd, stond altijd voor mij klaar, heeft een leuke baan en is gelukkig. Jeetje, wat heb ik een slecht voorbeeld zeg.Mijn moeder heeft nooit gestudeerd, werkte vanaf haar 14e, stond altijd voor mij klaar en heeft een kutbaan en had het graag anders gezien. Ze is nu begin 50, hartstikke jong nog dus, is weer aan het werk gegaan toen ik een jaar of 12/13 was, maar heeft nooit íets geleerd, nóóit relevante werkervaring opgedaan, nooit een opleiding gevolgd. Dus wat kan ze doen? In een winkel staan (al kom je daar ook al nauwelijks meer tussen) achter een kassa zitten, schoonmaken en productiewerk...
klopt, mijn man krijgt NOOOOIIIT de vraag hoe hij zijn bezigheden combineert met de kinderen.

Vind het heel storend dat deze maatschappij nog steeds uitgaat van mama--->kindjes/papa---> werk.
quote:RosieRo schreef op 17 februari 2009 @ 14:12:

klopt, mijn man krijgt NOOOOIIIT de vraag hoe hij zijn bezigheden combineert met de kinderen.

Vind het heel storend dat deze maatschappij nog steeds uitgaat van mama--->kindjes/papa---> werk.Heel stom, maar iedereen gaat er gewoon van uit dat als je moeder bent het niet te combineren valt met werken en als je vader bent, het logisch is dat je werkt!
Tsara, de studie die Bibi doet kun je alleen in deeltijd doen als je daarnaast minimaal 20 uur werkt in dat werkveld óf 20 uur vrijwilligerswerk doet. Dat geldt overigens voor een hoop deeltijd opleidingen.
quote:RosieRo schreef op 17 februari 2009 @ 14:12:

Vind het heel storend dat deze maatschappij nog steeds uitgaat van mama--->kindjes/papa---> werk.Ik heb het op sollicitatiegesprekken echt weleens gezegd 'zou u deze vraag ook gesteld hebben als mijn man hier zat te solliciteren?'.
quote:ambrosia9 schreef op 17 februari 2009 @ 14:13:

[...]

Heel stom, maar iedereen gaat er gewoon van uit dat als je moeder bent het niet te combineren valt met werken en als je vader bent, het logisch is dat je werkt!en aan hem wordt best vaak gevraagd als hij doordeweeks thuis is of hij een papadag (barrff, dat woord alleen al) heeft. aan mij wordt nooit gevraagd of ik een mamadag heb...
quote:ambrosia9 schreef op 17 februari 2009 @ 14:10:

Ik had dat conservatieve van jou niet verwacht Star. Gelukkig heb ik een man die graag betrokken wil zijn bij zijn kinderen als we ze ooit krijgen. Het lijkt hem ideaal om gedeeltelijk huisman te zijn, dat moet toch ook kunnen! Zijn we vast niet de enige in. Ik ben straks goed opgeleid en ik wil graag werken, maar ik wil ook graag kinderen. Dus dan hebben wij een mooie tussenweg gevonden.

(wist je trouwens dat de spellingscontrole hier een rode streep zet onder huisman, maar niet onder huisvrouw? Heel apart!)Nee nee niet conservatief mijn gedachtegang, eerder reeel aangezien het nog niet echt geaccepteerd wordt als een man aangeeft minder te willen werken.
.
quote:Eowynn_ schreef op 17 februari 2009 @ 14:14:

[...]

Ik heb het op sollicitatiegesprekken echt weleens gezegd 'zou u deze vraag ook gesteld hebben als mijn man hier zat te solliciteren?'.

zouden meer mensen moeten doen.

mannen 'passen soms op' en vrouwen 'werken er ook nog bij', dat is het beeld nog steeds.
En trouwens, allebei een baan van vier dagen bijvoorbeeld, moet je kind alsnog een paar dagen naar het kdv
O, laat maar Ambroos, ik lees je posts verkeerd om en zie dat hij dus maar heel weinig gaat werken.
.
quote:Star schreef op 17 februari 2009 @ 14:15:

[...]

Nee nee niet conservatief mijn gedachtegang, eerder reeel aangezien het nog niet echt geaccepteerd wordt als een man aangeeft minder te willen werken.

volgens mij is dat lulsmoes nummer 1 van mannen die er gewoon geen zin an hebben.

Als jij je bij sollicitaties ed opstelt op het standpunt: ik ben geschikt en ik ben 28 uur beschikbaar, dan kan er echt best veel. Als ze echt willen kan het veel vaker dan nu het geval is.
quote:Star schreef op 17 februari 2009 @ 14:17:

En trouwens, allebei een baan van vier dagen bijvoorbeeld, moet je kind alsnog een paar dagen naar het kdv niet als je ook weekends en/of avonden pakt. Of als je ipv 4 lange, 5 korte dagen maakt.
Kan ook best hoor RR, maar ervaringen die ik zelf heb, liggen ze wel dwars. Misschien kerels zonder ruggegraat die er niet tegenin gaan, dat kan natuurlijk. Maar het lijkt wel alsof het van een vrouw gewoon verwacht wordt dat ze minder gaat werken.
quote:Star schreef op 17 februari 2009 @ 14:20:

Kan ook best hoor RR, maar ervaringen die ik zelf heb, liggen ze wel dwars. Misschien kerels zonder ruggegraat die er niet tegenin gaan, dat kan natuurlijk. Maar het lijkt wel alsof het van een vrouw gewoon verwacht wordt dat ze minder gaat werken.precies, en dat vind ik dus bullshit.
laat ik even uitleggen wat ik met het 'voorbeeld voor je kinderen' bedoel... voordat iedereen hier met zn niet studerende moeder verhaal komt.. en het lijkt of ik iedereen minder vind die geen opleiding heeft, want dat is niet zo namelijk

Ik bedoel hiermee te zeggen,, wat voor voorbeeld is het voor je kinderen als je de kansen die je gegeven zijn, niet hebt gepakt.. (en dat is duidelijk anders dan verhalen over moeders die de kansen nooit hebben gekregen).. want als je de kans hebt om een opleiding/studie te kunnen afronden.. dan is het toch schandalig dat je die niet aangrijpt...

en dan zijn je kinderen 16, en hebben ze geen zin meer in school. ga ze dan maar es vertellen dat een opleiding belangrijk is voor je toekomst!! je hebt het zelf toch ook allemaal laten liggen! das toch een slecht voorbeeld!!!

pak die kans,, maak je studie af. vroeger kon het niet.. en nu! nu zou je die kans vergooien (ipv even twee jaar wachten met babies krijgen.. pfff)...
quote:Eowynn_ schreef op 17 februari 2009 @ 14:12:

[...]

Mijn moeder heeft nooit gestudeerd, werkte vanaf haar 14e, stond altijd voor mij klaar en heeft een kutbaan en had het graag anders gezien. Ze is nu begin 50, hartstikke jong nog dus, is weer aan het werk gegaan toen ik een jaar of 12/13 was, maar heeft nooit íets geleerd, nóóit relevante werkervaring opgedaan, nooit een opleiding gevolgd. Dus wat kan ze doen? In een winkel staan (al kom je daar ook al nauwelijks meer tussen) achter een kassa zitten, schoonmaken en productiewerk...en dat is nu precies wat ik bedoel..
.
quote:Quirijn schreef op 17 februari 2009 @ 14:25:

laat ik even uitleggen wat ik met het 'voorbeeld voor je kinderen' bedoel... voordat iedereen hier met zn niet studerende moeder verhaal komt.. en het lijkt of ik iedereen minder vind die geen opleiding heeft, want dat is niet zo namelijk

Ik bedoel hiermee te zeggen,, wat voor voorbeeld is het voor je kinderen als je de kansen die je gegeven zijn, niet hebt gepakt.. (en dat is duidelijk anders dan verhalen over moeders die de kansen nooit hebben gekregen).. want als je de kans hebt om een opleiding/studie te kunnen afronden.. dan is het toch schandalig dat je die niet aangrijpt...

en dan zijn je kinderen 16, en hebben ze geen zin meer in school. ga ze dan maar es vertellen dat een opleiding belangrijk is voor je toekomst!! je hebt het zelf toch ook allemaal laten liggen! das toch een slecht voorbeeld!!!

pak die kans,, maak je studie af. vroeger kon het niet.. en nu! nu zou je die kans vergooien (ipv even twee jaar wachten met babies krijgen.. pfff)...En hoe schandalig is het dan dat ik geen fuck doe met de studie die ik gedaan heb?
je hebt in ieder geval iets om op terug te vallen toch?
quote:Eowynn_ schreef op 17 februari 2009 @ 14:12:

[...]

Mijn moeder heeft nooit gestudeerd, werkte vanaf haar 14e, stond altijd voor mij klaar en heeft een kutbaan en had het graag anders gezien. Ze is nu begin 50, hartstikke jong nog dus, is weer aan het werk gegaan toen ik een jaar of 12/13 was, maar heeft nooit íets geleerd, nóóit relevante werkervaring opgedaan, nooit een opleiding gevolgd. Dus wat kan ze doen? In een winkel staan (al kom je daar ook al nauwelijks meer tussen) achter een kassa zitten, schoonmaken en productiewerk...Zelfde verhaal hier, moeder heeft nooit gestudeerd, zelfs geen middelbare school diploma. Vanaf zwangerschap van mij tot en met mijn twaalfde niet gewerkt, ook nooit iets geleerd, nooit werkevering opgedaan, nooit een opleiding gevolgd. Toch heeft ze een goede baan nu. Onzin dus dat je dan maar achter de kassa zou belanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven