Weinig begrip voor zoon met hyperreactief astma
dinsdag 10 oktober 2017 om 13:55
Binnen de familie van mijn man is er weinig begrip voor onze zoon met hyperreactief astma. Hij reageert met name op rook, dit kan zijn sigarettenrook, rook van een open haard of buitenkachel. Omdat hij (niet gelijk) benauwd wordt, maar bv eerst hangerig en wat bleek, denkt men dat dit wel mee valt en weigeren ze rekening te houden met zijn klachten. Pas ook weer een familiebbq gehad waarbij een buitenkachel aan ging. Men vindt dan dat we moeilijk doen als we weg gaan, want volgens hen valt het dan wel mee. Dat ik mijn zoon vervolgens de volgende dag ziek moet melden voor school omdat hij benauwd is, is volgens hen toeval. Hij zal wel wat opgelopen hebben. Zij zien niet hoe ziek hij die avond en nacht is.
Ik vind het zo jammer dat het zo moet gaan, ik wil geen strijd maken, maar wil eigenlijk wel graag dat er rekening met hem gehouden wordt. Wat ik met dit verhaal wil, weet ik eigenlijk niet... Ben het in ieder geval even kwijt...
Ik vind het zo jammer dat het zo moet gaan, ik wil geen strijd maken, maar wil eigenlijk wel graag dat er rekening met hem gehouden wordt. Wat ik met dit verhaal wil, weet ik eigenlijk niet... Ben het in ieder geval even kwijt...
dinsdag 10 oktober 2017 om 13:59
Wat enorm onbeschoft van de familie! Hoe oud is je zoontje ongeveer?
Er is enorm veel onbegrip over astma, vaak wordt er gedacht dat men zich aanstelt..
Het longfonds heeft zelf ook een forum waar veel over dit soort dingen gepraat wordt. Daar zul je vast en zeker mensen tegen komen die het zelfde hebben meegemaakt en die mogelijk tips hebben.
Er is enorm veel onbegrip over astma, vaak wordt er gedacht dat men zich aanstelt..
Het longfonds heeft zelf ook een forum waar veel over dit soort dingen gepraat wordt. Daar zul je vast en zeker mensen tegen komen die het zelfde hebben meegemaakt en die mogelijk tips hebben.
dinsdag 10 oktober 2017 om 13:59
dinsdag 10 oktober 2017 om 14:28
dinsdag 10 oktober 2017 om 14:40
Er word al heel wat gemopperd als je over rook van sigaretten klaagt dus andere rook is helemáál uit den boze om daar niet tegen te kunnen.
Eigenlijk jammer TO dat je zoon niet meteen benauwd word. Ik ken dat eigenlijk niet. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als astma patient me niet goed voor kan stellen dat je van rook niet meteen benauwd word Wat voor medicatie heeft je zoon?
Eigenlijk jammer TO dat je zoon niet meteen benauwd word. Ik ken dat eigenlijk niet. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik als astma patient me niet goed voor kan stellen dat je van rook niet meteen benauwd word Wat voor medicatie heeft je zoon?
dinsdag 10 oktober 2017 om 15:15
Ik heb ook" niet-allergisch astma". Mijn prikkels zijn o.a rook ,mist ,baklucht en temperatuurswisselingen.
Op sommige dingen reageer ik meteen bij andere dingen duurt het een paar uur voor de aanval op zijn hoogst is . Dat maakt het lastig om uit te leggen dat die vuurkorf of dat sigaartje BUITEN ook echt niet kan in mijn nabijheid.
Vroeger dacht ik altijd dat ik zo hees was na een feestje doordat je harder praat als er muziek was. Pas toen mijn astma erger werd bleek het van de rook te komen (en dus ook buiten)
Het blijft lastig om daar begrip voor te krijgen. Mensen wapperen sigarettenrook weg en vinden dat ik zeur. Dat ik daarna een halve nacht ziek ben hees piepen benauwd en nog dagen erna hoesten met veel slijm zien ze niet.
Ik heb geen oplossing maar voel met je mee. Ik leg het eindeloos uit maar mensen snappen niet dat buiten roken ook problemen geeft.
Op sommige dingen reageer ik meteen bij andere dingen duurt het een paar uur voor de aanval op zijn hoogst is . Dat maakt het lastig om uit te leggen dat die vuurkorf of dat sigaartje BUITEN ook echt niet kan in mijn nabijheid.
Vroeger dacht ik altijd dat ik zo hees was na een feestje doordat je harder praat als er muziek was. Pas toen mijn astma erger werd bleek het van de rook te komen (en dus ook buiten)
Het blijft lastig om daar begrip voor te krijgen. Mensen wapperen sigarettenrook weg en vinden dat ik zeur. Dat ik daarna een halve nacht ziek ben hees piepen benauwd en nog dagen erna hoesten met veel slijm zien ze niet.
Ik heb geen oplossing maar voel met je mee. Ik leg het eindeloos uit maar mensen snappen niet dat buiten roken ook problemen geeft.
dinsdag 10 oktober 2017 om 15:57
Welk soort astma heb jij dan?nina1966 schreef: ↑10-10-2017 14:40Er word al heel wat gemopperd als je over rook van sigaretten klaagt dus andere rook is helemáál uit den boze om daar niet tegen te kunnen.
Zoon is 10. Hij gebruikt salbutamol en flixotide.
dinsdag 10 oktober 2017 om 15:59
Jij begrijpt het! Dit valt niet uit te leggen. Mensen voelen zich zo vreselijk snel aangevallen. Ondanks dat ik het bij ons zelf hou en niet met een beschuldigend vingertje wijs. Mensen hebben er een bepaald beeld bij en dat is dan hun waarheidNirakkam schreef: ↑10-10-2017 15:15Ik heb ook" niet-allergisch astma". Mijn prikkels zijn o.a rook ,mist ,baklucht en temperatuurswisselingen.
Ik heb geen oplossing maar voel met je mee. Ik leg het eindeloos uit maar mensen snappen niet dat buiten roken ook problemen geeft.![]()
dinsdag 10 oktober 2017 om 21:26
Ruim twintig jaar geleden heb ik ook de diagnose 'niet-allergische astma' gekregen. Ik heb een jaar medicijnen gehad, maar ben daar toen mee gestopt. Ik heb er niet zo veel last van, maar de slechte nacht en de dag ná een vuurkorf herken ik heel erg! Echt een soort rookkater heb ik dan.nina1966 schreef: ↑10-10-2017 14:40Er word al heel wat gemopperd als je over rook van sigaretten klaagt dus andere rook is helemáál uit den boze om daar niet tegen te kunnen.
Ik kan ook slecht tegen parfum, ook bij een ander. Daar hebben mensen (mijn eigen moeder!) ook helemaal geen begrip voor.
Is het een idee dat je voordat je naar zo'n familiefeest gaat, even het probleem gemeenschappelijk maakt? Je zou -op vriendelijke manier- kunnen zeggen dat je alleen komt als er geen vuur gestookt wordt.
dinsdag 10 oktober 2017 om 22:29
Voor familie vind ik dit echt belachelijk. Ik ben niet bekend met deze vorm van astma maar als mijn neefje of nichtje dit zou hebben dan werd er gewoon niets 'gestookt'. Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om een neefje/nichtje iets met noten te geven als (schoon)zus/broer aangeeft dat het kind een notenallergie heeft. Dan ga je toch ook geen nootjes geven omdat 'ze tegenwoordig van alles hebben' en je nog nooit live hebt gezien hoe iemand snel een epipen in het been van kind moet 'rammen'?
dinsdag 10 oktober 2017 om 22:37
Heel goed verwoord, die ga ik ook onthoudenlemoos2 schreef: ↑10-10-2017 22:29Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om een neefje/nichtje iets met noten te geven als (schoon)zus/broer aangeeft dat het kind een notenallergie heeft. Dan ga je toch ook geen nootjes geven omdat 'ze tegenwoordig van alles hebben' en je nog nooit live hebt gezien hoe iemand snel een epipen in het been van kind moet 'rammen'?
zaterdag 21 oktober 2017 om 15:13
Wat vervelend en jammer dat er gebrek aan begrip is.
Voor mij herkenbaar. Hier ook een kind met astma thuis. Aan de qvar en salbutamol. Zijn triggers zijn huisstofmijt, katten, vochtig weer en inspanning. Maar mogelijk ook nog andere factoren. Thuis bij mij is het goed geregeld. Komt ook omdat ik zelf ook een huisstofmijt allergie heb en een partner met astma heb. Wordt niet gerookt, goed gelucht, goed schoongehouden, leren bank etc etc.
En preventief de qvar dagelijks. Maar mijn ex nam het het eerste jaar niet zo serieus en handelende met name niet preventief. Hij vond het allemaal wel meevallen. Waardoor de qvar niet goed was ingesteld. Wel op de dagen bij mij en amper op dagen bij vader. Inclusief vader met meerdere dieren, roken, vloerbedekking slaapkamer en weinig schoonmaken in het algemeen. Dit heeft mogelijk bijgedragen, zeg niet dat het de oorzaak exact is, tot 3 x een ziekenhuisopname. Inmiddels ziet ex de ernst er van in. En heeft al veel maatregelen getroffen in huis ( niet meer roken, vloerbedekking weg) en er wordt netjes preventief gepuft elke dag. Maar sjonge jonge wat een onwijs vervelende tijd van onbegrip was dit. Gaat om de gezondheid van een kind. En bij sommige mensen duurt het even voordat het besef er is.
Een schop onder de kont heeft bij mij richting ex, op redelijke korte termijn, niet geholpen. Ik ben hem blijven spammen en uiteindelijk meegesleurd naar een gesprek met de astma verpleegkunde in het ziekenhuis. Dat dit een verplichte afspraak was voor beide ouders en niet alleen dat ik er weer alleen voor stond.
Hij bleek toch tijdens dit gesprek behoorlijk gebrek aan kennis rondom astma te hebben.
Voor mij herkenbaar. Hier ook een kind met astma thuis. Aan de qvar en salbutamol. Zijn triggers zijn huisstofmijt, katten, vochtig weer en inspanning. Maar mogelijk ook nog andere factoren. Thuis bij mij is het goed geregeld. Komt ook omdat ik zelf ook een huisstofmijt allergie heb en een partner met astma heb. Wordt niet gerookt, goed gelucht, goed schoongehouden, leren bank etc etc.
En preventief de qvar dagelijks. Maar mijn ex nam het het eerste jaar niet zo serieus en handelende met name niet preventief. Hij vond het allemaal wel meevallen. Waardoor de qvar niet goed was ingesteld. Wel op de dagen bij mij en amper op dagen bij vader. Inclusief vader met meerdere dieren, roken, vloerbedekking slaapkamer en weinig schoonmaken in het algemeen. Dit heeft mogelijk bijgedragen, zeg niet dat het de oorzaak exact is, tot 3 x een ziekenhuisopname. Inmiddels ziet ex de ernst er van in. En heeft al veel maatregelen getroffen in huis ( niet meer roken, vloerbedekking weg) en er wordt netjes preventief gepuft elke dag. Maar sjonge jonge wat een onwijs vervelende tijd van onbegrip was dit. Gaat om de gezondheid van een kind. En bij sommige mensen duurt het even voordat het besef er is.
Een schop onder de kont heeft bij mij richting ex, op redelijke korte termijn, niet geholpen. Ik ben hem blijven spammen en uiteindelijk meegesleurd naar een gesprek met de astma verpleegkunde in het ziekenhuis. Dat dit een verplichte afspraak was voor beide ouders en niet alleen dat ik er weer alleen voor stond.
Hij bleek toch tijdens dit gesprek behoorlijk gebrek aan kennis rondom astma te hebben.
zaterdag 21 oktober 2017 om 20:12
Mijn neefje heeft coeliaki. Er is toch niemand in de fam die hem een gewoon koekje geeft?? En iedereen weet dat ze van zijn eten af moeten blijven zonder handen wassen en als hij komt wordt vooraf even gestofzuigd zodat de kruimels van de grond zijn (hij is 3, dus zit nog geregeld op de grond). Niet meer dan normaal, ook al zien wij zijn diarree en buikpijn achteraf niet. Dat is toch precies hetzelfde?? Belachelijk van je familie dat ze er geen rekening mee houden!