Geld & Recht alle pijlers

Hebben ze het recht?

18-10-2017 19:58 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allen,

Allereerst ik ben hier zo goed als nieuw en heb even rond gekeken maar kon niet juiste topic over vinden.

Situatie is als volgt: Ik woon op dit moment in een sociale huurwoning samen met mijn vrouw. Ik heb 3 kinderen 18+. Mijn twee oudste zonen zijn al uit huis en mijn dochter van 19 is nog thuiswonend met mij en mijn vrouw.
Ze hebben de woning in eerste instantie gegeven omdat we hier eerst met 5en woonden en nu nog maar 3. En nu is de situatie dat mijn dochter ook het huis uit gaat. Dus ik en mijn vrouw blijven achter in een sociaal huurwoning met 3 slaapkamers en een zolder.
Nou vroeg ik me af wat de consequenties zijn als mijn dochter het huis verlaat.
Heeft de gemeente/woning alliantie nou het recht om ons uit deze woning te zetten en verplicht te laten verhuizen naar een kleinere woning.

Door jarenlang arbeidsongeschikt zit ik in de uitkering en ernaast doe ik aan vrijwilligerswerk en mijn vrouw werk een aantal uren in de week in de zorg.

Ik hoor heel graag welke rechten ik heb betreft dit.

groetjes.
Volgens mij mogen ze je er niet uit zetten zolang je de huur maar betaald
If you can dream it, you can do it.
Nee ze mogen je er niet zomaar uit zetten. In sommige steden hebben ze speciale acties om mensen te bewegen te verhuizen naar een passende woning. Ze bieden wel mooie kansen aan. Als ze iemand konden dwingen om te verhuizen waren die acties niet nodig geweest.
Nee hoor, maar ingeschreven blijven staan als woningzoekend kan nooit kwaad.
In principe niet, maar kan me voorstellen dat je zelf misschien ook wel kleiner en goedkoper wilt wonen als je een lager inkomen hebt. Bel de WBV eens op en geef aan dat je moeite hebt de huur te betalen (al dan niet naar waarheid) en vraag wat de mogelijkheden zijn om goedkoper te gaan wonen. WBV's zijn er behoorlijk op gefocust om betalingsproblemen / uitzettingen te voorkomen en er is veel vraag naar grotere woningen, dus wie weet doen ze je een voorstel.
Waarom denk je dat je misschien eruit gezet kan worden? Is er contact met je opgenomen?
De woningbouwvereniging kan je niet eruit zetten omdat je er ineens met minder mensen woont. Als jij gewoon je huur betaald en voldoet aan de contractvoorwaarden dan is er niks aan de hand. Of staan er bijzonderheden in jullie huurcontract hierover?
https://www.woonbedrijf.com/over-huren/ ... huurwoning

Heb je hier al op gekeken?

En let goed op hoe het zit met huurtoeslag.
Nee, dat kan niet. Geen zorgen.
Dat zou heel apart zijn...

Maar nee dat gebeurt niet
bedankt voor de berichten,
Nou aangezien we in een sociale huurwoning wonen en we huurtoeslag krijgen en daarnaast omdat we in eerste instantie met 5en woonden en nou blijven we achter met 2en. Dat de gemeente/woning alliantie plaats wil maken misschien voor een grotere gezin en ons wil uitzetten naar een kleine woning.
Wij hebben geen probleem met het onderhouden van het huis betreft de huur en dergelijke kosten. En wij willen absoluut niet verhuizen, we zitten eindelijk goed.
vraagmaarraak0066 schreef:
18-10-2017 20:25
bedankt voor de berichten,
Nou aangezien we in een sociale huurwoning wonen en we huurtoeslag krijgen en daarnaast omdat we in eerste instantie met 5en woonden en nou blijven we achter met 2en. Dat de gemeente/woning alliantie plaats wil maken misschien voor een grotere gezin en ons wil uitzetten naar een kleine woning.
Wij hebben geen probleem met het onderhouden van het huis betreft de huur en dergelijke kosten. En wij willen absoluut niet verhuizen, we zitten eindelijk goed.
nogmaals , maak u geen zorgen!
Dan kan je er echt niet uitgezet worden. Je maakt je onnodig zorgen :) En als je het toch zeker wilt weten bel je even met het juridisch loket. Maar in Nederland wordt je niet uit je huis gezet met deze reden als er verder niks over vermeld staat in je huurcontract.
vraagmaarraak0066 schreef:
18-10-2017 20:25
En wij willen absoluut niet verhuizen, we zitten eindelijk goed.
.
Jullie achterburen die met zijn vijven in een tweekamerwoninkje opgepropt zitten wel. Dolgraag.
Als dat kon, zou de halve buurt bij ons moeten verhuizen. Er zijn hier zoveel sociale huurwoningen die ooit zijn uitgedeeld aan de grote gezinnen. Grootste huizen voor de grootste gezinnen. Maar het merendeel heeft de kinderen al lang en breed op kamers zitten en wonen nu riant met z'n 2-en in een grote 1 gezinswoning.
Erizon schreef:
18-10-2017 20:33
.
Jullie achterburen die met zijn vijven in een tweekamerwoninkje opgepropt zitten wel. Dolgraag.
Dan moeten ze daar op reageren. Of wil je zeggen dat TO maar het huis uit moet gaan waar hij fijn in woont, zijn kinderen in zijn opgegroeid en hij een fijn leven heeft omdat een fictief gezin dan in dat huis kan wonen? Lijkt me niet dat het zo werkt he. En gelukkig maar. Dat er een woningkrapte is, is niet de verantwoordelijkheid van TO.

Ga jij je koop of huurhuis uit omdat er misschien wel iemand anders in kan wonen die er beter in past?
@ Djengaz

TO heeft een SOCIALE huurwoning. Hij woont door ons allen gesubsidieerd in een woning die beter gebruikt kan worden. Ik weet dat in de huidige situatie TO niet zomaar uitgezet kan worden, maar ben er wel voorstander van dat sociale huurders (zeker als ze boven huh stand wonen en huursubsidie ontvangen) na een bepaalde transitieperiode geprikkeld worden om te verhuizen. Een maatregel zou dan kunnen zijn om de huursubsidie te beperken.
Ik woon over 1,5/2 jaar in mijn eentje in een eengezinswoning met drie slaapkamers in een populaire stad.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dan te verhuizen; ik heb er lang genoeg op moeten wachten, dit huis is betaalbaar (in tegenstelling tot kleinere woningen) en ik heb het hier super naar mijn zin.
Toen ik hier kwam te wonen was deze wijk verre van populair. In die tijd wilde bijna niemand hier wonen, en nu in 1x juist wel.
Jammer dan, hadden ze toen maar niet zo kritisch moeten zijn!
Eens met Erizon. Ik vind het wel een beetje steken dat iemand als TO alleen met huursubsidie in zo'n grotere woning kan blijven wonen, terwijl anderen daar graag met hun gezin zouden zitten.
Maar TO kan gerust zijn, zolang de huur wordt betaald kunnen ze je er niet zomaar uit zetten.
Erizon schreef:
18-10-2017 20:45
@ Djengaz

TO heeft een SOCIALE huurwoning. Hij woont door ons allen gesubsidieerd in een woning die beter gebruikt kan worden. Ik weet dat in de huidige situatie TO niet zomaar uitgezet kan worden, maar ben er wel voorstander van dat sociale huurders (zeker als ze boven huh stand wonen en huursubsidie ontvangen) na een bepaalde transitieperiode geprikkeld worden om te verhuizen. Een maatregel zou dan kunnen zijn om de huursubsidie te beperken.
Zullen we het dan ook even hebben over alle mensen met een hypotheek die gebruik maken van HRA? Die wonen ook allemaal gesubsidieerd in een huis naar hun eigen voorkeur. Misschien ook wel groter of luxer dan strikt genomen noodzakelijk.
Ik ben ook voorstander van het afschaffen van de HRA. Dus?
Aapie87 schreef:
18-10-2017 21:21
Zullen we het dan ook even hebben over alle mensen met een hypotheek die gebruik maken van HRA? Die wonen ook allemaal gesubsidieerd in een huis naar hun eigen voorkeur. Misschien ook wel groter of luxer dan strikt genomen noodzakelijk.
Inderdaad!
En over al die sociale huurwoningen die worden verkocht voor veel geld nadat de woningbouwvereniging ze totaal heeft laten verpauperen?
Waar moeten mensen die alleen sociale huur kunnen betalen gaan wonen?
Aapie87

Dat verhaal over je HRA gaat niet op.
Wat krijg je terug? Juist, teveel betaalde (vaak) loonheffing. Als je geen voorheffing had in een jaar kun je nog zoveel aftrekposten opvoeren in je aangifte inkomstenbelasting, het resultaat blijft dan nihil. Geen teruggave!
Dit is toch echt iets anders dan Huurtoeslag!
Happymonkey schreef:
18-10-2017 21:35
Aapie87

Dat verhaal over je HRA gaat niet op.
Wat krijg je terug? Juist, teveel betaalde (vaak) loonheffing. Als je geen voorheffing had in een jaar kun je nog zoveel aftrekposten opvoeren in je aangifte inkomstenbelasting, het resultaat blijft dan nihil. Geen teruggave!
Dit is toch echt iets anders dan Huurtoeslag!
Je krijgt inderdaad betaalde loonheffing terug, maar hoe kom je erbij dat het 'teveel' betaalde loonheffing is? De HRA subsidieert wel degelijk de aankoop van een eigen huis.
En natuurlijk is het iets anders dan huurtoeslag. Maar het feit dat iemand financiële steun krijgt om ergens te wonen betekent nog niet dat 'wij de belastingbetalers' dan zomaar kunnen bepalen dat iemand maar moet verhuizen omdat zijn kinderen het huis uit gaan. Dat werd gesuggereerd en daar val ik over.
Wat een enorm egoïstische instelling TO. Bah.
Enora schreef:
18-10-2017 21:56
Wat een enorm egoïstische instelling TO. Bah.
:O
Zeg je dat tegen alle stellen die met twee personen meer dan twee slaapkamers hebben? Mag dat trouwens wel, twee slaapkamers?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven