'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
cosima schreef:
24-10-2017 21:11
Leuk topic.

Nu een domme vraag, misschien al gesteld, sorry! maar vlak voor het opstijgen gaat de stewardess altijd langs alle rijen met zo'n ding waarin ze knijpt... waar is dat voor, ik dacht om passagiers te tellen?
Bij veel luchtvaartmaatschappijen is dit al afgeschaft, in Nederland doen ze het bij Transavia nog op een deel van de vluchten..

het is inderdaad een teller om de passagiers te tellen.. zeker met driehoeksvluchten wil nog wel eens wat mis gaan.. bijvoorbeeld passagier moet op AirPort 2 eruit maar denkt bij AirPort 1: “goh dit is veel dichter bij huis”
En die vertrekt vervolgens met achterlating van evt koffers in het ruim. Daarom wordt er dus geteld en draait het evt uit op een kofferparade als je echt niet kan achterhalen wie het is geweest. Dat houdt in dat álle koffers op het platform gezet worden en je per X aantal passagiers voorin uitstapt en je eigen koffer aanwijst en achterin weer instapt.

Zo blijven de onbeheerde koffers over. Enorm vervelend voor iedereen, maar we vliegen nou eenmaal niet met bagage waarvan de eigenaar is afgestapt.
De meeste luchtvaartmaatschappijen doen het alleen nog op driehoeken, of met minder dan een X aantal passagiers in een toestel vanwege de gewichtsverdeling.

Bijvoorbeeld de Boeing 737-800 van Transavia heeft 4 secties aan boord en 189 plaatsen, als je dus maar 100 passagiers hebt en de bagage onderin is op een bepaalde manier beladen is het belangrijk dat niet iedereen bv achterin zit ivm het gewicht en daarom tellen ze nog wel eens.
cosima schreef:
24-10-2017 21:11
Leuk topic.

Nu een domme vraag, misschien al gesteld, sorry! maar vlak voor het opstijgen gaat de stewardess altijd langs alle rijen met zo'n ding waarin ze knijpt... waar is dat voor, ik dacht om passagiers te tellen?
Yup, dat doen sommige maatschappijen. Andere maatschappijen hebben wat meer vertrouwen in hun gate-procedures. Er valt veel voor te zeggen, ook veel tegen. Wij deden het vroeger ook. Rete-irritant als je er dan achter kwam dat er één passagier te weinig aan boord zat. Na veel over en weer gebel naar de gate kwam je er dan achter dat er een volstrekt onverklaarbare fout had plaatsgevonden in 'het check-in systeem' en dat het allemaal toch klopt. Weg on-time performance.
tampontouwtje schreef:
24-10-2017 18:08
Je kan je baan mooi verkopen. ;-)

Hoe lang werk je er? Zoveel maak je echt niet steeds mee. Misschien verzameld over 10 jaar. Ik vlieg veel, het is behoorlijk veel van hetzelfde (saai) en je zit de hele tijd in een kleine ruimte.
Hmm je kan er vrij zeker van zijn dat het waar is hoor, er is namelijk genoeg gaande aan boord waar jij geen weet van hebt als passagier.
Ik vlieg 11 jaar en heb ook veel meegemaakt aan boord, van reanimatie tot rookontwikkeling, stuk of 15-20 go arounds, paar afgebroken starts, ontzettend veel medische gevallen, van iemand met een psychose tot een bolletjesslikker.
Ook technisch vaak gestaan, van kapotte weerradar tot terugkeren ivm hydraulisch lek.
Ohja natuurlijk, de koffers... thanks :)

Ik had nog een andere: weleens vechtende passagiers aan boord gehad? dat zie je af en toe in het nieuws, op korte Ryanair vluchten, typisch voor dronken bachelor's parties... wat is dan de procedure? Lijkt me best moeilijk om zoiets in een gesloten ruimte op te lossen, vooral in kleinere vliegtuigjes... of bijv. als er iemand stiekem op de wc zit te roken en vervelend doet...
cosima schreef:
24-10-2017 21:43
Ohja natuurlijk, de koffers... thanks :)

Ik had nog een andere: weleens vechtende passagiers aan boord gehad? dat zie je af en toe in het nieuws, op korte Ryanair vluchten, typisch voor dronken bachelor's parties... wat is dan de procedure? Lijkt me best moeilijk om zoiets in een gesloten ruimte op te lossen, vooral in kleinere vliegtuigjes... of bijv. als er iemand stiekem op de wc zit te roken en vervelend doet...
Wel eens vechtende passagiers aan boord gehad, gelukkig niet heel vaak. Toevallig heb ik er 2 maanden geleden nog 5 van boord laten halen door de politie, geen Engelsen hoor.

Wel vaak irritaties aan boord en mijn voornaamste taak in de lucht is deëscalatie. Dat wil niet zeggen dat je niet, als we op de grond staan, alsnog door de marechaussee van boord gehaald wordt.
Ik hanteer een zero tolerance beleid vanuit het bedrijf en die hanteer ik aan boord ook echt. Er wordt niet gescholden, geschreeuwd en al helemaal niet aan ons gezeten.

Het is soms moeilijk aan boord omdat wij opgeleid worden om erg servicegericht te zijn en er is dus ook een kantelpunt waarop je “politieagent” gaat worden. Dat punt is iets wat je per situatie bekijkt en handhaaft. We hebben een officiële waarschuwing aan boord uit naam van de gezagvoerder. Hierin staat oa wat de consequenties zijn van doorgaan met het huidige gedrag. Daarnaast denken de meesten van ons nog iets verder en houden we in ons achterhoofd dat het ook een afleidingsmanoeuvre kan zijn om bij/in de cockpit te komen.
Missandei schreef:
24-10-2017 21:59
Wel eens vechtende passagiers aan boord gehad, gelukkig niet heel vaak. Toevallig heb ik er 2 maanden geleden nog 5 van boord laten halen door de politie, geen Engelsen hoor.

Wel vaak irritaties aan boord en mijn voornaamste taak in de lucht is deëscalatie. Dat wil niet zeggen dat je niet, als we op de grond staan, alsnog door de marechaussee van boord gehaald wordt.
Ik hanteer een zero tolerance beleid vanuit het bedrijf en die hanteer ik aan boord ook echt. Er wordt niet gescholden, geschreeuwd en al helemaal niet aan ons gezeten.

Het is soms moeilijk aan boord omdat wij opgeleid worden om erg servicegericht te zijn en er is dus ook een kantelpunt waarop je “politieagent” gaat worden. Dat punt is iets wat je per situatie bekijkt en handhaaft. We hebben een officiële waarschuwing aan boord uit naam van de gezagvoerder. Hierin staat oa wat de consequenties zijn van doorgaan met het huidige gedrag. Daarnaast denken de meesten van ons nog iets verder en houden we in ons achterhoofd dat het ook een afleidingsmanoeuvre kan zijn om bij/in de cockpit te komen.
En dan worden de lastige passagiers opgehaald door de plaatselijke politie bij aankomst? Mogen jullie ook handboeien gebruiken als het echt escaleerd? Je kunt ze moeilijk het vliegtuig eruit schoppen natuurlijk
ManOpHetPrikbord schreef:
24-10-2017 21:00
Kijk je ook wel eens naar Aircrash investigations?
Wat is de vliegramp waar je als professional het meest van onder de indruk bent?
Ja, dat kijk ik zeker wel eens, maar het is bij ACI vaak wel erg gedramatiseerd. Wat ik van de afleveringen vooral interessant vind zijn de commentaren van de onderzoekers, vaak van de NTSB (het blijft een Amerikaanse serie natuurlijk).
Maar daarbuiten lees ik ook veel in de media over ongevallen, houdt het bedrijf ons op de hoogte over conclusies waar we als vlieger wat mee kunnen, en lees ik ook wel eens een AAR, Aircraft Accident Report, het officiële onderzoeksrapport nav een ongeval of incident. Vanuit professioneel oogpunt gezien kan je daar lering uit trekken.
Één van de ongevallen waar ik wat ‘mee kan’ is de Bijlmerramp. Ik weet hoe het er in de cockpit uitzien als een motor van de vleugel is, maar ik kan niet meteen zien welke schade dat dan veroorzaakt heeft. In zo’n geval zou ik iemand, of als ik de tijd heb zelf, naar de vleugel laten kijken: wat kan ik misschien nog meer verwachten? Igv LY1852 was de vleugelvoorrand beschadigd, waardoor kleppen aan de vleugel aan één kant wel uitkwamen, maar aan de andere kant niet. Het resultaat was een oncontroleerbaar vliegtuig. Als de vliegers dit hadden geweten hadden ze misschien andere keuzes gemaakt.
Zo kun je uit elk incident of ongeval wel wat leren. Reden waarom ik dit soort zaken zeker volg, inclusief ACI...
“Learn from other people’s mistakes, because you don’t live long enough to make them all yourself”.
cosima schreef:
24-10-2017 23:14
En dan worden de lastige passagiers opgehaald door de plaatselijke politie bij aankomst? Mogen jullie ook handboeien gebruiken als het echt escaleerd? Je kunt ze moeilijk het vliegtuig eruit schoppen natuurlijk
Allemaal mogelijkheden Cosima. Maar vrijheidsbeperking is een zware maatregel en kan alleen door de gezagvoerder bepaald worden. Veel meer kan ik daar niet over zeggen, aangezien dit valt onder de noemer ‘vertrouwelijk’.
kadanz schreef:
24-10-2017 20:58
Als broeder in het vak kan ik slechts constateren dat Cygnus zich ongetwijfeld inhoudt.
Ik maak elke dag wat interessants mee. Niet direct zaken die het goed doen op het Vivaforum, maar ik leer elke dag, zie elke dag wel iets waarvan ik denk 'oh interessant, hoe zullen we dit aanpakken én op tijd vertrekken?/hoe redt mijn collega zich uit dat gat wat hij net voor zichzelf gegraven heeft/hoe hou ik de boel legaal en veilig terwijl iedereen en alles ons de verkeerde kant op loodst/hoe voorkom ik dat ik deze fout weer maak/hoe haal ik het beste uit de crew in deze kut-situatie/hoe hou ik 180 boze passagiers na drie uur vertraging in het gareel, etc. etc.'.
Ik hou me in? Mwoa...
Maak je geen illusies Kadanz, in de wereld buiten de cockpit is het net zo. Alleen niet met 150kts naar de runway toe... Of op V1 met een failure...
Missandei schreef:
24-10-2017 21:25
Hmm je kan er vrij zeker van zijn dat het waar is hoor, er is namelijk genoeg gaande aan boord waar jij geen weet van hebt als passagier.
Ik vlieg 11 jaar en heb ook veel meegemaakt aan boord, van reanimatie tot rookontwikkeling, stuk of 15-20 go arounds, paar afgebroken starts, ontzettend veel medische gevallen, van iemand met een psychose tot een bolletjesslikker.
Ook technisch vaak gestaan, van kapotte weerradar tot terugkeren ivm hydraulisch lek.
Ik zeg niet dat het niet waar is. Sommige dingen zijn grappig, leuk om te lezen, maar dit zijn 25 jaar aan ankedotes. Een buschauffeur maakt dagelijks meer onverwachte dingen mee, moet veel meer anticiperen. Dat is OK verder. Het valt mij alleen op dat TO zijn baan zo ophemelt, wat leuk is als je trots bent op je baan, maar dat dat ten kosten van het werk van een buschauffeur moet gaan is jammer. Op de bus moet een chauffeur het alleen doen, in steeds wisselende verkeerssituaties, fietsers en scooters die aan alle kanten langs de bus schieten en door het rood rijden, zonder verkeerstoren, zonder automatische piloot, zonder purser die alles aan boord managed, zonder stewards en stewardessen en continue in direct contact met (onaardige) passagiers in een overvolle bus. Tussen de bedrijven door nog op een halte uitstappen om een rolstoelplank te leggen terwijl de bus al te laat is en de chauffeur bij elke halte opmerkingen krijgt over de vertraging. Laten we niet doen alsof dat minder verantwoordelijk en stressvol werk is.

Ik vlieg veel en zie ze elke keer hun hokje in kruipen en soms komt de captain tijdens de vlucht even gedag zeggen. Natuurlijk gebeurt er weleens wat op een vlucht, wordt er omgeroepen of er een arts is die zich kan melden, of is iemand dronken, enzvoort. Als je als passagier veel vliegt krijg je afhankelijk van waar je zit (bc) veel meer mee van wat er speelt dan jullie wellicht denken. Je ziet dat er afgeweken wordt van routinehandelingen, je merkt dat er extra communicatie gevoerd wordt tussen de teams en dat er (even) stress is aan boord. Soms hoor je ook gewoon wat ze tegen elkaar zeggen over wat er gaande is.

Hier lijkt het net een heldenboek zo divers en spannend het pilotenvak. Er wordt door de rest van de bemanning elke vlucht echt heel hard gewerkt, die lopen de benen uit hun lijf en moeten met steeds minder collega's het werk doen, zijn blij als de purser ook hard meewerkt. Zij hebben het contact met de passagiers, zij proberen alles aan boord in goede banen te leiden terwijl men in de cockpit 90% van de tijd naar de wolken, de lucht, de nacht en de binnenkant van de oogleden staart. Niks mis daarmee, maar schrijf dan niet dat een buschauffeur minder verantwoordelijk en afwisselend werk heeft. Zeker in de (rand)stad ervaren ze dagelijks stress, dat hou je als je je luxe pilotenbehandeling gewend bent (niet zelf de handen vuil maken), nog geen maand vol.
Wat denk jij dat de reden is dat er zo weinig vrouwelijke piloten is?
Ik denk zelf dat het nogal een ego ding is bij mannen, om zo’n groot ding te kunnen besturen :hihi:
cygnus schreef:
24-10-2017 20:26
Drie go-around in drie maanden? Is wel wat boven het gemiddelde zeg...
Als je bijna alleen maar europa vliegt niet hoor (dat vraag ik aan, looooove europa!). Bovendien werk ik 80% dus ben veel aanwezig, haha!
Ik heb nog een vraagje. Hoe hard rijd een vliegtuig bij taxiën?

Kan het zijn dat je de ene keer harder rijd dan andere keer. Toen ik pas vloog viel me op dat we bij het landen veel minder hard remden dan wat ik gewend ben. Ik voel altijd dat we vol in de ankers gaan maar deze keer dacht ik echt gaat die nog remmen. We gingen de bocht aan het einde van de baan naar mijn gevoel behoorlijk hard door (waren zo wel snel bij de gate) m. Terug weg hetzelfde nog nooit zo snel van de Polderbaan bij de gate geweest of ligt de m gate zoveel dichterbij?
tampontouwtje schreef:
25-10-2017 02:10
Ik zeg niet dat het niet waar is. Sommige dingen zijn grappig, leuk om te lezen, maar dit zijn 25 jaar aan ankedotes. Een buschauffeur maakt dagelijks meer onverwachte dingen mee, moet veel meer anticiperen. Dat is OK verder. Het valt mij alleen op dat TO zijn baan zo ophemelt, wat leuk is als je trots bent op je baan, maar dat dat ten kosten van het werk van een buschauffeur moet gaan is jammer. Op de bus moet een chauffeur het alleen doen, in steeds wisselende verkeerssituaties, fietsers en scooters die aan alle kanten langs de bus schieten en door het rood rijden, zonder verkeerstoren, zonder automatische piloot, zonder purser die alles aan boord managed, zonder stewards en stewardessen en continue in direct contact met (onaardige) passagiers in een overvolle bus. Tussen de bedrijven door nog op een halte uitstappen om een rolstoelplank te leggen terwijl de bus al te laat is en de chauffeur bij elke halte opmerkingen krijgt over de vertraging. Laten we niet doen alsof dat minder verantwoordelijk en stressvol werk is.

Ik vlieg veel en zie ze elke keer hun hokje in kruipen en soms komt de captain tijdens de vlucht even gedag zeggen. Natuurlijk gebeurt er weleens wat op een vlucht, wordt er omgeroepen of er een arts is die zich kan melden, of is iemand dronken, enzvoort. Als je als passagier veel vliegt krijg je afhankelijk van waar je zit (bc) veel meer mee van wat er speelt dan jullie wellicht denken. Je ziet dat er afgeweken wordt van routinehandelingen, je merkt dat er extra communicatie gevoerd wordt tussen de teams en dat er (even) stress is aan boord. Soms hoor je ook gewoon wat ze tegen elkaar zeggen over wat er gaande is.

Hier lijkt het net een heldenboek zo divers en spannend het pilotenvak. Er wordt door de rest van de bemanning elke vlucht echt heel hard gewerkt, die lopen de benen uit hun lijf en moeten met steeds minder collega's het werk doen, zijn blij als de purser ook hard meewerkt. Zij hebben het contact met de passagiers, zij proberen alles aan boord in goede banen te leiden terwijl men in de cockpit 90% van de tijd naar de wolken, de lucht, de nacht en de binnenkant van de oogleden staart. Niks mis daarmee, maar schrijf dan niet dat een buschauffeur minder verantwoordelijk en afwisselend werk heeft. Zeker in de (rand)stad ervaren ze dagelijks stress, dat hou je als je je luxe pilotenbehandeling gewend bent (niet zelf de handen vuil maken), nog geen maand vol.
Amen to that

(Jaja, ik houd erover op, maar deze reactie kon je ook wel een beetje verwachten, to!)

Nogmaals: respect voor iedereen die werkt in ons mooie land, welke baan dat ook mag zijn! (Mensen die kunnen werken uiteraard)
Robinson schreef:
25-10-2017 07:39
Wat denk jij dat de reden is dat er zo weinig vrouwelijke piloten is?
Ik denk zelf dat het nogal een ego ding is bij mannen, om zo’n groot ding te kunnen besturen :hihi:
Er zijn best veel vrouwelijke piloten bij KLM, vind ik altijd heel tof.

Persoonlijk heb ik ook ooit een droom gehad om piloot te worden, maar aangezien ik niet goed ben in wiskunde en natuurkunde heb ik die droom laten varen. Achteraf gezien prima voor mij persoonlijk: piloten zitten eigenlijk de hele dag (niks voor mij) en zijn vooral technisch bezig. Ik ben juist in mijn element als ik mag rondlopen en wat meer contact heb met mensen dan alleen de andere piloot naast me. Bovendien lijkt het me, met z'n tweetjes in de cockpit een nachtvlucht al zittend doorkomen vele malen zwaarder dan wanneer ik achterin de galley zit met een nachtvlucht. Altijd wel passagiers die even langskomen voor een praatje, nog eens wat drinken uitdelen, beetje rondlopen.
In hoeverre zijn jullie (vliegers en cabin crew) medisch opgeleid? Wat mogen/kunnen jullie zelf doen? Hoe en wie maakt de beslissing wanneer er een noodlanding gemaakt wordt?

Ik heb veel vrienden die arts zijn en zij weigeren de laatste jaren om zich aan te melden wanneer er gevraagd wordt of er een dokter in het vliegtuig aanwezig is. Vooral bij transatlantische vluchten en vluchten in de USA heerst er een angst dat er een rechtszaak komt wanneer zij zeggen dat er een noodlanding moet gemaakt worden en dit achteraf niet nodig bleek.
lilapie schreef:
25-10-2017 09:32
In hoeverre zijn jullie (vliegers en cabin crew) medisch opgeleid? Wat mogen/kunnen jullie zelf doen? Hoe en wie maakt de beslissing wanneer er een noodlanding gemaakt wordt?

Ik heb veel vrienden die arts zijn en zij weigeren de laatste jaren om zich aan te melden wanneer er gevraagd wordt of er een dokter in het vliegtuig aanwezig is. Vooral bij transatlantische vluchten en vluchten in de USA heerst er een angst dat er een rechtszaak komt wanneer zij zeggen dat er een noodlanding moet gemaakt worden en dit achteraf niet nodig bleek.
Cabinepersoneel krijgt een uitgebreide ehbo cursus die jaarlijks wordt herhaald. We leren o.a. hoe we eventueel dingen kunnen herkennen en de eerste basis stappen die volgen. We hebben allemaal geleerd hoe we moeten reanimeren en hoe we een AED gebruiken (we hebben altijd een aed aan boord). Daarnaast mogen we zelf zuurstof toedienen.

Op de lange vluchten kan er vanuit de cockpit direct met een speciale arts gebeld worden die ons kan helpen met het nemen van eventuele stappen. We zullen overigens wel, zodra we door hebben dat het ernstig is, altijd omroepen voor een arts. Ik geloof ook dat artsen de verplichting hebben om ons te helpen zodra wij dit vragen, toch?

We mogen overigens als cabinepersoneel geen medicatie aan een passagier geven, dat mag alleen een arts doen. Ik weet niet hoeveel ik hierover mag vertellen, maar wij hebben op medisch gebied echt een hele boel aan boord waar een arts een hoop mee kan.

Uitwijken gebeurd na overleg met de arts en evt de arts via de telefoon op de grond.
Ik heb trouwens ook wel eens gehad dat we tijdens een medisch incident moesten uitwijken en nog nooit gehoord van rechtzaken of iemand die vond dat het niet nodig was, maar dat terzijde. Kan het me ook amper voorstellen hoor, dat zoiets zou gebeuren.
Leentjes89 schreef:
25-10-2017 09:43
Cabinepersoneel krijgt een uitgebreide ehbo cursus die jaarlijks wordt herhaald. We leren o.a. hoe we eventueel dingen kunnen herkennen en de eerste basis stappen die volgen. We hebben allemaal geleerd hoe we moeten reanimeren en hoe we een AED gebruiken (we hebben altijd een aed aan boord). Daarnaast mogen we zelf zuurstof toedienen.

Op de lange vluchten kan er vanuit de cockpit direct met een speciale arts gebeld worden die ons kan helpen met het nemen van eventuele stappen. We zullen overigens wel, zodra we door hebben dat het ernstig is, altijd omroepen voor een arts. Ik geloof ook dat artsen de verplichting hebben om ons te helpen zodra wij dit vragen, toch?

We mogen overigens als cabinepersoneel geen medicatie aan een passagier geven, dat mag alleen een arts doen. Ik weet niet hoeveel ik hierover mag vertellen, maar wij hebben op medisch gebied echt een hele boel aan boord waar een arts een hoop mee kan.

Uitwijken gebeurd na overleg met de arts en evt de arts via de telefoon op de grond.
Ja, ze moeten helpen. Maar in de eed die ze afleggen zeggen ze ook "ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden". Mijn collega-artsen zijn allemaal specialisten in 1 bepaald gebied (maag-darm-leverziekten) en hoewel ze natuurlijk een algemene kennis hebben opgedaan tijdens hun opleiding, is dit iets wat zij niet dagdagelijks beoefenen.

Ik was trouwens vorige week flauwgevallen op het vliegtuig. Ik wist dat het door een bloeddrukdaling kwam, dus ik wou niet dat mijn man de cabin crew verwittigde. Ik wist niet zeker of jullie daarvoor opgeleid werden en ik zag ons al een noodlanding maken in Spanje :D
Vraag aan de vrouwelijke vliegers :-D is het waar dat het vliegen je cyclus beinvloedt?
Krijgen jullie een soort compensatie voor de gezondheidsproblemen die met het vliegen komen?
Tampontouwtje, als jij buschauffeur bent, open dan zelf een topic 'ask the buschauffeur' en kijk hoe dat loopt.
Heel veel mensen vinden vliegen een stuk spannender dan op de bus stappen, dus daarom loopt dit topic goed. Er zijn nu eenmaal een aantal beroepen die tot de verbeelding spreken, en dit is er eentje van.
@lilapie, dat wist ik niet, interessant! Ik heb tot nu toe altijd wel de mazzel gehad een arts aan boord te hebben die kon en wilde helpen.

Meestal als passagiers flauwvallen is (persoonlijk, wat ik doe!) kijken of het komt door te weinig eten ofzo. Cola is een wondermiddel bij ons aan boord en helpt ook soms tegen misselijkheid. 😉

Cosima, ik kan je vraag alleen beantwoorden uit cabine perspectief. Bij mij heeft het vliegen mijn cyclus niet beinvloed. Ik ben inmiddels zwanger en gestopt met vliegen (bij cabinepersoneel moet dat, ivm de risico's aan boord denk hierbij aan turbulentie en vallen en zware trolleys etc). Zwangere cockpitdames mogen geloof ik alleen de middelste drie maanden van de zwangerschap vliegen (tweede trimester). Maar dat laatste weet ik niet zeker.

Zwanger worden en vliegen is wel een dingetje. Is een hoop geplan om thuis te zijn op de dag van de ovulatie. Bij ons is het zwanger worden gelukkig snel gegaan maar ik doe nu vervangend werk op de grond en werk ook samen met collega's die in de medische molen zitten om zwanger te worden en daarom op de grond werken. Zodra je de mm ingaat is het bedrijf volgens mij heel behulpzaam en zal je tijdelijk vervangend werk op de grond krijgen.

En het is aan jezelf om je vliegende rooster zo in te delen dat je niet op zika en malariagebied vliegt.
ninanoname schreef:
25-10-2017 10:25
Tampontouwtje, als jij buschauffeur bent, open dan zelf een topic 'ask the buschauffeur' en kijk hoe dat loopt.
Heel veel mensen vinden vliegen een stuk spannender dan op de bus stappen, dus daarom loopt dit topic goed. Er zijn nu eenmaal een aantal beroepen die tot de verbeelding spreken, en dit is er eentje van.
Eensch!
Everything you see I owe to spaghetti!
Vliegen heeft nog nooit mijn cyclus beïnvloed.

En ja ik heb wel eens een arts gehad die weigerde te helpen. In de BC, mijn collega had een joekel van een snee in haar vinger, die ook nog diep was, en duidelijk gehecht moest worden. In de BC zat een Amerikaanse chirurg die weigerde te helpen omdat hij bang was om gesued te worden bij evt complicaties. Collega heeft vervolgens met haar arm omhoog de vlucht uitgezeten (Ams- LA) en is in Los Angeles meteen naar het ziekenhuis gegaan.

Om nou te zeggen dat cabine bemanning een uitgebreide ehbo cursus krijgt, nee, maar wel uitgebreid genoeg om wat basis dingen te herkennen en te behandelen. Een Ehbo diploma zit niet in het cabin crew pakket. Er zijn in iedere galley ehbo tasjes (met wat basisdingen) en er is een grote medical kit aan boord met een cabine kant en een 'alleen voor artsen' kant.
Leentjes89 schreef:
25-10-2017 08:57
Er zijn best veel vrouwelijke piloten bij KLM, vind ik altijd heel tof.

Persoonlijk heb ik ook ooit een droom gehad om piloot te worden, maar aangezien ik niet goed ben in wiskunde en natuurkunde heb ik die droom laten varen. Achteraf gezien prima voor mij persoonlijk: piloten zitten eigenlijk de hele dag (niks voor mij) en zijn vooral technisch bezig. Ik ben juist in mijn element als ik mag rondlopen en wat meer contact heb met mensen dan alleen de andere piloot naast me. Bovendien lijkt het me, met z'n tweetjes in de cockpit een nachtvlucht al zittend doorkomen vele malen zwaarder dan wanneer ik achterin de galley zit met een nachtvlucht. Altijd wel passagiers die even langskomen voor een praatje, nog eens wat drinken uitdelen, beetje rondlopen.
Dat technische valt heel erg mee Leentje! Als je eenmaal weet waarom een vliegtuig in de lucht blijft hangen en hoe je het efficiëntst vliegt dan houdt het op met de wis- en natuurkunde. De nadruk op technische vakken is typisch Nederlands. It's not rocket science! Amerikaanse airlines kijken dan ook heel anders tegen de achtergrond van hun piloten aan. Daar is een university degree (welke dan ook) en een goede dosis common sense veel belangrijker dan je vakkenpakket. In de UK is bijvoorbeeld je werk- en denkniveau bepalender dan je vooropleiding.

De achtergronden van mijn collega's zijn dan ook heel divers. Een deel stroomt in vanuit de schoolbanken of de militaire luchtvaart, maar een groter deel heeft al een eerdere opleiding en carriére achter de rug. Artsen, economen, vliegtuigbouwkundigen, opvallend veel geologen, professionele musici, ondernemers, maar ook mensen zonder bijzondere vooropleiding maar met genoeg 'common sense'. Ik heb zelf ook eerst het één en ander gedaan voordat ik ging vliegen. We hebben één ding gemeen: het bleef kriebelen dus zijn we uiteindelijk toch gaan vliegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven