Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studeren PABO

25-10-2017 12:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Net nieuw hier op het forum maar ik lees al een tijdje mee. Nu eindelijk eens een account aangemaakt omdat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

Ik heb na jaren aan het werk te zijn geweest in de horeca nu toch echt besloten om weer aan een studie te beginnen, ik weet ook al wat ik wil en dat is de deeltijd variant van de PABO.

Echter is dit leuk bedacht maar is er natuurlijk ook altijd nog het feit dat er wel gewoon brood op de plank moet komen. Het meest ideale zou ik het vinden om de PABO te kunnen doen zoals er bijvoorbeeld ook de duale variant van HBO-V is. Ik kan dit alleen nergens vinden en ik zie alleen maar deeltijd of duale varianten waarbij je maar 1 dag per week werkt en 1 dag naar school gaat.

Mijn vraag is dus eigenlijk of anderen dit gedaan hebben en zo ja, hoe? Fulltime werken op basisschool en daarnaast de PABO? Of paar dagen stage, 1 dag school en daarnaast een ander baantje?

Dankjulliewel alvast!
Het ligt eraan in welke regio je woont. Woon je in het westen, omgeving Rotterdam, Amsterdam of andere tekortgebieden, dan kun je wel alvast een baan krijgen in het basisonderwijs. Woon je in het oosten bijvoorbeeld, gaat dat nog niet lukken, zul je eerst moeten afstuderen. Dus dan moet je een ander baantje (bijv. je baan in de horeca) ernaast doen. Het ligt er echt aan of er tekorten zijn in jouw regio of niet. Dat komt nu wel steeds meer overal dus misschien heb je geluk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik woon in het westen dus ik zie hier behoorlijk veel vacatures open staan continu. Echter is dan mijn vraag zijn er basisscholen die zo'n leer-werk overeenkomst aan gaan voor de gehele 4 jaar die de PABO duurt? Aangezien het namelijk niet echt een variant is die ik aangeboden zie worden op hogescholen.
Deeltijd is volgens mij maar 2 jaar. Althans dat gold voor de mensen die ik ken die deeltijd hebben gedaan. Waar wil je het gaan volgen?
Deeltijd is helaas alleen maar 2 jaar als je al een andere HBO opleiding hebt afgerond, dit heb ik alleen nooit gedaan. En ik wil het of in Leiden gaan volgen of bij InHolland Den Haag. Weet iemand welke hogeschool beter is?
Ah oke, dat wist ik niet. Ik heb met beiden geen ervaring, maar hoor goede verhalen over Leiden.
Ik woon ook in het westen en de variant die jij zoekt, heb ik nog niet gezien.
Wel collega's die bevoegd zijn als onderwijsassistent die voor de klas staan. Zij worden dan ook betaald als onderwijsassistent, maar er wordt wel van verwacht alle werkzaamheden van een leerkracht te vervullen.
Alles komt goed
Daar was ik al bang voor, ik kom het zelf ook echt nergens tegen en heb denk ik ondertussen flink goed gezocht. Heeft iemand wel ervaring met de normale deeltijd variant zoals hij nu bestaat? Is het te doen met een baan ernaast en zo ja hoeveel uur ongeveer? En zijn de stages die je loopt wel betaald?
Een collega van mij werkte in de jeugdhulpverlening, heeft 2 jonge kinderen en deed de ipabo. Zij heeft het gehaald, maar was natuurlijk wel zwaar.
Je moet dan zelf heel gestructureerd zijn. Stages zijn niet betaald.

Ik heb trouwens de voltijd op HS Leiden gevolgd. Prima school.
Alles komt goed
Maar waarom zou je per se een leer-werk overeenkomst willen? Je kan toch gewoon solliciteren op de vacatures die openstaan en aangeven hoeveel uur je wil werken?

Dat heb ik ook zo gedaan als docent in het VO. Heb gewoon gesolliciteerd op vacatures die openstaan en heb nu een baan voor 4 dagen. Ik ga 1 dag zelf naar school. Het is een tekortvak dus ik dacht ik ga het gewoon proberen, en gelukt (al bij de tweede sollicitatie). Toen ik de baan kreeg moest ik dus nog beginnen met de opleiding. Ik loop dus ook geen stage, had geen zin om onbetaald stage te gaan lopen. Krijg nu gewoon voor 4 dagen betaald.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
In Rotterdam nemen ze je al fulltime aan als je eerstejaars op de pabo bent, om maar even een voorbeeld te noemen. De tekorten zijn daar zo groot dat ze dit al doen (ik zou dit zelf overigens nooit doen want dan kun je je opleiding dus niet afmaken).
Ja het hoeft inderdaad niet perse een leer-werk overeenkomst te zijn. Echter vraag ik me dan af of er dus basisscholen zijn die mij aan gaan nemen als ik nog moet beginnen aan de opleiding (dit zou ik dan wel in februari al willen doen). Ik weet dat het in het voorgezet onderwijs wel zo kan alleen is dat niet de doelgroep die ik wil.
Je hebt een pb'tje. :)
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
CleopatraVII schreef:
25-10-2017 13:10
In Rotterdam nemen ze je al fulltime aan als je eerstejaars op de pabo bent, om maar even een voorbeeld te noemen. De tekorten zijn daar zo groot dat ze dit al doen (ik zou dit zelf overigens nooit doen want dan kun je je opleiding dus niet afmaken).
:-o echt?! Ik werk in Rotterdam, maar heb dit echt nog niet gehoord. Waar is dat dan zo, welk bestuur?
Wat slecht!
Alles komt goed
Als je het niet probeert weet je het sowieso niet he. Gewoon gaan solliciteren. Zoals ik al zei: in Rotterdam zetten ze eerstejaars fulltime voor de klas. Een kennis die in de buurt van Amsterdam woont wordt betaald om zich te laten omscholen en een deeltijdopleiding te gaan doen. Niet geschoten is altijd mis. Op basisscholen gebeurt het dus ook, niet alleen in het VO. Als er maar genoeg tekorten zijn.

En als het dan niet lukt blijf je toch lekker je baan in de horeca ernaast houden?
Jolandje schreef:
25-10-2017 13:17
:-o echt?! Ik werk in Rotterdam, maar heb dit echt nog niet gehoord. Waar is dat dan zo, welk bestuur?
Wat slecht!
Oh dat weet ik niet welke besturen, dit heb ik van de AOB.
-Kia-Ora- schreef:
25-10-2017 13:16
Je hebt een pb'tje. :)
Beantwoord!
CleopatraVII schreef:
25-10-2017 13:17
Als je het niet probeert weet je het sowieso niet he. Gewoon gaan solliciteren. Zoals ik al zei: in Rotterdam zetten ze eerstejaars fulltime voor de klas. Een kennis die in de buurt van Amsterdam woont wordt betaald om zich te laten omscholen en een deeltijdopleiding te gaan doen. Niet geschoten is altijd mis. Op basisscholen gebeurt het dus ook, niet alleen in het VO. Als er maar genoeg tekorten zijn.

En als het dan niet lukt blijf je toch lekker je baan in de horeca ernaast houden?
Ja dat had ik ook al bedacht, gelukkig zijn die uren vrij flexibel dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn. Het lijkt me alleen zoveel fijner om met hetzelfde bezig te zijn als waar ik voor studeer en ook met de hoop dat als ik meer werk dan de normale stages ik uiteindelijk ook gemakkelijker een vaste baan vindt, hoewel dat uiteraard altijd afwachten is.
dinie1990 schreef:
25-10-2017 13:19
Beantwoord!
Top! :proud:
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik ken wel iemand die een opleiding als onderwijsassistent gedaan heeft en dan 's avonds naar school ging, ik meen in Eindhoven. Je zou ook zo kunnen beginnen, aan het slag gaan als onderwijsassistent en dan aan de PABO beginnen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
25-10-2017 13:36
Ik ken wel iemand die een opleiding als onderwijsassistent gedaan heeft en dan 's avonds naar school ging, ik meen in Eindhoven. Je zou ook zo kunnen beginnen, aan het slag gaan als onderwijsassistent en dan aan de PABO beginnen.
Ja dan zou ik de PABO wel op die manier kunnen doorlopen maar ben ik alleen maar langer bezig met studeren. Het lijkt me dus makkelijker dan gewoon meteen met de PABO te beginnen
PABO-stages zijn in principe onbetaald. Ik doe momenteel de voltijdpabo aan de Hogeschool Leiden en loop dus 1 dag per week stage, maar daar krijg ik niets voor (ook geen stagevergoeding). Zelfs de LIO-stage is in de meeste gevallen onbetaald.

Je zou eventueel kunnen kijken naar het OPLIS / Samen Opleiden Traject van de Hogeschool Leiden, dan krijg je wel een stagevergoeding (maar dat is bij lange na niet genoeg om van te leven).
Promethium schreef:
25-10-2017 14:11
PABO-stages zijn in principe onbetaald. Ik doe momenteel de voltijdpabo aan de Hogeschool Leiden en loop dus 1 dag per week stage, maar daar krijg ik niets voor (ook geen stagevergoeding). Zelfs de LIO-stage is in de meeste gevallen onbetaald.

Je zou eventueel kunnen kijken naar het OPLIS / Samen Opleiden Traject van de Hogeschool Leiden, dan krijg je wel een stagevergoeding (maar dat is bij lange na niet genoeg om van te leven).
Mag ik vragen hoeveel je ongeveer naar school gaat met de voltijd variant en hoeveel tijd je dan naast alles voor school nog over hebt om te werken? Zijn 2/3 dagen haalbaar (16-24u als dit in de avonduren e.d gebeurt)
dinie1990 schreef:
25-10-2017 14:22
Mag ik vragen hoeveel je ongeveer naar school gaat met de voltijd variant en hoeveel tijd je dan naast alles voor school nog over hebt om te werken? Zijn 2/3 dagen haalbaar (16-24u als dit in de avonduren e.d gebeurt)
Ik weet niet hoe het in Leiden is geregeld, maar op mijn hogeschool waren er voldoende wisselingen in de roosters, waardoor ik van maandag tot vrijdag niet van 8-6 kon werken. Ik werkte daarom op vrijdag (gelijk uit college of stage) tot laat en de zaterdag. Zo kwam ik toch op 12-16 uur per week. Een korte periode ook nog op zondag van 12-5, maar dat werd me toch te veel. Ik denk dat 24 uur werken naast deze opleiding erg pittig gaat worden, tenzij je een uitermate flexibele baan hebt. Bij stages was ik namelijk ook vaak in de avonduren nog bezig, zeker in het laatste jaar kostte het schrijven van verslagen, rapporten, oudergesprekken, vergaderingen me veel extra tijd, omdat het allemaal nieuw was.

PABO is niet moeilijk, maar wel veel werk. Ik vond het prima om zoveel uur te werken naast de stages en dergelijke, maar ik had ook klasgenoten die de hele studie niet gewerkt hebben.
Bedankt voor jullie reacties! Naast een voltijd studie wordt zoveel werken het dus niet maar ik ga er dan vanuit dat het naast deeltijd wel moet lukken om 24u te werken.
Het lastige is dat je met deeltijd geen studiefinanciering meer krijgt dus vandaar dat ik wel minimaal aantal uren moet werken want anders ga ik het simpelweg financieel niet redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven