Deeltijd studeren PABO
woensdag 25 oktober 2017 om 12:32
Hoi allemaal,
Net nieuw hier op het forum maar ik lees al een tijdje mee. Nu eindelijk eens een account aangemaakt omdat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen.
Ik heb na jaren aan het werk te zijn geweest in de horeca nu toch echt besloten om weer aan een studie te beginnen, ik weet ook al wat ik wil en dat is de deeltijd variant van de PABO.
Echter is dit leuk bedacht maar is er natuurlijk ook altijd nog het feit dat er wel gewoon brood op de plank moet komen. Het meest ideale zou ik het vinden om de PABO te kunnen doen zoals er bijvoorbeeld ook de duale variant van HBO-V is. Ik kan dit alleen nergens vinden en ik zie alleen maar deeltijd of duale varianten waarbij je maar 1 dag per week werkt en 1 dag naar school gaat.
Mijn vraag is dus eigenlijk of anderen dit gedaan hebben en zo ja, hoe? Fulltime werken op basisschool en daarnaast de PABO? Of paar dagen stage, 1 dag school en daarnaast een ander baantje?
Dankjulliewel alvast!
Net nieuw hier op het forum maar ik lees al een tijdje mee. Nu eindelijk eens een account aangemaakt omdat ik wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen.
Ik heb na jaren aan het werk te zijn geweest in de horeca nu toch echt besloten om weer aan een studie te beginnen, ik weet ook al wat ik wil en dat is de deeltijd variant van de PABO.
Echter is dit leuk bedacht maar is er natuurlijk ook altijd nog het feit dat er wel gewoon brood op de plank moet komen. Het meest ideale zou ik het vinden om de PABO te kunnen doen zoals er bijvoorbeeld ook de duale variant van HBO-V is. Ik kan dit alleen nergens vinden en ik zie alleen maar deeltijd of duale varianten waarbij je maar 1 dag per week werkt en 1 dag naar school gaat.
Mijn vraag is dus eigenlijk of anderen dit gedaan hebben en zo ja, hoe? Fulltime werken op basisschool en daarnaast de PABO? Of paar dagen stage, 1 dag school en daarnaast een ander baantje?
Dankjulliewel alvast!
woensdag 25 oktober 2017 om 16:56
Google eens op tegemoetkoming leraren.... ik heb de deeltijd gedaan en toen kreeg ik wel degelijk een financiële bijdrage:)
Ik ging twee avonden naar school, een dag stage en werkte 24 uur in de thuiszorg. Ik vond dat prima te doen.
Ik zou oppassen met direct voor de klas willen staan..... het zou jammer zijn als je ontmoedigd raakt doordat je nog niet genoeg kennis en vaardigheden hebt opgedaan;)
Mooiste beroep van de wereld maar onderschat het niet!
Veel succes!
Ik ging twee avonden naar school, een dag stage en werkte 24 uur in de thuiszorg. Ik vond dat prima te doen.
Ik zou oppassen met direct voor de klas willen staan..... het zou jammer zijn als je ontmoedigd raakt doordat je nog niet genoeg kennis en vaardigheden hebt opgedaan;)
Mooiste beroep van de wereld maar onderschat het niet!
Veel succes!
woensdag 25 oktober 2017 om 17:55
Dankjewel!
Ik heb het even opgezocht maar zoals ik het zie kun je van die tegemoetkoming dus ongeveer je collegegeld betalen?
Dit heb ik dan uiteraard niet als maandelijkse last erbij dan maar met 24u per week werken kom ik helaas niet rond aangezien ik alleenstaand ben.
Is er bij een deeltijd opleiding ook nog iets mogelijk qua tegemoetkoming in maandelijkse lasten? Of begrijp ik de leraren tegemoetkoming gewoon verkeerd?
Ik heb het even opgezocht maar zoals ik het zie kun je van die tegemoetkoming dus ongeveer je collegegeld betalen?
Dit heb ik dan uiteraard niet als maandelijkse last erbij dan maar met 24u per week werken kom ik helaas niet rond aangezien ik alleenstaand ben.
Is er bij een deeltijd opleiding ook nog iets mogelijk qua tegemoetkoming in maandelijkse lasten? Of begrijp ik de leraren tegemoetkoming gewoon verkeerd?
woensdag 25 oktober 2017 om 19:14
Als ik jou was zou ik gewoon solliciteren bij scholen met vacatures en jouw variant, dus alvast werken op een school en de deeltijdpabo doen, aanbieden in je sollicitatiebrief.dinie1990 schreef: ↑25-10-2017 12:58Daar was ik al bang voor, ik kom het zelf ook echt nergens tegen en heb denk ik ondertussen flink goed gezocht. Heeft iemand wel ervaring met de normale deeltijd variant zoals hij nu bestaat? Is het te doen met een baan ernaast en zo ja hoeveel uur ongeveer? En zijn de stages die je loopt wel betaald?
woensdag 25 oktober 2017 om 19:15
Je kunt trouwens ook geld lenen als je een omscholing wil doen (dat is iets nieuws):
http://rbo.nl/duo-iedereen-tot-55-jaar- ... en-studie/
http://rbo.nl/duo-iedereen-tot-55-jaar- ... en-studie/
woensdag 25 oktober 2017 om 21:47
Hee ik heb de PABO verkort in deeltijd gedaan bij Fontys. Deze verkorte variant van 2 jaar ipv 4 jaar was alleen toegankelijk voot mensen die al een HBO- of WO-opleiding hebben. Ik had op dinsdagavond en donderdagavond onderwijs op de PABO van 18.30-22.00 en soms op zaterdagochtend ook. Op dinsdag liep ik stage (onbetaald). Op ma/do/vr werkte ik totaal 24 uur, in het vakgebied waarin ik mijn eerste universitaire oopleiding gedaan heb. Het was hectisch en druk. Mijn LIO-stage eind van de opleiding moest wel 2 of 3 weken fulltime. Daar heb ik toen vakantie voor genomen van mijn baan. Ik vraag me nu vaker af hoe ik dat gecombineerd heb, maar ik heb er nooit spijt van gehad.
Succes met keuze maken, als je nog vragen hebt dan stel ze maar!
Succes met keuze maken, als je nog vragen hebt dan stel ze maar!
donderdag 26 oktober 2017 om 07:32
Bedankt voor al jullie reacties! Echt heel fijn om het vanuit verschillende opzichten te horen.
Ik ga de komende tijd eens contact opnemen met basisscholen en kijken wat er mogelijk is. Mocht dat niet lukken mag ik gelukkig altijd bij mijn huidige baan blijven.
Ook heb ik ondertussen alle contactformulieren van DUO/hogescholen ingevuld en maar meteen doorgepakt en een bezoek naar een open avond ingepland.
@hertje89: weet je toevallig ook hoe het de mensen verging die er 4 jaar over deden? Het lijkt me dat dan de werkdruk een stuk lager ligt.
Ik ga de komende tijd eens contact opnemen met basisscholen en kijken wat er mogelijk is. Mocht dat niet lukken mag ik gelukkig altijd bij mijn huidige baan blijven.
Ook heb ik ondertussen alle contactformulieren van DUO/hogescholen ingevuld en maar meteen doorgepakt en een bezoek naar een open avond ingepland.
@hertje89: weet je toevallig ook hoe het de mensen verging die er 4 jaar over deden? Het lijkt me dat dan de werkdruk een stuk lager ligt.
donderdag 26 oktober 2017 om 09:13
Ik heb het ook ongeveer zo gedaan. Ik vond het loodzwaar, maar wel erg leuk. Nu sta ik alweer een paar jaar heel tevreden fulltime voor de klas.hertje89 schreef: ↑25-10-2017 21:47Hee ik heb de PABO verkort in deeltijd gedaan bij Fontys. Deze verkorte variant van 2 jaar ipv 4 jaar was alleen toegankelijk voot mensen die al een HBO- of WO-opleiding hebben. Ik had op dinsdagavond en donderdagavond onderwijs op de PABO van 18.30-22.00 en soms op zaterdagochtend ook. Op dinsdag liep ik stage (onbetaald). Op ma/do/vr werkte ik totaal 24 uur, in het vakgebied waarin ik mijn eerste universitaire oopleiding gedaan heb. Het was hectisch en druk. Mijn LIO-stage eind van de opleiding moest wel 2 of 3 weken fulltime. Daar heb ik toen vakantie voor genomen van mijn baan. Ik vraag me nu vaker af hoe ik dat gecombineerd heb, maar ik heb er nooit spijt van gehad.
donderdag 26 oktober 2017 om 14:48
Ik heb dit ook gedaan. In 4 jaar tijd. Ik vond het alleen het laatste jaar veel werk. Goed te doen dus, ik werkte op een gegeven moment 32 uur ernaast.
Ik zou je wel echt af willen raden om direct voor de klas te gaan staan. Ik snap dat het leuk lijkt, maar er komt echt meer bij kijken dan alleen lesgeven. Denk aan lastige gesprekken (slecht nieuws gesprekken), tijdig signaleren van zaken als dyslectie. Het is fijn als je dat stapsgewijs kunt ervaren en leren.
Veel van mijn stagiaires in het eerste jaar vinden alleen het overzicht houden op een hele groep al een behoorlijke opgave (en dat is het dan ook nog).
Ik zou je wel echt af willen raden om direct voor de klas te gaan staan. Ik snap dat het leuk lijkt, maar er komt echt meer bij kijken dan alleen lesgeven. Denk aan lastige gesprekken (slecht nieuws gesprekken), tijdig signaleren van zaken als dyslectie. Het is fijn als je dat stapsgewijs kunt ervaren en leren.
Veel van mijn stagiaires in het eerste jaar vinden alleen het overzicht houden op een hele groep al een behoorlijke opgave (en dat is het dan ook nog).
donderdag 26 oktober 2017 om 16:39
Iedereen bedankt. Door jullie ben ik toch wel gaan nadenken of ik er wel goed aan doe meteen voor de klas te gaan staan.
Iig heb ik vandaag de halve dag met DUO gebeld over de tegemoetkoming en dergelijke.
Dit weekend ga ik alles eens even op een rijtje zetten qua financiën maar ik denk dat ik gewoon lekker in februari ga beginnen!
Iig heb ik vandaag de halve dag met DUO gebeld over de tegemoetkoming en dergelijke.
Dit weekend ga ik alles eens even op een rijtje zetten qua financiën maar ik denk dat ik gewoon lekker in februari ga beginnen!
donderdag 26 oktober 2017 om 16:59
Je hebt dyslexie en je bent een dyslect.Jentelente schreef: ↑26-10-2017 14:48Ik heb dit ook gedaan. In 4 jaar tijd. Ik vond het alleen het laatste jaar veel werk. Goed te doen dus, ik werkte op een gegeven moment 32 uur ernaast.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
donderdag 26 oktober 2017 om 17:02
Ik zou geen contact opnemen om te vragen wat er mogelijk is, maar gewoon gaan solliciteren op openstaande vacatures. Dan word je waarschijnlijk sneller aangenomen dan wanneer je lukraak basisscholen gaat bellen die misschien niemand nodig hebben. Bij scholen waar weinig sollicitaties binnenkomen zul je dan waarschijnlijk uitgenodigd worden op gesprek, bij scholen met veel sollicitaties niet.dinie1990 schreef: ↑26-10-2017 07:32Bedankt voor al jullie reacties! Echt heel fijn om het vanuit verschillende opzichten te horen.
Als je twijfelt of je wel gelijk voor de klas wil kun je ook het eerste half jaar gaan stagelopen bijv. en daarna gaan solliciteren. Dan weet je wat er van je verwacht wordt etc. En dan tijdens het stagelopen wel gelijk alles willen doen, dus lesgeven, handelingsplannen maken, bij gesprekken aanwezig zijn (dit kun je dan nog samen met je 'mentor' doen).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
donderdag 26 oktober 2017 om 18:41
Oei! Nooit meer vergeten. Dank!
vrijdag 27 oktober 2017 om 09:26
Geen dank, heel veel mensen doen dat fout!