Geld & Recht alle pijlers

One night stand & gezag

30-10-2017 21:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies;

Begin dit jaar ben ik bevallen van een prachtig dochtertje. De vader en ik zijn niet samen. Ik ben zwanger geraakt na een one night stand. Wel hebben wij gekeken of het iets zou kunnen zijn, maar helaas.

De vader heeft het kindje erkent en dochtertje draagt ook zijn achternaam. (Waar ik nu spijt van heb....). Hij heeft geen gezag. Wilt die wel, maar ik zie dit niet zitten.

De vader is iets jonger en studeert nog. Financieel draagt hij heel weinig bij (kan niet meer betalen). Financieel is hij niet in staat om voor een kind te zorgen (voor nu).

Ik ben bang dat hij ooit gezag wilt aanvragen. Nou ben ik benieuwd wat;

1: de kosten zijn van een advocaat

2: Ik zorg voor mijn dochtertje, betaal alles etc. Zal een rechter hier na kijken, stel als hij over twee jaar gezag wilt aanvragen?

3: We hebben afgesproken dat we de 'ouderwetse' omgangsregeling hanteren, dus om het weekend vanaf een bepaalde leeftijd. Echter weet ik nu al dat ik mijn dochtertje niet wil meegeven, omdat wij erg verschillen van elkaar in denken, laten & doen. Het is erg dat ik zo denk en ik weet, het gaat toch gebeuren, want ruzie wil ik niet, maar heb het er nu al moeilijk mee.

4: Ik ben bang dat hij haar van mij zal afpakken of co ouderschap eist op een gegeven moment. Kan co ouderschap als ik hier niet achter sta? Waar zal een rechter dan naar kijken?

Alvast bedankt!
Aapje101 schreef:
30-10-2017 21:26
De vader ziet zijn kind regelmatig en straks komt er een omgangsregeling. Ik ontzeg hem dus helemaal niets zijn kind. Dochtertje draagt zelf zijn achternaam, omdat ik mij ook in zijn positie verplaatste, hoe lastig dit is als man zijnde. (kind en geen relatie)

Ik wil alleen graag het gezag aan mijn kant houden, omdat we niet samen zijn.
Thats it en daarom vraag ik hier hoe of wat.

Maar mensen hier trekken blijkbaar al gelijk conclusies
Ineens een ander verhaal. Je wil niet dat je kind weekendjes naar haar vader gaat en nu doe je alsof je dat wel leuk vind.
Jij hebt het gezag wat veranderd er aan? Of heeft hij gezegd dat hij het gezag wil?
you go girl
jeansjacket schreef:
30-10-2017 21:31
Ineens een ander verhaal. Je wil niet dat je kind weekendjes naar haar vader gaat en nu doe je alsof je dat wel leuk vind.
Jij hebt het gezag wat veranderd er aan? Of heeft hij gezegd dat hij het gezag wil?
Dat staat toch echt in de OP
Aapje101 schreef:
30-10-2017 21:26
Maar mensen hier trekken blijkbaar al gelijk conclusies
Ja, gek he, als je eerste vraag is hoeveel een advocaat kost, als je aangeeft liever geen co-ouderschap te willen en ook niet wil meewerken aan gezag? En bang bent dat hij haar van je afpakt?

Wees blij dat hij zich betrokken voelt, en nog niet om gezag of officiele/uitgebreidere omgangsregeling heeft gevraagd. Die had hij via de rechter hoogstwaarschijnlijk wel gekregen namelijk....
Ja hij kan gezag aanvragen en ja hij kan co-ouderschap eisen.

De enige manier waarop je co-ouderschap kan voorkomen is zo ver bij hem uit de buurt gaan wonen dat co-ouderschap praktisch onmogelijk is. Tenminste als hij je niet verbied te verhuizen met je kind.
Denk je dat het kind gevaar loopt bij hem? Denk je dat hij een hele slechte invloed uit zal oefenen op haar? Waar ben je zo bang voor dat je de vader van je kind zoveel mogelijk uit haar leven vandaan wil houden?
Lucylucille schreef:
30-10-2017 21:29
Gek hè, als er in je OP staat dat je je kind niet mee wil geven?!
En waarom heb je dan spijt van de achternaam?
Okee verkeerd geformuleerd. Ik zei ik wil haar niet meegeven (want wil haar niet missen), maar dit zal wel gaan gebeuren, dat ik haar meegeef. Natuurlijk het is haar vader en daar heeft ze recht op en hij ook, maar het idee dat ik mijn kleine meid straks moet missen, breekt mijn hart nu al. En dat ik dat voel kan ik helaas niets aan doen
Aapje101 schreef:
30-10-2017 21:37
Okee verkeerd geformuleerd. Ik zei ik wil haar niet meegeven (want wil haar niet missen), maar dit zal wel gaan gebeuren, dat ik haar meegeef. Natuurlijk het is haar vader en daar heeft ze recht op en hij ook, maar het idee dat ik mijn kleine meid straks moet missen, breekt mijn hart nu al. En dat ik dat voel kan ik helaas niets aan doen
En waarom zou hij niet hetzelfde voelen? Of heb jij een soort alleenrecht op "gevoel"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja hij kan gezag aanvragen en ja dat zal de rechter hem geven tenzij er hele zwaarwegende redenen zijn dat niet te doen. Dan moet de veiligheid kind daarmee wel echt in gevaar komen.

Gezag staat los van een omgangsregeling. Die kan hij incl weekends ook eisen zonder gezag.
Jij wilt t gezag aan jou kant houden maar de meest natuurlijke situatie is dat jullie beiden gezag hebben ook al ben je niet samen.
Je zult toch samen afspraken moeten maken omtrent schoolkeuze en vele andere dingen waar je ouderlijk gezag voor nodig hebt.
where ever you go, go with your heart
Aapje101 schreef:

Dat begrijp ik wel hoor TO, lijkt me ook vreselijk maar dat zijn wel de consequenties van jouw/jullie keuzes. Dus zie daar een weg in te vinden.

Wat bedoel jij met 'afpakken'? Versta jij co-ouderschap onder 'afpakken' van jou?
Aapje101 schreef:
Daar had je eerder aan moeten denken. Je besluit een kind te houden van iemand die niet meer is dan een one night stand, dan zijn dit de gevolgen. Deal with it, laat je kind daar niet de dupe van worden.
En het is ook zijn kleine meid en ik neem aan dat hij haar ook mist, blijkbaar is dat van ondergeschikt belang.
Het gaat hier niet over jouw gevoel. Je hebt een kind en dat kund is belangrijker dan jouw gevoel. Voor je kind is het belangrijk dat ze een vader heeft waar ze ook een leven mee opbouwt
Je bent bang voor allerlei zaken die helemaal nog niet spelen. Je bent bang dat hij gezag zal aanvragen, bang dat hij co-ouderschap zal willen.... En dat terwijl jullie nog niet eens van start zijn gegaan met de afsgesproken omgangsregeling.

Echt, je loop veel te hard van stapel.

Het lijkt me logisch dat je haar gaat missen, maar dat kun je toch ook eerlijk toegeven naar de vader toe? Daar heeft hij vast wel begrip voor. Tot nu toe zijn jullie er immers ook samen uit gekomen. Als je nu met woorden als 'advocaat' gaat strooien, zit je straks in een soort vechtscheiding (en dat zelfs zonder gescheiden te zijn).
Lijkt me dat je uitsluitend vanuit het belang van je dochter moet redeneren, en niet vanuit je eigen belang.

Vroeg of laat zal zij haar vader willen leren kennen. Helft van haar genen zijn immers van hem. En: ze zal het je later vermoedelijk niet in dank afnemen als je het contact met haar vader probeert te frustreren of zoveel mogelijk probeert te minimaliseren.

Er is nog geen sprake van gezag aanvragen. Mocht het ooit zover komen, dan kun je dan weer zien. Misschien is de situatie dan weer wel heel anders dan nu.

Suc6
Boogschutter10 schreef:
30-10-2017 21:49
Lijkt me dat je uitsluitend vanuit het belang van je dochter moet redeneren, en niet vanuit je eigen belang.

Vroeg of laat zal zij haar vader willen leren kennen. Helft van haar genen zijn immers van hem. En: ze zal het je later vermoedelijk niet in dank afnemen als je het contact met haar vader probeert te frustreren of zoveel mogelijk probeert te minimaliseren.

Er is nog geen sprake van gezag aanvragen. Mocht het ooit zover komen, dan kun je dan weer zien. Misschien is de situatie dan weer wel heel anders dan nu.

Suc6
Dan kun je dan weer zien? Tenzij er zwaarwegende redenen zijn, lijkt het mij dat vader ook gewoon recht heeft op gezag.
lucky82 schreef:
30-10-2017 21:47
En het is ook zijn kleine meid en ik neem aan dat hij haar ook mist, blijkbaar is dat van ondergeschikt belang.
Volgens veel alleenstaande moeders zijn vaders slechts tweederangs burgers....
Goh al die vragen. Ik denk dat je niet moet denken aan een advocaat, maar aan een goed gesprek met je ONS. En anders aan een mediator. Zodat jullie sámen regelingen kunnen treffen in het belang van jullie dochter.

Jullie zijn dan geen setje, maar jullie zijn allebei de belangrijkste personen in het leven van je dochter: namelijk haar ouders.
Als die one-night-stand een beetje een normaal figuur is heb je er alleen maar profijt van later. Tel je zegeningen ! Alleenstaande moeder zijn is zwaar. Heerlijk juist als het kind later af een toe een weekendje naar de vader gaat. Kun je een keer uitslapen, een keertje stappen met vriendinnen, de boekhouding doen... whatever :lol:
For whom the bell tolls
Tiswa schreef:
30-10-2017 22:01
Volgens veel alleenstaande moeders zijn vaders slechts tweederangs burgers....
Weet ik en dat vind ik echt erg. Vooral voor het kind. Maar goed TO heeft het allemaal niet zo bedoeld gelukkig 🤢
Ik denk dat iedereen het gevoel van jou wel snapt Aapje, maar jullie dochter is een mens op zich. Ze is niet van jou. Ze is niet van hem. Maar jullie zijn wel de twee belangrijkste mensen in haar leven. Althans, dat is toch wel de bedoeling, denk je niet?

Dus nogmaals de vraag. Zijn er zwaarwegende redenen om hem geen gezag te geven? Zolang het bij een 'gevoel' blijft dan zou ik mijn energie steken in het wegnemen van dit irrationele gevoel.
Sorry hoor, maar wat egoïstisch! Vooral punt 3.

Om even duidelijk te zijn, een rechter kijkt er niet naar wie wat allemaal betaalt.
Omgang en alimentatie zijn twee verschillende dingen.
Gezag kan hij ten alle tijde aanvragen en dikke kans dat hij die ook krijgt.
Jammer voor jou.Fijn voor JULLIE dochtertje.

Gun je kind gewoon een vader.

( Alleen OP gelezen )
Volgens de Nederlandse wet hebben beide ouders recht op zorg voor en omgang met hun kind, en het kind heeft recht op zorg en omgang van beide ouders. Dit betekent dat beide ouders ook recht hebben op wettelijk gezag.

Wanneer een vader het gezag niet krijgt, kan hij dit aanvechten bij de Rechtbank. De Rechtbank kan dan uitspreken (na onderzoek) dat vader toch het gezag krijgt ook al wil de moeder dit niet. De enige reden om een ouder dit te onthouden is dat hij of zij het welzijn en/ of de ontwikkeling van het kind schaadt, of dat ouders zodanig strijd blijven voeren dat het niet in het belang is van het kind dat ouders gezamenlijk gezag hebben.
lucky82 schreef:
30-10-2017 21:45
Daar had je eerder aan moeten denken. Je besluit een kind te houden van iemand die niet meer is dan een one night stand, dan zijn dit de gevolgen. Deal with it, laat je kind daar niet de dupe van worden.
Dit, wat ontzettend egoistisch van je TO. Je denkt niet eens aan haar maar aan je eigen gevoel. Wen er maar aan, want hij zal wellicht nog eens een paar weken met haar op vakantie willen ook. En wellicht komt er nog een stiefmoeder in beeld. Daar zou je dan ook aan moeten wennen.
Jammer hoor TO, om niks meer te laten horen.
_Marana_ schreef:
30-10-2017 21:31
Oh dat kan ik me juist heel goed voorstellen. Kind woont bij TO, niet bij de vader, ze zijn niet getrouwd, waarom zou het kind de achternaam van de vader dragen? Ik vind het veel logischer dat kinderen in zo’n geval de achternaam van de moeder krijgen, zou wat mij betreft de standaard moeten zijn als de ouders niet dezelfde achternaam gebruiken.
Dat is nu ook de standaard. TO heeft ervoor gekozen om van die standaard af te wijken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven