Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Liever ja. Maar in jouw positie heb je weinig te willen. Pak die baan nou aan als het niks is met het traineeship en kijk vanuit daar verder. Het is niet ideaal, maar het is werk en je kan niet zeggen dat je dat nu hebt.
Peach0909 schreef:
31-10-2017 20:04
Liever ja. Maar in jouw positie heb je weinig te willen. Pak die baan nou aan als het niks is met het traineeship en kijk vanuit daar verder. Het is niet ideaal, maar het is werk en je kan niet zeggen dat je dat nu hebt.
Nee het klinkt inderdaad best verwaand om die baan af te wijzen of niet te doen maar ik wil ook niet mijn hele week aan moeten passen, dat je niks aan je dagen overhoudt door de werktijden , voor werk dat ik niet eens echt wil doen. En mocht ik met dat traineeship wél elke dag andere tijden en dagen hebben dan heb ik er meer voor over omdat het mij ook verder brengt denk ik.
lola712 schreef:
31-10-2017 19:54
Er staat geen nummer bij, alleen email en dat is hetzelfde als waar je de reactie naar moest verzenden.

@Liz nee nog niet. De werktijden zijn voor mij niet gunstig (of 16.30 - 19u pas maar dan heel weinig uren totaal) of dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 19u). Je bent dus best veel kwijt van je dag. Avond ook als je rond half 8 / 8 thuis bent en de ochtenden vrij geef ik niks om, haat uitslapen. Liefst gewoon vroeg beginnen vroeg klaar.

Zucht... Tja. Lijkt mij dus perfect, want mocht je overdag op gesprek moeten, dan is dat perfect te combineren.

Het is toch niet voor altijd? Doe het nou maar gewoon en dan zul je zien de positieve energie jouw kant op komt.
lola712 schreef:
31-10-2017 20:12
Nee het klinkt inderdaad best verwaand om die baan af te wijzen of niet te doen maar ik wil ook niet mijn hele week aan moeten passen, dat je niks aan je dagen overhoudt door de werktijden , voor werk dat ik niet eens echt wil doen. En mocht ik met dat traineeship wél elke dag andere tijden en dagen hebben dan heb ik er meer voor over omdat het mij ook verder brengt denk ik.
Het lijkt mij juist heel logisch dat je je ritme moet gaan aanpassen. Nu werk je namelijk niet wat voor werk je ook gaat doen, je zal je week er altijd voor moeten gaan aanpassen.
Peach0909 schreef:
31-10-2017 20:20
Het lijkt mij juist heel logisch dat je je ritme moet gaan aanpassen. Nu werk je namelijk niet wat voor werk je ook gaat doen, je zal je week er altijd voor moeten gaan aanpassen.
Dit is echt onvoorstelbaar. Echt niet vooruit te branden. Ook bij voorbaat al denken dat ze bekaf zal zijn. Ik ben zelf ook geen vrolijke Frans, maar dit slaat alles. Die ziet echt overal de negatieve kant. Ze kan toch de tijd opvullen tot er duidelijkheid is wbt die traineeship?

Dat PostNL-verhaal van UWV is bedoeld voor zeer moeilijk plaatsbare mensen. Dat label wil een mens toch niet? Dan wil je daar toch vanaf?

Maar goed, blijkbaar biedt ons systeem die mogelijkheid. Ik zelf ook een paar maanden WW gehad, maar daar ging ik wel anders mee om.
Ik zou denken, probeer het. Misschien vind je het heel erg leuk. Ik ken mensen die bij de post begonnen zijn op de middelbare school en er jaren zijn blijven plakken omdat ze het zo leuk vonden.
Tja en meer weet ik eigenlijk niet meer te zeggen Lola. Ik hoop dat je een keer een kans pakt.
LizBakker schreef:
31-10-2017 20:45
Dit is echt onvoorstelbaar. Echt niet vooruit te branden. Ook bij voorbaat al denken dat ze bekaf zal zijn. Ik ben zelf ook geen vrolijke Frans, maar dit slaat alles. Die ziet echt overal de negatieve kant. Ze kan toch de tijd opvullen tot er duidelijkheid is wbt die traineeship?

Dat PostNL-verhaal van UWV is bedoeld voor zeer moeilijk plaatsbare mensen. Dat label wil een mens toch niet? Dan wil je daar toch vanaf?

Maar goed, blijkbaar biedt ons systeem die mogelijkheid. Ik zelf ook een paar maanden WW gehad, maar daar ging ik wel anders mee om.
Precies, vooral dat label.
Ben zelf ook pas net aan het werk na een paar maanden niks gehad te hebben na mijn afstuderen. Toevallig kon ik toch terecht in de goede richtig. Maar had zelf ook nog een sollicitatie bij de post staan (via mijn schoonzusje geregeld, die er werkt met een universitaire achtergrond), ging niet door ivm wat technische problemen daar. Wat toen niet erg was want toen hoorde ik dat ik die andere baan kreeg. Ik wilde in elk geval aan het werk, wat voor werk het dan was. Had zelf wel eisen ook wat betreft werktijden, nachtdiensten kan ik me namelijk heel goed voorstellen dat je dat niet trekt, maar gewoon diensten overdag, hoe gek de tijden dan ook zijn zou voor niemand een no go mogen zijn. Zeker als je (nog) geen kinderen hebt of andere verplichtingen.
lola712 schreef:
31-10-2017 12:52
Zo denk ik nu ook maar uiteindelijk weet je de reden niet, kan best zijn dat ze inhoudelijk pas kijken als ze genoeg sollicitaties binnen hebben. Heb overigens zometeen een gesprek voor die postfunctie, kijken of dat wat is qua onderlinge verwachtingen.

Serieus, hoe arrogant kun je zijn? Een jaar in de WW (lees: gesponsord door mensen met k baantjes) en dan gaan doen alsof je verwachtingen uit kunt gaan spreken.
lola712 schreef:
31-10-2017 12:55
Er zijn vacatures genoeg ja, maar daadwerkelijk een kans valt nog tegen. Vaak krijg ik geen reactie of ben ik te hoogopgeleid of al te duur...

Nee, je hebt een totaal gebrek aan mentaliteit. Dat is het.
Peach0909 schreef:
31-10-2017 20:58
Precies, vooral dat label.
Ben zelf ook pas net aan het werk na een paar maanden niks gehad te hebben na mijn afstuderen. Toevallig kon ik toch terecht in de goede richtig. Maar had zelf ook nog een sollicitatie bij de post staan (via mijn schoonzusje geregeld, die er werkt met een universitaire achtergrond), ging niet door ivm wat technische problemen daar. Wat toen niet erg was want toen hoorde ik dat ik die andere baan kreeg. Ik wilde in elk geval aan het werk, wat voor werk het dan was. Had zelf wel eisen ook wat betreft werktijden, nachtdiensten kan ik me namelijk heel goed voorstellen dat je dat niet trekt, maar gewoon diensten overdag, hoe gek de tijden dan ook zijn zou voor niemand een no go mogen zijn. Zeker als je (nog) geen kinderen hebt of andere verplichtingen.
Voor mij is die oude flexbaan ook nog een serieuze optie: sowieso 4 euro per uur meer salaris (en dus dus sneller bij het uitkeringsbedrag) en dat werk is sowieso leuker. Nadeel is dat het flex is en je geen vaste uren kan afdwingen, dus in de praktijk is de kans zeer klein dat je boven de uitkering uitkomt want na de feestdagen is er weer veel minder werk. Ene week werk je 4 dagen andere 1 of 0. En reiskosten leg je soms op bij. Geen goede basis, ook zonder doorgroeimogelijkheden.

Dus nu snappen jullie misschien wel waarom ik niet gemotiveerd ben voor de post: geen leuk werk, en minder per uur verdienen (dus meer werken).
Alleen dat je meer uren kan maken is daar een voordeel, maar dat wil ik juist niet in die functie. Ik zou met 3,5 dag uitkomen maar dat wil de post niet. Alle uren verspreid over 5 dagen is hun eis.
Lola, je bent inderdaad een verwaand nest. Je houdt nu je hand op en voor mensen zoals jij werken andere mensen (in zogenaamde kutbaantjes) samen met de rest van Nederland zich uit de naad (buiten mensen in uitkering die wel graag willen werken, daar betaal ik met liefde mijn belasting voor). Je hent geen enkel recht om te klagen over “dagen die je kwijt bent” of “liever vroeg beginnen”. Hoe haal je het in je hoofd. Echt. Als je mijn dochter was (en gelukkig voor jou ben je dat niet), had ik je hoogstpersoonlijk afgeleverd bij Sociale Zaken en verzocht je uitkering te stoppen zolang je deze attitude had.
lola712 schreef:
31-10-2017 23:29
Voor mij is die oude flexbaan ook nog een serieuze optie: sowieso 4 euro per uur meer salaris (en dus dus sneller bij het uitkeringsbedrag) en dat werk is sowieso leuker. Nadeel is dat het flex is en je geen vaste uren kan afdwingen, dus in de praktijk is de kans zeer klein dat je boven de uitkering uitkomt want na de feestdagen is er weer veel minder werk. Ene week werk je 4 dagen andere 1 of 0. En reiskosten leg je soms op bij. Geen goede basis, ook zonder doorgroeimogelijkheden.

Dus nu snappen jullie misschien wel waarom ik niet gemotiveerd ben voor de post: geen leuk werk, en minder per uur verdienen (dus meer werken).
Alleen dat je meer uren kan maken is daar een voordeel, maar dat wil ik juist niet in die functie. Ik zou met 3,5 dag uitkomen maar dat wil de post niet. Alle uren verspreid over 5 dagen is hun eis.
Eerlijk gezegd snappen wij dat niet. Waar ben je nou in godsnaam mee bezig? Zorgen dat je het minimale hoeft te doen om aan de uitkeringsgrens te komen? Pak die 5 dagen post, wat maakt het uit? Voor mijn part doe je die flextoestand, maar je zegt zelf dat dat niet voldoende is. Is het nou zo'n ontzettende ramp om tijdelijk iets te doen wat je niet zo leuk vindt?

Probeer een beetje motivatie op te brengen en kom in actie. Je bent voortdurend aan het wikken en wegen, maar alleen al de gedachte dat je 's avonds misschien moe thuis komt staat je tegen.

Hoe zie je dat in een traineeship voor je dan? Dat is vaak redelijk competitief en mensen werken in het begin echt wel meer dan de gestelde uren. En daar zullen ook dingen zijn die echt niet leuk zijn.

Echt, ik denk dat je het allemaal wat zonniger ziet als je gewoon lekker werkt. En dan kun je van daaruit op zoek naar een droombaan. Die overigens niet bestaat.
Ik haak af. Ga mijn energie in mijn studie steken.
Ergens denk ik ook gewoon dat het allemaal nep is, en ze gewoon zit te trollen..
Lola, ik vind je ook niet over komen als iemand met de juiste werkethos. Zit je in een negatieve spiraal? Heb je faalangst? Je kunt dat ook bespreekbaar maken bij de uitkeringsinstantie. Wat maakt dat je zo lamgeslagen bent? Misschien kan een loopbaancoach je helpen uit te vinden wat je echt wil. Ik ben geen voorstander van mensen in banen stoppen die ze echt niet willen. Dat maakt een mens leeggezogen en futloos. Ik heb zelf na mijn studie ook 2 jaar lang banen gedaan die niet aansloten bij mn studie. Op bijstandniveau geleefd maar toch altijd gewerkt. Het was wel een gevecht en moeilijk om positief te blijven maar dat is wel gelukt. Inmiddels al weer jaren in mijn vakgebied aan het werk, iets wat mij niet gelukt was als ik niet die banen had gedaan. Er werd me vaak gevraagd waarom ik zoveel banen had gedaan. Mijn antwoord was standaard de crisis, wat had ik anders moet doen? Een uitkering? Werkgevers waren stuk voor stuk tevreden met dat antwoord en begrepen mijn keuzes. Ik heb er veel van geleerd. Ben overigens WO opgeleid en ook vaak afgewezen als te hoog opgeleid. Toch werd het mij vaak ook wel gegund. Ik heb er elke keer weer met stralend lach gezeten en uitgelegd hoe ook die uitzendbaan leerzaam was voor mij. Je krijgt nu een gat in je cv wat je niet helpt. Er wordt gedacht dat je lui bent, verwaand, niet wilt. Dat zijn geen mooie eigenschappen. Misschien bescherm je je zelf voor teleurstelling, misschien ben je echt verwaand. Ik ken je niet dus ik weet niet maar besef wel dat alles begint bij jezelf. Ga met jezelf aan de slag want dit is nu eenmaal jouw situatie. Vraag hulp en ontdek wat jou tegenhoud anders ben je over 5 jaar nog nika opgeschoten.
Intussen in het nieuws: werklozen raken op.

De economie draait zo goed, dat het voor werkgevers bijzonder moeilijk wordt om vacatures gevuld te krijgen.

Bijzonder he
Robinson schreef:
01-11-2017 06:50
Ergens denk ik ook gewoon dat het allemaal nep is, en ze gewoon zit te trollen..
Dat moet haast wel ja.
felicia schreef:
01-11-2017 07:18
Lola, ik vind je ook niet over komen als iemand met de juiste werkethos. Zit je in een negatieve spiraal? Heb je faalangst? Je kunt dat ook bespreekbaar maken bij de uitkeringsinstantie. Wat maakt dat je zo lamgeslagen bent? Misschien kan een loopbaancoach je helpen uit te vinden wat je echt wil. Ik ben geen voorstander van mensen in banen stoppen die ze echt niet willen. Dat maakt een mens leeggezogen en futloos. Ik heb zelf na mijn studie ook 2 jaar lang banen gedaan die niet aansloten bij mn studie. Op bijstandniveau geleefd maar toch altijd gewerkt. Het was wel een gevecht en moeilijk om positief te blijven maar dat is wel gelukt. Inmiddels al weer jaren in mijn vakgebied aan het werk, iets wat mij niet gelukt was als ik niet die banen had gedaan. Er werd me vaak gevraagd waarom ik zoveel banen had gedaan. Mijn antwoord was standaard de crisis, wat had ik anders moet doen? Een uitkering? Werkgevers waren stuk voor stuk tevreden met dat antwoord en begrepen mijn keuzes. Ik heb er veel van geleerd. Ben overigens WO opgeleid en ook vaak afgewezen als te hoog opgeleid. Toch werd het mij vaak ook wel gegund. Ik heb er elke keer weer met stralend lach gezeten en uitgelegd hoe ook die uitzendbaan leerzaam was voor mij. Je krijgt nu een gat in je cv wat je niet helpt. Er wordt gedacht dat je lui bent, verwaand, niet wilt. Dat zijn geen mooie eigenschappen. Misschien bescherm je je zelf voor teleurstelling, misschien ben je echt verwaand. Ik ken je niet dus ik weet niet maar besef wel dat alles begint bij jezelf. Ga met jezelf aan de slag want dit is nu eenmaal jouw situatie. Vraag hulp en ontdek wat jou tegenhoud anders ben je over 5 jaar nog nika opgeschoten.
Ik zit inderdaad in een negatieve spiraal, heb snel faalangst en weet niet wat ik wil. Volgende week heb ik ook een afspraak voor loopbaan begeleiding. Ik heb ondanks een diploma weinig zelfvertrouwen in wat ik kan en het afgelopen jaar helpt natuurlijk ook niet mee met alleen maar afwijzingen. Als ik mezelf dan ook nog ga vergelijken met oud-studiegenoten die zoveel verder zijn... Dat is ook de reden dat ik geen contact meer met ze heb. Ik ben sowieso snel teleurgesteld dus deze onzekere fase is ook helemaal niet goed voor mij. Ik wil nog steeds bezig zijn maar weet ook dat zo'n baan bij de post ondanks dat ik lekker bezig ben mij intern niet gelukkig gaat maken. Ik heb sowieso persoonlijk nog heel wat stappen te maken. Dus zo'n traineeship is een mooie kans maar gaat niet makkelijk worden, zeker niet als je alle sociale omgangsvormen en verwachtingen op de werkvloer niet kent.
lola712 schreef:
01-11-2017 10:23
Ik wil nog steeds bezig zijn maar weet ook dat zo'n baan bij de post ondanks dat ik lekker bezig ben mij intern niet gelukkig gaat maken.
Nee, dat weet je niet. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen spruitjes lust, terwijl je nog nooit spruitjes hebt gegeten.
anoniem_336313 wijzigde dit bericht op 01-11-2017 11:48
40.38% gewijzigd
lola712 schreef:
01-11-2017 10:23
Ik zit inderdaad in een negatieve spiraal, heb snel faalangst en weet niet wat ik wil. Volgende week heb ik ook een afspraak voor loopbaan begeleiding. Ik heb ondanks een diploma weinig zelfvertrouwen in wat ik kan en het afgelopen jaar helpt natuurlijk ook niet mee met alleen maar afwijzingen. Als ik mezelf dan ook nog ga vergelijken met oud-studiegenoten die zoveel verder zijn... Dat is ook de reden dat ik geen contact meer met ze heb. Ik ben sowieso snel teleurgesteld dus deze onzekere fase is ook helemaal niet goed voor mij. Ik wil nog steeds bezig zijn maar weet ook dat zo'n baan bij de post ondanks dat ik lekker bezig ben mij intern niet gelukkig gaat maken. Ik heb sowieso persoonlijk nog heel wat stappen te maken. Dus zo'n traineeship is een mooie kans maar gaat niet makkelijk worden, zeker niet als je alle sociale omgangsvormen en verwachtingen op de werkvloer niet kent.
Je interne geluk is natuurlijk belangrijk, maar er moet ook brood op de plank komen, is dat nu even niet iets belangrijker? Ik denk ook dat je je zekerder zult voelen als je je eigen geld verdient. Straks heb je echt geen keus meer en dat voelt nog slechter.

En kun je juist niet beter wél contact houden met studiegenoten? Zij zitten dichter bij het vuur. Lang niet alle banen worden als formele vacature uit gezet. Bijvoorbeeld als er ergens een zwangerschapverlof moet worden ingevuld. Dat gaat vaak via via.

Nu komt de kerstdrukte er bijvoorbeeld aan. Op veel kantoren hebben ze dan hulp nodig bij kerstmailings of bij events. Dit loopt meestal via de communicatieafdeling. Dat is ook geen hoogdravend strategisch communicatiewerk, maar dan heb je wellicht een voet tussen de deur bij de juiste mensen.
Tsja... Ik denk dat je onder een brug intern ook niet zo gelukkig zal gaan zijn,
maar daar zul je straks vanzelf achter komen.
Die uitkering stopt straks en dan?
drominique schreef:
01-11-2017 11:48
Tsja... Ik denk dat je onder een brug intern ook niet zo gelukkig zal gaan zijn,
maar daar zul je straks vanzelf achter komen.
Die uitkering stopt straks en dan?
Ik ben er in ieder geval achtergekomen dat ik niet veel geld nodig heb om te leven en gelukkig te zijn dus (meer) geld is voor mij geen drijfveer om niet leuk werk aan te nemen. En dat klinkt best hard maar het is echt zo. Ik kom nu prima uit en zelfs zonder uitkering kan ik het een behoorlijke tijd redden. Daarna heb ik relatief weinig uren nodig om de vaste lasten te betalen. Denk dat ik per maand 750 euro nodig heb (huurtoeslag krijg ik ook nog). Dat zou je met 3 dagen in de week werken redden.
LizBakker schreef:
01-11-2017 10:51
Je interne geluk is natuurlijk belangrijk, maar er moet ook brood op de plank komen, is dat nu even niet iets belangrijker? Ik denk ook dat je je zekerder zult voelen als je je eigen geld verdient. Straks heb je echt geen keus meer en dat voelt nog slechter.

En kun je juist niet beter wél contact houden met studiegenoten? Zij zitten dichter bij het vuur. Lang niet alle banen worden als formele vacature uit gezet. Bijvoorbeeld als er ergens een zwangerschapverlof moet worden ingevuld. Dat gaat vaak via via.

Nu komt de kerstdrukte er bijvoorbeeld aan. Op veel kantoren hebben ze dan hulp nodig bij kerstmailings of bij events. Dit loopt meestal via de communicatieafdeling. Dat is ook geen hoogdravend strategisch communicatiewerk, maar dan heb je wellicht een voet tussen de deur bij de juiste mensen.
Ik heb persoonlijk ook niet zoveel behoefte aan mijn oud-studiegenoten. Zijn ook al aantal stappen verder met samenwonen, trouwen etc. Voel ik geen klik meer mee, beleveniswereld verschilt te veel.
lola712 schreef:
01-11-2017 11:58
Ik heb persoonlijk ook niet zoveel behoefte aan mijn oud-studiegenoten. Zijn ook al aantal stappen verder met samenwonen, trouwen etc. Voel ik geen klik meer mee, beleveniswereld verschilt te veel.
Oh, wat dat betreft loop ik als single van eind 30 ook enorm achter bij mijn omgeving. Iedereen heeft huizen gekocht en gezinnen gesticht en ik niet. Maar het zijn voor mij nog dezelfde mensen, dus dat maakt mij niet uit.

Met mijn studiegenoten heb ik ook maar met een paar contact gehouden. Maar goed, bedoelde voor jou nu minder voor vriendschap, maar meer als netwerken. Misschien weten ze ergens wat voor je.

Drie dagen ergens werken met een inhoudelijke baan wordt lastig. Vraag dat maar aan iedere moeder die minder wil werken na zwangerschapsverlof. Veel werkgevers staan daar niet voor open, zeker niet voor starters. 4 dagen is vaak het minimum.

Ik maak uit je antwoorden op dat je van jezelf al veel geld hebt, als je het zonder WW ook een tijd zou redden. Misschien ben je niet gewend dat geld op een gegeven moment gewoon op is en dat je dat koste wat kost zou willen voorkomen.

Maar goed, je neemt werkelijk geen enkel advies van mensen ter harte, dus dan wordt het lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven