Allochtone partners/hoge functionarissen
woensdag 1 november 2017 om 15:56
Vandaag kreeg ik op het werk een email (werk op een groot internationaal accountantskantoor) met hierin een foto van de nieuwe partners en hier viel mij in het kader van diversiteit twee dingen op:
1. Het aantal vrouwen is laag, maar groeit gestaagd (woehoe!)
2. Er zat geen enkele (vd 50! benoemden) allochtoon/niet-blanke tussen.
Nu vraag ik mij eigenlijk hardop af hoe dat laatste nou zou komen, aangezien mijn werkgever zogezegd streeft naar diversiteit voor een goede weerspiegeling vd maatschappij.. Hoe komt het nou dat allochtonen minder vaak een hoge positie bekleden? Is dat vanwege missende capaciteiten (wellicht door de opvoeding? Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat de vraag 'waarom' brutaal is, terwijl dat nu de essentie van mijn werk is). Komt dit door bewuste al dan niet onbewuste discriminatie? Komt dit doordat dit gewoon weg geen streven is?
Ik merk namelijk dat hierdoor toch een 'rolmodel' mist voor mij..
Ik heb ontzettend veel gegoogeld met de conclusie dat hier eigenlijk geen onderzoek naar gedaan is, dus ik vraag me af: wat zijn jullie ervaringen en hoe denken jullie dat dit komt?
1. Het aantal vrouwen is laag, maar groeit gestaagd (woehoe!)
2. Er zat geen enkele (vd 50! benoemden) allochtoon/niet-blanke tussen.
Nu vraag ik mij eigenlijk hardop af hoe dat laatste nou zou komen, aangezien mijn werkgever zogezegd streeft naar diversiteit voor een goede weerspiegeling vd maatschappij.. Hoe komt het nou dat allochtonen minder vaak een hoge positie bekleden? Is dat vanwege missende capaciteiten (wellicht door de opvoeding? Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat de vraag 'waarom' brutaal is, terwijl dat nu de essentie van mijn werk is). Komt dit door bewuste al dan niet onbewuste discriminatie? Komt dit doordat dit gewoon weg geen streven is?
Ik merk namelijk dat hierdoor toch een 'rolmodel' mist voor mij..
Ik heb ontzettend veel gegoogeld met de conclusie dat hier eigenlijk geen onderzoek naar gedaan is, dus ik vraag me af: wat zijn jullie ervaringen en hoe denken jullie dat dit komt?
woensdag 1 november 2017 om 16:00
Bij de grote internationale advocatenkantoren waar ik heb gewerkt was er wel een diversiteitsbeleid. Er is volgens mij ook echt wel onderzoek naar gedaan.
Een van de redenen is volgens mij dat er toch nog wel sprake is van het Old Boys- netwerk (bijvoorbeeld vanuit het studentencorps destijds) en ook daar zijn weinig allochtonen.
Mensen benoemen graag iemand die op hen lijkt en dus zijn vrouwen en allochtonen in het nadeel.
Een van de redenen is volgens mij dat er toch nog wel sprake is van het Old Boys- netwerk (bijvoorbeeld vanuit het studentencorps destijds) en ook daar zijn weinig allochtonen.
Mensen benoemen graag iemand die op hen lijkt en dus zijn vrouwen en allochtonen in het nadeel.
woensdag 1 november 2017 om 16:05
Er is inderdaad wel onderzoek gedaan naar discriminatie maar dit is niet gedaan op een bepaalde functie, maar discriminatie over het algemeen.. On topic: bij mijn bedrijf worden veel allochtonen aangenomen (in het kader van diversiteit) maar slechts weinigen schoppen het tot manager, laat staan partner en ik vraag me oprecht af hoe dat kan en of ik zelf wel bepaalde kansen zou hebben binnen het bedrijf (of andere meiden zoals ik, net begonnen met een traineeship en masteropleiding tbv het vak)
woensdag 1 november 2017 om 16:06
Dit riekt naar iemands huiswerk over "diversiteit op de werkvloer".
Er zijn juist aan de lopende band studies gedaan tot op het punt dat men er een beetje flauw wordt van die positieve discriminatie (juist wel meer vrouwen en allochtonen) ipv puur kijken naar de kwaliteiten van een sollicitant.
Je wil diversiteit van ideeën en dat komt niet van diversiteit van etniciteit maar van diversiteit van ervaring. Maw, 12 blonde blauwogige mannen kunnen nog steeds divers zijn.
Er zijn juist aan de lopende band studies gedaan tot op het punt dat men er een beetje flauw wordt van die positieve discriminatie (juist wel meer vrouwen en allochtonen) ipv puur kijken naar de kwaliteiten van een sollicitant.
Je wil diversiteit van ideeën en dat komt niet van diversiteit van etniciteit maar van diversiteit van ervaring. Maw, 12 blonde blauwogige mannen kunnen nog steeds divers zijn.
woensdag 1 november 2017 om 16:14
Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal meer snap. Je vraagt naar hoe het komt dat allochtonen het minder vaak tot hoge functies schoppen. Daar is veel onderzoek naar gedaan in het kader van arbeidsmarktdiscriminatie. Maar dat is, zo geef je aan, niet toepasbaar want het gaat niet over een specifieke functie. Maar verwacht je dan dat er voor iedere hogere functie apart onderzoek is gedaan naar waarom daar minder allochtonen aangenomen worden?hoii schreef: ↑01-11-2017 16:05Er is inderdaad wel onderzoek gedaan naar discriminatie maar dit is niet gedaan op een bepaalde functie, maar discriminatie over het algemeen.. On topic: bij mijn bedrijf worden veel allochtonen aangenomen (in het kader van diversiteit) maar slechts weinigen schoppen het tot manager, laat staan partner en ik vraag me oprecht af hoe dat kan en of ik zelf wel bepaalde kansen zou hebben binnen het bedrijf (of andere meiden zoals ik, net begonnen met een traineeship en masteropleiding tbv het vak)
woensdag 1 november 2017 om 16:32
hoii schreef: ↑01-11-2017 16:05Er is inderdaad wel onderzoek gedaan naar discriminatie maar dit is niet gedaan op een bepaalde functie, maar discriminatie over het algemeen.. On topic: bij mijn bedrijf worden veel allochtonen aangenomen (in het kader van diversiteit) maar slechts weinigen schoppen het tot manager, laat staan partner en ik vraag me oprecht af hoe dat kan en of ik zelf wel bepaalde kansen zou hebben binnen het bedrijf (of andere meiden zoals ik, net begonnen met een traineeship en masteropleiding tbv het vak)
Welk percentage medewerkers groot door tot manager of evt zelfs partner? Binnen welke termijn? Stel dat het 10 jaar duurt tot iemand partner is, dan moet je eens kijken wat het percentage allochtonen was wat 10 jaar geleden is aangenomen.
Of jij zelf kansen hebt bepaal je zelf. In principe promoveren ze mensen die hun werk goed doen, los van afkomst. Positieve discriminatie is niet perse goed voor jou en/of het bedrijf.
woensdag 1 november 2017 om 16:38
En je vraagt je in het begin van je carriere af of jij bepaalde kansen hebt binnen het bedrijf. Ambieer je dat dan? Of zet je jezelf al op een achterstand omdat je een kleurtje hebt en je ervan uitgaat dat dat een probleem is bij je werkgever? En ga je je daar vervolgens naar gedragen. Partner wordt je door keihard te werken, net dat pasje extra te zetten en door te netwerken. Jezelf in de kijker spelen. Dat moet je willen.
In mijn organisatie zit er weinig kleur in de top. Vrouwen wel steeds meer. Hier zijn er gewoon serieus weinig "gekleurde" kandidaten. Op mijn opleiding (WO) zat één medestudent met een Surinaams-hindoestaanse achtergrond. De opleidingen, cursussen, bijeenkomsten, etc in mijn huidige vakgebied kom ik heel soms een enkeling tegen die niet lelie-blank is. In mijn vorige vakgebied ook trouwens.
Ik denk dat het (in mijn vakgebied in ieder geval) meer een kwestie is van weinig aanbod en persoonlijke ambities. Ik ambieer persoonlijk ook geen toppositie, dat ligt niet in mijn kracht. Als jij wel denkt dat je gelukkig wordt van een toppositie, dan moet je dat gaan nastreven en er niet bij voorbaat van uitgaan dat dat niet voor jou is weggegeld, want gekleurd.
In mijn organisatie zit er weinig kleur in de top. Vrouwen wel steeds meer. Hier zijn er gewoon serieus weinig "gekleurde" kandidaten. Op mijn opleiding (WO) zat één medestudent met een Surinaams-hindoestaanse achtergrond. De opleidingen, cursussen, bijeenkomsten, etc in mijn huidige vakgebied kom ik heel soms een enkeling tegen die niet lelie-blank is. In mijn vorige vakgebied ook trouwens.
Ik denk dat het (in mijn vakgebied in ieder geval) meer een kwestie is van weinig aanbod en persoonlijke ambities. Ik ambieer persoonlijk ook geen toppositie, dat ligt niet in mijn kracht. Als jij wel denkt dat je gelukkig wordt van een toppositie, dan moet je dat gaan nastreven en er niet bij voorbaat van uitgaan dat dat niet voor jou is weggegeld, want gekleurd.
woensdag 1 november 2017 om 18:26
Te weinig rolmodellen? Ouders, ooms, tantes, broers, zussen, vrienden, media, docenten, ...
Ga bovendien inderdaad es kijken in de doorsnee collegezaal van een universiteit of hogeschool.
En kijk ook es naar wie er effectief afstudeert.
(Ik ben bijvoorbeeld zelf in een zeer diverse groep begonnen. Maar daar zijn er uiteindelijk 2 of 3 van afgestudeerd.)
Ga bovendien inderdaad es kijken in de doorsnee collegezaal van een universiteit of hogeschool.
En kijk ook es naar wie er effectief afstudeert.
(Ik ben bijvoorbeeld zelf in een zeer diverse groep begonnen. Maar daar zijn er uiteindelijk 2 of 3 van afgestudeerd.)
woensdag 1 november 2017 om 18:46
Combinatie van dingen. Op mijn werk is niet t korps verleden belangrijk, maar wel t netwerken.
Mijn vrouwelijke collega die ook moslim is, neemt liever niet deel aan borrels. Waar wel een hoop geslijm bij t management plaatsvindt. Dus ik denk dat ze daar in t nadeel is.
Daarnaast zijn de paar niet roomblanke medestudenten van mijn studie zelfstandig ondernemer geworden. Iets wat geen enkele andere student is gaan doen. Dus aan de top van hun eigen bedrijf. Flink respect.
Mijn vrouwelijke collega die ook moslim is, neemt liever niet deel aan borrels. Waar wel een hoop geslijm bij t management plaatsvindt. Dus ik denk dat ze daar in t nadeel is.
Daarnaast zijn de paar niet roomblanke medestudenten van mijn studie zelfstandig ondernemer geworden. Iets wat geen enkele andere student is gaan doen. Dus aan de top van hun eigen bedrijf. Flink respect.
woensdag 1 november 2017 om 18:59
Combi van old boys network en verregaande kennis van de lokale markt(cultuur). Parters bij zo'n kantoor als waar jij werkt hebben een netwerk opgebouwd dat tientallen jaren teruggaat. Veel expats blijven niet lang op een plek, zeker geen tientallen jaren, waardoor ze onvoldoende wortelen in een markt om veel te kunnen omzetten.
Maar dat is een kwestie van tijd, komt vanzelf goed.
Maar dat is een kwestie van tijd, komt vanzelf goed.
woensdag 1 november 2017 om 19:30
Ik bepaalde landen zijn bepaalde banen niet bekend.
Veel allochtonen/vluchtelingen komen uit plekken met minder baan-diversiteit dan hier. Hell, ik weet vaak niet eens wat een baan nou precies inhoud hier.
Men kent vaak wel dokter, leraar, advocaat, etc. (en hoe hoog het aanzien van die beroepen is verschilt ook per land, en die gedachten nemen de ouders mee).
Bij rechten zie je veel Marokkaans Nederlandse meiden en jongens. Bij ICT doorgaans autochtone blanke Nederlanders, bouw en logistiek ook. Bij hoge medische opleidingen veel Aziatische mensen (India, China, Molukken, Pakistan, etc.) naast de blanken. Bij kunstzinnige opleiding een allergaartje. Bij de opleiding tot christelijk geloofsmedewerker naast de blanken veel midden/zuid-Afrikanen en indo/molukken, etc.
Hoe specifieker de opleiding hoe meer autochtone Nederlanders je er zult vinden. Omdat veel 'luxe banen' niet overal bestaan en/of je er niks mee kan.
Veel allochtonen/vluchtelingen komen uit plekken met minder baan-diversiteit dan hier. Hell, ik weet vaak niet eens wat een baan nou precies inhoud hier.
Men kent vaak wel dokter, leraar, advocaat, etc. (en hoe hoog het aanzien van die beroepen is verschilt ook per land, en die gedachten nemen de ouders mee).
Bij rechten zie je veel Marokkaans Nederlandse meiden en jongens. Bij ICT doorgaans autochtone blanke Nederlanders, bouw en logistiek ook. Bij hoge medische opleidingen veel Aziatische mensen (India, China, Molukken, Pakistan, etc.) naast de blanken. Bij kunstzinnige opleiding een allergaartje. Bij de opleiding tot christelijk geloofsmedewerker naast de blanken veel midden/zuid-Afrikanen en indo/molukken, etc.
Hoe specifieker de opleiding hoe meer autochtone Nederlanders je er zult vinden. Omdat veel 'luxe banen' niet overal bestaan en/of je er niks mee kan.
woensdag 1 november 2017 om 19:47
Ik denk dat dit ook verschilt per vakgebied.nessemeisje schreef: ↑01-11-2017 16:38En je vraagt je in het begin van je carriere af of jij bepaalde kansen hebt binnen het bedrijf. Ambieer je dat dan? Of zet je jezelf al op een achterstand omdat je een kleurtje hebt en je ervan uitgaat dat dat een probleem is bij je werkgever? En ga je je daar vervolgens naar gedragen. Partner wordt je door keihard te werken, net dat pasje extra te zetten en door te netwerken. Jezelf in de kijker spelen. Dat moet je willen.
In mijn vakgebied zie wel steeds meer niet-blank mensen. Ik ben net afgestudeerd en ongeveer 15% van mijn klasgenoten had een niet westerse achtergrond. Maar dit zijn wel de net-afgestudeerden en dan duurt het wel even totdat je jezelf omhooggewerkt hebt en het eventueel tot partner schopt. Dat duurt toch wel zo'n 25 jaar. Als ik zo rond kijk is bij ons de diversiteit de afgelopen 20 jaar er toegenomen. Dat zou ook betekenen dat er langzaam meer diversiteit aan de top zou moeten komen. Vrouwen zie je in mijn sector al steeds meer op hoge functies.
woensdag 1 november 2017 om 20:30
Ik werk op een universiteit, en wij hebben bv vrij weinig allochtone professoren. Maar gemiddeld duurt het een jaar of 30 na je afstuderen om professor te worden. En in mijn jaargang (van, slik, 19 jaar geleden) zat welgeteld 1 allochtone student van de 80. Inmiddels zie ik het wel toenemen bij mijn eigen studenten, maar de meeederheid is nog steeds erg autochtoon. Dus voorlopig zou je logischerwijs ook helemaal niet verwachten dat er boven in de hiërarchie snel verandering in komt.
Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je geen rolmodellen hebt als er geen allochtone partners zijn. Moet een rolmodel dan zo erg met jezelf overeenkomen? Mijn grote voorbeelden (degenen van wie ik denk 'zo'n soort onderzoeker wil ik worden als ik later groot ben, qua manier van werken, baan en manier van leidinggeven') zijn mannen. Nooit bij stil gestaan, maar boeit me ook niet. Dat zijn voor mij rolmodellen, ook al ben ik toevallig een vrouw.
Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je geen rolmodellen hebt als er geen allochtone partners zijn. Moet een rolmodel dan zo erg met jezelf overeenkomen? Mijn grote voorbeelden (degenen van wie ik denk 'zo'n soort onderzoeker wil ik worden als ik later groot ben, qua manier van werken, baan en manier van leidinggeven') zijn mannen. Nooit bij stil gestaan, maar boeit me ook niet. Dat zijn voor mij rolmodellen, ook al ben ik toevallig een vrouw.
woensdag 1 november 2017 om 21:01
Goeie nausicaa.
Ik geloof ook niet in rolmodellen. En dat rolmodellen mensen zou aantrekken die op hun lijken...
Als je passie ergens ligt ben je aangetrokken tot mensen die de experts zijn in die passie. Ongeacht hoe ze er uit zien.
Mijn voorbeelden zijn een Filipijnse hetero man van 36, een Amerikaanse blanke hetero vrouw van 63, een Amerikaanse donkere hetero man van 62, een Duitse blanke homoseksuele man van 73, een Zwitserse blanke hetero man van 91, een Nederlandse blanke hetero man van 67, en een Amerikaanse blanke homoseksuele man van 71.
Ze lijken allen niet op mij... en ik heb niet eens hun geloof genoemd...of handicaps.. of wat je ook kunt gebruiken om mensen in hokjes te delen...
Als je mensen écht al gelijken ziet is dat namelijk niet nodig. Dat je baas open staat voor iets anders dan 'niet-blanke mannen' is prima. Het is ook prima dat hij gewoon de beste aanneemt, en niet de ene 'die anders is maar minder gekwalificeerd' aanneemt om een quota te halen. Aangezien jij als werknemer het al niet uitmaakt zal het met tijd wel goed komen.
Wij hebben hier in Nederland, anders dan media doet geloven, veel vanuit Amerika overgewaaid, niet een zeer groot probleem qua discriminatie. Als ik om mij heen kijk in mijn niet-randstad stadsdorp zie ik van alles door elkaar op werkplekken, basisscholen, kerken en studies, veel gemixte koppels, veel gemixte kinderen bij deze koppels, veel gemixte vriendengroepen, niemand maakt een probleem. Nu kan dat ook juist zo zijn omdát het een stadsdorp is. Je hebt geen keuze qua witte/zwarte/christelijke/islamitische scholen... of een wijk of kerk of moskee om te vullen met 'je eigen'...men moet gewoon met elkaar omgaan en elkaar leren kennen, en dat gaat prima.
Ik geloof ook niet in rolmodellen. En dat rolmodellen mensen zou aantrekken die op hun lijken...
Als je passie ergens ligt ben je aangetrokken tot mensen die de experts zijn in die passie. Ongeacht hoe ze er uit zien.
Mijn voorbeelden zijn een Filipijnse hetero man van 36, een Amerikaanse blanke hetero vrouw van 63, een Amerikaanse donkere hetero man van 62, een Duitse blanke homoseksuele man van 73, een Zwitserse blanke hetero man van 91, een Nederlandse blanke hetero man van 67, en een Amerikaanse blanke homoseksuele man van 71.
Ze lijken allen niet op mij... en ik heb niet eens hun geloof genoemd...of handicaps.. of wat je ook kunt gebruiken om mensen in hokjes te delen...
Als je mensen écht al gelijken ziet is dat namelijk niet nodig. Dat je baas open staat voor iets anders dan 'niet-blanke mannen' is prima. Het is ook prima dat hij gewoon de beste aanneemt, en niet de ene 'die anders is maar minder gekwalificeerd' aanneemt om een quota te halen. Aangezien jij als werknemer het al niet uitmaakt zal het met tijd wel goed komen.
Wij hebben hier in Nederland, anders dan media doet geloven, veel vanuit Amerika overgewaaid, niet een zeer groot probleem qua discriminatie. Als ik om mij heen kijk in mijn niet-randstad stadsdorp zie ik van alles door elkaar op werkplekken, basisscholen, kerken en studies, veel gemixte koppels, veel gemixte kinderen bij deze koppels, veel gemixte vriendengroepen, niemand maakt een probleem. Nu kan dat ook juist zo zijn omdát het een stadsdorp is. Je hebt geen keuze qua witte/zwarte/christelijke/islamitische scholen... of een wijk of kerk of moskee om te vullen met 'je eigen'...men moet gewoon met elkaar omgaan en elkaar leren kennen, en dat gaat prima.