Dilemma
donderdag 2 november 2017 om 21:02
Ik weet niet of het topic bij de juiste categorie staat, maar dit is mijn verhaal.
Een vriend van me heeft sinds begin dit jaar een vriendin. Na een paar maanden gaf hij me aan dat hij regelmatig met een vrouw erotische gesprekken had, een vrouw die ik nota bene kende. Ik keurde het niet goed, maar moeide me verder niet. Ik kende zijn vriendin toen nauwelijks. Ik wist wie ze was, meer niet. Na een vijftal maanden relatie kwam zij erachter dat hij maandenlang met die vrouw had gechat. De relatie was voor haar over en ze stortte in (depressie e.d.)...
Hij besefte toen pas wat hij kwijt was en deed alle moeite om terug een kans te krijgen. Met succes, want sinds september vormen ze terug een koppel. Zijn vriendin heeft in de maanden dat het gedaan was veel verteld, gevraagd... omdat ze graag eens met iemand sprak die hem kende, wat diens visie was e.d. Ik heb voor die vriend een goed woordje gedaan, omdat ik zag dat hij oprecht spijt had en moeite deed. Door die gesprekken heb ik haar op een bepaalde manier leren kennen, en veel respect voor haar gekregen hoe ze met depressie, bedrog e.d. omging.
Nu heb ik echter vernomen dat hij terug met een vrouw aan het chatten is..., weer de erotische tour op. Ik heb hem erover aangesproken en hij geeft ook toe dat het gebeurt en/of gebeurd is. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het onrespectvol is naar zijn vriendin toe en dat beseft hij ook wel. Ik vind het vervelend dat ik dit opnieuw weet.
Hij heeft me beloofd dat het nu verleden tijd is, hij ermee stopt. Ik wil hem graag geloven, maar niet gemakkelijk omdat het al de tweede keer is. Daarom heb ik hem nu gezegd: ik ga niet zomaar naar haar toe om jouw fout ter sprake te brengen, maar als ze zelf begint over vertrouwen e.d. kan je niet verwachten dat ik voor je lieg. Als ik erachter kom, dat je wel nog met dezelfde of een andere vrouw erotische chats zou sturen, dan stel ik je wel voor de keuze dat of jij of ik je vriendin inlicht...
Mijn dilemma is aan de ene kant dat ik geen vriend wil verraden, aan de andere kant heb ik veel respect voor zijn vriendin die ik intussen ook behoorlijk goed ken en die moeilijke waters heeft doorzwommen de laatste maanden en hem alsnog terug een kans geeft. Maar als zij dit te weten komt (uit zichzelf of door iemand anders) dan vrees ik dat ze opnieuw in een zware depressie belandt. De vraag is is dan, wat is het beste... een vriend iets zien uitspoken waarvan je weet dat hij haar enorm zou kwetsen, maar zolang ze het niet weet is het 'oké'.
Wat zouden jullie doen? Of zouden jullie hetzelfde gezegd hebben?
Een vriend van me heeft sinds begin dit jaar een vriendin. Na een paar maanden gaf hij me aan dat hij regelmatig met een vrouw erotische gesprekken had, een vrouw die ik nota bene kende. Ik keurde het niet goed, maar moeide me verder niet. Ik kende zijn vriendin toen nauwelijks. Ik wist wie ze was, meer niet. Na een vijftal maanden relatie kwam zij erachter dat hij maandenlang met die vrouw had gechat. De relatie was voor haar over en ze stortte in (depressie e.d.)...
Hij besefte toen pas wat hij kwijt was en deed alle moeite om terug een kans te krijgen. Met succes, want sinds september vormen ze terug een koppel. Zijn vriendin heeft in de maanden dat het gedaan was veel verteld, gevraagd... omdat ze graag eens met iemand sprak die hem kende, wat diens visie was e.d. Ik heb voor die vriend een goed woordje gedaan, omdat ik zag dat hij oprecht spijt had en moeite deed. Door die gesprekken heb ik haar op een bepaalde manier leren kennen, en veel respect voor haar gekregen hoe ze met depressie, bedrog e.d. omging.
Nu heb ik echter vernomen dat hij terug met een vrouw aan het chatten is..., weer de erotische tour op. Ik heb hem erover aangesproken en hij geeft ook toe dat het gebeurt en/of gebeurd is. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het onrespectvol is naar zijn vriendin toe en dat beseft hij ook wel. Ik vind het vervelend dat ik dit opnieuw weet.
Hij heeft me beloofd dat het nu verleden tijd is, hij ermee stopt. Ik wil hem graag geloven, maar niet gemakkelijk omdat het al de tweede keer is. Daarom heb ik hem nu gezegd: ik ga niet zomaar naar haar toe om jouw fout ter sprake te brengen, maar als ze zelf begint over vertrouwen e.d. kan je niet verwachten dat ik voor je lieg. Als ik erachter kom, dat je wel nog met dezelfde of een andere vrouw erotische chats zou sturen, dan stel ik je wel voor de keuze dat of jij of ik je vriendin inlicht...
Mijn dilemma is aan de ene kant dat ik geen vriend wil verraden, aan de andere kant heb ik veel respect voor zijn vriendin die ik intussen ook behoorlijk goed ken en die moeilijke waters heeft doorzwommen de laatste maanden en hem alsnog terug een kans geeft. Maar als zij dit te weten komt (uit zichzelf of door iemand anders) dan vrees ik dat ze opnieuw in een zware depressie belandt. De vraag is is dan, wat is het beste... een vriend iets zien uitspoken waarvan je weet dat hij haar enorm zou kwetsen, maar zolang ze het niet weet is het 'oké'.
Wat zouden jullie doen? Of zouden jullie hetzelfde gezegd hebben?
anoniem_358070 wijzigde dit bericht op 02-11-2017 21:26
5.95% gewijzigd
donderdag 2 november 2017 om 21:48
Nee. Oordelen is niet de bedoeling. Het is een observatie. Hoop dat jij je naar de vriendin niet verplicht voelt om het één of ander, ook niet qua moraliteit. Wat hiervoor al is gezegd, ze weet dat hij een scheve schaats kan rijden. Haar keuze, haar risico, niet het jouwe. Als jij er een goede en leuke vriend aan hebt, dan zou ik me er niet mee bemoeien.justme1989 schreef: ↑02-11-2017 21:43Nee, zij heeft al eens een depressie overwonnen. We kunnen niet oordelen over iemands mentale gezondheid, wel?
donderdag 2 november 2017 om 21:50
Je hebt je er dus wel mee bemoeit, je hebt een goed woordje voor hem gedaan. Ik denk echt dat dat het gene is waar jij mee zit.justme1989 schreef: ↑02-11-2017 21:48Ik heb me niet bemoeid. Ze kwam zelf naar me toe en die vriend vroeg ook om a.u.b. in te gaan als ze vroeg om eens te praten. Ik gunde hem wel een tweede kans omdat ik toen zag dat hij spijt had. Als zij dan afkomt, kunnen we eens praten (ze had een depressie, weet ik veel wat dan helpt...). Ik heb een goed woord gedaan, omdat ik het toen ook effectief meende hoor.
donderdag 2 november 2017 om 21:52
Daar heb je gelijk in. Het is inderdaad haar keuze en haar risico. En ik heb inderdaad een goede vriend aan hem. Ik ben haar ook niets verplicht nee, dat voelt ook niet zo. Het gaat vooral om m'n eigen 'geweten', of hoe moet ik dat zeggen. Ik voel me nu gewoon best hypocriet naar haar toe, omdat zij heel open en eerlijk was. Té open en té eerlijk, maar dat was op een moment dat ze zich niet goed in haar vel voelde. Na het gesprek daagde het me pas dat ik eigenlijk te veel van haar wist nu.Oakes schreef: ↑02-11-2017 21:48Nee. Oordelen is niet de bedoeling. Het is een observatie. Hoop dat jij je naar de vriendin niet verplicht voelt om het één of ander, ook niet qua moraliteit. Wat hiervoor al is gezegd, ze weet dat hij een scheve schaats kan rijden. Haar keuze, haar risico, niet het jouwe. Als jij er een goede en leuke vriend aan hebt, dan zou ik me er niet mee bemoeien.
donderdag 2 november 2017 om 21:53
Nee, want het is niet dat ik me schuldig voel om het feit dat ik tegen haar zei: "Kijk, ik zie dat hij wel spijt heeft en beseft dat hij fout was. Kan ik beloven dat hij het nooit meer doet, nee. Maar ik ken hem vrij lang en merk alleen nu dat hij zijn best wil doen." Meer heb ik ook absoluut niet gezegd. "een goed woordje", is dan misschien ook verkeerd verwoord
donderdag 2 november 2017 om 22:22
donderdag 2 november 2017 om 22:25
Ik begon me al raar te voelen dat ik precies de enige ben die er ergens aan dacht om het zijn vriendin wel te zeggen...
donderdag 2 november 2017 om 22:34
Zou je je daardoor beter voelen?justme1989 schreef: ↑02-11-2017 22:25Ik begon me al raar te voelen dat ik precies de enige ben die er ergens aan dacht om het zijn vriendin wel te zeggen...
donderdag 2 november 2017 om 23:00
Qua geweten nr haar toe wel. Maar ik heb in m'n post gezegd dat ik 't haar NU niet zeg. Ik voel ergens aan, daarvoor ken ik hem genoeg, dat hij niet stopt omdat ik zeg 'je kan er best mee stoppen.' Ik ben zijn moeder niet. Ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen als het voor een 3e keer gebeurt of aan 't licht komt dat hij niet gestopt is...
vrijdag 3 november 2017 om 06:18
Qua geweten nr haar toe wel. Maar ik heb in m'n post gezegd dat ik 't haar NU niet zeg. Ik voel ergens aan, daarvoor ken ik hem genoeg, dat hij niet stopt omdat ik zeg 'je kan er best mee stoppen.' Ik ben zijn moeder niet. Ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen als het voor een 3e keer gebeurt of aan 't licht komt dat hij niet gestopt is...
vrijdag 3 november 2017 om 10:22
een fout begaat... ? dubbel fout is ditjustme1989 schreef: ↑02-11-2017 21:32Je kan toch niet zomaar een vriend laten vallen omdat hij een fout begaat? Zo ben ik nu ook weer niet.
iemand die 1 keer vreemdgaat is misschien dom bezig geweest
iemand die opnieuw vreemdgaat is gemeen, niet te vertrouwen en egoistisch
zou mijn vriend niet zijn, platonisch of niet platonisch... weg met zulke figuren
(en mensen moeten ze niet de hand boven het hoofd houden)
Lorem Ipsum
vrijdag 3 november 2017 om 10:42
Als hij het nu alweer doet, is het iets wat in die man zit.justme1989 schreef: ↑02-11-2017 21:09Nee, ik dacht dat hij 'zijn lesje' wel geleerd had... maar blijkbaar niet. Daarnaast was het eerst een relatie van een klein half jaar, maanden niets en nu pas terug een à twee maanden.
Hij zal dit gedrag altijd blijven doen, ongeacht of h een relatie heeft of niet.
Misschien is het 't beste dat jij met je goede vriend praat. Hij heeft het jou immers laten weten.
Laat zijn vriendin er nog even buiten. Vraag waarom hij die soort spanning zoekt naast zijn relatie.
Vraag hem ook eens, als zijn vriendin dit zou doen, hoe hij zich zou voelen.
Het is niet oké, dus eigenlijk moet het waarom hij dit doet boven tafel komen.
Vaak zijn ze er al jong mee begonnen en is dit hun seksuele uitlaatklep. Moeilijk af te leren.
Aan jou de keuze of je het op zijn beloop laat, of er wel iets over te zeggen.
vrijdag 3 november 2017 om 10:47
Praat eerst met hem en laat het daar. Je vertelt hier al dat jij hem goed kent.justme1989 schreef: ↑03-11-2017 06:18Qua geweten nr haar toe wel. Maar ik heb in m'n post gezegd dat ik 't haar NU niet zeg. Ik voel ergens aan, daarvoor ken ik hem genoeg, dat hij niet stopt omdat ik zeg 'je kan er best mee stoppen.' Ik ben zijn moeder niet. Ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen als het voor een 3e keer gebeurt of aan 't licht komt dat hij niet gestopt is...
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn relatie.
Je kunt hem alleen zelf waarschuwen wat de gevolgen kunnen zijn, as zij er weer achter komt.
Er zit altijd een risico aan vast als je haar inlicht wat haar vriend seksueel doet.
Je kunt beiden kwijt raken , ook al zijn je bedoelingen nog zo goed.