Gezondheid alle pijlers

Altijd met eten bezig

04-11-2017 22:30 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een stukje herkenning.. Kortom: ik ben in mijn hoofd altijd met eten bezig. Als ik iets wil eten dan probeer ik bij de keuze over wat ik wil eten al te kijken naar hoe (on)gezond iets is en hoeveel suikers of calorieën erin zitten. Ik probeer eten vaak uit te stellen en krijg een soort fijn trots gevoel wanneer ik iets kan laten staan. Zijn er meer mensen die dit hebben? Zelf ben ik helemaal niet dik maar die spookt wel altijd in mijn hoofd..
Misschien is het verstandig om even een gesprekje met je huisarts aan te gaan.

Ik ben ook wel altijd met eten bezig, maar dat komt omdat koken mijn hobby is. Dus ik kan in de ochtend al bezig zijn met bedenken wat ik die avond ga maken. En ik vind eten voeding, dus natuurlijk wil ik gezond eten. Dat ik daar dan soms een klodder mayo op mik maakt het in de basis niet verkeerd.

Maar jij bent niet bezig met eten, jij bent bezig met controle.
Toekomstmuziek is muziek die nog gecomponeerd moet worden.
Hoi, zeker herkenning want eten is ook altijd heel belangrijk voor mij geweest. Veel te belangrijk. Nu gaat dat een stuk beter.
Jouw relatie met eten is niet gebalanceerd. Je verkrijgt iets uit de wijze waarop je omgaat met eten. Namelijk een bepaalde controle.
Dat trotste gevoel is die controle die je dan kan uitoefenen.
Maar het is een verkeerde manier van grip op iets willen hebben.

In principe is het een verplaatsing van iets in je leven waarop je geen grip krijgt naar wat je projecteert op het eten.
Is er iets in je leven waar je emotioneel weinig grip op kan krijgen? Kijk eens of je hier iets mee kan.
Veel groetjes
Helemaal eens met Verbinder.

Heb nog een vraag: kan je jezelf ook weleens zonder een naar gevoel tegoeddoen aan iets totaal ongezonds zoals snoep?
Zonder te compenseren de volgende dag of dagen?

Gezond eten en nadenken of je liever een sinaasappel eet of een handvol dropjes is wat anders dan jezelf echt strenge regels opleggen. Lijkt me een goed idee om er wel over te praten met een arts voor het uit de hand loopt.

Eetstoornissen sluipen erin en zijn zo gevaarlijk.
Liever proberen iets anders helemaal perfect onder de knie te krijgen zoals tekenen of een andere hobby waarbij je niets geks van je lichaam vraagt. Ik vind het zorgelijk zoals jij het beschrijft.

Goed dat je dit topic hebt geopend, je ziet gelukkig zelf ook in dat het je niet veel goeds brengt.
Heel veel sterkte en het goede nieuws is dat je hier vanaf kan komen. Zo fijn als je niet meer de hele dag met eten of juist NIET eten bezig hoeft te zijn.
Levensmiddelen zijn op zich niet gezond of ongezond; het gaat altijd om de combi en of je uiteindelijk genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, terwijl tekorten best goed kunnen worden verdragen en mensen heel oud kunnen worden op elk soort voedsel, mits ze niet te dik zijn.

De langere levensverwachting hebben de mensen niet te danken aan de voeding, maar aan de betere medische zorg.

Iedereen heeft wel een "drive" in het leven. Als dit de vorm van een verslaving heeft aangenomen, je hebt je gedrag niet meer in de hand en je hebt daar schade van dan zou ik er wat aan doen; anders niet.

Word je een arrogant mens omdat jij je voedingswijze beter vindt dan die van de "domme" gemiddelde mens die niet zoveel weet als jij dan heb je daar zelf nadeel van en zou ik er wat aan doen. Ook als je dwangmatig wordt; niets meer durft te eten omdat je aan alles twijfelt en je daardoor tekorten krijgt.

Maar alleen maar zo gezond mogelijk willen eten en daar veel genoegen uit halen dat is je goed recht. Anderen zullen hun plezier juist uit lekkere verwennerijen halen. Ieder zijn meug. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik probeer eten vaak uit te stellen en krijg een soort fijn trots gevoel wanneer ik iets kan laten staan.
Uitstellen doe ik ook wel ja want als ik zou eten wanneer de behoefte in me opkwam dan werd ik baggervet, zoals de meesten trouwens zoals je kan constateren. Dat moeten we niet doen dus. :)

Iets laten staan doe ik nooit. Ik eet alles op wanneer ik eenmaal besloten heb dat dit mijn portie wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het lijkt me toch volkomen normaal dat je kijkt of iets gezond is voor je of niet, en of je het niet beter kunt laten staan.
Waarom wil je je eten uitstellen? Het komt een beetje over of je jezelf probeert uit te hongeren met dat eten uitstellen, hoe veel eet je op een dag?

Als je een volwassen vrouw van slank tot gemiddeld postuur bent heb je toch zeker minstens 1500 kcal nodig, en zou je op z’n minst 50 kg moeten wegen. En niet panisch moeten zijn als daar 1 a 2 kg bij komt, of balen als je uit eten gaat omdat je dan bang bent dat je te veel eet.

Ga na voor jezelf of dit zo is, en zo nee: praat met een dokter. Verder eens met Verbinder en Sirius.
Ik weet niet waarom ik het uit zou willen stillen, ergens in mijn hoofd toch het idee dat als ik het uitstel ik minder eet en daar houd ik een trots gevoel aan over. Het is niet dat ik mezelf uithonger, ik eet wel gewoon normaal maar ergens heb ik wel zoiets van hoe minder hoe beter. En ik eet zeker wel lekkere dingen maar daarna kan ik er wel een schuldgevoel aan over houden soms.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven