Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie

13-11-2017 12:20 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij liggen in scheiding en het is de bedoeling dat we beide een van onze kinderen op het adres nemen. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de alimentatie, mijn partner verdiend veel meer dan mij( ik kom in eerste instantie in de bijstand), moet ik dan ook alimentatie betalen omdat een van onze kinderen daar officieel woont?

Het gesprek met de mediator staat gepland maar wellicht weet iemand hier het antwoord.
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 12:57
Ik word er een beetje wanhopig van als ik dit zo lees...
Ik wil weer aan het werk maar ik lig er al jaren uit, en daarbij gaat het niet heel goed met me dus ik zal even nodig zijn om dit allemaal te bekomen.

Mijn kinderen zijn bijna 1 en 2jaar.

Ik heb er dus meer aan om ze beide op mijn adres in te houden?
Ja! Ook als je straks eventueel naar een huis moet met huursubsidie Co of niet wat ingeschreven is telt en meer niet. Kom je dus niet voor een 4 kamer woning in aanmerking en mogen de kinderen op eén kamer. Ook toeslagen ed worden soms anders berekend met 2 kinderen ipv 1
Niet doen dus! En wat een lamlul om dat voor te stellen!
Alimentatie heb je niets aan, word ingehouden door de bijstand dus je houd er niets aan over. Kijk of je dingen in natura los kunt krijgen, dat hij kleding koopt oid. En maar hopen dat hij het beste voor zijn kinderen wil.

Wel heel jong trouwens om nu al te gaan scheiden. Dat is vlak na de geboorte! Waarom zijn jullie aan een tweede begonnen als het toch al niet lekker liep
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 13:10
Dus eigenlijk is alimentatie weggegooid geld voor beide.

Nou nee. Wat je zelf kunt en moet betalen hoeft de maatschappij niet te betalen he.
Als jij het zo wilt bekijken is scheiden weggegooid geld voor beiden...
Dahlia74 schreef:
13-11-2017 13:18
Waarom vind je dat? Het komt toch ten goede van jullie kinderen? Waren jullie ook getrouwd? Dan heb je ook recht op partneralimentatie en daar kun je ook niet van afzien als je in de bijstand terecht komt.
Op dit moment heeft toch geen van beide er wat aan? Bij mij word het gekort en mijn partner heeft er ook niks meer aan. De staat hoeft het dan idd niet te betalen, dat is dan het voordeel.
_Marana_ schreef:
13-11-2017 13:19
Nou nee. Wat je zelf kunt en moet betalen hoeft de maatschappij niet te betalen he.
Als jij het zo wilt bekijken is scheiden weggegooid geld voor beiden...

Heb je inderdaad een punt
Laat alle scenario's doorreken zodat t financieel optimaal uitkomt.

Je kan t ook nog co-ouderschap noemen als de verdeling 40-60 is. Dat kan bijv voor de kinderopvang gunstiger zijn. De kinderen zijn dat iets meer bij jou maar je hebt nog tijd genoeg voor scholing en solliciteren.

Heel veel sterkte de komende tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 13:23
Op dit moment heeft toch geen van beide er wat aan? Bij mij word het gekort en mijn partner heeft er ook niks meer aan. De staat hoeft het dan idd niet te betalen, dat is dan het voordeel.
Als je snel werk vind heb je er wel wat aan.
nina1966 schreef:
Ja! Ook als je straks eventueel naar een huis moet met huursubsidie Co of niet wat ingeschreven is telt en meer niet. Kom je dus niet voor een 4 kamer woning in aanmerking en mogen de kinderen op eén kamer. Ook toeslagen ed worden soms anders berekend met 2 kinderen ipv 1
Niet doen dus! En wat een lamlul om dat voor te stellen!
Alimentatie heb je niets aan, word ingehouden door de bijstand dus je houd er niets aan over. Kijk of je dingen in natura los kunt krijgen, dat hij kleding koopt oid. En maar hopen dat hij het beste voor zijn kinderen wil.

Wel heel jong trouwens om nu al te gaan scheiden. Dat is vlak na de geboorte! Waarom zijn jullie aan een tweede begonnen als het toch al niet lekker liep

Gek genoeg liep het wel heel lekker tussen ons ten tijde van de keuze voor een tweede kindje.
Helaas zijn er dingen gebeurd wat ons kapot heeft gemaakt en wat absoluut niet meer goed komt. Ik vind het heel erg voor de kinderen en had dit heel graag anders gezien. Het is de liefde van mijn leven, helaas mag het niet zo zijn.

Ik blijf in ons huis wonen, maar begrijp wat je wilt zeggen.
Ik ben blij dat ik dit hier vraag want ik was blijkbaar zo de mist in gegaan...
En wat een rotsituatie met zulke jonge kinderen en een groot verschil in inkomen. Is het echt niet te redden? Jij hebt nu wel echt een rotstart op jezelf.

Mijn persoonlijke opvatting is dat partneralimentatie meestal eigen schuld, dikke bult is. Ook als de gemeente je daardoor enkel aanvult en je geen volledige bijstand krijgt. Je bent een contract met onderhoudsplicht aangegaan toe je trouwde dus dit is daar een logisch gevolg van.

Nog een paar tips: wees duidelijk over mogelijke aanpassingen in de toekomt. Jaarlijkse indexatie, mogelijk herziening als kinderen naar school gaan. Opleidingskosten voor als ze groter zijn. Contributie voor clubjes uit de alimentatie of niet? (Ook even afhankelijk van hoe de verdeling van jullie co-ouderschap wordt). Je wilt niet vastzitten aan een ouderschapsplan dat compleet achterhaald is of je kind niet op zwemles kunnen doen of geen muziekles omdat je ex vindt dat jij dat moet betalen want hij betaalt al kinderalimentatie (zo sneu voor het kind).

Succes!
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 16:17
0.05% gewijzigd
Harloopfanaat1987 schreef:
13-11-2017 13:15
Denk ook nog even aan het volgende. Wie is de aanvrager van de kinderbijslag? Je kunt GEEN kindgebonden budget aanvragen, zolang je niet de aanvrager bent van de kinderbijslag.

Nou inderdaad, de gene die kinderbijslag aan zou vragen zou degene zijn bij wie het kind staat ingeschreven...
Hoe hoog is je huur? Al op de toeslagen gekeken?
7102 schreef:
13-11-2017 13:26
Als je snel werk vind heb je er wel wat aan.

ZOu ik heel graag willen maar ik denk niet dat dat heel makkelijk zal gaan.
7102 schreef:
13-11-2017 13:28
Hoe hoog is je huur? Al op de toeslagen gekeken?
Ja ik heb recht op huurtoeslag gelukkig, anders had ik hier niet kunnen blijven wonen.
Erizon schreef:
13-11-2017 13:27
En wat een rotsituatie met zulke jonge kinderen en een groot verschil in inkomen. Is het echt niet te redden? Jij hebt nu wel echt een rotstart op jezelf.

Mijn persoonlijke opvatting is dat partneralimentatie meestal eigen schuld, dikke bult is. Ook als de gemeente je daardoor enkel aanvult en je geen volledige bijstand krijgt. Je bent een contract met onderhoudsplicht aangegaan toe je trouwde dus dit is daar een logisch gevolg van.

Nog een paar tips: wees duidelijk over mogelijke aanpassingen in de toekomt. Jaarlijkse indexatie, mogelijk herziening als kinderen naar school gaan. Opleidigskosten voor als ze groter zijn. Contributie voor clubjes uit de alimentatie of niet? (Ook even afhankelijk van hoe de verdeling van jullie co-ouderschap wordt). Je wilt niet vastzitten aan een ouderschapsplan dat compleet achterhaald is of je kind niet op zwemles kunnen doen of geen muziekles omdat je ex vindt dat jij dat moet betalen want hij betaalt al kinderalimentatie (zo sneu voor het kind).

Succes!
Bedankt voor de tips!

Het is echt niet meer te redden helaas.
Rotstart voor mezelf maar erger voor m'n kinderen.

Het is moeilijk
Apatura schreef:
13-11-2017 13:24
Laat alle scenario's doorreken zodat t financieel optimaal uitkomt.

Je kan t ook nog co-ouderschap noemen als de verdeling 40-60 is. Dat kan bijv voor de kinderopvang gunstiger zijn. De kinderen zijn dat iets meer bij jou maar je hebt nog tijd genoeg voor scholing en solliciteren.

Heel veel sterkte de komende tijd.
Dankjewel!!

Ik ga dat zeker doen! Wellicht is 40/60 beter voor mij. Dankjewel!!
In je andere topic schrijf je dat je partner ook een minimum inkomen heeft. In dit topic doe je voorkomen dat hij een redelijk inkomen heeft. Wat klopt nu?
Dahlia74 schreef:
13-11-2017 13:34
In je andere topic schrijf je dat je partner ook een minimum inkomen heeft. In dit topic doe je voorkomen dat hij een redelijk inkomen heeft. Wat klopt nu?
Nieuwe baan.
Dat is snel, was in je andere topic geen sprake van. Overigens had je gewoon in je andere topic door kunnen schrijven, maakt het overzichtelijker en voorkomt adviezen die al eerder zijn gegeven.
nina1966 schreef:
Alimentatie heb je niets aan, word ingehouden door de bijstand dus je houd er niets aan over.
.
Het is dus precies andersom he..

AnnaSophie heeft recht op partneralimentatie van haar ex en de bijstand vult dat aan. Er wordt niks ingehouden. Bijstand is een vangnet, geen verzekering met een vaste uitkering. Je krijgt TOT het bedrag dat je nodig hebt, niet meer.
Als jullie samen zijn overeengekomen dat hij fulltime werkt en jij thuis bent voor de kinderen dan moet hij behalve ka ook pa betalen.
En verder gewoon keihard solliciteren. Verdriet is geen reden om dat uit te stellen.
Sterkte met alles.
When they go low, we go high. (M.Obama)
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 12:57
Ik word er een beetje wanhopig van als ik dit zo lees...
Ik wil weer aan het werk maar ik lig er al jaren uit, en daarbij gaat het niet heel goed met me dus ik zal even nodig zijn om dit allemaal te bekomen.

Mijn kinderen zijn bijna 1 en 2jaar.

Ik heb er dus meer aan om ze beide op mijn adres in te houden?

Agh vrouwke toch.. 1&2 jaar pas :hug:
Dahlia74 schreef:
13-11-2017 13:37
Dat is snel, was in je andere topic geen sprake van. Overigens had je gewoon in je andere topic door kunnen schrijven, maakt het overzichtelijker en voorkomt adviezen die al eerder zijn gegeven.

Dat is zeker snel, had ik dan moeten zeggen "Oja, er is misschien een andere baan" ?

En dat had ik inderdaad kunnen doen maar ik vind dit overzichtelijker.
SaveAngie schreef:
13-11-2017 13:40
Als jullie samen zijn overeengekomen dat hij fulltime werkt en jij thuis bent voor de kinderen dan moet hij behalve ka ook pa betalen.
En verder gewoon keihard solliciteren. Verdriet is geen reden om dat uit te stellen.
Sterkte met alles.
Zo is het ooit wel afgesproken ja, dat wist ik ook niet van die pa.

Ga ik ook zeker doen, ik wil het beste voor m'n kinderen.

Dankjewel!
BahcoBarbie schreef:
13-11-2017 13:42

:(
BahcoBarbie schreef:
13-11-2017 13:42

:(
Dahlia74 schreef:
13-11-2017 13:37
Je laat het lijken alsof ik uit m'n nek loop te lullen en daar ben ik niet van gediend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven