Mode & Beauty alle pijlers

Rok vermaken

30-11-2017 14:17 16 berichten
Mijn vraag is kan je een rok met elastiek boven makkelijk vermaken? Kleiner maken, zo ja hoe? En is dat makkelijk?

Hetzelfde geldt ook voor een rok zonder elastiek boven (met rits dus)
Alle reacties Link kopieren
ik niet maar de naaister wel.
Met elastiek is heel makkelijk. Het elastiek wat erin zit is te ruim neem ik aan? Dat elastiek loopt door een tunnel. Op de naad de tunnel aan de achterkant lostornen, het elastiek eruit halen en inkorten of vervangen door een korter elastiek.

Met een rits is het lastiger. Zit er aan beide kanten van de rok een zijnaad? Dan is het meestal het mooist om de bovenrand los te tornen, en het bovenste deel van de zijnaad, en dan wat stof innemen. Dat zou ik echt aan een naaister overlaten.
En hoe doe je tornen? Met een naaimachine? Ik heb alleen naald en draad en ben nie toega handig geloof ik ermee haha ..
Tornen is het voorzichtig openmaken/verwijderen van de naad. Een klein gaatje maken precies daar waar de stof aan elkaar genaaid is. Gaatje net groot genoeg maken dat je het elastiek naar buiten kunt trekken:

Afbeelding
Boven een luchtrooster staan die afblaast, lekker fris..
"There's no genius free from a tincture of madness." - Seneca
Spookiieej schreef:
30-11-2017 14:57
En hoe doe je tornen? Met een naaimachine? Ik heb alleen naald en draad en ben nie toega handig geloof ik ermee haha ..
?
Bij buurthuizen zijn vaak heel goedkoop naailessen. Ga daar eens kijken Altijd handig als je weet aan welke kant van de naald de draad moet ;-)
nina1966 schreef:
30-11-2017 15:13
?
Zucht.., toga. Jij bent ook niet zo toga als dat je eruit ziet. ;-D
nina1966 schreef:
30-11-2017 15:13
?
Haha sorry! Mijn telefoon deed raar. Ik ben niet mega handig met een naaimachine
nadeah schreef:
30-11-2017 15:03
Boven een luchtrooster staan die afblaast, lekker fris..
Waar slaat dat nou weer op?
als het trouwens doorgestikt elastiek is wordt het weer een ander verhaal. Ik vrees alleen dat als je niet weet wat tornen is dat je het beter aan een ander kan overlaten.
Spookiieej schreef:
30-11-2017 15:28
Waar slaat dat nou weer op?
Ik weet ook niet hoe je een rok kunt vermaken, het stofje laten opwaaien leek me de meest voor de hand liggende manier.
Ik doe het wel voor je.
De rok zoals op het plaatje is het makkelijkst in te nemen. Doorgestikt of aangestikt (weet niet hoe het heet, maar dat de stof direct aan het elastiek genaaid is) moet je helemaal loshalen denk ik.

Met een rits idd via de zijnaad, of als het alleen bovenaan wat smaller moet zijn met een paar extra figuurnaadjes aan de achterkant.
nadeah schreef:
30-11-2017 15:34
Ik weet ook niet hoe je een rok kunt vermaken, het stofje laten opwaaien leek me de meest voor de hand liggende manier.
:HA:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven