Schoonmoeder bemoeit zich met mijn kind..

16-02-2009 14:35 374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier goed ben maar zal in het kort uitleggen waar ik mee zit. Wij hebben sinds kort een leuk kleintje, is een maand te vroeg geboren en was ook nog eens veel te klein. Hij heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen maar gelukkig gaat nu alles prima!

Maar nu het probleem waar ik mee zit en niet weet hoe ik het aan moet pakken. Mijn schoonmoeder.. Sinds mijn zoontje uit het ziekenhuis is vraagt ze steeds dezelfde dingen elke keer als ik ze zie..wanneer mag ie nar buiten?? En, ben je al gaan wandelen? Echt ik overdrijf het niet, ze vraagt dit elke keer als we ze zien weer.

En dit terwijl ons als advies is gegeven het heel rustig aan te doen met Jesse omdat ie al zoveel heeft meegemaakt en een andere start heeft gehad. Dit hebben we onze schoonmoeder ook al diverse keren uitgelegd.. Maar het dringt niet door denk ik.

En het ergste is ook nog dat mijn man ook nog partij voor haar kiest steeds(ik mag niks zeggen over zijn moeder)

Nu zijn we eindelijk even langs geweest bij haar met Jesse.

Zegt ze ineens: Ik zal maar eens vaker langs komen bij jullie anders word hij nog eenkennig!! Nu, ik was echt woest!!

Snapt ze het nu echt niet?? Ze kan nog genoeg van Jesse gaan genieten maar heeft blijkbaar geen begrip dat we het rustig aan moeten doen met hem en niet te veel met hem mogen sjouwen.

Want schoonma zegt, ik nam mijn kinderen overal mee naar toe.

Dus hoe los ik dit op? Want ik ga al liever niet meer naar mijn schoonmoeder en mijn man en ik hebben er steeds vaker ruzie over. Hij is het wel met me eens over Jesse, maar ik mag niks verkeerds over zijn moeder zeggen.

Maar nogmaals, ze vroeg al steeds wanneer neem je Jesse nu mee toen ie net uit het ziekenhuis was en net 4 pond woog..

Hoe los ik dit op? Want ik word niet meer goed van haar..
quote:ding schreef op 18 februari 2009 @ 22:36:

Goh zou degene die het topic "vragen aan de kraamvisite of ze eerst hun handen willen wassen voor ze de baby aanraken" ook haar hormonen onder controle hebben?Doet me gelijk weer aan mijn schoonloeders denken............iedereen moest inderdaad eerst de handen wassen alvorens ze mijn baby mochten aanraken hoor, heel normaal eigenlijk. Vooral voor de vader van mijn man, die na toiletbezoek ZONDER handen te wassen mijn kind wilde aanraken :puke: Vieze gore vent dat-ie d'r is YEK! Eerst aan zijn p.k of zijn billen zitten en daaarna.......
[quote]ding schreef op 19 februari 2009 @ 14:23:

[...]

Nou ik heb toch echt 2 kids op de wereld gezet. En de jongste is 10 maanden. Maar geen een kraamzorg heeft dat tegen mij gezegd! Er zit wel verschil in gewoon hygienisch of overdreven. En ik denk toch echt dat de meeste mensen echt wel hygienisch zijn.

En ik vind het toch echt heeeeel vreemd als je aan je visite vraagt of ze hun handen willen wassen.[/quote]

Zal ik mijn schoonvader dan even langs sturen: dan mag hij vast wel even aan jouw kind komen nadat hij op de wc is geweest en daarna NIET zijn handen heeft gewassen YEK
quote:Prima69 schreef op 18 februari 2009 @ 22:47:

Neele, nee, dat ontbrak er nog maar aan dat we geboortekaartjes moesten afgeven............... Dat is trouwens voor het eerst dat ik zoiets hoor. Mijn schoonouders zaten aan de champagne na de geboorte, dat kon ik al niet hebben, erg eigenlijk, hè?Mijn schoonmoeder (verder prima mens hoor) heeft wel een paar adressen aan ons gegeven van mensen die wij niet kenden maar waarvan zij vond dat wij ze toch een geboortekaartje moesten sturen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Dat is eigenlijk nog erger
quote:louise1 schreef op 19 februari 2009 @ 15:58:

[...]

Mijn schoonmoeder (verder prima mens hoor) heeft wel een paar adressen aan ons gegeven van mensen die wij niet kenden maar waarvan zij vond dat wij ze toch een geboortekaartje moesten sturen.

Ja, op zich is het dan toch beter om eerst te trouwen voordat je aan kinderen begint. Dan heb je dezelfde ellende met hetgeen je rondstuurt over de bruiloft maar zit je nog niet vol met hormonen.

Dus dan kun je eerst hormoonloos oefenen hoe je met zulks omgaat zeg maar.
quote:Vl43inder schreef op 19 februari 2009 @ 16:03:

[...]

Ja, op zich is het dan toch beter om eerst te trouwen voordat je aan kinderen begint. Dan heb je dezelfde ellende met hetgeen je rondstuurt over de bruiloft maar zit je nog niet vol met hormonen.

Dus dan kun je eerst hormoonloos oefenen hoe je met zulks omgaat zeg maar. Haar zoon wil niet met mij trouwen
@louise1, heb je dat inderdaad ook gedaan, kaarten verstuurd naar mensen die je schoonmoeder wel kent en jij niet?

Nee, dan viel mijn toenmalige schoonmoeder echt mee, maar ik denk dat ik af en toe overspannen reageerde door de diarree van hormonen, dus het lag allemaal bij mezelf. Ik was compleet ontoerekeningsvatbaar.

Ik zat toen destijds op zwangerschapsgym en degene die dat gaf, vertelde ook hoe gevoelig vrouwen de eerste maanden na hun bevalling konden zijn, je hoeft maar net even iets tegen ze zeggen of ze ontploffen zowat. Zo werd tegen haar na de geboorte van haar eerste zoon dat die wel een flink klokkenspel had, zij meteen in tranen, omdat ze dacht dat dat niet zo hoorde ofzo, wist zij veel dat het zo bij jongetjes hoorde, dat het bij baby's verhoudingsgewijs groot lijkt.

De huisarts kwam bij mij langs vlak na de geboorte en zei dat mijn dochter wel enorme voeten had voor een baby, ik had ook zin om een potje te janken................
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
@ schilderspalet

Tuurlijk vind ik het erg smerig dat ie zijn handen niet wast naar het toiletbezoek. Maar je kunt je baby niet voor alles beschermen. Waar denk je dat je schoonvader allemaal aanraakt ( deurklinken enz) en die jij naderhand ook aanraakt! Ik vind het echt heel vreemd als je vraagt of iemand zijn handen wast. Maar goed mijn mening.
Ohh dat heb ik dus ook gedaan voor schoonmoeder.( kaarten versturen aan mensen die ik niet ken) Zowel met de bruiloft en met de geboorte van de kids. Heb er toen expres niet verder over nagedacht,,,..anders was ik echt verschillende keren ontploft. Scheelt een hoop ergenis
quote:ding schreef op 19 februari 2009 @ 18:41:

Ohh dat heb ik dus ook gedaan voor schoonmoeder.( kaarten versturen aan mensen die ik niet ken) Zowel met de bruiloft en met de geboorte van de kids. Heb er toen expres niet verder over nagedacht,,,..anders was ik echt verschillende keren ontploft. Scheelt een hoop ergenisSorry,maar dat gaat mij echt te ver ! Ben zelf schoondochter en schoonmoeder en het idee alleen al om dit van je kinderen te verwachten Dat moet je toch op een vriendelijke manier tegen elkaar kunnen zeggen ?
[quote]ding schreef op 19 februari 2009 @ 18:37:

@ schilderspalet

Tuurlijk vind ik het erg smerig dat ie zijn handen niet wast naar het toiletbezoek. Maar je kunt je baby niet voor alles beschermen. Waar denk je dat je schoonvader allemaal aanraakt ( deurklinken enz) en die jij naderhand ook aanraakt! Ik vind het echt heel vreemd als je vraagt of iemand zijn handen wast. Maar goed mijn mening.[/quote]

Voor alles kan ik bij kind vast niet beschermen, maar daar waar het in mijn vermogen ligt doe ik dat.........lijkt me logisch toch?

Ik heb dus kennelijk een andere definitie van 'hygiène' dan jij en dat is ok.
Van de 8 adressen die ze heeft gegeven heb ik er aan een stuk of 4 een kaartje gestuurd.

Mijn schoonzus waarschuwde me er al voor want ook zij moest voor zowel haar huwelijk als voor de geboorte van haar kinderen kaarten sturen naar vrienden/kennissen/oude buren van haar ouders :-)

Omdat mijn vriend geen adressenlijst heeft van al zijn ooms en tantes heeft schoonzus dus haar lijstje aan ons gegeven en daarop heeft schoonmoeders aan ons laten weten wie wij een kaartje moesten sturen. Van de 8 heb ik er dus 4 gestuurd. Mijn vriend bemoeide zich er niet mee maar aan hem heb ik gevraagd wie hij wel of niet kende en de onbekenden hebben dus niets gekregen (let wel; de namen die hij wel kenden kende hij dus alleen van verhalen van zijn ouders, hijzelf kent ze niet of heeft ze nooit ontmoet).
Ik vond het inderdaad ook zeer raar. Op onze bruiloft ( feest) zijn er dus ook mensen geweest die ik nog nooit gezien had. Maar als we ( ooms en tante) ze geen kaartje hadden gestuurd dan werden daar schoonmoeder en schoonvader daar op aangekeken ( tja rommelt een beetje in de fam van mans kant) En dat vond ik ook weer zielig. En met de geboorte kaartjes hetzelfde. Och ja als ik daar schoonmoeder daar een hoop gezeik mee bespaar. Maar heb inderdaad wel wat principes overboord moeten gooien.
@ schilderspalet

Ik denk wel dat we dezelfde definitie hebben van 'hygiène'. Want ik vind het ook ronduit smerig. Maar als je over alles zo diep na gaat denken dan kun je nergens meer komen. En tuurlijk wil je je kind voor alles beschermen. Maar ieder zijn eigen idee daarover.

Maarre als je het niet erg vindt dan sla ik je aanbod af. En wil ik je schoonvader niet op bezoek!
Oja, hier ook een schoonmoeder die op eigen initiatief mensen uitnodigde op ons bruiloftsfeest. Sta je daar en zeg je tegen manlief: "Wat doet oom Piet hier nu?" en dan bralt schoonmoeder dat ze die heeft uitgenodigd. Was een beetje een kater, kan ik je zeggen. Ik schaamde me ook tegenover die oom, want ik had geen idee dat hij zo begaan was met ons, aangezien we hem nooit zagen.
quote:LouiseP schreef op 20 februari 2009 @ 15:48:

Oja, hier ook een schoonmoeder die op eigen initiatief mensen uitnodigde op ons bruiloftsfeest. Sta je daar en zeg je tegen manlief: "Wat doet oom Piet hier nu?" en dan bralt schoonmoeder dat ze die heeft uitgenodigd. Was een beetje een kater, kan ik je zeggen. Ik schaamde me ook tegenover die oom, want ik had geen idee dat hij zo begaan was met ons, aangezien we hem nooit zagen.Schrik van jullie postings,als ik lees dat jullie behoorlijk over je grenzen laat gaan !! Nooit zou ik dit toelaten dus ,en nooit zal ik dit bij mijn eigen kinderen doen .Waarom laten jullie dit gebeuren .Als je volwassen bent neem je je eigen beslissingen toch en hoe kan het dat jullie schoonouders/ouders deze ruimte van jullie krijgen ??
Mensen uitnodigen op je bruiloft gaat mij ook wat ver maar die geboortekaartjes, ach, er zijn ergere dingen.
.
quote:plompiedom schreef op 20 februari 2009 @ 17:15:

[...]

Schrik van jullie postings,als ik lees dat jullie behoorlijk over je grenzen laat gaan !! Nooit zou ik dit toelaten dus ,en nooit zal ik dit bij mijn eigen kinderen doen .Waarom laten jullie dit gebeuren .Als je volwassen bent neem je je eigen beslissingen toch en hoe kan het dat jullie schoonouders/ouders deze ruimte van jullie krijgen ??Sommige dingen zijn toch het sop van de kool niet waard? Had zelfs nog geeneens grenzen bedacht omtrent het versturen van kaarten trouwens. Ik heb me er niet druk over gemaakt. Kennelijk is er niemand over een of andere grens heen gegaan bij mij, of heeft te veel ruimte genomen. Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n principieel typje, dat leeft wel zo lekker hoor.
@Athena ben je zelf toevallig zo'n mens dat geen eigen leven heeft alias de schoonmoeder die zich overal mee bemoeit?

Kan haast niet anders. Als ik jou was zou ik het ook niet toegeven... Over niveau gesproken.

Ze moet haar grenzen aangeven en haar de mond snoeren. Simple as that...
quote:Vl43inder schreef op 20 februari 2009 @ 22:14:

[...]

Sommige dingen zijn toch het sop van de kool niet waard? Had zelfs nog geeneens grenzen bedacht omtrent het versturen van kaarten trouwens. Ik heb me er niet druk over gemaakt. Kennelijk is er niemand over een of andere grens heen gegaan bij mij, of heeft te veel ruimte genomen. Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n principieel typje, dat leeft wel zo lekker hoor.

Nee,ik ook niet,maar dit verwacht je toch niet,zo vanzelfsprekend is het niet .Als je bv trouwt bepaal je toch wie je uit nodigt samen met je partner !Jullie huwelijk en feest, ,jullie gasten .

Ik vind het echt erg onbeschoft Je gaat toch ook geen mensen uitnodigen op de verjaardag van je schoonmoeder .
Hahah mijn man zou dat dus wel doen ,bedenk ik me . Hoef je geen ruzie over te maken maar kom op zeg ...............
Gewoon roepen:bedankt voor je inzichten, maar ik kan het zelf allemaal prima! Doet ze het nog dan zeggen dat je er niet van gediend bent, ruzie of niet. Ik heb ook zo'n schoonmoeder en dat is hierdoor ook misgegaan en omgeslagen in 'een hekel aan elkaar hebben', nou was ze toch al niet leuk dus ik ben blij dat het nu een beetje klaar is met haar .........
voer eendjes geen oorlog!
ik zal advocaat van de duivel spelen...

Het is ook haar kleinkind. En dat is ook heel erg bijzonder. Ze wil een band met hem opbouwen en dat lukt niet als je hem niet ziet... Misschien dat je het vanuit die invalshoek kunt zien. Het is echt niet dat ze geen begrip voor hem heeft of zijn gezondheid. Het is alleen dat ze ook haar kleinzoon wil leren kennen.

Ik wil je adviseren een rustig gesprek met haar te voeren. Zeg dat je je opgejaagd voelt door haar, vertel hoe je je voelt onder haar woorden. Pas dan kan ze begrip voor je krijgen. Het is namelijk nog lang niet altijd zo dat iedereen aanvoelt wat je nodig hebt en verwacht!

Succes!
Volg je hart. Dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven