Werk & Studie alle pijlers

Bestaat wat ik wil?

04-12-2017 07:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderzoek en begin te denken dat mijn huidige baan teveel is voor me. Veel onenigheid, slecht voor mezelf opkomen, veel bang.

Ik werk full Time en vaak meer omdat mijn leidinggevende vaak ontevreden is. Nu heeft ze ook herhaaldelijk aangegeven dat ze het een probleem vind als ik vakantie opneem (ze wil vooral niet dat ik ze allemaal opneem).

Eigenlijk wil ik gewoon de uren maken zoals ze in mijn contract staan (tenzij ik zelf graag door werk). Ik vraag me echter af of dit bestaat?

Zo ja, wat voor type banen zijn dit?
swifty schreef:
05-12-2017 12:19
Lol , gaat ie lekker? Gevalletje ik ben niet zo slim en heb geen opleiding? Naast dat je een heel negatief beeld hebt over hoog opgeleidien en hun werk, welke de realiteit compleet mist, waar heb je het over? JE zegt, iemand heeft weinig toegevoegde waarde, veel moeten leren bladiebla? En dan maar accepteren dat de cao niet wordt toegepast?

Ha ha wat ben jij toch grappig. Je vult veel in, en nogal negatief, lijkt me dat je een hekel hebt aan juist hoogopgeleiden die al veel geleerd hebben (en nu nog meer moeten leren?). Of heb je het over starters, die net groen beginnen aan werk, dat is opleidingsniveau onafhankelijk. Dus niks met hoge opleiding te maken. En zeker geen reden om als werkgever alle groentjes af te beulen. Of slecht betalen, wat is dat nou, dit invullen van jou. Je inkomen, gebeurd aan hand van duidelijke richtlijnen hoor, afhankelijk van opleiding en werkervaring, en je vermogen tot onderhandelen tijdens sollicitatie. Niks onderbetaald dan, gewone richtlijnen. Niks slecht of goeds.

JE zit gewoon een shit verhaal op te hangen vol negativiteit. En ondertussen vol met, je ben twaardeloos, je moet je maar laten gebruiken, je weet nog niks, deal with it? Weet je zeker dat je het niet hebt over het harde uitbuiting van vele Polen en Chinezen in ons land?

Vind je? Ik vind het juist wel de realiteit, uit de schoolbanken met je papiertje wapperen zegt niets over wat je kan.
Baby_Giraf schreef:
05-12-2017 07:22
Geldt dit ook over banen voor hogeropgeleiden?
Ja natuurlijk. De accountant heeft het druk in april als de jaarrekening af moet, de mensen in hoogopgeleide functies in de export/import van bepaalde goederen hebben ook pieken in het jaar. Een inkoper bij een zorgverzekeraar kan ook niet op vakantie in oktober. Net als bij laagopgeleide functies zoals een postbezorger in december. Maar je moet wel je dagen kunnen opnemen en op een ander moment kunnen compenseren.

Als het structureel veel te druk is, hebben jullie gewoon onderbezetting. Simpel.
Dat is de eerste werkgever die ik hoor die vind dat je vakantiedagen niet moet opnemen maar meenemen naar volgend jaar.
de meesten willen juist dat je alles op maakt in het jaar dat je ze krijgt, want vakantiedagen meenemen is voor een werkgever erg duur

En je hebt vakantie om de balans werk en prive gezond te houden. Weinig opnemen vertaald zich vaak naar meer ziekmeldingen
swifty schreef:
05-12-2017 12:19
Gaat ie lekker? Naast dat je een heel negatief beeld hebt over hoog opgeleiden en hun werk, welke de realiteit compleet mist, waar heb je het over? Je zegt, iemand heeft weinig toegevoegde waarde, veel moeten leren etc? En accepteren dat de cao niet wordt toegepast?

Of heb je het over starters, die net groen beginnen aan werk, dat is opleidingsniveau onafhankelijk. En zeker geen reden om als werkgever alle groentjes af te beulen. Of slecht betalen, wat is dat nou, dit invullen van jou. Je inkomen, gebeurd aan hand van duidelijke richtlijnen hoor, afhankelijk van opleiding en werkervaring, en je vermogen tot onderhandelen tijdens sollicitatie. Niks onderbetaald , gewone richtlijnen.

Weet je zeker dat je het niet hebt over het harde uitbuiting van vele Polen en Chinezen in ons land?
Het gaat heel lekker inderdaad. En ik weet vrij zeker waar ik het over heb. Lees het nog eens, dan weet jij het ook. Heb je nog iets geleerd vandaag. Fijn he? :idee:
Star² schreef:
05-12-2017 12:29
Vind je? Ik vind het juist wel de realiteit, uit de schoolbanken met je papiertje wapperen zegt niets over wat je kan.
Ook dat. Maar de rest van wat ik beschreef is ook gewoon realiteit. Maar het schijnt voor sommige mensen lastig te verteren te zijn.
Ik werk ook in het onderzoek en zie er wel wat in wat je schrijft... het is veel en hard werken, en als je hogerop wilt dan heb je ook geen andere keuze want de concurrentie is moordend.
Om me heen zie ik veel mensen die bezig zijn met hun PhD schrikbarende uren maken en soms is het echt een strijd en wordt je scheef aangekeken als je voor 6 uur vertrekt. Voor post docs is het niet veel anders en als je echt naar de top wilt dan zul je gewoon minimaal 12 uur per dag moeten werken. Niet gek ook dat veel post docs afhaken en op een R&D afdeling in een bedrijf gaan werken.

In de cao van de universiteiten krijg je 8 weken vakantie (in de ziekenhuizen heb je een werkweek van 36 uur maar je kunt de overuren ook opsparen, dan kom je op 10 weken vakantie uit), maar als wetenschapper is het echt niet de bedoeling dat je die opneemt. Alleen van het ondersteunend personeel is het geaccepteerd dat zij dat doen.

Onderzoek moet echt je passie zijn, anders redt je het niet, gewoon omdat de concurrentie zo moordend is (van alle PhD studenten die een professor in zijn carriere begeleidt zal er uiteindelijk maar 1 het ook tot professor schoppen).
TO, als jij die passie niet voelt dan zou ik aanraden wat anders te gaan doen, bij een bedrijf of instelling die het wat zakelijker benaderd en waarbij het normaal is om je vakantiedagen op te nemen.

Ik ben zelf ondersteunend personeel, maar ik zit wel midden op de werkvloer. Maw, al mijn directe collega's werken wel als gekken. In mijn vorige baan heb ik de fout gemaakt hierin mee te gaan en niet goed mijn grenzen aangegeven. Het gevolg was dat ik met enige regelmaat om 10 uur 's avonds nog rondliep. Bij deze baan heb ik gelijk gezegd dat overwerken prima is, maar niet structureel. Het gevolg is dat nu geaccepteerd is dat ik 40 uur per week werk en al mijn vakanties opneem en dat het heel erg gewaardeerd wordt als ik een keer langer blijf of in het weekend kom omdat het werk af moet.
mssfiddler schreef:
05-12-2017 14:03
Ik werk ook in het onderzoek en zie er wel wat in wat je schrijft... het is veel en hard werken, en als je hogerop wilt dan heb je ook geen andere keuze want de concurrentie is moordend.
Om me heen zie ik veel mensen die bezig zijn met hun PhD schrikbarende uren maken en soms is het echt een strijd en wordt je scheef aangekeken als je voor 6 uur vertrekt. Voor post docs is het niet veel anders en als je echt naar de top wilt dan zul je gewoon minimaal 12 uur per dag moeten werken. Niet gek ook dat veel post docs afhaken en op een R&D afdeling in een bedrijf gaan werken.

In de cao van de universiteiten krijg je 8 weken vakantie (in de ziekenhuizen heb je een werkweek van 36 uur maar je kunt de overuren ook opsparen, dan kom je op 10 weken vakantie uit), maar als wetenschapper is het echt niet de bedoeling dat je die opneemt. Alleen van het ondersteunend personeel is het geaccepteerd dat zij dat doen.

Onderzoek moet echt je passie zijn, anders redt je het niet, gewoon omdat de concurrentie zo moordend is (van alle PhD studenten die een professor in zijn carriere begeleidt zal er uiteindelijk maar 1 het ook tot professor schoppen).
TO, als jij die passie niet voelt dan zou ik aanraden wat anders te gaan doen, bij een bedrijf of instelling die het wat zakelijker benaderd en waarbij het normaal is om je vakantiedagen op te nemen.

Ik ben zelf ondersteunend personeel, maar ik zit wel midden op de werkvloer. Maw, al mijn directe collega's werken wel als gekken. In mijn vorige baan heb ik de fout gemaakt hierin mee te gaan en niet goed mijn grenzen aangegeven. Het gevolg was dat ik met enige regelmaat om 10 uur 's avonds nog rondliep. Bij deze baan heb ik gelijk gezegd dat overwerken prima is, maar niet structureel. Het gevolg is dat nu geaccepteerd is dat ik 40 uur per week werk en al mijn vakanties opneem en dat het heel erg gewaardeerd wordt als ik een keer langer blijf of in het weekend kom omdat het werk af moet.
Ach, een beetje is dat ook een houding hoor. Er zijn heel wat mensen die heel veel uur aanwezig zijn, maar ook uitgebreid koffie drinken en lunchen (eh, ik dus), en mensen die wat minder uren aanwezig zijn maar minder tussendoor doen. Ik zie het onderscheid echt wel, en vind mijn promovendi die om half zes weg gaan om hun kind op te halen niet minder hard werken dan degenen die tot 8 uur blijven. Niemand is elke dag 12 uur productief aan het knallen, als iemand denkt van wel houdt hij zichzelf voor de gek. En ze mogen (en gaan) allemaal gewoon op vakantie. Misschien niet de volledige 8 weken die we per jaar hebben, maar ook dat komt wel voor. Dat dramatische elkaar wijsmaken dat je niet op vakantie kunt is onzin, en wordt je proefschrift echt niet beter van.
Wat wel waar is, is dat je regelmatig flexibel moet zijn. Wij werken samen met chirurgen aan een onderzoek naar spoedoperaties. Die zijn dus altijd ongepland, en ook laat op de dag en in het weekend. Dan moet iemand niet bij mij aankomen met 'tja, ik werk maar tot 5 uur en niet op zondag'. En je kunt wel op vrijdag je vrije dag hebben, maar als er dan een groot congres is waar je een presentatie moet geven, moet je toch echt wat regelen.

Maar zoals ik al zei, het grootste punt is dat het toch ook echt jouw werk is en niet simpelweg een project van je baas. Een van mijn promovendi heeft vorig jaar een baby gekregen, en is dus met verlof geweest. Prima, maar in die tijd gaat niet iemand anders haar werk doen. Het is namelijk háár proefschrift dat af moet, niet dat van een ander. Een kan dus eigenlijk ook niet zoiets zijn als onderbezetting, iedereen heeft een eigen project, en dat is zijn of haar verantwoordelijkheid. Niet die van een van de anderen en zelfs niet primair die van mij. Mijn taak is om het mogelijk te maken, qua geld, middelen, omgeving en ideeen en begeleiding, de collega's kunnen altijd helpen en dat gebeurt ook. Maar het blijft jouw project.

En tja, van iedere professor wordt er misschien maar 1 promovendus ook hoogleraar. Maar van elke CEO van een bedrijf worden ook maar heel weinig medewerkers ook CEO. Daar zijn er nou eenmaal minder van.
nausicaa schreef:
05-12-2017 14:55
Ach, een beetje is dat ook een houding hoor. Er zijn heel wat mensen die heel veel uur aanwezig zijn, maar ook uitgebreid koffie drinken en lunchen (eh, ik dus), en mensen die wat minder uren aanwezig zijn maar minder tussendoor doen. Ik zie het onderscheid echt wel, en vind mijn promovendi die om half zes weg gaan om hun kind op te halen niet minder hard werken dan degenen die tot 8 uur blijven. Niemand is elke dag 12 uur productief aan het knallen, als iemand denkt van wel houdt hij zichzelf voor de gek. En ze mogen (en gaan) allemaal gewoon op vakantie. Misschien niet de volledige 8 weken die we per jaar hebben, maar ook dat komt wel voor. Dat dramatische elkaar wijsmaken dat je niet op vakantie kunt is onzin, en wordt je proefschrift echt niet beter van.
Wat wel waar is, is dat je regelmatig flexibel moet zijn. Wij werken samen met chirurgen aan een onderzoek naar spoedoperaties. Die zijn dus altijd ongepland, en ook laat op de dag en in het weekend. Dan moet iemand niet bij mij aankomen met 'tja, ik werk maar tot 5 uur en niet op zondag'. En je kunt wel op vrijdag je vrije dag hebben, maar als er dan een groot congres is waar je een presentatie moet geven, moet je toch echt wat regelen.
Klopt wat je hier zegt, maar een beginnende promovendus wordt hier soms wel knap onzeker van zie ik om me heen. Want Pietje blijft elke dag tot 8 uur zitten, dus je moet dan wel stevig in je schoenen staan om te zien dat Pietje echt niet meer gedaan krijgt dan jij op een normale werkdag. En als jij dan ook nog eens even niet zo lekker gaat en even niet zo veel gedaan krijgt en ook nog eens op tijd de deur achter je dichttrekt en dat benoemd wordt door je lg dan snap ik wel dat je er van baalt.

En het zijn vaak ook starters op de arbeidsmarkt, niet dat dat erg is. Maar zij zijn gewend dat alles beoordeeld wordt en dat je overal een cijfer voor krijgt. Maar in het werkveld hoor je vaak niets (inherent aan onderzoek) en heb je geluk als je een paar keer per jaar hoort dat het goed gaat. En je krijgt waarschijnlijk ook voor het eerst in je leven te horen dat iets heel erg niet goed gaat. Dat samen met de werkdruk en de flexibiliteit die verwacht wordt kan ik me best voorstellen dat het niet helemaal je ding is en je gewoon wilt weten waar je aan toe bent. Maar dan ben je dus meer geschikt voor een andere baan.

En wat betreft de CEO, als je dat ambieert dan is het toch ook gewoon de rest van je leven knetterhard werken, dat geldt voor alles aan de top. Dus als je niet knetterhard wilt werken maar gewoon uurtje-factuurtje dan moet je ook accepteren dat professor of CEO er niet in zit.
Star² schreef:
05-12-2017 12:29
Als het gaat om starters, logisch je start. Maar Leesmee meneer heeft het alleen over hoog opgeleiden, en geeft hier heel negatief op af, iedereen die net starter is moet nog het werk leren. Geen onderscheid of het nu veel of weinig opleiding is. En dan dat hele negatieve, en dat uitbuiten en slavendrijverij oke is, en hongerloontje. Wat een onzin, je hebt gewoon een goede cao in hoge functies. Gelukkig maar, goed geregeld juist voor deze doelgroep. Nu de rest nog.
swifty schreef:
05-12-2017 15:32
Als het gaat om starters, logisch je start. Maar Leesmee meneer heeft het alleen over hoog opgeleiden, en geeft hier heel negatief op af, iedereen die net starter is moet nog het werk leren. Geen onderscheid of het nu veel of weinig opleiding is. En dan dat hele negatieve, en dat uitbuiten en slavendrijverij oke is, en hongerloontje. Wat een onzin, je hebt gewoon een goede cao in hoge functies. Gelukkig maar, goed geregeld juist voor deze doelgroep. Nu de rest nog.
Je leesvaardigheid past in ieder geval niet bij een hoge opleiding. Waarom al dat vergif op basis van je eigen slechte lezen en onbegrip?
Oh wacht even, daar kan je niks aan doen, zo reageer je eigenlijk altijd. Gelukkig maar, het ligt gewoon aan jou.
LeesMee schreef:
05-12-2017 15:35
Je leesvaardigheid past in ieder geval niet bij een hoge opleiding. Waarom al dat vergif op basis van je eigen slechte lezen en onbegrip?
Eigen slecht lezen? leesmee zit hoogopgeleiden af te kaffen, een aparte methode van indirecte steek naar TO toe, maar kennelijk zit dat jou je wel erg lekker, want je negeert dit alweer. Vakantiedagen opnemen is normaal, dat je baas zegt dit niet je te gunnen is erg raar. Maar kennelijk is de sfeer op je werk wat verziekt, en zijn er meer die niet echt prettig doen.

TO laat je niet opjutten door een paar nare mensen hier, die niks beters weten te doen dan afgeven zoals oa Leesmee doet naar jou toe, hij kan beter het bij lezen houden.

Druk om maar door te gaan buiten werktijden is bekend, maar ook genoeg die wel met vakantie gaan en succesvol zijn. Hangt ook van je afdeling af wellicht, maar genoeg die wel relaxder zijn en mbt tot vakantie, je ziet vaak ook als er naar buitenland gegaan wordtvoor een congres is, wordt er verlening aan geplakt, vakantie dus, lekker makkelijk. Dus het is zeker mogelijk om als hoogopgeleide op vakantie te gaan.
Uiteindelijk draait het toch om het publiceren als onderzoeker, en resultaten, en dat gaat prima samen met vakantie nemen. Dus, neem die vakantie of praat met je personeelsfunctionaris, daar kan je ook terecht, om vakantie en werk zaken mee te bespreken. En op andere plekken onder andere baas heb je echt niet dat je geen vakantie mag opnemen, echt, je hebt gewoon een slechte baas, en het er gewoon niet mee getroffen. Andere plek, vast leukere baas.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 22:45
19.97% gewijzigd
Ha korter gezegd, je hebt passend werk, maar de sfeer op je werkplek is helaas niet leuk te noemen, zelfs je baas , met haar geen vakantie, is wel erg apart en naar. Dus... Zelfde functie, maar gezonderder afdeling, waar men leuker met elkaar omgaat, en ja, rotte appeltjes zullen blijven maar niet de hele mand vol, en wedden dat het dan weer leuk wordt? En dan nog klein beetje meer leren om op te komen voor jezelf, wat in normalere werksfeer je vast ook beter afgaat, en na een goede vakantie! Echt, zonder rust van werk is kans burn out groot. En dat men over je grenzen gaat en burn out gaat ook samen. Goed dat je hier aan gaat werken, assertiever zijn! Maar is echt niet raar dat je niet happy bent in specifiek deze omgeving, en wijs niet direct alles dan af, echt, je hebt genoeg plekken waar baas wel normaal is en collegas leuker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven