Is dit normaal?

10-12-2017 10:35 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een lange tijd een stille mee lezer, maar zit nu met een situatie die ik jullie graag wil voorleggen.

Begin oktober hebben mijn oom en tante aangegeven graag kerst dit jaar hij hen te organiseren. Tot vorig jaar vierde we altijd kerst bij mijn andere oom, welke een ruim huis heeft met genoeg ruimte voor een grote familie. Maar dit jaar wouden oom en tante het dus graag bij hen vieren. Geen probleem lijkt mij.

Gisteren kreeg ik op de familie app het 'programma' toegestuurd. Iedereen heeft een gerecht toegewezen gekregen om te maken. (denk aan couscous met tomaat en courgette en feta ipv gewoon couscous). Ik vind dit al een beetje moeilijk, omdat ik nu twee gerechten moet maken welke ik nog nooit heb gemaakt of heb geproefd. Dat een menu goed op elkaar afgestemd moet worden begrijp ik nog wel, maar is het niet logischer om mensen zelf te laten bedenken wat ze willen maken? Zo heb je immers ook een grotere kans dat het goed lukt en dat iedereen het lekker vindt..

Maar daar gaat dit topic niet over. Na de menu verdeling vermeldde mijn oom namelijk dat hij de kosten voor te huren stoelen en tafels en de kosten van de versiering ook wilt verdelen. Mijn zoon, welke 8 maanden is en dus nog geen eens een stoel gebruikt, wordt in de kosten verdelen als half persoon meegerekend...

Is dit normaal? Zelf denk ik: jullie wouden graag kerst organiseren. Regel het maar.
Elk gezin neemt al een gang of een drankje mee, iedereen moet ook nog een cadeautje voor 5 euro kopen, er is een dress code waar nieuwe kleren voor aangeschaft moeten worden.... Ik vind het zelf allemaal een beetje overdreven worden voor een familie diner. Wat vinden jullie hier van? Is het normaal om kosten en menus zo te verdelen?
Bij ons is het absoluut niet gebruikelijk. Maar als het in overleg zou gebeuren zou ik het op zich nog wel normaal vinden. Dit vind ik dus niet normaal en zou ik ook wat van zeggen.
Als iedereen nou zelf een stoel en bestekje meeneemt? Iemand heeft vast nog wel een opklaptafel. Ik zou ook niet zo gecharmeerd zijn van opeens allemaal extra kosten zonder overleg.
Nee lijkt me niet normaal en ik zou hier zelf geen zin in hebben.
Wat een gedoe, zo blij dat ik een ontzettend relaxte familie heb..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom altijd van die moeilijke dingen in families rond kerst.
Wees een kerstheld en meld in de app: Ik maak geen couscous ik maak mijn eigen succesrecept. Ik neem zelf klapstoelen mee en wat de dresscode betreft ik heb voor ons gezin kerstonesies gekocht. ;-) En het beste kerstcadeau wat jullie van mijn krijgen is onze aanwezigheid
you go girl
Nee niet gewoon. Voor mij een reden om af te haken. Kerst is voor mij een ontspanne periode zonder moeilijk doen. Hoe doe je dat met je kleine? Is er met hem/haar ook rekening gehouden in de zin kan er indien nodig daar geslapen worden?
Op zich vind ik het niet raar om kosten te delen. Maar ik begrijp dat vorige jaren deze kosten er nooit waren en er niets overlegd is, dat vind ik niet kloppen. Een dresscode vind ik onzin, kosten voor een baby die nog nergens gebruik van maakt, de gerechten zo specifiek verdelen, het was handig geweest om dit vooraf te bespreken.
eefje677 schreef:
10-12-2017 10:39
Als iedereen nou zelf een stoel en bestekje meeneemt? Iemand heeft vast nog wel een opklaptafel. Ik zou ook niet zo gecharmeerd zijn van opeens allemaal extra kosten zonder overleg.
Ik had inderdaad opgemerkt dat ik nog wel wat klapstoelen heb, ik weet dat mijn ouders die ook hebben... Daar werd door mijn oom een beetje lacherig op gereageerd. 'een bring your own chair party met een lopend buffet zeker haha' zoiets was de reactie
himalaya schreef:
10-12-2017 10:39
Wat een gedoe, zo blij dat ik een ontzettend relaxte familie heb..
Het is ook de eerste keer dat het zo strak is geregeld. Voorgaande jaren was het een stuk relaxter. Ik had toen alleen nog geen kind, dus misschien dat ik het allemaal wat meer moeite en gedoe vind zo een lange dag met een kleine erbij...
Nee, op deze manier is het een beetje opgedrongen. Dat hadden ze beter meteen kunnen aangeven toen ze zeiden dat ze het leuk zouden vinden om Kerst bij hen te organiseren. Bij mij zou de zin al over zijn en ik zou dus afzeggen. Ik word altijd dwars van opgedrongen dingen.
Dan heb ik het niet over het menu, dat vind ik nog wel logisch.
Een gerecht meenemen vind ik wel logisch, kadootje van 5 euro, ok. Die stoelen en tafels vind ik raar, iedereen heeft wel klapstoelen thuis voor een verjaardag.
Ik zou er geen ruzie om maken. Dresscode lapte ik gelijk aan mn laars. No way dat ik me daarvoor in de kosten ging steken voor 1 dag, en waarschijnlijk kleding die je nooit meer kan dragen. Ik in een leuk jurkje, man in overhemd en nette broek. Dat hangt al in de kast.
Idd het is anders als het eerst overlegd is. Maar huur van extra tafels en stoelen kiezen ze zelf voor. Ze kunnen ook vragen of iedereen een (klap)stoel wil meenemen ivm gebrek aan stoelen.
Dat iedereen wat meeneemt voor het eten vind ik niet zo raar. Dat zij bepalen wat je moet maken dan wel weer. Je zou op de familie app kunnen vragen wie met jou wil ruilen omdat je nog nooit couscous hebt gemaakt.
En een dresscode voor een kerstfeestje met familie....???!
Burgervddag schreef:
10-12-2017 10:45
Ik had inderdaad opgemerkt dat ik nog wel wat klapstoelen heb, ik weet dat mijn ouders die ook hebben... Daar werd door mijn oom een beetje lacherig op gereageerd. 'een bring your own chair party met een lopend buffet zeker haha' zoiets was de reactie
Liever een bring your own chair party dan een buy your own chair party.
Zeilboot76 schreef:
10-12-2017 10:44
Nee niet gewoon. Voor mij een reden om af te haken. Kerst is voor mij een ontspanne periode zonder moeilijk doen. Hoe doe je dat met je kleine? Is er met hem/haar ook rekening gehouden in de zin kan er indien nodig daar geslapen worden?
Mijn tante zei wel dat ze ruimte zou maken voor een campingbedje voor de kleine boven. Dus in die zin is er wel rekening gehouden met de kleine. Ik denk dat ik zelf nog een boxkleed mee neem zodat hij overdag een beetje kan spelen.
Dubbel
anoniem_324649 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 10:51
99.08% gewijzigd
Wat een bemoeizucht. Ik zou er vriendelijk voor bedanken.
jeansjacket schreef:
10-12-2017 10:44
Waarom altijd van die moeilijke dingen in families rond kerst.
Wees een kerstheld en meld in de app: Ik maak geen couscous ik maak mijn eigen succesrecept. Ik neem zelf klapstoelen mee en wat de dresscode betreft ik heb voor ons gezin kerstonesies gekocht. ;-) En het beste kerstcadeau wat jullie van mijn krijgen is onze aanwezigheid
Hahaha je hebt gelijk. Ik moet toetjes maken en ik heb wel een aantal recepten welke ik goed kan maken. Misschien moet ik gewoon luchtig op de app zetten dat het voor mij handiger is om een ander toetje te maken.

Wat betreft de dresscode, deze is vrij neutraal. Maar ik had bij de H&m een onwijs leuk (hysterisch) kerst pakje voor mijn zoon gekocht. Ik denk dat ik die gewoon bij hem aantrek als statement, zal leuk opvallen in de foto's. Een kleine kermisattractie ertussen haha
Ik zou denk ik ook er wat van zeggen. Als het allemaal zo voorgekauwd wordt zou ik inderdaad ook geen zin meer hebben. Je kan gewoon iets in de app gooien van: Ik heb nog nooit couscous gemaakt, dus als je het niet erg vindt maak ik wat anders. Klapstoelen neem ik zelf wel mee en ik heb al een kerstjurkje in de kast hangen die ik aan doe.
Ja dit is raar. De vraag is nu, wat ga je doen nu ook het viva forum het raar vindt?
Als het op zo’n manier moet, zou ik lekker kerst met mijn eigen gezin vieren.
Ik zou niet gaan. Maar ik vind sowieso kerst niet iets om in grote gezelschappen met ooms en tantes te vieren. Ik zou het lekker bij je eigen gezin (en eigen ouders) houden en afzeggen voor dat familiegedoe.

En die koeskoes zouden ze van mij kunnen vergeten, want ik zou iets meenemen wat ik wél lekker vind.
Kleren kopen voor kerst, ook bespottelijk. Lekkere uitbuikbroek aan voor tijdens dat vreetfestijn is 'n stuk comfortabeler: *burp*
Wat moet je betalen voor die stoelen? Als dat amper wat is zou ik daar geen gedoe over maken.

En voor welke kosten wordt het kind voor de helft meegerekend? Ik zou zeggen: die zit op schoot en ik neem zelf wat voor hem mee.
Neem zelf 2 klapstoeltjes (tuinstoelen) mee als ze 'n slaatje willen slaan uit het hosten van kerst.
Maar nogmaals: ik zou afzeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven