Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
woensdag 13 december 2017 om 20:00
Als ze mijn wens respecteren trekken ze gewoon thuis een fles wijn open om op mij te proosten ipv die poppenkast.
Ik ben in elk geval niet van plan daar nu geld aan uit te geven. Ze zijn bij leven welkom om n wijntje met mij samen te komen doen.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 20:01
19.14% gewijzigd
Dan helemaal ok!redbulletje schreef: ↑13-12-2017 19:58Vooralsnog heb ik nog altijd een spaarrekening en een afbetaald koophuis.
.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 19:46Dus als je morgen een geel ding in je oog krijgt met NS er op, dan staat er genoeg op je rekening? En ook als je net een dure aanschaf ( auto, keuken, zoiets ) hebt gedaan; dan is wat er nog over is ook genoeg?
dan nog. Ik heb een bodembedrag voor mijn spaarpot. Als ik een nieuwe keuken wil, en die komt er volgend jaar, dan zorg ik dat ik dat bedrag heb bovenop mijn bodembedrag. Even als rekenvoorbeeld: bodem is € 5.000 en keuken kost € 5.000, dan moet er eerst € 10.000 op mijn spaarrekening staan. Zo doe ik dat...
woensdag 13 december 2017 om 20:02
Ja, enorm grappig, maar hoe graag je dat misschien ook met sommige overledenen zou willen doen, dat mag dus niet. Het kost minimaal een paar duizend euro's en als je dat niet hebt ( of je hebt het maar je familie kan er niet a la minuut over beschikken op zo'n moment ) dan vind ik dat behoorlijk heullll erg niet liefdevol. Maar misschien hebben dat soort mensen wel een schijthekel aan hun toekomstige nabestaanden; dat zou het voor mij dan verklaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 december 2017 om 20:02
mijn pa zei altijd... leg mij maar in de goot met een eind worst in mijn reet, dan slepen de hondjes mij wel weg...
woensdag 13 december 2017 om 20:03
Maar dan heb je nog steeds nabestaanden ....vivajaline schreef: ↑13-12-2017 20:01Ik heb een verzekering 1 natura en aanvullende die zon 3000 uitkeert
Ik heb laatst wat wensen in mn account doorgegeven
Maar hier idd ook geen nabestaanden
Ik heb op dit moment een oma van bijna 90 en een moeder van bijna 70
woensdag 13 december 2017 om 20:04
woensdag 13 december 2017 om 20:04
Enig idee hoe lang het duurt voor erfgenamen het zo geregeld hebben dat ze bij dat geld van je huis kunnen komen?redbulletje schreef: ↑13-12-2017 19:58Vooralsnog heb ik nog altijd een spaarrekening en een afbetaald koophuis.
woensdag 13 december 2017 om 20:05
Dan hoop ik voor je pa dat je zijn wens hebt vervuld en van zijn laatste cent op vakantie bent gegaan of zoiets.
woensdag 13 december 2017 om 20:08
Dit ja. Toen mijn vader overleed, moesten wij alles regelen. Nu moeten we alles zelf betalen.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 19:42Wie gaat het verbranden of begraven van jouw lijk dan betalen, als jij er niet voor spaart en er ook niet voor verzekerd bent? Nogal asociaal om dat niet te regelen.
woensdag 13 december 2017 om 20:09
Yep. Dat je zoiets wil geeft geen garantie dat ze je lijk ook willen hebben. Wordt het geweigerd dan moet je gewoon begraven/gecremeerd worden.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:06Volgens mij hebben ze een overschot aan ( gierige ) lijken.
woensdag 13 december 2017 om 20:12
Het lastige met spaarpotjes is dat de nabestaanden zodra je overleden bent niet bij dit geld kunnen komen. Rekeningen e.d. worden bevroren tot de erfenis afgewikkeld kan worden. Ook al erven je kinderen (of andere verwanten) t.z.t. meer dan voldoende geld van je, als ze het bedrag voor de uitvaart niet kunnen voorschieten dan is er wel een probleem. Dus tenzij je dat spaarpotje al bij leven parkeert bij degene die je uitvaart regelt en de facturen betaalt zijn de nabestaanden er op het moment zelf niet mee geholpen. Een uitvaartverzekering in natura garandeert in ieder geval de basics, en neemt een hoop regelwerk uit handen.
Niet dat ik aandelen heb bij DELA of zo...
Niet dat ik aandelen heb bij DELA of zo...
Dekt mijn uitvaartverzekering de kosten als ik mijn lichaam wil afstaan aan de wetenschap?
Als u uw lichaam wilt afstaan aan de wetenschap na uw overlijden, is het goed om te weten hoe dat financieel wordt afgewikkeld.
Als u uw lichaam aan de wetenschap schenkt, hangt het van uw verzekering af of uw nabestaanden het bedrag van uw uitvaartverzekering uitbetaald krijgen.
Geld uitkeren
Heeft u een kapitaalverzekering? Dan krijgen uw nabestaanden altijd een bedrag uitgekeerd na uw overlijden. Dus ook als u uw lichaam wordt geaccepteerd door de wetenschap.
Heeft u een natura-verzekering? Dan zit dit allemaal iets ingewikkelder in elkaar. Sommige verzekeraars berekenen hoeveel geld de natura-verzekering waard is. Deze waarde wordt dan uitgekeerd aan de nabestaanden. En bij sommige verzekeraars wordt niets uitgekeerd als er geen kosten worden gemaakt. Of uw nabestaanden een bedrag uitgekeerd krijgen, is afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Alsnog een uitvaart?
U kunt uw lichaam overigens niet altijd aan de wetenschap doneren. Soms weigert de universiteit uw lichaam, omdat ze al voorzien zijn bijvoorbeeld. Als dit gebeurt, moet uw lichaam alsnog worden begraven of gecremeerd. Deze kosten kunnen uw nabestaanden zelf betalen, of u kunt hiervoor een uitvaartverzekering afsluiten. Een uitvaartverzekering kan ook handig wanneer uw nabestaanden na uw overlijden toch een herdenkingsdienst organiseren.
woensdag 13 december 2017 om 20:13
kloptFoechoer schreef: ↑13-12-2017 20:12Het lastige met spaarpotjes is dat de nabestaanden zodra je overleden bent niet bij dit geld kunnen komen. Rekeningen e.d. worden bevroren tot de erfenis afgewikkeld kan worden. Ook al erven je kinderen (of andere verwanten) t.z.t. meer dan voldoende geld van je, als ze het bedrag voor de uitvaart niet kunnen voorschieten dan is er wel een probleem. Dus tenzij je dat spaarpotje al bij leven parkeert bij degene die je uitvaart regelt en de facturen betaalt zijn de nabestaanden er op het moment zelf niet mee geholpen. Een uitvaartverzekering in natura garandeert in ieder geval de basics, en neemt een hoop regelwerk uit handen.
woensdag 13 december 2017 om 20:14
woensdag 13 december 2017 om 20:16
En dan erf jij straks een x bedrag van je moeder. En daar betaal jij dan de uitvaart van. Maar er wordt wel van uitgegaan dat jij dat geld in je bezit hebt ( gehad ) en dus betaal je daar ook erfbelasting over.redbulletje schreef: ↑13-12-2017 20:12Mijn ouders hebben ook geen verzekering, maar wel een spaarrekening. Daar is de uitvaart van mn vader al van betaald.
woensdag 13 december 2017 om 20:16
Precies , en niet alleen bij het geld van een huis.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:04Enig idee hoe lang het duurt voor erfgenamen het zo geregeld hebben dat ze bij dat geld van je huis kunnen komen?
Afwikkeling van een erfenis duurt vaak heel lang. En als je familie geld genoeg heeft om jouw uitvaart voor te schieten is het geen probleem. Maar anders zadel je je familie toch wel met een paar duizend euro aan kosten op, en dan moeten ze straks samen onderhandelen wie er allemaal mee betaalt aan de uitvaart.
anoniem_350396 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 15:06
22.95% gewijzigd
woensdag 13 december 2017 om 20:20
Alles is bij de notaris zodanig vastgelegd dat ik zo weinig mogelijk erfbelasting moet betalen. Heb er verder zelf weinig verstand van maar zowel de notaris en onze belastingman hebben de meest gunstige constructie geregeld. En daar zal ik dan maar op vertrouwen als leek.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:16En dan erf jij straks een x bedrag van je moeder. En daar betaal jij dan de uitvaart van. Maar er wordt wel van uitgegaan dat jij dat geld in je bezit hebt ( gehad ) en dus betaal je daar ook erfbelasting over.