Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartvraag

13-12-2017 19:40 379 berichten
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.

Wat vinden jullie?

Uitvaart betaal en regel je zelf voor je dood

Totaal aantal stemmen: 195

Ja (76%)
Nee (7%)
Hangt ervan af (17%)
Alle reacties Link kopieren
Tillif schreef:
13-12-2017 20:51
Dit. Laat je toch niet bedonderen, een uitvaart kun je zelf regelen. Pure oplichterij. Ze pushen thuis opbaren want "fijn", maar is duurder en minder geregel voor de begrafenisondernemer dan in een rouwcentrum. Ik kan nog wel even doorgaan.
Tsja. Toch zou ik thuis ook fijner vinden. Jammerdebammer dat dat duurder is, dan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een uitvaartverzekering is de grootste oplichterij die er is.

Voor de premie van zo'n polis die uiteindelijk te weinig uitbetaald, kan je beter of zelf sparen of een overlijdensrisico verzekering afsluiten. Krijg je voor de premie geen kartonnen kist, maar gewoon 100.000 euro.
Saoghail schreef:
13-12-2017 20:43
Het duurste is het verblijf in het mortuarium. Snel begraven dus.
Thuis opbaren! Vond dat een stuk prettiger bij mijn vader te kunnen en te weten dat hij in eigen huis wilde blijven ipv m weg te brengen. Ik heb ook zelf de kist mee uit huis naar de auto gedragen en ben met de lijkwagenchauffeur het rondje gaan rijden wat mn vader en ik die laatste maanden samen altijd wandelden.
Tillif schreef:
, een uitvaart kun je zelf regelen.
Staat jouw hoofd daar naar als je een echtgenoot, of een kind moet begraven; ga je dan shoppen om geld te besparen? Leg je je kind dan in de kofferbak van je auto?
Tillif schreef:
Dit. Laat je toch niet bedonderen, een uitvaart kun je zelf regelen. Pure oplichterij. Ze pushen thuis opbaren want "fijn", maar is duurder en minder geregel voor de begrafenisondernemer dan in een rouwcentrum. Ik kan nog wel even doorgaan.
Hoezo oplichterij?
Uitvaartondernemers leveren gewoon een dienst en die kost geld. Zoals elke ondernemer diensten of producten leveren voor een bepaalde prijs.
Oh de koffie vind je te duur?
Nou je bent inderdaad niet verplicht een koffietafel af te nemen in het crematorium. Je kunt ook met je gezelschap naar een lokaal café...oh wacht even, koffie kost daar ook al gauw 3,50 per kopje.
Tillif schreef:
Gelukkig heb ik die ervaring helemaal niet. Toen mijn moeder overleed vonden wij het ontzettend fijn dat ons een heleboel uit handen werd genomen, dat er naar ons geluisterd werd en dat we met al onze vragen terecht konden. Ik heb er echt wel een paar euro per maand voor over om dat voor mijn man/kinderen/nabestaanden ook zo goed geregeld te hebben.
MarkSD schreef:
13-12-2017 20:54

Voor de premie van zo'n polis die uiteindelijk te weinig uitbetaald, kan je beter of zelf sparen of een overlijdensrisico verzekering afsluiten. Krijg je voor de premie geen kartonnen kist, maar gewoon 100.000 euro.
Ja, dit.
blijfgewoonbianca schreef:
13-12-2017 20:53
Tsja. Toch zou ik thuis ook fijner vinden. Jammerdebammer dat dat duurder is, dan.
Ik betwijfel of dat minder regelwerk is ook. Er moet een koelplaat komen bv, in een rouwcentrum is dat standaard aanwezig.
Het lichaam moet ter plekke afgelegd worden, dus daar moet iemand voor komen met allerlei spullen.
Dus duurder snap ik. Minder regelwerk niet.
MarkSD schreef:

Er zijn massa’s mensen de geen fatsoenlijk uitvaartbedrag bij elkaar gespaard krijgen en blij met een verzekering zijn.
En to?
13-12-2017 20:56
Staat jouw hoofd daar naar als je een echtgenoot, of een kind moet begraven; ga je dan shoppen om geld te besparen? Leg je je kind dan in de kofferbak van je auto?
Dit
13-12-2017 20:22
Hoe zag je de overbruggingstijd dan voor je; wie had de boel betaald toen je nog niet genoeg geld had?
Op minderjarige leeftijd was er iets voor geregeld wat ik niet op internet ga zetten. Geld had ik verder al voor de meerderjarige leeftijd bij elkaar gespaard. En nee... ben niet rijk en kom ook niet uit een rijke familie. Als ik ergens geld voor apart zet, kom ik er ook echt gewoon niet aan.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 21:18
20.60% gewijzigd
redbulletje schreef:
Thuis opbaren! Vond dat een stuk prettiger bij mijn vader te kunnen en te weten dat hij in eigen huis wilde blijven ipv m weg te brengen. Ik heb ook zelf de kist mee uit huis naar de auto gedragen en ben met de lijkwagenchauffeur het rondje gaan rijden wat mn vader en ik die laatste maanden samen altijd wandelden.
Allemaal dingen die jij, als nabestaande, fijn vond bij het afscheid nemen.
Daar draait het toch meestal ook om? Dat de nabestaande met een "goed" gevoel afscheid kunnen nemen.
Daarom snap ik ook niet dat er mensen zijn die geen verzekering hebben, of een spaarpot waar iemand bij kan zodra het je tijd is.
Hier 7000 uitgegeven voor schoonmoeders crematie. Alles kunnen doen zoals de kinderen het wilde. Wij waren blij met de verzekeringen en haar en/of rekening.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
13-12-2017 20:56
Nee hoor. Waarom trek je het in het absurde? Geloof je het niet?
redbulletje schreef:
Dat is heel mooi :-]
Tillif schreef:
13-12-2017 21:04
Omdat iemand het erover heeft dat je een lichaam best in je kofferbak mag vervoeren (wat overigens afhankelijk is van de APV van de gemeente)
gizzmo-returns schreef:
13-12-2017 21:02
Er zijn massa’s mensen de geen fatsoenlijk uitvaartbedrag bij elkaar gespaard krijgen en blij met een verzekering zijn.
En die mensen moeten zeker zo'n verzekering afsluiten. Maar dat geldt voor anderen niet perse.
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 20:28
Ik heb altijd begrepen van mijn familieleden die compleet onverwacht hun partner verloren dat het grote voordeel van een uitvaartverzekering is dat de verzekeraar heel veel organisatorische zaken voor je uit handen neemt. Nabestaanden hebben al zoveel aan hun hoofd, als ze dan ook nog moeten schuiven met geld of familieleden moeten vragen om een gedeelte van de uitvaart te betalen, dan is dat erg wrang.
Daarom hebben wij een uitvaartverzekering. En ik heb geen illusies: mocht ik de verzekering aanspreken, zullen ze alsnog proberen me een duurdere kist aan te smeren, of meer volgauto's. Maar je kunt iemand bellen en die komt dan en die weet wat je moet doen. En dat is heel wat waard.
Die uitvaartleider kun je ook prima zelf regelen en bekostigen, als je dat wenst. Beter zelfs, is mijn ervaring, omdat je dan vrije keuze hebt en bij de meeste uitvaartverzekeringen niet.
Tillif schreef:
13-12-2017 21:04
Wat bedoel je met " het " ?
karin12345 schreef:
13-12-2017 20:35
Nee hoor.
Duizend euro.
Dan woon je in een goedkope gemeente. Zowel cremeren als begraven zijn in mijn woonplaats al duurder.
Saoghail schreef:
13-12-2017 20:58
Hoezo oplichterij?
Uitvaartondernemers leveren gewoon een dienst en die kost geld. Zoals elke ondernemer diensten of producten leveren voor een bepaalde prijs.
Oh de koffie vind je te duur?
Nou je bent inderdaad niet verplicht een koffietafel af te nemen in het crematorium. Je kunt ook met je gezelschap naar een lokaal café...oh wacht even, koffie kost daar ook al gauw 3,50 per kopje.
Ja, ze leveren een dienst en daar moet uiteraard voor betaald worden als je die afneemt. Maar je kunt zelf dus ook het een en ander doen.

Wie had het over dure koffie dan?
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 20:28
Ik heb altijd begrepen van mijn familieleden die compleet onverwacht hun partner verloren dat het grote voordeel van een uitvaartverzekering is dat de verzekeraar heel veel organisatorische zaken voor je uit handen neemt. Nabestaanden hebben al zoveel aan hun hoofd, als ze dan ook nog moeten schuiven met geld of familieleden moeten vragen om een gedeelte van de uitvaart te betalen, dan is dat erg wrang.
Daarom hebben wij een uitvaartverzekering. En ik heb geen illusies: mocht ik de verzekering aanspreken, zullen ze alsnog proberen me een duurdere kist aan te smeren, of meer volgauto's. Maar je kunt iemand bellen en die komt dan en die weet wat je moet doen. En dat is heel wat waard.
Precies dat.
Een uitvaartverzekering heb je niet voor je zelf maar om de nabestaanden te ontzorgen. Mijn schoonvader is zeer recent overleden. En gelukkig had hij een goede uitvaartverzekering. De dag na het overlijden zat er al een dame bij ons aan de eettafel om alles te regelen. Denk aan, de overledene vanuit het ziekenhuis naar het uitvaartcentrum over te brengen, de verzorging van de overledene (wassen en aankleden), ruimte huren voor de condoleance, koffiedames of heren regelen voor bij de condoleance, zelfs de meest simpele dingen zoals postzegels bij de rouwkaarten stoppen, de uitvaart zelf geheel begeleiden, voorstellen doen of meedenken met muziek of meedenken met de rouwkaart, eventuele kinderen betrekken bij de dood van hun opa en voorstellen doen om ze erbij te betrekken, ze regelen de akte van overlijden en de melding naar de gemeente. Kortom, alle dingen waar de nabestaanden niet mee bezig wil zijn ivm de vele emoties en de eventuele shock ( zijn dood was zeer onverwachts)

mijn schoonvader had ook geld nagelaten, maar voordat dat vrij komt ben je maanden verder. Van de uitvaart verzekering was zelf nog zat geld over. Dat wordt gewoon uitgekeerd. Er wordt helemaal geen dure kist etc. aangepraat maar meegedacht in het licht van de overledene. Hoe was die persoon en hoe zou die het gewild hebben?

kortom, omdat ik mijn nabestaanden niet met dit regelwerk wil opzadelen in een periode van emotie, heb ik en mijn man voor onszelf en de kinderen al jaren een uitvaartverzekering. Is echt tientjeswerk. het is de enige verzekering waar je zeker van weet dat je het ooit ten gelde maakt.

persoonlijk vind ik het erg kortzichtig en egoïstisch om de nabestaanden hier mee op te zadelen. Niet alleen vanwege de kosten maar ook vanwege de stress van het regelen terwijl je het zo makkelijk kan voorkomen door een uitvaartverzekering te nemen.

Bij de universiteit weigeren ze meer lichamen dan dat ze ze accepteren. Dus dat is echt geen mogelijkheid meer om rekening mee te houden.
Ik vraag mij af of de mensen die een uitvaart 'zo goedkoop mogelijk willen', er zelf wel eens een hebben georganiseerd. Je gaat als nabestaanden echt niet overal de prijslijst naast houden. Natuurlijk kun je bij de kist kijken naar het verschil tussen die van €2.000,- en die van €10.000,-, maar je gaat niet bij álles op de prijs letten. Een basiskist is al gruwelijk duur, vervoer is duur, de oven is duur.
En weet je wat een plakje cake kost in het crematorium? €1,50 per plakje.

En al wil jij het zo goedkoop mogelijk, misschien heb je nabestaanden wel een heel circus nodig voor de verwerking. Moeten zij daar dan voor opdraaien?
13-12-2017 21:08
Wat bedoel je met " het " ?
Dat je zelf een aantal dingen kunt regelen die een hoop schelen op de eindafrekening.

Zonder lijk in de kofferbak.
summerheat schreef:
13-12-2017 21:12
Precies dat.
Een uitvaartverzekering heb je niet voor je zelf maar om de nabestaanden te ontzorgen. Mijn schoonvader is zeer recent overleden. En gelukkig had hij een goede uitvaartverzekering. De dag na het overlijden zat er al een dame bij ons aan de eettafel om alles te regelen. Denk aan, de overledene vanuit het ziekenhuis naar het uitvaartcentrum over te brengen, de verzorging van de overledene (wassen en aankleden), ruimte huren voor de condoleance, koffiedames of heren regelen voor bij de condoleance, zelfs de meest simpele dingen zoals postzegels bij de rouwkaarten stoppen, de uitvaart zelf geheel begeleiden, voorstellen doen of meedenken met muziek of meedenken met de rouwkaart, eventuele kinderen betrekken bij de dood van hun opa en voorstellen doen om ze erbij te betrekken, ze regelen de akte van overlijden en de melding naar de gemeente. Kortom, alle dingen waar de nabestaanden niet mee bezig wil zijn ivm de vele emoties en de eventuele shock ( zijn dood was zeer onverwachts)

mijn schoonvader had ook geld nagelaten, maar voordat dat vrij komt ben je maanden verder. Van de uitvaart verzekering was zelf nog zat geld over. Dat wordt gewoon uitgekeerd. Er wordt helemaal geen dure kist etc. aangepraat maar meegedacht in het licht van de overledene. Hoe was die persoon en hoe zou die het gewild hebben?

kortom, omdat ik mijn nabestaanden niet met dit regelwerk wil opzadelen in een periode van emotie, heb ik en mijn man voor onszelf en de kinderen al jaren een uitvaartverzekering. Is echt tientjeswerk. het is de enige verzekering waar je zeker van weet dat je het ooit ten gelde maakt.

persoonlijk vind ik het erg kortzichtig en egoïstisch om de nabestaanden hier mee op te zadelen. Niet alleen vanwege de kosten maar ook vanwege de stress van het regelen terwijl je het zo makkelijk kan voorkomen door een uitvaartverzekering te nemen.

Bij de universiteit weigeren ze meer lichamen dan dat ze ze accepteren. Dus dat is echt geen mogelijkheid meer om rekening mee te houden.
Dat zijn dingen die jij als nabestaande niet wilt doen, maar er zijn genoeg nabestaanden die dergelijke dingen juist zelf willen doen.
Of waarvan het de wens van de overledene is dat de nabestaanden dit doen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 21:20
1.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven