Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartvraag

13-12-2017 19:40 379 berichten
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.

Wat vinden jullie?

Uitvaart betaal en regel je zelf voor je dood

Totaal aantal stemmen: 195

Ja (76%)
Nee (7%)
Hangt ervan af (17%)
Je hebt geen uitvaartonderneming nodig.

Je bent dood, ze stoppen je twee dagen in de vriezer en je wordt in de kofferbak naar een crematorium gereden alwaar je verbrand wordt.
Kosten: 950 euro.
Kan en mag in Nederland op deze manier.
Tillif schreef:
13-12-2017 21:06
En die mensen moeten zeker zo'n verzekering afsluiten. Maar dat geldt voor anderen niet perse.
Nee, maar de meeste mensen hebben geen fortuin liggen als ze net uit huis gaan en eer ze een goed bedrag gespaard hebben ben je jaren verder. Zeker als je dat spaargeld ook geregeld aan moet spreken voor dingen als aanbetaling koophuis, studie kinderen, noodgevallen als een weggewaaid dak, you name it.
En stel, je wil per gezinslid 4000 euro sparen, dan kun je met 2 kinderen en een partner dus 16.000 euro oppotten.
En daar mag je niet aankomen dus als je het misschien wel nodig hebt voor iets anders. Stel je auto stopt ermee en je hebt dat ding echt nodig voor je werk? Dan zou ik dus zeker een deel van die 16k gebruiken.
En dan verwijs ik terug naar dat familielid die aan het eind van zijn leven niks meer over had van zijn geld.
Je weet niet wat het leven in petto heeft.

Tuurlijk, verzekeraars verdienen hier geld aan, maar iedereen verdient toch geld aan anderen? Waarom is een uitvaartverzekering dan oplichterij en een brandverzekering niet? Van de eerste weet ik tenminste zeker dat ik hem ooit aan ga spreken .
karin12345 schreef:
13-12-2017 21:18

Je bent dood, ze stoppen je twee dagen in de vriezer en je wordt in de kofferbak naar een crematorium gereden alwaar je verbrand wordt.
Nou, doe jij het lekker zo. Ik heb wat menswaardigers in gedachten voor mijn geliefden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijd geleden op een begrafenis geweest waar waarschijnlijk ook geen geld of polis was.....
Zelf kist uit de auto trekken en in graf laten zakken. Daarna mocht er een schepje zand op..... hierna moest de familie zelf het graf dicht scheppen.
Geen woord van gelogen!
Ik ben er dagen van slag van geweest.
Bij het mortuarium kreeg de partner de papieren alvast mee voordat we naar de begraafplaats reden.
Tijdschriftenverslindster schreef:
13-12-2017 21:16
Dat zijn dingen die jij als nabestaande niet wilt doen, maar er zijn genoeg nabestaanden die dergelijke dingen juist zelf willen doen.
Ik vraag me altijd af wat de man kost die de ceremonie aan elkaar praat. Volgens mij is het veel fijner als je dat een bekende laat doen. Een echte low budget doch stijlvolle uitvaart die bij de overledene past is volgens mij alleen mogelijk met voorbereidingstijd. Anders zou ik niet weten waar ik alles kan regelen.
Froezel schreef:
13-12-2017 21:20
Ik ben een tijd geleden op een begrafenis geweest waar waarschijnlijk ook geen geld of polis was.....
Zelf kist uit de auto trekken en in graf laten zakken. Daarna mocht er een schepje zand op..... hierna moest de familie zelf het graf dicht scheppen.
Geen woord van gelogen!
Ik ben er dagen van slag van geweest.
Bij het mortuarium kreeg de partner de papieren alvast mee voordat we naar de begraafplaats reden.
Waarom dan begraven ipv cremeren? Begraven is toch een paar duizend duurder inclusief grafplaatshuur en steen.
intothewild schreef:
13-12-2017 21:13
Ik vraag mij af of de mensen die een uitvaart 'zo goedkoop mogelijk willen', er zelf wel eens een hebben georganiseerd. Je gaat als nabestaanden echt niet overal de prijslijst naast houden. Natuurlijk kun je bij de kist kijken naar het verschil tussen die van €2.000,- en die van €10.000,-, maar je gaat niet bij álles op de prijs letten. Een basiskist is al gruwelijk duur, vervoer is duur, de oven is duur.
En weet je wat een plakje cake kost in het crematorium? €1,50 per plakje.

En al wil jij het zo goedkoop mogelijk, misschien heb je nabestaanden wel een heel circus nodig voor de verwerking. Moeten zij daar dan voor opdraaien?

Bij ons € 1,35. Daarom gaf de uitvaartverzorger als tip om de luxe koeken te nemen. Die waren maar € 0,15 per stuk duurder en blijven langer vers als we het overschot van de koeken mee naar huis wilde na afloop.

Ik zou echt niet weten hoe mensen daar tijd voor zouden hebben. De dag na overlijden heb je precies 7 dagen de tijd om de uitvaart te houden. persoonlijk moet ik er niet aan denken om eerst drie offertes op te moeten vragen. Voor mijn gevoel wordt het dan juist duur omdat je weinig tijd hebt en de druk voelt om snel te handelen. ik vraag mij dan ook af of die mensen ooit wel eens een uitvaart hebben georganiseerd of het geregel van dichtbij hebben gezien.
Inderdaad. Ik wil zelf ook gecremeerd worden. Puur om financiële redenen.
Ik een afgelopen jaar een aantal begrafenissen / crematies bijgewoond en van dichtbij meegemaakt. Van heel duur tot sort goedkoop en alles er tussen. Goedkoop is zo goedkoop niet als je het een beetje menswaardig wil doen. Zelfs een begrafenis zonder vervoer en heel veel gratis is duur. Een kist op internet bestellen is nog wel goedkoop, zelf een praatje houden ipv iemand van dela/uitvaartondernemer. Bij een begrafenis werd er letterlijk met de pet grond gegaan. Hierbij waren ze heel eerlijk dat er geld nodig was voor de begrafenis. Uiteindelijke met veel geschraap en wat donaties voldoende binnengehaald maar dat gun je de nabestaanden niet hoor.
Eigenlijk wel schrikken dat het alsnog zo duur is. Of je nu begraven of gecremeerd wil worden.
Saoghail schreef:
13-12-2017 21:19
Nee, maar de meeste mensen hebben geen fortuin liggen als ze net uit huis gaan en eer ze een goed bedrag gespaard hebben ben je jaren verder. Zeker als je dat spaargeld ook geregeld aan moet spreken voor dingen als aanbetaling koophuis, studie kinderen, noodgevallen als een weggewaaid dak, you name it.
En stel, je wil per gezinslid 4000 euro sparen, dan kun je met 2 kinderen en een partner dus 16.000 euro oppotten.
En daar mag je niet aankomen dus als je het misschien wel nodig hebt voor iets anders. Stel je auto stopt ermee en je hebt dat ding echt nodig voor je werk? Dan zou ik dus zeker een deel van die 16k gebruiken.
En dan verwijs ik terug naar dat familielid die aan het eind van zijn leven niks meer over had van zijn geld.
Je weet niet wat het leven in petto heeft.

Tuurlijk, verzekeraars verdienen hier geld aan, maar iedereen verdient toch geld aan anderen? Waarom is een uitvaartverzekering dan oplichterij en een brandverzekering niet? Van de eerste weet ik tenminste zeker dat ik hem ooit aan ga spreken .
Ik begrijp het. De één heeft meer financiële ruimte dan een ander uiteraard. Ik maak andere keuzes dan jij blijkbaar, prima.
Saoghail schreef:
13-12-2017 21:20
Nou, doe jij het lekker zo. Ik heb wat menswaardigers in gedachten voor mijn geliefden.
Dit ja. Wat een triest idee om je moeder, je kind of sowieso iemand waar je van houdt gewoon in een vriezer te flikkeren.
MinkeDeWit schreef:
13-12-2017 21:22
Ik vraag me altijd af wat de man kost die de ceremonie aan elkaar praat. Volgens mij is het veel fijner als je dat een bekende laat doen. Een echte low budget doch stijlvolle uitvaart die bij de overledene past is volgens mij alleen mogelijk met voorbereidingstijd. Anders zou ik niet weten waar ik alles kan regelen.
Afgelopen februari heb ik dit hier in de buurt uitgezocht, dat was minimaal, 500 euro en dan had je een bijna standaard praatje. Met wat meer opsmuk liep het tot 950 euro. Voor standaard lengte van 60 minuten.
Kwebbeltje91 schreef:
13-12-2017 21:27
Eigenlijk wel schrikken dat het alsnog zo duur is. Of je nu begraven of gecremeerd wil worden.
Het zou een stuk goedkoper kunnen als er niet zoveel fraude plaatsvond in de uitvaartbranche hoor. Dat gebeurt helaas en wordt vaak niet opgemerkt. Denk aan extra kopjes koffie in rekening brengen, broodjes die resteren van uitvaart 1, opnieuw serveren bij uitvaart 2 en hetzelfde broodje dus 2x in rekening brengen, duurdere kist in rekening brengen en goedkopere gebruiken. Zijn reportages over geweest bij actualiteitenprogramma's. Het bedrag dat teveel in rekening was gebracht, was behoorlijk hoog.
Twee begrafenissen meegemaakt in de familie die geen verzekering hadden. Geloof mij het is echt niet leuk om na het overlijden eerst te kijken hoeveel geld iedereen kan missen. En op basis daarvan een uitvaart te regelen. Bij 1 heb niets gegeven omdat financieel niet kon en dat doet zeer. Bij de ander kon het gelukkig wel weer. En bij ons was zo degende die zich wou verzekeren werd niet toegelaten tja uitbehandeld en de ander had er 1 maar uit het jaar 0 en was maar €400 gespaard. Verzekering kost niet veel dus sluit het gewoon af en zadel niet je nabestaande er mee op!! Want mochten die financieel aan de grond zitten dan komt jouw probleem op al hun problemen en kan je wel dood zijn maar dat je dat durft te doen naar je nabestaande vind ik rond uit asociaal! Een uitvaart kost al gauw meer dan €4000 ook al is het simpel.
karin12345 schreef:

Denk je dat jouw nabestaanden daar blij van worden?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tijdschriftenverslindster schreef:
13-12-2017 21:33
Het zou een stuk goedkoper kunnen als er niet zoveel fraude plaatsvond in de uitvaartbranche hoor. Dat gebeurt helaas en wordt vaak niet opgemerkt. Denk aan extra kopjes koffie in rekening brengen, broodjes die resteren van uitvaart 1, opnieuw serveren bij uitvaart 2 en hetzelfde broodje dus 2x in rekening brengen, duurdere kist in rekening brengen en goedkopere gebruiken. Zijn reportages over geweest bij actualiteitenprogramma's. Het bedrag dat teveel in rekening was gebracht, was behoorlijk hoog.
Sommige van deze ervaringen heb ik ook.

Vreemd dat in dit topic mensen denken dat wanneer je "goedkoper" ter sprake brengt, je meteen een harteloze uitvaart beoogt.
nursy schreef:
13-12-2017 21:30
Afgelopen februari heb ik dit hier in de buurt uitgezocht, dat was minimaal, 500 euro en dan had je een bijna standaard praatje. Met wat meer opsmuk liep het tot 950 euro. Voor standaard lengte van 60 minuten.
Wauw, dat is duur. Dat is vast als je een losse dienst afneemt. Bij ons zat gewoon alles in het bedrag van de crematie erbij. Of de nabestaanden nu zelf wilden spreken of dat de uitvaartbegeleider zou gaan spreken. Daar is geen apart bedrag voor berekend. ( heb even snel op de prijslijst gekeken)
Tillif schreef:
13-12-2017 21:28
Ik begrijp het. De één heeft meer financiële ruimte dan een ander uiteraard. Ik maak andere keuzes dan jij blijkbaar, prima.
Pech is niet een keuze.

Maar goed, ik vind het onzin om dus maar te gaan roepen dat een uitvaartverzekering oplichting is. Dat is het niet.
Je kunt dingen ook zelf goedkoper regelen? Nou prima, lekker doen.
Maar zijn restaurants dan ook oplichters? Wat zij rekenen voor 1 etentje, daar kan ik de hele week voor koken.
Zelf sparen goedkoper? Ja vast, maar dan moet je niet zo stom zijn om werkloos of arbeidsongeschikt te raken, want dan moet je dat spaarpotje aanspreken.
En precies daarom is een uitvaartverzekering fijn. Kost weinig per maand, en je hebt de zekerheid dat je nabestaanden niet met onverwachte kosten komen te zitten.
Tillif schreef:
13-12-2017 21:40
Sommige van deze ervaringen heb ik ook.

Vreemd dat in dit topic mensen denken dat wanneer je "goedkoper" ter sprake brengt, je meteen een harteloze uitvaart beoogt.
Nou wat ik vooral harteloos vind is dat je van je nabestaanden verwacht dat zij het geld voor jouw uitvaart wel ff ophoesten.
Ik ben klaar hier. Zit me alleen maar op te winden.
Dubbel
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 21:52
97.99% gewijzigd
Saoghail schreef:
13-12-2017 21:06
Omdat iemand het erover heeft dat je een lichaam best in je kofferbak mag vervoeren (wat overigens afhankelijk is van de APV van de gemeente)
Ik vraag me vooral af wat de politie ervan vindt, als ze om welke reden dan ook, je kofferbak openen en tegen een lijk aankijken, deels gewikkeld in een doek.
Denk dat je wel even wat uit te leggen hebt.
karin12345 schreef:

:facepalm:

Dus jij gaat iemand in je kofferbak proppen?
QueenArachnia schreef:
13-12-2017 21:44
Nou wat ik vooral harteloos vind is dat je van je nabestaanden verwacht dat zij het geld voor jouw uitvaart wel ff ophoesten.
Nee, dan begrijp je me verkeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven