Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
donderdag 14 december 2017 om 21:31
Maar dan heb jij het toch prima geregeld! Je hebt geld voor je moeder en zij voor jou. Dan heb je verder ook geen verzekering nodig? Ik vind het wel begrijpelijk hoor, dat je dan geen verzekering wil.redbulletje schreef: ↑14-12-2017 13:33Jij hebt t over nabestaanden die ik niet heb want geen kinderen of siblings. Mn moeder en ik kunnen vooralsnog de begrafenis voor elkaar betalen en dan houdt de langstlevende nog een erfenis over.
donderdag 14 december 2017 om 21:43
Ik ook.
Ook totaal wat anders dan zeggen: "Ik regel gewoon niks, mijn nabestaanden zoeken het maar lekker uit."
donderdag 14 december 2017 om 21:44
Die mensen heb je er inderdaad helaas bij ja.QueenArachnia schreef: ↑14-12-2017 21:43Ik ook.
Ook totaal wat anders dan zeggen: "Ik regel gewoon niks, mijn nabestaanden zoeken het maar lekker uit."
donderdag 14 december 2017 om 21:52
Klopt! Maar bij Redbulletje is dat dus toch even anders, want zij en moeder hebben genoeg geld om het uit eigen zak voor elkaar te betalen. Dus ja, dan mag iemand best heel hard wat minder sociale dingen zeggen hoor. Want de rekening komt toch niet voor de gemeenschap
donderdag 14 december 2017 om 21:56
Oh ik bedoelde het niet als aanval hoor!Labalade schreef: ↑14-12-2017 21:52Klopt! Maar bij Redbulletje is dat dus toch even anders, want zij en moeder hebben genoeg geld om het uit eigen zak voor elkaar te betalen. Dus ja, dan mag iemand best heel hard wat minder sociale dingen zeggen hoor. Want de rekening komt toch niet voor de gemeenschap![]()
Was niet helemaal duidelijk misschien, sorry. Maar ik ken wel een geval waar het echt triest was, hoe alles was geregeld.
donderdag 14 december 2017 om 22:22
Okee! En ik geef je gelijk hoor. Vaak zal het niet goed geregeld zijn. Al die regeltjes over wanneer welke nabestaande waarvoor opdraait, die zijn er vast niet voor nietsKwebbeltje91 schreef: ↑14-12-2017 21:56Oh ik bedoelde het niet als aanval hoor!
Was niet helemaal duidelijk misschien, sorry. Maar ik ken wel een geval waar het echt triest was, hoe alles was geregeld.
vrijdag 15 december 2017 om 11:24
Me to. Gooi me gerust in de kliko! Serieus!!
vrijdag 15 december 2017 om 11:28
Dat snel kunnen beheren van het geld is ook zo iets. Zonder verzekering is het maar de vraag of een nabestaande zomaar aan je geld kan komen om die hele poppenkast te financieren. Een spaarrekening of een reeds afbetaald huis....hoe wil je daarvan de kosten betalen wanneer je er niet of niet tijdig aan kunt komen??blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:02Ja, enorm grappig, maar hoe graag je dat misschien ook met sommige overledenen zou willen doen, dat mag dus niet. Het kost minimaal een paar duizend euro's en als je dat niet hebt ( of je hebt het maar je familie kan er niet a la minuut over beschikken op zo'n moment ) dan vind ik dat behoorlijk heullll erg niet liefdevol. Maar misschien hebben dat soort mensen wel een schijthekel aan hun toekomstige nabestaanden; dat zou het voor mij dan verklaren.
vrijdag 15 december 2017 om 12:30
TO, ik wil je even bedanken. Want door jouw topic ben ik toch even gaan nakijken of we wel goed genoeg verzekerd zijn. Mn broer gaf toen aan zelf eigenlijk helemaal niet zo goed verzekerd te zijn (gewoon niet bij stilgestaan). Dus hij gaat nu ook zaken beter regelen!
We kregen ook een interessant gesprek: stel dat iemand van ons gaat dan willen we een soort signaal geven ofzo. Dus degene die overleden is aan de nabestaanden. Maar ja wat spreek je af? Ik geloof zelf niet zo in geesten die kaarsen uitblazen of aan de deur gaan rammelen
We kregen ook een interessant gesprek: stel dat iemand van ons gaat dan willen we een soort signaal geven ofzo. Dus degene die overleden is aan de nabestaanden. Maar ja wat spreek je af? Ik geloof zelf niet zo in geesten die kaarsen uitblazen of aan de deur gaan rammelen
vrijdag 15 december 2017 om 23:44
Ah, helder. Ik doelde idd niet op het financiële aspect of nalatenschap maar hoe je/jullie je uitvaart/crematie geregeld zouden zien of dat je het maar overlaat aan je/jullie kinderen. Zoon is enig kind en mocht mij iets gebeuren, vind ik het toch wel prettig als hij weet wat ik zou willen. Er is (denk ik dan toch) al genoeg om over na te denken/zich mee bezig te houden. Als hij dan ook nog zou moeten gissen tussen wat hij of ik als afscheid zou willen, zou ik dat, zoals ik er nu over denk, wel behoorlijk egoïstisch vinden om het maar geheel en alleen aan hem over te laten. Een soort van draaiboek al min of meer paraat hebben, zou mij wel geruststellen, ook voor zoon. Raar? Ja wellicht maar draaiboeken heb ik vanuit mijn werk al veelvuldig mee te maken. Draaiboek ook gehad voor onze bruiloft, dus waarom niet ook voor mijn evt. begrafenis. Lijkt me alleen maar fijn voor degenen die gemoeid gaan zijn bij mijn overlijden.karin12345 schreef: ↑14-12-2017 00:49Man en ik hebben vrij veel spaargeld
Daar kunnen ze ons heel luxueus van begraven, mochten ze dat willen.
Wij willen het graag zo goedkoop mogelijk, dan blijft er lekker veel geld voor de kinderen over om leuke/spannende/belangrijke dingen van te kunnen doen.
Persoonlijk kan het ons namelijk niet heel veel schelen wat er na de dood met ons lijk gebeurt.
Krijg motto niet verwijderd :-)
zaterdag 16 december 2017 om 01:05
Dat kan idd niet. Dan zal je het eerst voor moeten schieten. Mijn ouders hadden mn oudste zus gemachtigd voor de financiele zaken. Dus de begrafenis is betaald. De erfenis kan nog wel een half jaar duren.Troeteltje schreef: ↑15-12-2017 11:28Dat snel kunnen beheren van het geld is ook zo iets. Zonder verzekering is het maar de vraag of een nabestaande zomaar aan je geld kan komen om die hele poppenkast te financieren. Een spaarrekening of een reeds afbetaald huis....hoe wil je daarvan de kosten betalen wanneer je er niet of niet tijdig aan kunt komen??
zaterdag 16 december 2017 om 10:12
Meestal is de uitvaartondernemer in zo'n geval bereid tot uitstel van betaling.Troeteltje schreef: ↑15-12-2017 11:28Dat snel kunnen beheren van het geld is ook zo iets. Zonder verzekering is het maar de vraag of een nabestaande zomaar aan je geld kan komen om die hele poppenkast te financieren. Een spaarrekening of een reeds afbetaald huis....hoe wil je daarvan de kosten betalen wanneer je er niet of niet tijdig aan kunt komen??
zaterdag 16 december 2017 om 10:24
ik weet niet of het veranderd is, maar toen mijn vader overleed, kon je wel gewoon met de rekening voor de crematie naar de bank en werd dat gewoon betaald. Nou was dat volgens mij in ons geval niet nodig, want verzekering die dekkend was, maar het was toen wel mogelijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 16 december 2017 om 11:21
Dat kaninderdaad, maar niet als je enkel internetrekeningen hebt. Dan heb je geen 'recht' op 'tijd' van bankmedewerkers, ook niet in geval van overlijden en kan je nergens bij tot de erfenis vastgesteld is door de BD en afgehandeld door de notaris. Als er een partner achterblijft kan die ook voor levensonderhoud niet bij het en/of geld.rosanna08 schreef: ↑16-12-2017 10:24ik weet niet of het veranderd is, maar toen mijn vader overleed, kon je wel gewoon met de rekening voor de crematie naar de bank en werd dat gewoon betaald. Nou was dat volgens mij in ons geval niet nodig, want verzekering die dekkend was, maar het was toen wel mogelijk
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zaterdag 16 december 2017 om 11:55
Partners hebben toch meestal (ook) een en/of rekening?
Mijn ouders hadden die en ik heb de eerste weken probleemloos vanuit mijn eigen huis met mijn vaders bankpas de bankzaken kunnen regelen terwijl mijn moeder haar eigen pinpas had voor haar dagelijkse dingen. Pas toen mijn moeder zelf naar de bank was gegaan werd de rekening alleen op haar naam gezet.
Mijn ouders hadden die en ik heb de eerste weken probleemloos vanuit mijn eigen huis met mijn vaders bankpas de bankzaken kunnen regelen terwijl mijn moeder haar eigen pinpas had voor haar dagelijkse dingen. Pas toen mijn moeder zelf naar de bank was gegaan werd de rekening alleen op haar naam gezet.
zaterdag 16 december 2017 om 12:07
Jij hebt in alle verdriet gewoon een beetje 'geluk' gehad. Betalen met de bankpas van een ander/overledene kan je ontzettend veel problemen opleveren. Het is fraude. Als jij gemachtigd bent op die rekening, krijg je een eigen bankpas.redbulletje schreef: ↑16-12-2017 11:55Partners hebben toch meestal (ook) een en/of rekening?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zaterdag 16 december 2017 om 12:13
Dit is niet helemaal juist. De rekening van de overledene wordt inderdaad bevroren, maar kosten van een uitvaart mogen hier wel van worden betaald. Je stuurt dan de factuur naar de betreffende bank en dan wordt dit door de bank rechtstreeks met de uitvaardonderneming geregeld. We hebben dit namelijk recent meegemaakt als enige erven van mijn oma. Wij hebben zelf niets voor hoeven te schieten, maar hebben alles van haar eigen rekening kunnen doen, ondanks dat deze rekening bevroren was en wij er als nabestaanden niet bij konden.Foechoer schreef: ↑13-12-2017 20:12Het lastige met spaarpotjes is dat de nabestaanden zodra je overleden bent niet bij dit geld kunnen komen. Rekeningen e.d. worden bevroren tot de erfenis afgewikkeld kan worden. Ook al erven je kinderen (of andere verwanten) t.z.t. meer dan voldoende geld van je, als ze het bedrag voor de uitvaart niet kunnen voorschieten dan is er wel een probleem. Dus tenzij je dat spaarpotje al bij leven parkeert bij degene die je uitvaart regelt en de facturen betaalt zijn de nabestaanden er op het moment zelf niet mee geholpen. Een uitvaartverzekering in natura garandeert in ieder geval de basics, en neemt een hoop regelwerk uit handen.
Niet dat ik aandelen heb bij DELA of zo...
De erfbelasting wordt dan verrekend over het bedrag dat je als erven daadwerkelijk krijgt, dus de kosten van de uitvaart zijn dan al verrekend.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
zaterdag 16 december 2017 om 13:24
Als er genoeg geld op een rekening staat, kun je de factuur van de begrafenis/crematie bij de bank inleveren en dan wordt het gewoon betaald.Foechoer schreef: ↑13-12-2017 20:12Het lastige met spaarpotjes is dat de nabestaanden zodra je overleden bent niet bij dit geld kunnen komen. Rekeningen e.d. worden bevroren tot de erfenis afgewikkeld kan worden. Ook al erven je kinderen (of andere verwanten) t.z.t. meer dan voldoende geld van je, als ze het bedrag voor de uitvaart niet kunnen voorschieten dan is er wel een probleem. Dus tenzij je dat spaarpotje al bij leven parkeert bij degene die je uitvaart regelt en de facturen betaalt zijn de nabestaanden er op het moment zelf niet mee geholpen. Een uitvaartverzekering in natura garandeert in ieder geval de basics, en neemt een hoop regelwerk uit handen.
Niet dat ik aandelen heb bij DELA of zo...
zaterdag 16 december 2017 om 13:33
zaterdag 16 december 2017 om 14:00
Dat is niet helemaal waar hoor. Paar maanden geleden nog aan de hand gehad. Bank gaf zelf al aan dat wanneer er dringende rekeningen betaald moesten worden deze opgestuurd konden worden en dan zou de Nabestaandendesk deze betalen. Waren ook internetrekeningenOudblond schreef: ↑16-12-2017 11:21Dat kaninderdaad, maar niet als je enkel internetrekeningen hebt. Dan heb je geen 'recht' op 'tijd' van bankmedewerkers, ook niet in geval van overlijden en kan je nergens bij tot de erfenis vastgesteld is door de BD en afgehandeld door de notaris. Als er een partner achterblijft kan die ook voor levensonderhoud niet bij het en/of geld.
zaterdag 16 december 2017 om 14:06
Ik telebank nu ook gewoon voor mn moeder met haar bankpas hoor. Lijkt me vrij normaal als ze dat zelf niet kunnen.
zaterdag 16 december 2017 om 14:06