Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
zaterdag 16 december 2017 om 17:26
Waarom wordt er bij dit soort dingen altijd vanuit gegaan dat niemand spaargeld heeft. Net als (ander onderwerp maar vergelijkbaar) bij een hoger eigen risico voor de ziektekostenverzekering. Ik denk dat de meeste mensen best wel 500 euro extra per jaar kunnen ophoesten als het moet, maar er wordt van alle kanten gewaardschuwd als je een hoger risico wilt. En terug naar het onderwerp: het bedrag dat nodig is voor een uitvaart is geen extreem grote spaarpot. Het is minder dan wat het NIBUD adviseert als algemene spaarpot.gizzmo-returns schreef: ↑13-12-2017 19:56Maar verwacht je dan dat de gemeenschap (gemeente) dit dus regelt?
zaterdag 16 december 2017 om 17:43
een week na het overlijden van mijn man werd onze en/of rekening geblokkeerd.
kort geleden sprak ik met een vrouw van wie de erfenis van haar man al ruim een jaar werd vastgehouden door de notaris.
ze had geen idee waarom.
je kunt er gewoon niet zeker van zijn dat je gelijk over de erfenis kunt beschikken na een overlijden.
wij slapen nooit.
zaterdag 16 december 2017 om 17:53
Waren ze niet in gemeenschap van goederen?valentinamaria schreef: ↑16-12-2017 17:43een week na het overlijden van mijn man werd onze en/of rekening geblokkeerd.
kort geleden sprak ik met een vrouw van wie de erfenis van haar man al ruim een jaar werd vastgehouden door de notaris.
ze had geen idee waarom.
je kunt er gewoon niet zeker van zijn dat je gelijk over de erfenis kunt beschikken na een overlijden.
zaterdag 16 december 2017 om 17:57
zaterdag 16 december 2017 om 17:57
zeker wel.
ik heb echt ontzettend veel vergelijkbare verhalen gehoord.
zelf heb ik bij de bank stennis geschopt, toen gaven ze toe dat ze me van tevoren hadden moeten inlichten.
je hebt gewoon helemaal geen zin in dit soort gedoe.
wij slapen nooit.
zaterdag 16 december 2017 om 18:12
Ik zag laatst een programma op tv waarbij iemand met een hersenziekte zijn hersenen had gedoneerd aan de wetenschap. Voor onderzoek staan ze juist te springen om dit soort donaties. Ik geef mijn lichaam ook aan de wetenschap. Hoop dat artsen in opleiding er wat aan hebben. Heeft mijn lichaam na mijn dood ook nog nut.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 20:06Volgens mij hebben ze een overschot aan ( gierige ) lijken.
zaterdag 16 december 2017 om 18:15
Ik ben op huwelijkse voorwaarden getrouwd maar in ons testament staat dat bij dood van 1 van ons het in gemeenschap van goederen van kracht word. Dat hebben de meesten denk ik die op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn.
zaterdag 16 december 2017 om 18:37
Vaste lasten en ook de uitvaart betaalt de bank ook als de rekening geblokkeerd is.redbulletje schreef: ↑14-12-2017 14:46Ik heb m'n moeders pincode, dus ik kan er aan voor dingen geblokkeerd worden.
zaterdag 16 december 2017 om 19:57
Ik heb gekeken op de site waar ik moest zin en daar stond dat een begrafenis 1950 kosten. Was zo bizar!!!!redbulletje schreef: ↑13-12-2017 21:22Waarom dan begraven ipv cremeren? Begraven is toch een paar duizend duurder inclusief grafplaatshuur en steen.
(Zo... u mag nu zelf het grafdicht scheppen )
zaterdag 16 december 2017 om 20:11
Even voor iedereen die het heeft over het betalen van de uitvaart van de rekening van de overledene. Wij konden de rekening doorsturen naar de bank en zij betaalden het dan, terwijl de rekening voor ons bevroren was.
Weet natuurlijk niet of dit bij iedere bank zo is, maar bij ABN Amro in ieder geval wel.
Ik ben netjes verzekerd voor een goed bedrag. Crematie is prima, zo simpel mogelijk. Maakt mij niets uit. De goedkoopste kist is ook gewoon goed. Niks mis mee.
Weet natuurlijk niet of dit bij iedere bank zo is, maar bij ABN Amro in ieder geval wel.
Ik ben netjes verzekerd voor een goed bedrag. Crematie is prima, zo simpel mogelijk. Maakt mij niets uit. De goedkoopste kist is ook gewoon goed. Niks mis mee.
zaterdag 16 december 2017 om 22:54
Als haar vader nog leeft als zus overlijd draait vader op voor de kosten 1e erfgenaam. Is die ook overleden en je weet dat zus schulden heeft, moet je afstand tekenen van de erfenis dit gaat via het kantongerecht. Heb je kinderen moet je dat voor hen ook regelen. Nadeel je mag niets doen wat maar de schijn op wekt dat je aanvaardt.dus geen persoonlijke spullen meenemen. Etc. Ook niets regelen voor de uitvaart en zeker niet de opdracht gever zijn. Als er geen geld is en niemand van de familie neemt verantwoordelijkheid dan neemt de gemeente het op zich. En dan is het echt basis en geen inbreng van familie. Mijn schoonmoeder heeft dit in nabijheid gehad bij een broer die jaren geen contact meer had met familie ivm drugsgebruik.nachtvlinder1977 schreef: ↑14-12-2017 00:51Als er ook nog schulden zijn zou ik overwegen om de erfenis te verwerpen. Ik weet alleen niet wat er dan met je zus gebeurd. Misschien dat je ze dan ook niet zelf mag begraven/cremeren.
christiana wijzigde dit bericht op 16-12-2017 23:02
2.96% gewijzigd
zaterdag 16 december 2017 om 23:30
Mijn vader heeft bij mijn geboorte een levensverzekering afgesloten, nu bijna 42 jaar geleden.
Naar aanleiding van diverse kennissen die verhalen hadden van familieleden die geen verzekering hadden en de kosten hoog waren enzo, hem regelmatig gevraagd of ik een verzekering moet afsluiten. Volgens hem is die levensverzekering voldoende, hij betaalt er tenslotte al zolang voor.
Als hij overlijdt kan ik de betaling overnemen dan wel laten uit betalen. Of als ik 50 word, heb ik dezelfde keuzes. Maar dan betaalt hij door, zegt hij, als hij nog leeft.
Zou een levensverzekering van 42 jaar geleden nu genoeg zijn om de kosten te dekken? Volgens hem wel, ik betwijfel het.. weet iemand dit?
Naar aanleiding van diverse kennissen die verhalen hadden van familieleden die geen verzekering hadden en de kosten hoog waren enzo, hem regelmatig gevraagd of ik een verzekering moet afsluiten. Volgens hem is die levensverzekering voldoende, hij betaalt er tenslotte al zolang voor.
Als hij overlijdt kan ik de betaling overnemen dan wel laten uit betalen. Of als ik 50 word, heb ik dezelfde keuzes. Maar dan betaalt hij door, zegt hij, als hij nog leeft.
Zou een levensverzekering van 42 jaar geleden nu genoeg zijn om de kosten te dekken? Volgens hem wel, ik betwijfel het.. weet iemand dit?
zondag 17 december 2017 om 11:35
Misschien verschil van land. Twee jaar geleden in BE toch echt dit probleem meegemaakt met een ING internetrekening.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zondag 17 december 2017 om 11:49
zondag 17 december 2017 om 12:05
Mijn ouders hebben een groot spaarbedrag voor hun uitvaarten achter de hand. Staat ook op een aparte rekening. Aangezien manlief en ik niet zo'n groot spaarbedrag achter de hand hebben ( we hebben wel een leuke buffer en ander spaargeld achter de hand, maar dat zien we dan ook als dat, een buffer en spaargeld voor de leuke dingen in het leven), hebben we beiden een uitvaartverzekering. En dochter sinds haar geboorte ook.
Of je nu een verzekering hebt afgesloten, of een fijne spaarpot achter de hand hebt, dat is mij om het even. Maar in ieder geval iets regelen, lijkt me niet meer dan normaal. Nabestaanden hebben al zoveel te regelen, ook al hou je het nog zo sober, geldzorgen zijn dan wel het laatste waar je hoofd naar staat.
Overigens, toen mijn oom 3 jaar geleden overleed en de rekeningen bevroren waren, konden toch facturen betaald worden. Indienen bij de bank en de facturen werden toen netjes betaald. Allemaal netjes door de notaris uitgelegd toen.
Of je nu een verzekering hebt afgesloten, of een fijne spaarpot achter de hand hebt, dat is mij om het even. Maar in ieder geval iets regelen, lijkt me niet meer dan normaal. Nabestaanden hebben al zoveel te regelen, ook al hou je het nog zo sober, geldzorgen zijn dan wel het laatste waar je hoofd naar staat.
Overigens, toen mijn oom 3 jaar geleden overleed en de rekeningen bevroren waren, konden toch facturen betaald worden. Indienen bij de bank en de facturen werden toen netjes betaald. Allemaal netjes door de notaris uitgelegd toen.
zondag 17 december 2017 om 12:53
Mijn man had er eentje, die hadden zijn ouders afgesloten. Na het overlijden van zijn laatste ouder kwam het vrij. Was iets van 1500 euro.feder schreef: ↑16-12-2017 23:30Mijn vader heeft bij mijn geboorte een levensverzekering afgesloten, nu bijna 42 jaar geleden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 17 december 2017 om 19:21
https://www.volkskrant.nl/binnenland/zo ... ~a4517885/
Misschien nuttige info. Ionica Smeets schreef ook nog wat over de begrafenisbranche in de VK even geleden.
Misschien nuttige info. Ionica Smeets schreef ook nog wat over de begrafenisbranche in de VK even geleden.
zondag 17 december 2017 om 20:37
Er staan handige tips in, alleen dat je bij een uitvaartpolis vaak 3x de uitvaart betaald hebt aan premie, klopt niet. Ik betaal 6 euro pm, toen ik begon met de polis was het omgerekend ong 2 euro pm . Echt niet dat je dan 3x betaald hebt bij een normale uitvaart met alles erbij geteld.Tillif schreef: ↑17-12-2017 19:21https://www.volkskrant.nl/binnenland/zo ... ~a4517885/