Luizen
zondag 17 december 2017 om 08:20
Mijn oudste dochter zit op de middelbare school (3e). Nu had ik gehoopt dat de luizen zouden minderen maar niets is minder waar. En op een middelbare school controleren ze niet dus je weet niet van wie het komt. Zij is er zo gevoelig voor. Jongste heeft ze nog nooit gehad en tot een jaar geleden sliepen ze altijd naast elkaar (raar). Maar sinds het nieuwe schooljaar heeft ze het al drie keer gehad. Ik doe er alles aan: kammen, kammen en kammen, alles wassen maar als de besmetting niet weg is. Is dat altijd zo nutteloos
.
Ik heb horen zeggen dat ze minder snel komen op gekleurd haar? Iemand ervaring mee?
Bedankt voor de reacties.
Ik heb horen zeggen dat ze minder snel komen op gekleurd haar? Iemand ervaring mee?
Bedankt voor de reacties.
zondag 17 december 2017 om 08:32
Haar in ieder geval vast, liefst in een vlecht. Jas in locker en zo min mogelijk selfies met andere meiden maken. Las pas een artikel dat al die selfies met de hoofden dicht bij elkaar en al het losse haar een van de oorzaken van steeds meer luizen op VO is.
Misschien school eens tippen dat ze in de nieuwsbrief zetten dat er luizen zijn op school?
Misschien school eens tippen dat ze in de nieuwsbrief zetten dat er luizen zijn op school?
zondag 17 december 2017 om 08:39
zondag 17 december 2017 om 08:52
zondag 17 december 2017 om 08:57
Achterhaald advies net zoals wassen wassen. Lees dit even van het RIVM:Stefke schreef: ↑17-12-2017 08:32Haar in ieder geval vast, liefst in een vlecht. Jas in locker en zo min mogelijk selfies met andere meiden maken. Las pas een artikel dat al die selfies met de hoofden dicht bij elkaar en al het losse haar een van de oorzaken van steeds meer luizen op VO is.
Luis in je haar? Kammen maar!
Hoofdluis kun je krijgen van iemand die hoofdluis heeft. De luizen lopen van het ene hoofd naar het andere, bijvoorbeeld als kinderen met elkaar spelen of een selfie maken. Ze verplaatsen zich niet via kleding, beddengoed of knuffels.
Controleren en behandelen
Om te zorgen dat hoofdluis geen hardnekkig probleem wordt, is het belangrijk om regelmatig te controleren op hoofdluis. Dan worden de luizen in een vroeg stadium ontdekt en is de behandeling eenvoudiger. Grijp dan ook meteen in als u hoofdluis ontdekt. De beste aanpak is twee weken lang elke dag uitgebreid de haren kammen met een fijntandige kam. In onze instructiefilm kunt u zien hoe u het beste kunt controleren en behandelen.
Controleren
Als u controleert op hoofdluis, kijk dan goed tussen de haren. Vooral in de haren achter de oren en in de nek. De hoofdluizen zijn zo groot als een sesamzaadje en bewegen. Ziet u doorzichtige of grijswitte puntjes die aan de haren kleven? Dat zijn de eitjes van de hoofdluis (neten).
Als u hoofdluis heeft ontdekt, controleer dan ook alle gezinsleden, en vertel directe contacten dat u of een van uw gezinsleden hoofdluis heeft. Denk hierbij aan school, kinderopvang, ouders van vrienden van de kinderen, sportclubs, opa's en oma's etc. Zij kunnen zich dan ook (laten) controleren op hoofdluis.
Behandelen
De beste aanpak is om het haar twee weken lang elke dag goed door te kammen met een fijntandige kam. Het duurt 10 dagen voor een eitje van een hoofdluis uitkomt. De eitjes zijn moeilijk te verwijderen, maar hoofdluizen blijven in de luizenkam achter. Als u twee weken elke dag kamt, kunt u alle hoofdluizen verwijderen.
Hoe kunt u kammen?
Maak het haar nat en verdeel eventueel crèmespoeling door het haar. Het kammen gaat makkelijker als u crèmespoeling gebruikt. Kam met een gewone kam of borstel eerst de klitten uit het haar.
Houd het hoofd voorover, boven een wasbak of een wit stuk papier. Kam het haar met een fijntandige kam (zoals een luizenkam) van achter naar voren, begin telkens dicht bij de hoofdhuid. De hoofdluizen zitten namelijk op de hoofdhuid. Zorg dat u elke haarpluk doorkamt.
Veeg de kam regelmatig af aan een stuk keukenpapier of papieren zakdoek. Gooi deze na afloop weg.
Neten kunt u verwijderen met de nagels. Eventueel kunt u de neten deppen met een doekje waar azijn op zit. Dan laten de neten makkelijker los.
Spoel de crèmespoeling uit het haar.
Maak de kam na gebruik goed schoon met water en zeep.
U kunt deze behandeling eventueel combineren met een antihoofdluismiddel. Ook dan is het belangrijk dat u twee weken lang elke dag het haar doorkamt. U kunt het beste een antihoofdluismiddel gebruiken waar dimeticon in zit. Hoofdluizen worden steeds vaker ongevoelig voor antihoofdluismiddelen met malathion of permitrine.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 17 december 2017 om 09:16
zondag 17 december 2017 om 09:19
Adviezen niet opgevolgd, de luizen zijn er nog steeds en daarom maar weer een topic?Star² schreef: ↑17-12-2017 09:16Alweer dit topic?
kinderen/luizen/list_messages/396651?r= ... #p27853723
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 17 december 2017 om 09:33
TO vraagt niet hoe ze ze weg krijgt, maar hoe ze ze weghoudt. En het RIVM kan zeggen wat ze willen, maar mijn ervaring is anders.Nouschi schreef: ↑17-12-2017 08:57Achterhaald advies net zoals wassen wassen. Lees dit even van het RIVM:
Luis in je haar? Kammen maar!
Hoofdluis kun je krijgen van iemand die hoofdluis heeft. De luizen lopen van het ene hoofd naar het andere, bijvoorbeeld als kinderen met elkaar spelen of een selfie maken. Ze verplaatsen zich niet via kleding, beddengoed of knuffels.
- ik heb zelf in een bepaalde klas zeer regelmatig luizen gehad. Het toeval wil dat mijn jas verplicht naast de jas hing van een meisje dat niet behandeld werd maar waar ik verder niet mee om ging (geen hoofd-hoofdcontact dus). Toen dat meisje naar een andere school ging was mijn luizenprobleem ook over.
- nu ik zelf op een school werk werden we een tijd terug door een ouder gebeld. Ze had luizen in het bed van haar zoon gevonden en kwam hem dus direct halen voor behandeling.
Maar goed, lekker laten hangen dan, die jas! Maar niet piepen dan als je er maar niet vanaf komt.
zondag 17 december 2017 om 09:41
Luizen waren weg. Ik vraag niet hoe ik ze wegkrijg (dat weet ik ondertussen nu al wel) maar of de haren kleuren effectief om de luizen weg te houden.Star² schreef: ↑17-12-2017 09:16Alweer dit topic?
kinderen/luizen/list_messages/396651?r= ... #p27853723
zondag 17 december 2017 om 09:43
zondag 17 december 2017 om 09:46
Zij moeten hun jas ook aan de kapstok hangen. Mag niet in de locker omdat bijna elk lesuur van gebouw moeten veranderen. En binnen aan in de klas mag ook niet. En een. Ingerjas krijg je niet in een boekentas gepropt. Het hangt inderdaad van jaar tot jaar af. Maar we zitten er nu mee hè.Stefke schreef: ↑17-12-2017 09:33TO vraagt niet hoe ze ze weg krijgt, maar hoe ze ze weghoudt. En het RIVM kan zeggen wat ze willen, maar mijn ervaring is anders.
- ik heb zelf in een bepaalde klas zeer regelmatig luizen gehad. Het toeval wil dat mijn jas verplicht naast de jas hing van een meisje dat niet behandeld werd maar waar ik verder niet mee om ging (geen hoofd-hoofdcontact dus). Toen dat meisje naar een andere school ging was mijn luizenprobleem ook over.
- nu ik zelf op een school werk werden we een tijd terug door een ouder gebeld. Ze had luizen in het bed van haar zoon gevonden en kwam hem dus direct halen voor behandeling.
Maar goed, lekker laten hangen dan, die jas! Maar niet piepen dan als je er maar niet vanaf komt.
zondag 17 december 2017 om 12:23
Dus twee weken geleden had je ook zo'n topic, de luizen waren weg naar zijn nu terug. Weet je zeker dat je dichter zelf niet de bron is van de besmetting?
Veertien dagen kammen om ook de nieuwe luizen die uit de neten komen te verwijderen. Als ze binnen veertien dagen terug zijn, dan zijn ze toch eigenlijk nooit echt weg geweest?
Veertien dagen kammen om ook de nieuwe luizen die uit de neten komen te verwijderen. Als ze binnen veertien dagen terug zijn, dan zijn ze toch eigenlijk nooit echt weg geweest?
zondag 17 december 2017 om 12:34
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... -tips.html
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 17 december 2017 om 14:06
Ze waren toen juist weg. Dus kan niet van zichzelf zijn en andere gezinsleden hebben het nooit gehad.Andersom schreef: ↑17-12-2017 12:23Dus twee weken geleden had je ook zo'n topic, de luizen waren weg naar zijn nu terug. Weet je zeker dat je dichter zelf niet de bron is van de besmetting?
zondag 17 december 2017 om 14:30
zondag 17 december 2017 om 22:35
Ja, als ze na 14 dagen weer terug zijn vermoed ik ook dat ze eigenlijk nog niet helemaal weg waren. Alle neten die er met een kam niet uit gaan een voor een met je nagels uit het haar trekken. Het is echt keihard werken!
zondag 17 december 2017 om 22:40
Via jassen overlopen schijnt zelden te gebeuren.Slyke schreef: ↑17-12-2017 09:46Zij moeten hun jas ook aan de kapstok hangen. Mag niet in de locker omdat bijna elk lesuur van gebouw moeten veranderen. En binnen aan in de klas mag ook niet. En een. Ingerjas krijg je niet in een boekentas gepropt. Het hangt inderdaad van jaar tot jaar af. Maar we zitten er nu mee hè.
Alles wassen is onnodig.
Beter kammen en goed behandelen.
Verven maakt niet uit.
Heb je wel de school op de hoogte gebracht?
Bij pubers is er juist veel luis door het samen op een schermpje kijken.