Geld & Recht alle pijlers

Rekensom

18-12-2017 00:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben echt een drama in rekenen en zit met een vervelende som (vind ik). Wie kan me helpen? Het gaat om het volgende:

Mijn huisgenoten en ik doen iedere maand tien euro in de gezamenlijke pot. Dat hebben we dus aan het begin van deze maand gedaan. Dan is het natuurlijk de bedoeling dat als je iets koopt met je eigen pas, je vervolgens dat geld uit het potje haalt. Maar dat is deze maand niet helemaal efficiënt gedaan.

Aan het begin van de maand zat er dus 30 euro in de pot. Huisgenoot A heeft 39,25 euro betaald aan gezamenlijke boodschappen, van zijn eigen pinpas. Dat heeft hij vervolgens niet uit de pot gehaald (kon ook niet, want er zat niet zoveel geld in). Huisgenoot B heeft vervolgens 18,50 eu besteed en heeft dat wel uit de pot gehaald. Ik heb 2,79 besteed en heb dat ook uit de pot gehaald.

Wat moeten wij (huisgenoot B en ik) nu aan huisgenoot A betalen?
Hopelijk hebben jullie het wel gezellig daar ook al is rekenen niet jullie sterkste kant ;-)
esther55 schreef:
18-12-2017 00:56
B heeft nu alles betaald en teruggekregen en er zit nu 24,72 in de pot.

Als A EN C nog beide 20 euro betalen zit er 64,72 in de pot en krijgt A nog zijn 39,25 en dan zit er nog 25,47 in de pot.
Betaald A geen 20 euro, dan krijgt hij nog 19,25 (=39,25 minus 20).

Dan zit er in de pot euro 44.72 (= 24,72 plus 20 euro van C)

Pakt A zijn 19,25 eruit

En tadaaa dan zit er ook Euro 25,47 (= 48,72 minus 19,25) in de pot.
Wat een gedoe om een oersimpele rekensom. Kijk even op https://wiebetaaltwat.nl
Als je geen rekening wil: https://wiebetaaltwat.nl
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Leer rekenen voordat je straks bedonderd wordt met een wisseltruc.

Verder hoef je voor dit probleem niet eens te hoeven rekenen. Als jullie nu alledrie een gelijk bedrag in de pot doen (bijvoorbeeld 15 euro) kan degene die nog 39,nogwat krijgt het pakken en is jullie probleem opgelost. Moeilijker dan dit is het niet.
het meest praktische is dat jullie allemaal 50 euro in de pot doen, en daarna pakt iedereen eruit wat hij nog tegoed heeft.
En dan is er meteen genoeg voor volgende week.
Het klinkt meer alsof TO haar huiswerk hier neerplempt.
Tip: doe het andersom

Ik bedoel, jullie kopen vast alle drie wel zaken voor jullie gezamenlijke huishouding.
Hang een lijst op en schrijf daar alle drie op wat jullie hebben uitgegeven.
Tel vervolgens jullie uitgaven dan 1 x per maand of per week (of wat jullie ook maar fijn vinden) bij elkaar op en verreken dan het verschil.

Toen ik nog met 2 vriendinnen woonde, deden we het zo en gaven we eigenlijk alle drie steeds hetzelfde uit. Werkte prima.
Als je het makkelijk wilt maken, doen A en jij allebei 20 euro in de pot en pakt A die 39,25 er weer uit. Anders doe jij er 20 euro in en kan A 39,25 min die 20 euro die hij erin zou moeten doen = 19,25 eruit pakken.

Ik vind het best bizar dat jullie dit niet snappen eigenlijk.
groenebroek schreef:
18-12-2017 08:40
Tip: doe het andersom

Ik bedoel, jullie kopen vast alle drie wel zaken voor jullie gezamenlijke huishouding.
Hang een lijst op en schrijf daar alle drie op wat jullie hebben uitgegeven.
Tel vervolgens jullie uitgaven dan 1 x per maand of per week (of wat jullie ook maar fijn vinden) bij elkaar op en verreken dan het verschil.

Toen ik nog met 2 vriendinnen woonde, deden we het zo en gaven we eigenlijk alle drie steeds hetzelfde uit. Werkte prima.
Ik denk dat ze het dan helemáál niet meer snappen :mrgreen:
Wat een idioot systeem met die pot. Je schiet toch al voor, waarom niet aan het eind van de maand de balans opmaken? Kan je er een tikkie van maken en alles digitaal houden, want zo'n pot met geld is vragen om problemen.

Wat betreft de som,
A
10 + 18,50 - 18,50 = 10 betaald
B
10 + 2,79 - 2,79 = 10 betaald
C
10 + 39,25 = 49,25 betaald.

Dus jullie delen 39,25 door drie en iedereen geeft dat aan C.
En zit er nog wel een rest in de pot. Maar dit is het simpelste.
Volgens mij zijn jullie iemands huiswerk aan het doen..
Ok, dus toevallig kan niemand in dat huis basisrekenen, TO wil het antwoord graag inclusief de rekensom, en stelt daarna ook nog een vervolgvraag. Het lijkt me sterk dat dit geen huiswerkopdracht is.
Ik mag hopen dat dit iemands huiswerk is.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Als dit echt is: er zijn vele websites en apps waarmee je dit soort dingen veel makkelijker kan regelen (ik gebruikte jaren geleden eetlijst punt nl)
En als dit je huiswerk is: veel succes.
Ligt eraan of je het verrekenen wil of je vast wil houden aan dat bedrag van een tientje per persoon.
In het eerste geval verdeel je de schuld en voor degene die wel voorgeschoten heeft trek je haar betaalde contributie van haar verrekening af en in het laatste geval ga je door met dat tientje tot het verrekend is. Maar dan heb je de volgende maand niet veel meer in de pot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pamelacourson schreef:
18-12-2017 09:06
Als je het makkelijk wilt maken, doen A en jij allebei 20 euro in de pot en pakt A die 39,25 er weer uit. Anders doe jij er 20 euro in en kan A 39,25 min die 20 euro die hij erin zou moeten doen = 19,25 eruit pakken.

Ik vind het best bizar dat jullie dit niet snappen eigenlijk.
Waar is B in jouw verhaal gebleven - of C, als TO B was :) ?
De enige die schuld heeft gemaakt is A dus netjes verdelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Eze schreef:
18-12-2017 11:25
Waar is B in jouw verhaal gebleven - of C, als TO B was :) ?
Die heeft er al 20 euro in gedaan
butterfly- schreef:
18-12-2017 12:58
Die heeft er al 20 euro in gedaan
Ik had de vervolgvraag gemist.

Waar geven ze dit soort huiswerk?
Jullie zijn hierbij alle drie gezakt voor de rekentoets.
Niet geschoten is altijd mis
Hamsterweken schreef:
18-12-2017 03:25
Open een huisrekening en laat iedereen die iets koopt het bonnetje inleveren.
+1
Nee, met huisboodschappen ga je toch niet met bonnetjes werken? Wat een gedoe. het gaat toch vooral om het bedrag, niemand gaat toch supermarktbonnen zitten uitpluizen omdat je een fles bleekmiddel hebt gekocht.

Gewoon bedrag en waarvoor het was noteren is voor dat soort dingen wel voldoende.
Jullie zitten het huiswerk van de een of andere brugklasser te maken volgens mij..... ;-)
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
En? Zijn jullie eruit gekomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven