Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
maandag 18 december 2017 om 19:36
Wat mooiiceteapeach schreef: ↑18-12-2017 18:30Met een klein beetje hulp van de uitvaartondernemer heb ik het destijds zelf bij mijn moeder gedaan. Vond dat een heel intiem maar vooral dierbaar moment..
Ik kan me er eigenlijk ook wel iets bij voorstellen, dat ik zoiets voor Mn moeder zou doen. Het is heel respectvol. Lief dat je dit voor haar hebt gedaan iceteapeach
maandag 18 december 2017 om 21:18
Waar ik soms wel over twijfel: ik heb dus niets vastgelegd maar laat wel duidelijk zijn dat ik altijd een buffer aanhoud waarvan een uitvaart betaald kan worden. Maar ik heb dus ook helemaal niets over cremeren/begraven, wat voor kist of grafsteen, wat voor muziek etc. Ik kan me voorstellen dat dat ook wel iets is waar je als nabestaanden ineens mee overvallen wordt. Hoe regel je dat dat het makkelijker wordt als je geen verzekering hebt of word je daarin direct ondersteund door de uitvaartondernemer?
maandag 18 december 2017 om 22:22
maandag 18 december 2017 om 22:46
https://www.volkskrant.nl/4517875Fluithaas schreef: ↑18-12-2017 13:01Hoe is het rekensommetje van jouw polis dan? Als je 6 euro per maand betaalt, en dat 50 jaar lang, heb je 3600 euro betaald. Daar kun je geen, of hooguit een zeer karige begrafenis van betalen.
Dus óf de verzekeraar moet erop bijleggen, óf de premie gaat na verloop van tijd omhoog, óf er blijkt straks te weinig verzekerd te zijn.
Een begrafenisverzekering is zo ongeveer de enige verzekering die altijd uit moet betalen. Bij andere verzekeringen kunnen hoge uitbetalingen gedaan worden omdat een heleboel mensen de verzekering wel betalen maar niet nodig blijken te hebben (zoals brandverzekering).
Als je als verzekeraar altijd uit moet betalen moeten de premies min of meer kostendekkend zijn. Dus hoe is de premie bij jou over langere tijd dan opgebouwd?
(3x is misschien niet bij iedereen het geval, maar een verzekeraar kan geen winst maken als ze evenveel of minder premie incasseren dan ze aan uitvaarten moeten betalen).
Hoop dat de link werkt. Ook kun je niet simpelweg je maandbedrag vermenigvuldigen, je neemt gederfde renteinkomsten niet mee bijvoorbeeld, of anderzijds indexering.
maandag 18 december 2017 om 22:50
-zelf het tijdstip/datum in het crematorium boekenLiveLoveLaugh2 schreef: ↑18-12-2017 13:47Dat is het zure aan ons rechtssysteem. Je bent wel allemaal verplicht om een zorgverzekering te hebben, maar een uitvaartverzekering hebben ze goed geregeld door die verhaal regels.
Omdat dit dus niet voor iedereen opgaat.
Wel kan je de kosten zelf ook heel erg drukken;
- geen uitvaartondernemer in de arm nemen
- lichaam zelf afleggen
- minimum aantal dagen in de koeling
- geen rouwbezoek
- crematie met lijkwade (zonder kist)
- geen dienst
- geen bloemen
- laten verstrooien door crematorium
maandag 18 december 2017 om 22:58
maandag 18 december 2017 om 23:01
Heb het bij mijn vader gedaan, en hem aangekleed geassisteerd door begrafenis ondernemer.. kist samen met zussen en onze kinderen naar zijn laatste rustplaats gedragen.iceteapeach schreef: ↑18-12-2017 18:30Met een klein beetje hulp van de uitvaartondernemer heb ik het destijds zelf bij mijn moeder gedaan. Vond dat een heel intiem maar vooral dierbaar moment.
Bij man niet, daar moest het een en ander aan gebeuren en dat had ik nooit zelf gekund.
maandag 18 december 2017 om 23:31
Heb het bij mijn vader gedaan, en hem aangekleed geassisteerd door begrafenis ondernemer.. kist samen met zussen en onze kinderen naar zijn laatste rustplaats gedragen.iceteapeach schreef: ↑18-12-2017 18:30Met een klein beetje hulp van de uitvaartondernemer heb ik het destijds zelf bij mijn moeder gedaan. Vond dat een heel intiem maar vooral dierbaar moment.
Bij man niet, daar moest het een en ander aan gebeuren en dat had ik nooit zelf gekund.
maandag 18 december 2017 om 23:59
Dank je wel. Natuurlijk vond ik het ook wel even spannend, zo dicht erbij zijn was voor mij ook de eerste keer, maar aan de andere kant, ik had haar 6 weken voor haar overlijden nagenoeg 24/7 verzorgd en vond ik haar afleggen (wat een verschrikkelijk woord trouwens, als daar nog eens iets anders voor bedacht kan worden) nog maar peanuts vergeleken met de weken ervoor en dit was het allerlaatste wat ik nog voor haar kon doen. Ik wist wat ze wilde en hoe ze het wilde, zowel in de kist als haar begrafenis en dat in de beslotenheid van mijn ouderlijk huis. Dus ja, hoe verdrietig/pijnlijk ook, daar bewaar ik wel een mooie herinnering aan.
Krijg motto niet verwijderd :-)
dinsdag 19 december 2017 om 00:08
Christiana schreef: ↑18-12-2017 23:01Heb het bij mijn vader gedaan, en hem aangekleed geassisteerd door begrafenis ondernemer.. kist samen met zussen en onze kinderen naar zijn laatste rustplaats gedragen.
Ja, mooi toch, vind ik zo liefdevol klinken. Mijn moeders kist was te zwaar om überhaupt nog maar te tillen (hebben we destijds ook wel erg om moeten gniffelen om haar het huis uit te krijgen) en bij man (die echt een lichtgewicht was) bezweken bijna de dragers. Leverde ook nog naderhand hilarische gesprekken op hoor. En voor iemand mogelijk valt over lachen rondom overlijden. Ja, ook dat hoort erbij vind ik, is ontlading van spanning.
dinsdag 19 december 2017 om 11:51
Mijn man en ik hebben beiden een uitvaartverzekering. Wij weten van elkaar dat we gecremeerd willen worden en de rest niet zo belangrijk vinden. Dat mag de nabestaande bepalen.
Wij hebben het financieel okay voor elkaar en ook een spaarrekening waarvan we in principe prima een uitvaart zouden kunnen betalen. En toch ben ik 'blij' met de verzekering, die wij helaas al een keer hebben moeten aanspreken toen onze dochter net na haar geboorte overleed. Behalve het financiële gedeelte, werden er ook een hele hoop praktische zaken uit handen genomen, waar ik me op dat moment ook helemaal niet mee bezig wilde houden. En wat het allemaal had gekost, was me toen worst (en nu nog). Maar toch is het prettig om daar de spaarrekening niet voor aan te hoeven spreken.
Wij hebben het financieel okay voor elkaar en ook een spaarrekening waarvan we in principe prima een uitvaart zouden kunnen betalen. En toch ben ik 'blij' met de verzekering, die wij helaas al een keer hebben moeten aanspreken toen onze dochter net na haar geboorte overleed. Behalve het financiële gedeelte, werden er ook een hele hoop praktische zaken uit handen genomen, waar ik me op dat moment ook helemaal niet mee bezig wilde houden. En wat het allemaal had gekost, was me toen worst (en nu nog). Maar toch is het prettig om daar de spaarrekening niet voor aan te hoeven spreken.
dinsdag 19 december 2017 om 12:50
Ook wij hebben rondom gelachen hoor.. Mijn vader had door kanker veel gewicht verloren en mijn zoon en die van mijn zus zijn grote sterke kerels daardoor konden we het zelf doen. Een gevulde kist is zwaar. Maar kijken terug op een mooi afscheid.iceteapeach schreef: ↑19-12-2017 00:08Ja, mooi toch, vind ik zo liefdevol klinken. Mijn moeders kist was te zwaar om überhaupt nog maar te tillen (hebben we destijds ook wel erg om moeten gniffelen om haar het huis uit te krijgen) en bij man (die echt een lichtgewicht was) bezweken bijna de dragers. Leverde ook nog naderhand hilarische gesprekken op hoor. En voor iemand mogelijk valt over lachen rondom overlijden. Ja, ook dat hoort erbij vind ik, is ontlading van spanning.
dinsdag 19 december 2017 om 13:44
Idd, de uitvaartondernemer geeft advies als er niets vastgelegd is. Bij de oma van mijn man was ook niets vastgelegd. De uitvaartondernemer heeft een lijst met mogelijke kisten, heeft een boek met kaarten waar je dan 1 uit kunt zoeken, helpt ook met het opstellen van de tekst. Geeft tips over muziek, waar kun je geschikte muziek vinden. Een eventuele grafsteen komt later pas, die kunnen nabestaanden dan ook later nog uitzoeken.NYC schreef: ↑18-12-2017 21:18Waar ik soms wel over twijfel: ik heb dus niets vastgelegd maar laat wel duidelijk zijn dat ik altijd een buffer aanhoud waarvan een uitvaart betaald kan worden. Maar ik heb dus ook helemaal niets over cremeren/begraven, wat voor kist of grafsteen, wat voor muziek etc. Ik kan me voorstellen dat dat ook wel iets is waar je als nabestaanden ineens mee overvallen wordt. Hoe regel je dat dat het makkelijker wordt als je geen verzekering hebt of word je daarin direct ondersteund door de uitvaartondernemer?
woensdag 20 december 2017 om 22:46
Mijn vader en moeder zijn al op leeftijd, de dood komt dan niet onverwacht. Had dus voor mijn vader al ideeën voor zijn rouwkaart, (vader en moeder niet meer wilsbekwaam door herseninfarcten en hersenbloedingen). Inzake kist, afscheidsdienst. Ook een paar weken voor zijn dood een voor bespreking gehad met begrafenis ondernemer. Dat scheelde bij het overlijden veel sores.
woensdag 20 december 2017 om 23:12
Ja, dat scheelt enorm. Gaf wat mij betreft bij mijn moeder een stuk meer rust toen dingen al vantevoren bekend/besproken waren. Het gaat nl., vind ik, niet alleen maar over het financiële aspect. Zoals ik al eerder aangaf, een bruiloft laat je ook niet aan een ander over. Het verschil bij een begrafenis/crematie is het feit of er schulden uit de nalatenschap bekend worden, die vele malen groter blijken dan de nabestaanden willen/kunnen betalen. Je kunt dan verwerpen of beneficiair aanvaarden.Christiana schreef: ↑20-12-2017 22:46Mijn vader en moeder zijn al op leeftijd, de dood komt dan niet onverwacht. Had dus voor mijn vader al ideeën voor zijn rouwkaart, (vader en moeder niet meer wilsbekwaam door herseninfarcten en hersenbloedingen). Inzake kist, afscheidsdienst. Ook een paar weken voor zijn dood een voor bespreking gehad met begrafenis ondernemer. Dat scheelde bij het overlijden veel sores.
woensdag 20 december 2017 om 23:42
Wij hebben een begrafenis verzekering jn natura, er wordt geen geld uitgekeerd maar alles wordt door de vereniging gedaan.
De vereniging heeft zelf een gebouw, opbaargedelte, koelruimte en derg, ook thuis opbaren is mogelijk.
Alleen het graf, grafsteen of crematie dat moeten wij zelf betalen.
Nadeel van deze verzekering, als wij gaan verhuizen en willen wij in de nieuwe woonplaats opgebaard worden dan moeten wij dat zelf betalen.
Nu wij gepensioneerd zijn en wij willen gecremeerd worden, gaat de verzekering maandelijks 5 keer zo duur worden
We hebben nu een potje, de plechtigheid is in het vereniging gebouw en dan is er de stille crematie .
Kan je de kist via de achterdeur bij het crematorium naar binnen brengen, scheelt meer dan d helft van d prijs, als via de voordeur.
De vereniging heeft zelf een gebouw, opbaargedelte, koelruimte en derg, ook thuis opbaren is mogelijk.
Alleen het graf, grafsteen of crematie dat moeten wij zelf betalen.
Nadeel van deze verzekering, als wij gaan verhuizen en willen wij in de nieuwe woonplaats opgebaard worden dan moeten wij dat zelf betalen.
Nu wij gepensioneerd zijn en wij willen gecremeerd worden, gaat de verzekering maandelijks 5 keer zo duur worden
We hebben nu een potje, de plechtigheid is in het vereniging gebouw en dan is er de stille crematie .
Kan je de kist via de achterdeur bij het crematorium naar binnen brengen, scheelt meer dan d helft van d prijs, als via de voordeur.
donderdag 21 december 2017 om 10:12
Duufje schreef: ↑19-12-2017 11:51Mijn man en ik hebben beiden een uitvaartverzekering. Wij weten van elkaar dat we gecremeerd willen worden en de rest niet zo belangrijk vinden. Dat mag de nabestaande bepalen.
Don't waste your time or time will waste you.
vrijdag 22 december 2017 om 16:02
Dat zou eerder een argument zijn om je uitvaart juist wél te verzekeren. Dit is namelijk de enige verzekering waarbij je gegarandeerd waar krijgt voor je geld.
karin12345 schreef: ↑13-12-2017 21:18Je hebt geen uitvaartonderneming nodig.
Je bent dood, ze stoppen je twee dagen in de vriezer en je wordt in de kofferbak naar een crematorium gereden alwaar je verbrand wordt.
Dus jij zou het dode lichaam van je man, je moeder of je kind tussen de ingevroren halfjes brood en de vissticks bewaren en daarna dat bevroren lijk zelf in de kofferbak proppen en ermee naar het crematorium rijden? Jij liever dan ik.
zaterdag 23 december 2017 om 07:11
Je kan zelf dingen op papier zetten en iemand vertellen waar die info ligt. Je kan ook vast contact opnemen met een uitvaartondernemer. Die hebben daar vaak ook wel boekjes voor die je dan in kan vullen. Ze hebben ook vaak informatieavonden , dat is misschien makkelijker om heen te gaan.NYC schreef: ↑18-12-2017 21:18Waar ik soms wel over twijfel: ik heb dus niets vastgelegd maar laat wel duidelijk zijn dat ik altijd een buffer aanhoud waarvan een uitvaart betaald kan worden. Maar ik heb dus ook helemaal niets over cremeren/begraven, wat voor kist of grafsteen, wat voor muziek etc. Ik kan me voorstellen dat dat ook wel iets is waar je als nabestaanden ineens mee overvallen wordt. Hoe regel je dat dat het makkelijker wordt als je geen verzekering hebt of word je daarin direct ondersteund door de uitvaartondernemer?
Zelf heb ik geen verzekering, wel genoeg op de spaarrekening staan. Ik reken op ongeveer 15.000 euro, inclusief de borrel na afloop. Duurder dan onze bruiloft, en dat was voor 2 personen
Verder ook al het een en ander vastgelegd en besproken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
maandag 25 december 2017 om 19:34
Nooit van mijn leven dat ik een uitvaartverzekering neem. Allemaal tokkiebedrijven zijn dat die teveel geld innen en je nabestaanden gek maken met dure keuzes want dat zou beter zijn voor de verwerking.
Ik zit alleen met waar ik moet opschrijven wat er moet gebeuren als ik dood ga. Ik heb wel in mijn telefoon sta waar maandelijks/jaarlijks voor betaald moet worden maar dat is het tot nu toe. Twijfel nu ook of mijn nabestaanden daarin ga kijken, maar de politie doet dat op tv toch ook altijd? Harde twijfel dit.
Ik zit alleen met waar ik moet opschrijven wat er moet gebeuren als ik dood ga. Ik heb wel in mijn telefoon sta waar maandelijks/jaarlijks voor betaald moet worden maar dat is het tot nu toe. Twijfel nu ook of mijn nabestaanden daarin ga kijken, maar de politie doet dat op tv toch ook altijd? Harde twijfel dit.
dinsdag 26 december 2017 om 11:10
Ik vind een uitvaartverzekering eigenlijk onzin als je genoeg op je spaarrekening hebt staan. Op zich hebben we best wat spaargeld, maar in het afschuwelijke scenario dat we in ons gezin binnen korte tijd 3 of 4 uitvaarten zouden hebben (afzonderlijk van elkaar dus elke keer volledige kosten) dan krijg ik het wel even benauwd. Daarnaast hoorde ik van een collega een heel naar verhaal over twee tieners die na het plotse overlijden van beide ouders alleen achterbleven en dat de uitvaartdame toen naar de kinderen keek met de vraag hoeveel het mocht kosten allemaal, en wat de wensen van pa en ma waren. Daar kreeg ik echt de rillingen van, die arme kinderen.
Ik heb toen na een paar slapeloze nachten wél een uitvaartverzekering afgesloten. Voor een vrij laag basis bedrag per persoon, onder het motto 'er kan een uitvaart plaatsvinden maar zonder poespas'. Voor die poespas hebben we echt genoeg spaargeld; het is meer het idee dat als er iets met ons gebeurt en de jongens aan de keukentafel zouden zitten met zo'n uitvaartdame en nog geen beschikking over of inzicht in onze bankrekeningen, dat dan duidelijk is dat er een (basic) uitvaart kan plaatsvinden. Ik hoop van ganser harte dat dit nooit uitkomt, en dat als we allebei zouden overlijden, dat onze naasten zich dan de eerste dagen over de kinderen én over de details van de uitvaart ontfermen. Maar zo niet, dan staat er een klapper in de kast met een telefoonnummer van Dela en een lijstje met onze wensen.
Voor dingen als muziek, locatie etc: dat mogen mijn nabestaanden kiezen. Wel wil ik heel graag op de natuurbegraafplaats begraven; mijn man wil gecremeerd. Dat vind ik wel goed dat bekend is. Maar wat er bij de koffie geserveerd moet worden zal me worst wezen, als de nabestaanden zich er maar goed bij voelen.
Ik heb toen na een paar slapeloze nachten wél een uitvaartverzekering afgesloten. Voor een vrij laag basis bedrag per persoon, onder het motto 'er kan een uitvaart plaatsvinden maar zonder poespas'. Voor die poespas hebben we echt genoeg spaargeld; het is meer het idee dat als er iets met ons gebeurt en de jongens aan de keukentafel zouden zitten met zo'n uitvaartdame en nog geen beschikking over of inzicht in onze bankrekeningen, dat dan duidelijk is dat er een (basic) uitvaart kan plaatsvinden. Ik hoop van ganser harte dat dit nooit uitkomt, en dat als we allebei zouden overlijden, dat onze naasten zich dan de eerste dagen over de kinderen én over de details van de uitvaart ontfermen. Maar zo niet, dan staat er een klapper in de kast met een telefoonnummer van Dela en een lijstje met onze wensen.
Voor dingen als muziek, locatie etc: dat mogen mijn nabestaanden kiezen. Wel wil ik heel graag op de natuurbegraafplaats begraven; mijn man wil gecremeerd. Dat vind ik wel goed dat bekend is. Maar wat er bij de koffie geserveerd moet worden zal me worst wezen, als de nabestaanden zich er maar goed bij voelen.
woensdag 27 december 2017 om 19:48
Raar gedacht...
Van alle verzekeringen die er zijn weet je zeker dat je deze ooit gebruikt.
Geen weggegooid geld dus.
Vind het aso dat je dat niet eens regelt en een ander tot last wil zijn.
woensdag 27 december 2017 om 21:08
Wat een onzin. Wij hebben in juni een uitvaart mogen regelen en de uitvaartverzorger was daar echt niet op uit.345234 schreef: ↑25-12-2017 19:34Nooit van mijn leven dat ik een uitvaartverzekering neem. Allemaal tokkiebedrijven zijn dat die teveel geld innen en je nabestaanden gek maken met dure keuzes want dat zou beter zijn voor de verwerking.
Een verzekering is handig, je hoeft alleen de polis te pakken en de akte van overlijden door te mailen naar de verzekering.
Als je voor een uitvaartverzorger kiest doen zijn dat voor je.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 27 december 2017 om 21:20
ik heb verschillende uitvaarten mogen regelen en ik heb nog nooit meegemaakt dat een uitvaartverzorger op enige manier geprobeerd heeft om duurdere dingen te pushenTickel schreef: ↑27-12-2017 21:08Wat een onzin. Wij hebben in juni een uitvaart mogen regelen en de uitvaartverzorger was daar echt niet op uit.
Een verzekering is handig, je hoeft alleen de polis te pakken en de akte van overlijden door te mailen naar de verzekering.
Als je voor een uitvaartverzorger kiest doen zijn dat voor je.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best