Per direct ontslag in proefmaand geweigerd
zaterdag 23 december 2017 om 17:19
Hallo!
Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken bij een winkelketen en zit nog in mijn proeftijd. In mijn proeftijd heb ik besloten per direct ontslag te nemen vanwege mijn gezondheid en omdat de baan te zwaar voor mij is (ik heb gehoord dat er voor ontslag binnen proefmaand niet eens een reden nodig is, maar zeg het even voor een duidelijker beeld). Mijn werkgever verbied dit. Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil omdat ik al ingepland sta en mij nodig heeft. Alleen vindt ik dit gek want het hoofdkantoor meldt mij iets heel anders. Ik sta voor volgende week donderdag weer ingepland, 1 week na mijn ingediende ontslag. Zij zegt dat ze het hoofdkantoor gaat bellen om het na te vragen, maar als zij mij mag houden dat gewoon gaat doen. Nu weet ik nou niet of ze dat wel gaat doen omdat se me dus nodig heeft. Mag dit wel? Kan zij dit gewoon doen tegen mijn wil? Of mag ik gewoon zeggen dat ik niet kom omdat ik het al meerdere malen had aangegeven? Het hoofdkantoor zal ik sws bellen, alleen duurt het even voordat zij weer bereikbaar zijn en ik zou graag eerder antwoord willen en meer informatie hebben zodat ik ook alvast voorbereid ben. Alvast bedankt!
Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken bij een winkelketen en zit nog in mijn proeftijd. In mijn proeftijd heb ik besloten per direct ontslag te nemen vanwege mijn gezondheid en omdat de baan te zwaar voor mij is (ik heb gehoord dat er voor ontslag binnen proefmaand niet eens een reden nodig is, maar zeg het even voor een duidelijker beeld). Mijn werkgever verbied dit. Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil omdat ik al ingepland sta en mij nodig heeft. Alleen vindt ik dit gek want het hoofdkantoor meldt mij iets heel anders. Ik sta voor volgende week donderdag weer ingepland, 1 week na mijn ingediende ontslag. Zij zegt dat ze het hoofdkantoor gaat bellen om het na te vragen, maar als zij mij mag houden dat gewoon gaat doen. Nu weet ik nou niet of ze dat wel gaat doen omdat se me dus nodig heeft. Mag dit wel? Kan zij dit gewoon doen tegen mijn wil? Of mag ik gewoon zeggen dat ik niet kom omdat ik het al meerdere malen had aangegeven? Het hoofdkantoor zal ik sws bellen, alleen duurt het even voordat zij weer bereikbaar zijn en ik zou graag eerder antwoord willen en meer informatie hebben zodat ik ook alvast voorbereid ben. Alvast bedankt!
zaterdag 23 december 2017 om 18:07
Murrochie9 schreef: ↑23-12-2017 17:52Daar zat ik ook aan te denken, maar ik heb dus een discussie met haar gehad over het onstlag en zij zegt dat ik moet komen opdagen. Ik weet dan ook niet wat zij ervan vindt als ik me ziekmeldt, of het überhaupt accepteerd...
Wat kan jou dat nou schelen.
Hier is de proeftijd voor. Nogmaals mededelen, brief naar hoofdkantoor en je bent klaar.
Dit is gewoon part of the deal, weten zij ook.
Niet meer gaan dus. En natuurlijk accepteert ze dat; het is de wet.
(En dan nog, ben je bang dat ze je komt halen ofzo?)
Kortom: hou het zakelijk, in je proeftijd mag dit, deel het schriftelijk mee, en klaar. Geen discussie.
zaterdag 23 december 2017 om 18:08
Dit is heel simpel: tijdens de proeftijd mogen beide partijen opzeggen zonder opgaaf van reden en de arbeidsovereenkomst eindigt dan meteen. Je kunt goodwill tonen door je geplande uren alsnog te werken, maar het hoeft dus niet.
Volgens mij kun je wel WW krijgen als je ontslag neemt wegens gezondheidsredenen, maar dan moet je geloof ik wel de hele mallemolen in (UWV-arts etc.).
Volgens mij kun je wel WW krijgen als je ontslag neemt wegens gezondheidsredenen, maar dan moet je geloof ik wel de hele mallemolen in (UWV-arts etc.).
Winter is coming...
zaterdag 23 december 2017 om 18:14
Dankje! UWV hoeft voor mij niet, ik woon nog thuis en deed het meer als bijbaantje, dus daar heb ik niet echt problemen mee.winterqueen schreef: ↑23-12-2017 18:08Dit is heel simpel: tijdens de proeftijd mogen beide partijen opzeggen zonder opgaaf van reden en de arbeidsovereenkomst eindigt dan meteen. Je kunt goodwill tonen door je geplande uren alsnog te werken, maar het hoeft dus niet.
zaterdag 23 december 2017 om 18:15
Haha, nee dat niet, wist alleen niet of ik dat gewoon kon doen of niet, dankjewel voor het advies! Ik za het hoofdkantoor eerst nog even bellen.Perzina schreef: ↑23-12-2017 18:07Wat kan jou dat nou schelen.
Hier is de proeftijd voor. Nogmaals mededelen, brief naar hoofdkantoor en je bent klaar.
Dit is gewoon part of the deal, weten zij ook.
Niet meer gaan dus. En natuurlijk accepteert ze dat; het is de wet.
(En dan nog, ben je bang dat ze je komt halen ofzo?)
Kortom: hou het zakelijk, in je proeftijd mag dit, deel het schriftelijk mee, en klaar. Geen discussie.
zaterdag 23 december 2017 om 18:16
zaterdag 23 december 2017 om 18:17
Laat je niet intimideren, TO.
Ik zou een brief naar het hoofdkantoor sturen, een kopie brief naar je leidinggevende en de ballen! Dan heb je al meer gedaan dan moet.
Zij baalt waarschijnlijk dat je in deze drukke tijd ontslag neemt maar dat is niet jouw probleem en hun risico. Dan hadden ze je een contract zonder proeftijd moeten geven.
Ik zou een brief naar het hoofdkantoor sturen, een kopie brief naar je leidinggevende en de ballen! Dan heb je al meer gedaan dan moet.
Zij baalt waarschijnlijk dat je in deze drukke tijd ontslag neemt maar dat is niet jouw probleem en hun risico. Dan hadden ze je een contract zonder proeftijd moeten geven.
zaterdag 23 december 2017 om 18:18
Haha ligt het wel aan, ik ga het proberen.viva-amber schreef: ↑23-12-2017 18:16Ik denk dat je ontslag veel sneller wordt goedgekeurd wanneer je je probeert ziek te melden. Maar goed misschien ligt het niet aan je gezondheid?
zaterdag 23 december 2017 om 18:27
Een ziekmelding moet ze wel accepteren. Is ze het er niet mee eens, dan zou ze een bedrijfsarts moeten sturen. Ze kan je bij een ziekmelding zelf niet dwingen om te komen werken.Murrochie9 schreef: ↑23-12-2017 17:52Daar zat ik ook aan te denken, maar ik heb dus een discussie met haar gehad over het onstlag en zij zegt dat ik moet komen opdagen. Ik weet dan ook niet wat zij ervan vindt als ik me ziekmeldt, of het überhaupt accepteerd...
Mocht je besluiten toch nog wat dagen te komen werken, dit moet je dan absoluut niet na de proeftijd doen. Daarna gelden de regels van de proeftijd immers niet meer.
Als je het werk echt niet aankan, sta je gewoon in je recht in de proeftijd onmiddellijk ontslag te nemen. Zij doet moeilijk omdat ze dan in de problemen komt door de drukte, maar je kan niet gedwongen worden te komen werken als je nu ontslag neemt.
zaterdag 23 december 2017 om 18:54
Je hebt ontslag genomen in je proeftijd en daar heb je haar acceptatie niet voor nodig. Je mag dit eenzijdig besluiten, dus ook gewoon zonder haar instemming.
Laat je alsjeblieft niet overhalen om alsnog weer aan het werk te gaan, want dan verloopt jouw proeftijd en dus ook jouw recht en de mogelijkheid om per direct op te zeggen!
Zorg er wel voor dat je het nog even schriftelijk bevestigt, zowel aan haar als aan het hoofdkantoor. Gewoon een kort briefje volstaat:
“Beste ...,
Hierbij laat ik u/je nogmaals dat ik gebruik maak van mijn wettelijk recht om mijn arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd per direct op te zeggen.
Dit betekent dat ik per (datum van gesprek) mijn arbeidsovereenkomst mondeling heb opgezegd en dat ik dat met deze brief/mail nogmaals schriftelijk bevestig.
Bedankt voor de prettige samenwerking en ik wens jullie alle succes voor de toekomst.
Met vriendelijke groet,
...”
Laat je alsjeblieft niet overhalen om alsnog weer aan het werk te gaan, want dan verloopt jouw proeftijd en dus ook jouw recht en de mogelijkheid om per direct op te zeggen!
Zorg er wel voor dat je het nog even schriftelijk bevestigt, zowel aan haar als aan het hoofdkantoor. Gewoon een kort briefje volstaat:
“Beste ...,
Hierbij laat ik u/je nogmaals dat ik gebruik maak van mijn wettelijk recht om mijn arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd per direct op te zeggen.
Dit betekent dat ik per (datum van gesprek) mijn arbeidsovereenkomst mondeling heb opgezegd en dat ik dat met deze brief/mail nogmaals schriftelijk bevestig.
Bedankt voor de prettige samenwerking en ik wens jullie alle succes voor de toekomst.
Met vriendelijke groet,
...”
zaterdag 23 december 2017 om 19:43
zaterdag 23 december 2017 om 20:33
Precies dit. De arbeidsovereenkomst is al beëindigd, dus vooral niet ziek melden. Je werkt er niet meer. Ik zou bovenstaande mailen met een cc naar het hoofdkantoor.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-12-2017 18:54Je hebt ontslag genomen in je proeftijd en daar heb je haar acceptatie niet voor nodig. Je mag dit eenzijdig besluiten, dus ook gewoon zonder haar instemming.
“Beste ...,
Met vriendelijke groet,
...”