Het Grote Generatiekloven topic

24-12-2017 10:54 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor al je vragen aan de generatie(s) onder of boven die van jou.
Van " hoe maak je nou echt lekker draadjesvlees " tot " als je op een eerste date samen in bed kruipt zonder seks te hebben, wat heb je dan in vredesnaam aan ? "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Voor de jonkies : zijn jullie nou echt allemaal opgevoed met " doe vooral waar je zelf zin in hebt, denk niet aan je opa, oma, afwassen bij schoonouders niet doen als je geen zin hebt, gasten op je bruiloft hoeven het niet naar hun zin gemaakt te worden, visite is the hell en improvisatie is iets slechts , smeer nooit en te nimmer brood voor je partner en kinderen en mieter je kinderen op de dag dat ze 18 worden de deur uit" ?
Geen idee bgb, maar ik voed mijn kinderen wel op tot mensen die wel wat voor een ander over hebben.
strikjemetstippels schreef:
24-12-2017 11:10
Voor de generatie boven mij of twee generaties boven mij (ik ben 35): waren de mannen mannelijker en hoffelijker?
Het is maar wat je hoffelijk en mannelijk noemt, mocht je daarbij denken dat een man voor vrouw en gezin zorgt en de vrouw voor gezelligheid, huis en haard? Ja, klopt. Het is alleen nooit mijn idee van mannelijk en hoffelijk geweest. Ik ben dus als een blok gevallen voor de man die in die tijd al aangaf dat hij het niet zag zitten om zo te leven. Die dus op gebied van zorg voor een gezin en de financien gelijkheid en samenwerking zocht met een partner.
enn wijzigde dit bericht op 24-12-2017 12:04
4.25% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
blijfgewoonbianca schreef:
24-12-2017 11:48
Voor de jonkies : zijn jullie nou echt allemaal opgevoed met " doe vooral waar je zelf zin in hebt, denk niet aan je opa, oma, afwassen bij schoonouders niet doen als je geen zin hebt,
Ik (30) niet, want oudste meisje, mijn broertjes: absoluut

Gasten op je bruiloft hoeven het niet naar hun zin gemaakt te worden
Hou gewoon geen bruiloft als je niet van gasten entertainen houdt

Visite is the hell
Zie bruiloft, spreek dan gewoon af in een leuke tent voor koffie/borrel/lunch

En improvisatie is iets slechts
Improvisatie is prima, bedoel je misschien succes is een keuze (en dus mislukking ook)? Want die herken ik wel.

smeer nooit en te nimmer brood voor je partner
Mijn partner werkt in een delicatessenzaak, dus die haalt zn neus op voor gesmeerde bammetjes bij de lunch :D ik kook wel voor hem en hij voor mij. Kinderen hebben we niet.

En kinderen en mieter je kinderen op de dag dat ze 18 worden de deur uit" ?
Ik ging op mijn 17e, tot grote opluchting van mijn ouders, en ben niet meer teruggekeerd. Al mijn broers zijn ook rond hun 18e vertrokken om te studeren, maar na afronden studie allemaal weer terug geboemerangd. Ik geloof dat dat mijn ouders wel tegenviel ja.

Leuk topic! Vraag aan de generatie (moeders?) boven mij: waarom is het zo belangrijk voor jullie wat er al dan niet in mijn baarmoeder gebeurt?
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 12:04
0.17% gewijzigd
Enn schreef:
24-12-2017 12:01
Het is maar wat je hoffelijk en mannelijk noemt, mocht je daarbij denken dat een man voor vrouw en gezin zorgt en de vrouw voor gezelligheid, huis en haard? Ja, klopt. Het is alleen nooit mijn idee van mannelijk en hoffelijk geweest. Ik ben dus als een blok gevallen voor de man die in die tijd al aangaf dat hij het niet zag zitten om zo te leven en ook op dit gebied gelijkheid en samenwerking zocht met een partner.
In mijn tijd brachten de jongens de meiden thuis. Ook als dat betekende dat ze terug moesten lopen omdat ze de laatste bus misten.
Dat soort dingen.
z-u-s schreef:
24-12-2017 12:02
Leuk topic! Vraag aan de generatie (moeders?) boven mij: waarom is het zo belangrijk voor jullie wat er al dan niet in mijn baarmoeder gebeurt?
Dat vind ik alleen boeiend bij mijn schoondochters.
Jouw baarmoeder is jouw feestje; daar bemoei ik me niet mee, al vind ik " wil je kinderen? " geen hele rare vraag.
24-12-2017 12:03
In mijn tijd brachten de jongens de meiden thuis. Ook als dat betekende dat ze terug moesten lopen omdat ze de laatste bus misten.
Dat soort dingen.
Ik liep zelf wel, behalve als ik nog wilde zoenen. Dan vond ik het heel belangrijk dat hij mee liep. ;-)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
24-12-2017 12:04
Jouw baarmoeder is jouw feestje; daar bemoei ik me niet mee, al vind ik " wil je kinderen? " geen hele rare vraag.
Ik ook niet, maar heb wel gemerkt dat als het antwoord “nee” is ik of de “wacht maar” reactie krijg, of anders toch wat gek wordt aangekeken. Dat heb ik bij mijn leeftijdsgenoten (ook die met jonge kinderen) veel minder.

Misschien andere vraag dan: vinden jullie gewenste kinderloosheid zo vreemd?
Voor de jonkies : zijn jullie nou echt allemaal opgevoed met " doe vooral waar je zelf zin in hebt, denk niet aan je opa, oma, afwassen bij schoonouders niet doen als je geen zin hebt, gasten op je bruiloft hoeven het niet naar hun zin gemaakt te worden, visite is the hell en improvisatie is iets slechts , smeer nooit en te nimmer brood voor je partner en kinderen en mieter je kinderen op de dag dat ze 18 worden de deur uit" ?
27 jaar. Nee. Opgegroeid met het idee dat je voor elkaar zorgt en daarbij niet jezelf vergeet. Wat bedoel je met improvisatie is iets slecht? Welke improvisatie? Ik moet wel toegeven dat mijn partner vaker brood smeert voor mij dan ik voor hem.
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 12:14
5.79% gewijzigd
Haha, dat brood smeren voor mijn partner was ik inderdaad nooit van plan maar doe ik tegenwoordig toch. Gasten waren wel belangrijk op onze bruiloft, maar ik heb enkel uitgenodigd wie wij belangrijk vonden en geen receptie voor collega's etc.
Moet zeggen dat ik niet aan dat afwassen denk maar ben opgegroeid met vaatwasser.
En ben niet heel streng opgevied eigenlijk maar wel met wat regels.

En toen mijn broers 25 werden vond mam het wel tijd om uit huis te gaan. Prima plan.

Ik wil mijn kinderen wel redelijk opvoeden zoals ik zelf ben opgevoed, maar met meer ruimte en aandacht voor emoties en gevoelens.
24-12-2017 12:04
En ' dat komt nog wel 'als je zegt geen kinderen te willen is ook niet uit de lucht gegrepen.
Bijna iedereen die ooit tegen mij heeft gezegd ab-so-luut geen kinderen te willen is daar op teruggekomen. Sommigen zelfs als de biologische klok al bijna uitgetikt was en er allerlei kunstgrepen moesten worden toegepast.
Ook veel mannen die hun sterilisatie-wat ze heus echt zeker wisten- ineens ongedaan laten maken.

Maar het boeit mij verder niet wat jij wel en niet doet op voortplantingsgebied. Ik zal er bij niemand over drammen.
Mijn moeder drukt me juist telkens op het hart om het niet te doen zoals zij al jaren doen, je telkens verplicht voelen om vooral naar de opa's en oma's te gaan. Tegen dovemansoren gericht, want ik ( 29) zoek nog altijd iedere zondag mijn omaatje op van 90. Mijn omaatje weet niet veel meer, maar dat ze overgrootmoeder is wel en iedere zondag staat ze voor het raam te wachten op ons.
En mijn ouders en schoonouders zien we ook meerdere keren in de week, omdat ze hun kleindochter graag willen zien.
Wij vinden het gezellig en zeker geen verplichting op dit moment.

Brood smeren doet manlief zelf, maar is het ivm tijd nodig dat ik het doe, dan zal ik het doen. Andersom trouwens ook ;-)

Gasten op onze bruiloft, volgens mij hebben we het iedereen die aanwezig was naar de zin gemaakt, niemand heeft tussendoor een cafetaria moeten bezoeken om de honger te stillen oid ;-). Oh en mijn ouders vonden het niet nodig om me met 18 de deur uit te gooien, dus ik ben ook niet met 18 gegaan, ook niet met 20, of 22, maar pas met 24. En mocht mijn dochter dat ook willen, dan is dat prima ( zeg ik nu!). Zolang we allemaal gelukkig zijn en met elkaar kunnen leven op die manier, ben ik snel tevreden denk ik.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 24-12-2017 12:26
4.74% gewijzigd
Ik (begin 30) herken me hier absoluut niet in. Als ik me zo zou gedragen word ik onterft.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Oh, brood smeren doet iedereen hier zelf hoor. Ik heb graag zelfstandige huisgenoten.
Dat soort dingen.

Dit deed mijn vader, mijn schoonvader, mijn man en onze zoon nu ook. Niet zijn verkering maar gewoon een meisje uit de vriendengroep. Zij woont bij ons in het dorp, maar verder dan dit kun je in dit dorp niet bij elkaar vandaan wonen. Met de sneeuw vorige week, belde hij dat het wat later werd, want de weg naar X haar huis was onbegaanbaar.
z-u-s schreef:
24-12-2017 12:07
Ik ook niet, maar heb wel gemerkt dat als het antwoord “nee” is ik of de “wacht maar” reactie krijg, of anders toch wat gek wordt aangekeken. Dat heb ik bij mijn leeftijdsgenoten (ook die met jonge kinderen) veel minder.

Misschien andere vraag dan: vinden jullie gewenste kinderloosheid zo vreemd?

Ik vind dat niet vreemd.
Zou niet weten waarom, als mijn kids geen kinderen willen begrijp ik dat heel goed.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik zelf ook nog wel langer achter mijn oren gekrabt.
Dat soort dingen.
Mijn oma vertelde mij ook altijd zulke verhalen toen ik klein was, ik dacht dat het sprookjes waren.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.

En voor de oudjes: zijn jullie allemaal opgevoed met: we doen het al honderd jaar zo, dus waarom zouden we het veranderen?
Waarom zou ik de vaat willen doen bij mijn schoonouders? Als de vaatwasser van mijn schoonouders kapot is wil ik hem best repareren, maar ik ga niet met de hand de vaat doen.
Bruiloft? Gasten? Wij doen gewoon geen bruiloft en dus geen gedoe.
Improvisatie is prima.
Brood smeren voor mijn partner/kids doe ik niet per definitie maar als ze bezig zijn met iets anders belangrijks dan kan het dat ik het doe. Andersom verwacht ik ook dat mijn brood gesmeerd wordt als ik nog steeds tot aan mijn oksels in de vaatwasser van mijn schoonouders hang om dat ding te repareren.
Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan. Volgens mij is dat niet meer van deze tijd. Het is niet te betalen. Ik verwacht dat mijn kinderen tot aan het einde van hun studie thuis wonen.
Mijn stokpaardje wordt meteen ook een vraag aan de generaties onder mij: hebben jullie daadwerkelijk zulk slecht onderwijs gehad in de Nederlandse taal? En dat is echt een oprechte vraag. Ik ben soms verbijsterd als ik een totaal gebrek aan besef zie van het gebruik van dt, het op d of t eindigen van een werkwoord, of alleen al het gebruik van leestekens.

Ik heb zelf naar mijn idee "gewoon" les gehad, op een dorpsschool, waarbij de lat echt niet super hoog lag. En ik zal niet beweren dat ik altijd foutloos schrijf. Maar wat ik bij jongere mensen lees doet af en toe gewoon pijn aan mijn ogen.
Dymphnatam schreef:
24-12-2017 12:44
Mijn stokpaardje wordt meteen ook een vraag aan de generaties onder mij: hebben jullie daadwerkelijk zulk slecht onderwijs gehad in de Nederlandse taal? En dat is echt een oprechte vraag. Ik ben soms verbijsterd als ik een totaal gebrek aan besef zie van het gebruik van dt, het op d of t eindigen van een werkwoord, of alleen al het gebruik van leestekens.

Ik heb zelf naar mijn idee "gewoon" les gehad, op een dorpsschool, waarbij de lat echt niet super hoog lag. En ik zal niet beweren dat ik altijd foutloos schrijf. Maar wat ik bij jongere mensen lees doet af en toe gewoon pijn aan mijn ogen.
Zeikert :-D
Door nihilisme geven mensen steeds minder om alles wat mensen verbindt, dus ook taal.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Corona67 schreef:
24-12-2017 12:46
Zeikert :-D

Is "lullo" in dit geval met een hoofdletter?
Andersom schreef:
24-12-2017 12:38
En voor de oudjes: zijn jullie allemaal opgevoed met: we doen het al honderd jaar zo, dus waarom zouden we het veranderen?
Dat vroeger meneer pastoor 1 jaar na de bevalling kwam vragen waarom de volgende nog niet onderweg was, dat hoeft niet. Maar het gebrek aan betrokkenheid hoeft ook niet de andere kant op door te slaan.
Dymphnatam schreef:
24-12-2017 12:50
Is "lullo" in dit geval met een hoofdletter?
Als je het bedoelt als lid (van de Lullo's) dan wel. Anders niet denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven