Gezondheid alle pijlers

'deuk' in borst

04-12-2017 21:04 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik bekeek mezelf gisteren in de spiegel en toen viel me op dat mijn rechterborst er anders uit zag. Waar het eerst gewoon rond was aan de buitenkant (aan de kant van mijn oksel), zit daar nu een soort 'deuk'. Ik heb geen andere klachten.
Als ik op Google kijk krijg ik alleen maar berichten over borstkanker.

Ik heb inmiddels al een afspraak gemaakt bij de dokter voor donderdag, maar ik was benieuwd of iemand dit ook heeft waarbij het een andere (onschuldige) oorzaak had?
De huisarts heeft gevoeld, maar voelde niks bijzonders.
Ik mag wel voor de zekerheid een afspraak maken voor een echo. Voornamelijk omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad op vrij jonge leeftijd en we niet hebben onderzocht of het erfelijk was. De echo is dus meer om mezelf gerust te stellen, waar ik erg blij mee ben.
Vooralsnog lijkt het erop dat er niks aan de hand is!

Iedereen super bedankt voor de steun!
Goed nieuws Hendrima!
Het Viva forum is papaja.
Fijn dat je doorverwezen bent! Weet je al wanneer je terecht kunt?
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Ah fijn dat je wel die doorverwijzing hebt gekregen!
Ja zeker fijn! Nee, ze waren vandaag niet telefonisch bereikbaar, dus ik bel morgenmiddag om een afspraak te maken. Zou sowieso binnen 2 weken zijn volgens de huisarts!
Hai Hendrima,
Je bericht dat je moeder jong borstkanker heeft gehad en het niet is uitgezocht of het erfelijk is triggerde me. Het is misschien verstandig om daar toch werk van te maken. Weten dat iets erfelijk is,is niet leuk,maar de gevolgen als je iets niet weet kunnen veel groter zijn . Vaak gaat het bij erfelijke borstkanker namelijk niet alleen over borstkanker,waar je dan dan ieder jaar op controle gaat,maar ook om een hogere kans op eierstokkanker,en daar is helaas geen goede screening voor.
Ik schrijf je dit niet om je bang te maken,maar wel om je bewust te maken. Zelf ben ik drager van het BRCA1 gen, en kwam daar pas achter toen ik borstkanker kreeg. Ik wilde dat ik het eerder had geweten,dan had ik het misschien voor kunnen zijn.
Ik wens je het beste,en succes met de echo!
Meld bij het maken van die afspraak even dat je moeder op jonge leeftijd borstkanker kreeg. Ik snap dan wel dat je je er zo druk om maakt dan, trouwens.

Milexia, bij één geval van borstkanker op jonge leeftijd in de familie is het toch niet nodig om meteen genetisch onderzoek te doen? Ik heb niets in gang laten zetten in ieder geval. Het is me niet aangeboden en ik heb er ook niet om gevraagd. Bij een op zichzelf staand geval is er toch meestal sprake van domme pech, dacht ik zo.
Ik dacht dat dit mede te maken heeft met de leeftijd waarop de moeder borstkanker kreeg.
Op de site van brca staan de verwijscriteria, sowieso bij een eerstegraads familielid jonger dan 40 jaar,of jonger dan 50 jaar bij tumoren in beide borsten.
Maar kijk zelf even,het zijn nogal veel regels tekst namelijk ;)
Eerstegraads familielid, maar TO's moeder is de eerste en bij TO is geen borstkanker vastgesteld. Ik ben ook de eerste. Dan vindt er normaal gesproken geen genetisch onderzoek plaats.

Het is goed dat je het meldt, maar in mijn ogen wel een beetje voorbarig. :)
Nee,als een eerstegraads familielid jonger dan 40 borstkanker heeft gehad kom je in aanmerking . Daar hoef je zelf geen borstkanker voor te hebben.
En voorbarig? Misschien,maar beter een keer teveel opgenoemd dan te weinig. Dat laatste weet ik alles van.
Dit is inderdaad ook iets waar ik het met de dokter over gehad heb. Het is mogelijk om er onderzoek naar te laten doen, de vraag is alleen of ik dat zelf wil of niet.
Ik ben dat op dit moment even aan het laten bezinken, want mezelf kennende brengt het veel angst met zich mee als het erfelijk is. Natuurlijk kan ik er aan de andere kant dan wel eventueel preventief iets aan doen.
Voor nu laat ik het even zo. Ik wacht de echo af en als het er allemaal goed uitziet, maak ik volgend jaar een afspraak met de dokter om deze situatie uitgebreid te bespreken.
Goed dat je het erover gehad hebt Hendrima! Het is en blijft ontzettend moeilijk. Heel veel succes ,en ik hoop dat het op beide fronten gewoon goed is!
*Beeldig* schreef:
07-12-2017 23:39
Eerstegraads familielid, maar TO's moeder is de eerste en bij TO is geen borstkanker vastgesteld. Ik ben ook de eerste. Dan vindt er normaal gesproken geen genetisch onderzoek plaats.

Het is goed dat je het meldt, maar in mijn ogen wel een beetje voorbarig. :)
Huh? TO's moeder is eerstegraad familie van TO, dat wordt er toch mee bedoeld.
Zebra123 schreef:
09-12-2017 04:47
Huh? TO's moeder is eerstegraad familie van TO, dat wordt er toch mee bedoeld.

Ja, maar dat geldt pas als er bij TO ook borstkanker is vastgesteld. Als je óók een eerstegraads familielid hebt die het heeft, dan is er een indicatie om te testen.

Het andere criterium is als de moeder van TO onder de 40 was toen ze borstkanker kreeg. Maar ik was bijvoorbeeld 42 (wat ook nog valt onder "op jonge leeftijd borstkanker krijgen") en bij mij is genetisch onderzoek niet aan de orde geweest. Op basis van één geval van borstkanker in de familie is het in mijn ogen ook voorbarig om meteen over genetisch onderzoek te spreken. Er zijn nog veel meer factoren van belang die borstkanker kunnen (helpen) veroorzaken. Meestal is het gewoon pech.

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Eerst eens kijken wat er uit het vervolgonderzoek van TO komt. Voor hetzelfde geld is het niets en is er ook helemaal geen aanleiding om genetisch onderzoek te verrichten.
Hoi hendrima,

Was benieuwd of vervolgonderzoek nog bijzonderheden heeft opgeleverd. Hoop dat alles goed is joh!
*Beeldig* schreef:
07-12-2017 23:39
.
Beeldig, ik was onder de 35 en dan is genonderzoek zeker wel geïndiceerd ook al was ik de eerste.

Dat het bij jou niet geïndiceerd was kan, er zijn meer factoren dan enkel leeftijd die wel of juist niet aanleiding geven om aan erfelijkheid te denken.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 18:08
18.06% gewijzigd
Milexia schreef:
08-12-2017 06:55
Nee,als een eerstegraads familielid jonger dan 40 borstkanker heeft gehad kom je in aanmerking . Daar hoef je zelf geen borstkanker voor te hebben.
En voorbarig? Misschien,maar beter een keer teveel opgenoemd dan te weinig. Dat laatste weet ik alles van.
.
Het is alleen maar gedeeltelijk informatief. Als Hendrima geen gendraagster is kan het nog steeds zo zijn dat haar moeder het wel was en zij de mutatie niet heeft geërfd. Of er is sprake van een andere erfelijke aanleg, niet alles is nog bekend, daar ben ik van overtuigd.

En verkijk je niet op de kosten! Ik stelde eens telefonisch een vraag aan de geneticus ivm nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek. Ondanks dat er geen verder onderzoek nodig was op dat moment en het bij een enkel telefoongesprek bleef, werd er wel een DBC geopend en kon ik een paar honderd euro afrekenen van mijn eigen risico. Had ik stom genoeg helemaal geen rekening mee gehouden.
Erizon schreef:
26-12-2017 22:54
.
Het is alleen maar gedeeltelijk informatief. Als Hendrima geen gendraagster is kan het nog steeds zo zijn dat haar moeder het wel was en zij de mutatie niet heeft geërfd. [bold] Of er is sprake van een andere erfelijke aanleg, niet alles is nog bekend, daar ben ik van overtuigd.
[/bold]

Mijn klinisch geneticus is het met je eens. Hoewel ik negatief test op alle bekende genmutaties die borstkanker veroorzaken (BRACA1, BRCA2, Chek2, Palb2 en ATM; alleen P53 is niet getest ivm geen indicatie en grote gevolgen) geeft de arts aan dat ik wel familiair belast lijk en dus waarschijnlijk een nog onbekende genmutatie heb.
Sophia, voor mezelf zie ik meer in verschillende suboptimaal presterende genen waardoor de tumor erdoorheen kon glippen. Elk niet zó disfunctioneel als een gemuteerd BRCA-1 of -2 gen, maar als combinatie slecht genoeg dat de tumor zich kon ontwikkelen. Dan heb ik net een combinatie van mijn ouders geërfd die mij een individueel verhoogd risico geeft, een dom A en B van mijn vader en een dom C, D en E van mijn moeder. Mijn siblings (en hun kinderen) hebben dan hopelijk een betere combinatie geërfd met tenminste een slim B en E of zo. (Even simpel voorgesteld)
Erizon, ik geloof niet dat ik dat soort expliciete informatie over mezelf voor de schermen gedeeld heb en ik zou het op prijs stellen als jij dat ook niet deed.
Excuus, aangepast.
Tnx! Bij mij ging het overigens enkel om mijn leeftijd en om het feit dat ik de eerste ben. Daarom is er geen indicatie voor genetisch onderzoek.

Mijn artsen scharen het bij mij onder domme pech trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven