Is dit reeel?
donderdag 28 december 2017 om 17:21
Mijn dochter heeft een appartement gevonden waar ze 348 euro huur voor gaat betalen. Haar inkomen is gemiddeld 1000 euro per maand. Ze heeft een autootje, verzekering en wegenbelasting 40 euro samen. De ziektekosten gaan wij betalen, want die bedragen bijna een half maandloon. Is dit voldoende om rond te komen of wordt het erg krap? Ik denk nog aan gas, water,licht, inboedelverzekering en zo, internet,tv,telefoon, boodschappen. Wat vergeet ik?
"Boring conversation anyway"
donderdag 28 december 2017 om 18:08
Kan toch prima?
Inkomen is €1000
Huur is €348
WGL €100
Internet €20
Inboedel en WA €10
Auto €40
Telefoon €20
Boodschappen €200
Onvoorzien/sparen €60
Dan heeft ze nog €200 per maand voor kleding, benzine, uitjes, sport, vakantie en leuke dingen.
Het is geen enorme vetpot, maar ook niet heel dramatisch lijkt mij. En armoede is heel iets anders in mijn beleving...
Edit: tv heb ik niet meegenomen, de meeste mensen die ik ken hebben hooguit Netflix. Gemeentelijke belastingen worden grotendeels kwijtgescholden bij zo’n laag inkomen.
Verder kan het slim zijn wanneer ze zelf haar zorgkosten betaalt en jullie dit aan haar overmaken. Zij kan wellicht belastingaftrek krijgen of een extra bijdrage ivm chronische ziekte en hoge zorgkosten.
Inkomen is €1000
Huur is €348
WGL €100
Internet €20
Inboedel en WA €10
Auto €40
Telefoon €20
Boodschappen €200
Onvoorzien/sparen €60
Dan heeft ze nog €200 per maand voor kleding, benzine, uitjes, sport, vakantie en leuke dingen.
Het is geen enorme vetpot, maar ook niet heel dramatisch lijkt mij. En armoede is heel iets anders in mijn beleving...
Edit: tv heb ik niet meegenomen, de meeste mensen die ik ken hebben hooguit Netflix. Gemeentelijke belastingen worden grotendeels kwijtgescholden bij zo’n laag inkomen.
Verder kan het slim zijn wanneer ze zelf haar zorgkosten betaalt en jullie dit aan haar overmaken. Zij kan wellicht belastingaftrek krijgen of een extra bijdrage ivm chronische ziekte en hoge zorgkosten.
sophiax wijzigde dit bericht op 28-12-2017 18:12
32.81% gewijzigd
donderdag 28 december 2017 om 18:09
Ze zit wat boven de minimanorm. In veel gemeentes krijg je dan geen kwijtschelding, zeker niet voor het waterschap.Bluesheep schreef: ↑28-12-2017 18:05Oke tv en internet 35 dan, maar ik rekende wat ze over had ook minder.
De belastingen die je noemt krijg je voor het meeste of volledige kwijtschelding bij zo'n laag inkomen.
Hoe doen alleenstaande ouders het dan die moeten rondkomen van een bijstandsuitkering, of überhaupt alleenstaanden met een uitkering.
Een alleenstaande met uitkering ontvangt hier 970,- per maand en daar moet diegene dan zelf de zorgverzekering van betalen.
Nogmaals het is geen vetpot, maar het kan wél.
donderdag 28 december 2017 om 18:10
Moet kunnen
Ik heb 1117 euro en betaal mn zorg zelf a 168 euro p maand
Verder heb ik huur 512 gaat wel 115 toeslag af
Ik heb een gedeelde auto. Daarvoor krijg ik maandelijks 23 euro van terug
Ik kom rond en spaar vaak ook 50 euro. En betaal 25 euro per maand aan de verz voor de hond
Verder geef ik 50 per week uit ongeveer aan boodschappen. Ik eet met mn moeder en zij neemt ook 50 budget voor boodschappen dus dat is voldoende
Ik krijg wel vak geld maar dat gaat helemaal op aan vakantie. Geen eindejaars oid
Denk dat het wel kan hoor. Wel opletten natuurlijk. En oja ik kan ook soms uiteten of kleding kopen
Tis t een of t ander
Ik heb 1117 euro en betaal mn zorg zelf a 168 euro p maand
Verder heb ik huur 512 gaat wel 115 toeslag af
Ik heb een gedeelde auto. Daarvoor krijg ik maandelijks 23 euro van terug
Ik kom rond en spaar vaak ook 50 euro. En betaal 25 euro per maand aan de verz voor de hond
Verder geef ik 50 per week uit ongeveer aan boodschappen. Ik eet met mn moeder en zij neemt ook 50 budget voor boodschappen dus dat is voldoende
Ik krijg wel vak geld maar dat gaat helemaal op aan vakantie. Geen eindejaars oid
Denk dat het wel kan hoor. Wel opletten natuurlijk. En oja ik kan ook soms uiteten of kleding kopen
Tis t een of t ander
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 19:35
0.16% gewijzigd
donderdag 28 december 2017 om 18:11
Water: 9, huur: 348, gas + elektriciteit: 94, boodschappen: 300, telefoon: 8, verzekering WA en inboedel: 7, gemeentelijke belastingen: 36, hefpunt: 12, internet: 45, auto: 116. Totaal: € 975. Gaat zorgtoeslag (83) en huurtoeslag (25) vanaf, blijft over € 867.
Theoretisch kan het maar praktisch heb je niks over voor grotere en onverwachte uitgaven. Ik zou zo niet op mezelf willen wonen, m.i. is dit hét recept voor schulden.
Theoretisch kan het maar praktisch heb je niks over voor grotere en onverwachte uitgaven. Ik zou zo niet op mezelf willen wonen, m.i. is dit hét recept voor schulden.
donderdag 28 december 2017 om 18:24
Volgens mij meestal nog wel met dit inkomen, omdat zorgkosten, huur Ed ook meegekomen wordt. Volledig bestaat nergens meer dacht ik, maar alsnog vaak een percentage van 60% wat kwijtgescholden wordt.gizzmo-returns schreef: ↑28-12-2017 18:09Ze zit wat boven de minimanorm. In veel gemeentes krijg je dan geen kwijtschelding, zeker niet voor het waterschap.
Mensen noemen het hier geen vetpot, is ook zo, maar voor een groot gedeelte van de Nederlanders is dit gewoon de werkelijkheid hoor. Het is al heel wat dat jullie niet vergoedde therapieën a 500 per maand kunnen betalen. En als r iets groots kapot gaat heb je altijd nog marktplaats en weggeefgroepen ed.
donderdag 28 december 2017 om 18:35
Ik ging op kamers met 700 euro pm. Voor 350 inclusief, betaalde verder alles zelf. Verzekering, boodschappen, telefoon abbo enzo. Tv had ik niet, vond ik te duur. Internet deelde ik met twee mensen dus was een tientje per maand ofzo. Het kan hoor, maar heel veel lekkerder dingen kon ik niet doen. Sparen ook niet echt.
Zorg was 130 ofzo + eigen risico, die gaat elk jaar op. Boodschappen zo'n 150, telefoon 20 & internet een tientje.
Zorg was 130 ofzo + eigen risico, die gaat elk jaar op. Boodschappen zo'n 150, telefoon 20 & internet een tientje.
donderdag 28 december 2017 om 18:38
donderdag 28 december 2017 om 18:51
Die auto zou ik skippen.
Op termijn of als er kosten aan zijn onbetaalbaar.
Voor de rest leef je naar wat je hebt.
Uitstapjes, uitgaan, ... zullen er inderdaad niet / nauwelijks bij zijn en ze zal keuzes moeten maken.
Je hoort het overigens waarschijnlijk niet graag, maar is er budget voorzien voor een overlijdensverzekering?
Je weet nooit dat jullie (of haar toekomstige partner) hem nodig hebben.
40 euro per maand aan benzine is overigens leuk.
Maar wie betaalt de verzekering, de keuringen, het onderhoud, ...?
Uitstapjes, uitgaan, ... zullen er inderdaad niet / nauwelijks bij zijn en ze zal keuzes moeten maken.
Je hoort het overigens waarschijnlijk niet graag, maar is er budget voorzien voor een overlijdensverzekering?
donderdag 28 december 2017 om 18:58
Ik weet niet wat haar aandoening is, maar kan ze niet fietsen? Ik zou persoonlijk op mezelf wonen op mijn 28ste belangrijker vinden dan een eigen autootje.BriannaF schreef: ↑28-12-2017 17:52Ik heb de huurtoeslag er al van af getrokken. Auto heeft ze nodig om op het werk te komen, ze werkt doorgaans tot de nachtelijke uren, wanneer er geen open vervoer meer rijdt.
Zorgkosten worden door ons betaald, ze is chronisch ziek en heeft veel niet vergoede therapie nodig en het aantal uren dat ze werkt (25) is echt het maximale.
Daarbij is ze 28 en wil dolgraag op zichzelf wonen. En af en toe naar de bios zit er wel in, ze werkt bij eentje en dat is dus gratis voor werknemers. Voor de rest: geen vakantiegeld (zit al bij salaris) geen 13e maand, geen reiskosten. Hele slechte baan, maar voor nu het meest haalbare.
Denk dat het verder net gaat, al is het krap. Ik zou me als moeder zijnde wel zorgen maken over de hoeveelheid financiele hulp die ze nog van jullie nodig heeft, weet niet of er nog verbetering voor haar ziekte in zit, maar jullie kunnen dat niet voor eeuwig blijven bijdragen neem ik aan?
donderdag 28 december 2017 om 19:06
Wat me opvalt: een auto rijden voor 40 euro per maand? hoe dan? 1 tank benzine is al 40 euro?
En onderhoud, belasting ,verzekering en keuring?wie betaald dat?
Ik denk wel dat het net zou kunnen,maar vind dat ze zeker een buffer nodig heeft voor haar auto,en voor als er dingen stuk gaan in het huishouden,eigen risico zorgverzekering etcetc.
Ik denk wel dat het net zou kunnen,maar vind dat ze zeker een buffer nodig heeft voor haar auto,en voor als er dingen stuk gaan in het huishouden,eigen risico zorgverzekering etcetc.
donderdag 28 december 2017 om 23:15
Het moet kunnen, ik heb jaren met minder gedaan en een hogere huur gehad. Alleen de auto is een dingetje. Was als hij kapot gaat of de onderhoudskosten. Dat is zeker iets om mee te nemen. Reden waarom ik dus geen auto had. Maar goed, daarnaast waren de kosten van het openbaar vervoer erg hoog, moest ik 6km lopen om bij de bushalte te komen. Geen fiets mogelijk omdat ik op de terugweg bij soms bij andere halte uitkwam. Ik moest zuinig aan doen wat betreft kleding, eten en uitjes maar het was het zeker waard om mijn eigen plekje te hebben.
donderdag 28 december 2017 om 23:15
40 euro is voor verzekering en wegenbelasting. Benzine komt er nog bij.Lady49 schreef: ↑28-12-2017 19:06Wat me opvalt: een auto rijden voor 40 euro per maand? hoe dan? 1 tank benzine is al 40 euro?
donderdag 28 december 2017 om 23:18
Ze kan niet zonder auto. Als ze 's nachts van het werk komt gaat ze niet fietsen en al helemaal niet over verlaten landweggetjes.Tornacense schreef: ↑28-12-2017 18:51Die auto zou ik skippen.
Verder heeft ze 'm nodig om naar therapie te gaan en voor familie/vriendenbezoek. OV is hier ruk.
donderdag 28 december 2017 om 23:20
Dit is haar eerste "echte" baan, ze kreeg een chronische aandoening tijdens haar studie. UWV keurt haar niet af, want de aandoening staat niet op het officiële lijstje.Gatinmijnsok schreef: ↑28-12-2017 19:08Als ze maar 25 uur kan werken is ze dan gedeeltelijk afgekeurd? Jullie kunnen niet eeuwig blijven bijspringen en ze moet toch als volwassene op zichzelf kunnen wonen.
donderdag 28 december 2017 om 23:21
Zo denkt zij er ook over. ze heeft spaargeld voor onverwachte uitgaves.Nala2013 schreef: ↑28-12-2017 23:15Het moet kunnen, ik heb jaren met minder gedaan en een hogere huur gehad. Alleen de auto is een dingetje. Was als hij kapot gaat of de onderhoudskosten. Dat is zeker iets om mee te nemen. Reden waarom ik dus geen auto had. Maar goed, daarnaast waren de kosten van het openbaar vervoer erg hoog, moest ik 6km lopen om bij de bushalte te komen. Geen fiets mogelijk omdat ik op de terugweg bij soms bij andere halte uitkwam. Ik moest zuinig aan doen wat betreft kleding, eten en uitjes maar het was het zeker waard om mijn eigen plekje te hebben.
donderdag 28 december 2017 om 23:34
Als ze het voor elkaar krijgt om maandelijks toch nog iets opzij kan zetten.
Het zou zonde zijn om dood te bloeden op je spaarrekening. En iedere maand een vast bedrag naar de spaar is echt belangrijk.