Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
TTR is ook hier geen favoriet (tenmisnte de orignele/amerika versie) wel hebben we net TTR europe gekregen dus die moeten we nog uitproberen.

@Koettie, op ebay/boardgamegeek staan wel een paar exemplaren maar die zijn behoorlijk duur...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
neweve schreef:
29-12-2017 13:34
TTR is ook hier geen favoriet (tenmisnte de orignele/amerika versie) wel hebben we net TTR europe gekregen dus die moeten we nog uitproberen.

@Koettie, op ebay/boardgamegeek staan wel een paar exemplaren maar die zijn behoorlijk duur...
Die had ik ook gevonden ja, ietsje boven budget..
de TTR rails and sails vond ik wel leuk, maar echt niet dat die me meer dan 60 euro waard is
De eerste TTR (USA) vind ik ook wat saai.

De TTR Europa is leuk als je met meerderen speelt. Met 2 is het bord te groot. Als extra moeilijkheid kun je de stations weglaten.

TTR Nordic countries is tof met 2 personen.

TTR Asia speel je in teams, een leuke variatie.

Verder heb ik nog een variant gespeeld waarbij je extra punten krijgt voor plaatsen die je in een circel aan elkaar verbindt, maar weet zo niet meer welke versie dat is.

Wat is het unieke aan de rails & sails variant?
rails and sails, zijn, zoals de titel zegt, ook boten bijgekomen dus je moet 2 verschillende kaartjes sparen. En je boten en treinen zijn beperkt. En die kaartjes kun je, als ik me goed herinner, ook weer gebruiken om havens aan te leggen leveren op een of andere manier ook weer punten op (weer tijd geleden dat ik het gespeeld heb.

De TTR Amerika, heb ik het idee dat als je dat vaak genoeg gespeeld hebt je al precies weet welke route de ander heeft als die een paar treintjes geplaatst heeft
Thanks Nlies.

Om dat probleem te voorkomen is er een uitbreiding met extra routes.
Iemand ervaring met de 2e uitbreiding van Istanbul?

Heb het basisspel al redelijk vaak gespeeld en pas begonnen met Mokka en Smeergeld.

Vroeg me af of de andere uitbreiding de moeite waard is.
neweve schreef:
29-12-2017 13:24
Zowel de gewone codenames als de duet is leuk met zijn twee. Al is duet natuurlijk wel meer gefocussed op 2 personen dus vond ik die spannender.
Ik heb de duet gevonden in een Spellenwinkel hier in de stad.

Ik had geluk, het was het laatste exemplaar :D
Ik kende dit topic niet, leuk!

TTR; We hebben ze (bijna) allemaal, maar hier is als we met zijn tweetjes een spel willen spelen TTR Zwitserland altijd een succes :lol:

Ticket to Ride France is nu de eerstvolgende op het verlanglijstje!

Zag net ook dat quixx genoemd werd. Als wij een paar nachten weggaan dan zit hij standaard in de tas. Favoriet zijn het gewone blok en de big points
nlies schreef:
28-12-2017 22:47
@Koettie; je zou je vraag eens op facebookpagina van bordspellenmarkt kunnen zetten (als je fb hebt)
Kan je wel zoenen voor deze tip! Hij is vandaag bij vrienden dus dacht hij zit vanmiddag niet op Facebook, snel plaatsen en verwijderen als hij thuis is. Meteen een reactie en morgen wordt het opgestuurd!!! Ben zo blij. Iedereen bedenkt voor het meedenken!
ElizabethThatcher schreef:
29-12-2017 16:07
Iemand ervaring met de 2e uitbreiding van Istanbul?

Heb het basisspel al redelijk vaak gespeeld en pas begonnen met Mokka en Smeergeld.

Vroeg me af of de andere uitbreiding de moeite waard is.
Ja ik heb allebei de uitbreidingen, Vind ze leuk.
Nog een tip.
Als je naar de website van whitegoblins gaat zie je een tab downloads. Hier staan veel spelregels die je kunt uitprinten, maar als je daar Istanbul zoekt dan kun je daar een bonustegel downloaden en printen, namelijk de Kebabzaak:Spelregels:
Vervang de Fontein door de Kebab Shop bij de voorbereiding van het spel.
De Kebab Shop mag niet aan de rand van het speelveld komen te liggen.
De actie van de Kebab Shop is hetzelfde als van de Fontein.
Daarnaast mag je in plaats van die actie ervoor kiezen om je familielid naar
een locatie naar keuze te verplaatsen (mits deze niet op het Politiebureau staat)
@ Sansi Welkom, en veel plezier hier.
@ Koettie, daar is dit topic ook voor bedoeld, elkaar helpen, leuk dat het gelukt is, veel spelplezier
Sansi schreef:
29-12-2017 16:11
Ik kende dit topic niet, leuk!

TTR; We hebben ze (bijna) allemaal, maar hier is als we met zijn tweetjes een spel willen spelen TTR Zwitserland altijd een succes :lol:
Hier ben ik wel benieuwd naar, sansi. Waarom Switserland specifiek met 2? Vind je deze beter dan Nordic Countries of ken je deze niet?
Ik speel ook vaak met 2 en ken Zwitserland nog niet dus erg bemieuwd.

Ook wel benieuwd waarom je nog voor de franse versie gaat?
theatime schreef:
29-12-2017 19:59
Hier ben ik wel benieuwd naar, sansi. Waarom Switserland specifiek met 2? Vind je deze beter dan Nordic Countries of ken je deze niet?
Ik speel ook vaak met 2 en ken Zwitserland nog niet dus erg bemieuwd.

Ook wel benieuwd waarom je nog voor de franse versie gaat?
Ik moet zeggen dat ik de meeste maps leuk vind, maar deze springt er voor mij uit wanneer we samen spelen. Het leuke aan Zwitserland vind ik de verbindingen maken naar de andere landen toe, geeft toch altijd weer een kick om alle landen te halen en zoveel mogelijk punten uit de routes te slepen. Nordic Counties hebben we ook en vind ik ook leuk, maar pakken toch sneller de ander. En wanneer we met vrienden spelen dan vaak Europa.

Ik wil de Franse versie puur omdat wij dol zijn op Frankrijk en tijdens onze vakanties daar met regelmaat TTR spelen. Dus echt puur omdat wij wat met Frankrijk hebben. Als ik kijk naar een nieuwe uitdaging dan lijkt UK/Pennsylvania mij nog wel wat. klinkt als een hele nieuwe ervaring met die aandelen er extra bij.
sansi wijzigde dit bericht op 29-12-2017 21:45
Reden: ..
0.32% gewijzigd
Vandaag nog eens Racko gespeeld. Aanrader, hoewel die niet meer wordt uitgebracht. Mocht iemand hem ooit op de rommelmarkt of in een kringloopwinkel tegenkomen, wij vinden hem leuk.

En met zoon en logé 'Doolhof' gespeeld, leuk spel om met kinderen te doen!
nlies schreef:
29-12-2017 16:35
Ja ik heb allebei de uitbreidingen, Vind ze leuk.
Nog een tip.
Als je naar de website van whitegoblins gaat zie je een tab downloads. Hier staan veel spelregels die je kunt uitprinten, maar als je daar Istanbul zoekt dan kun je daar een bonustegel downloaden en printen, namelijk de Kebabzaak:Spelregels:
Vervang de Fontein door de Kebab Shop bij de voorbereiding van het spel.
De Kebab Shop mag niet aan de rand van het speelveld komen te liggen.
De actie van de Kebab Shop is hetzelfde als van de Fontein.
Daarnaast mag je in plaats van die actie ervoor kiezen om je familielid naar
een locatie naar keuze te verplaatsen (mits deze niet op het Politiebureau staat)
Oh, fijne tips, dank je!
NYC schreef:
29-12-2017 21:44
Vandaag nog eens Racko gespeeld. Aanrader, hoewel die niet meer wordt uitgebracht. Mocht iemand hem ooit op de rommelmarkt of in een kringloopwinkel tegenkomen, wij vinden hem leuk.

En met zoon en logé 'Doolhof' gespeeld, leuk spel om met kinderen te doen!
Ook een leuk spel met kinderen is Mollenmania, ook niet meer zo te koop, maar nog wel eens 2de hands te vinden
LunchLover schreef:
28-12-2017 20:09
Ik heb hem ook gevonden online! Hij kwam vandaag binnen! :cheer: :cheer: :cheer:
Wat vind je van Azul LunchLover?

Hebben jullie nog tips voor 1 persoons spellen?
Frozie schreef:
30-12-2017 14:51

Vrijdag.
21days, kun je van 1-4 spelers spelen
the game, kan alleen of met meer mensen
Bij Orleans zit ook een module bij de basis om alleen te spelen
en dan heb je nog die Smart-games. Puzzelspellen, maar ik heb altijd het idee dat als je die door hebt het niet zo leuk meer is, en je niet 2 keer dezelfde puzzel maakt. Maar die zijn soms wel op rommelmarkt of kringloper te vinden
nlies schreef:
30-12-2017 15:18
Vrijdag.
21days, kun je van 1-4 spelers spelen
the game, kan alleen of met meer mensen
Bij Orleans zit ook een module bij de basis om alleen te spelen
en dan heb je nog die Smart-games. Puzzelspellen, maar ik heb altijd het idee dat als je die door hebt het niet zo leuk meer is, en je niet 2 keer dezelfde puzzel maakt. Maar die zijn soms wel op rommelmarkt of kringloper te vinden
Thanks! Ik ga even googlen. Heb nog een bol.com bon gekregen op mn werk.. :rolling:
Er staat bij nogal wat spellen aangegeven dat het voor 1 persoon kan. Agricola schijnt solo wel leuk te zijn, maar spellen zoals Ubongo, wil je toch eerder klaar zijn dan de tegenstander
Frozie schreef:

Ik vind het een erg leuk spel. Had het een aantal keer gespeeld op de club dus wist wat ik in huis haalde :proud:

Je moet wel van puzzelen, strategie achtige spellen houden. Je kunt elkaar ook goed dwars zitten.
:applause:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Frozie schreef:

Mage knight, mijn man is helemaal fan :) Is wel ingewikkeld.

Friesche velden
Arkham horror

Je kan hier ook kijken: http://www.gezelschapsspel.info/speltype/1-persoon
Snicholls schreef:
25-12-2017 13:59
Ik heb met Kerst "Exit - das Spiel" cadeau gekregen. Ik kende het nog niet, maar het is uitgeroepen tot "Kennerspiel des Jahres 2017". Volgens mij is het in Nederland ook nog niet te krijgen, maar het is dus een spelreeks (iedere uitgave heeft een ander thema, ik heb "Die verlassene Hütte") waarmee je thuis een Escape Room Spel met 1- 4 spelers kan spelen. Het kan maar één keer gespeeld worden, dus ik bewaar het voor een goede gelegenheid ;-D Maar zodra het gespeeld is, zal ik hier laten weten hoe het was.
Oh superleuk! Ze zijn er ook in het Nederlands (drie versies) maar in het Duits zijn er volgens mij wel een stuk of negen Exits. Wij wachten met smart op de vertaling, want een spel in het Duits lijkt ons wat moeilijk.
Ik speelde met Kerst Dix-it met mijn spelletjesverslaafde nichten, vond ik ontzettend leuk! Heel ander spel dan alles wat ik ken, of nou ja, het lijkt alleen een beetje op het woordenboek-spel. Jammer dat er met z'n tweeën echt niks aan is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven