Gezondheid alle pijlers

Ervaringen gezocht e-rolstoel

28-04-2017 12:19 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat iemand ervaring heeft en deze met me wil delen? Via de gemeente loopt er een aanvraag voor een rolstoel. Dit omdat ik maar zo'n honderd meter kan lopen, daarna krijg ik oa zenuwpijn, klapvoet, en verlies ik de kracht. Via ergo nu wel een leenrolstoel dus kan vooruit. Maar moet een oplossing komen voor langere termijn.

Nu heb ik gelezen over elektrisch ondersteunde rolstoelen. Of eigenlijk, wielen. Die wielen zou je op een gewone rolstoel kunnen plaatsen, waardoor je geholpen wordt met voortbewegen, zoals bij een elektrische fiets. Ik denk dat dit voor mij ideaal zou kunnen zijn. Ben ik niet afhankelijk van een duwer, ben toch lichamelijk zelf actief bezig en kan toch wat afstanden afleggen die ik met een gewone niet zou kunnen. Het zou me onafhankelijker maken, ik zou er ook makkelijker met de kinderen op uit kunnen.

Wie heeft ervaring met deze wielen? Welke heb je? Hoe bevallen deze? Wat vond je niet prettig? Is het echt een uitkomst of lijkt het op internet mooier dan het is? Ben erg benieuwd! Wil me graag goed oriënteren voordat er iets aangeschaft wordt wat niet bij mijn situatie past, dat zou ik echt zonde vinden.

Bedankt voor het lezen (en eventueel reageren)! (De ergo helpt me gelukkig en ook via de gemeente zal ik vast advies krijgen, maar ben vooral op zoek naar ervaringen uit de praktijk)
Apiejapie, fijn dat je nu voorzien bent van een kaart en binnenkort een goed passende rolstoel hebt. Mag ik gokken? Quickie? (krijgen ze geloof ik de hoogste korting op)

Mijn rugleuning bevalt goed! Geen rugklachten meer gehad!

Ambra, echt happy niet. Wel is de fabrikant afgelopen maand nog langs geweest om de as iets te verplaatsen. Ik merkte dat hijzelf (nog) niet tevreden is... Hij had het liever nóg anders gezien (grotere wielen, andere stand)
Fijn dat jouw werkrolstoel nu goed is en idd.... ik snap je omschrijven over het 'in het diepe springen'. Je weet gewoon op voorhand dat het een gedoe is en dat het niet 1-2-3 voor elkaar is. Succes iig!

Vorige week bij een rolstoel en handbike fabrikant geweest in Moordrecht. Met één blik op mijn rolstoel gaf de medewerker aan dat dit niet de beste keus was.... En adviseerde om bij de ergotherapeut een rolstoel-evaluatie aan te vragen.
Maar ik kwam daar dus om me te laten voorlichten over elektrische ondersteuning. En die mocht ik meteen uitproberen. De smartdrive MX2+

Wow, wat een geweldig ding!

Gister bij de ergo geweest en die heeft meteen een advies uitgebracht naar de WMO! Het zou voor mij de perfecte oplossing zijn.
Vooral ook omdat het je rolstoel niet zwaarder maakt en het met 1 handeling af te koppelen is. Zo kan ik de korte afstanden nog gewoon zelf hoepelen en de langere afstanden met smart drive.
Echt een aanrader!
Een paar maanden geleden wilde ik er niet eens over nadenken omdat ik mijn conditie zoveel mogelijk wil opbouwen. Maar ja..... als die rolstoel niet zó soepel is dan moet je wat he? ;-)
ambra schreef:
17-08-2017 20:36
Ha apiejapie, ik ben ook bij O4 geweest, wil ook graag een rolstoel van hun. Sprak laatst iemand op de dansschool die er ook een had, maar andere gemeente, dus ja.. ik moet het afwachten.
Mijn werkrolstoel is nu goed. Nu even ademhalen en dan in het diepe springen voor het gedoe voor de thuisrolstoel.

Fijn dat je nu zo lekker zit, dat is een wereld van verschil he?

Kuuk, ook nog happy met de rolstoel?
Gemeente heeft me toegezegd dat als deze uiteindelijk toch niet aan mijn verwachtingen voldoet, ik via een pgb alsnog de O4 aan kan vragen. Hoe krijg je de zorgkosten omhoog?.... Rolstoel die ik nu aangemeten heb gekregen is al 2x de prijs van O4. Maar goed, ik ga er maar van uit dat deze goed zal zijn.
Ik gebruik de rolstoel nu ook binnenshuis aan de keukentafel, omdat ik er erg goed in kan zitten door het kussen en de rugleuning.

Hoe zitten jullie aan de tafel? In de rolstoel of een reguliere stoel (weet niet of jullie volledig rolstoelafhankelijk zijn?).
Kuuk, heb gelijk even het filmpje gekeken. Mooi ding inderdaad, klein, compact. Zie ze steeds tikken met arm waar de armband aanzit, dat ziet er voor mij onprettig uit maar mss valt dat mee.
Het e-fix systeem waar ik mee rijd begint al weer een beetje achterhaald te worden geloof ik.
Compacter zou fijn zijn, ik zou graag een rolstoel zonder rolstoellift in de auto willen hebben. Mijn systeem (rolstoel en e-fix) worden in dec 4 jaar oud, dat is eigenlijk te jong voor complete vervanging. Vandaar dat ik ook nog een beetje uitstel.

Ik denk dat jij je conditie ook wel op een andere manier zou kunnen opbouwen, dat hoeft toch niet perse via de rolstoel? Lekker juist als je dan gewoon fijn mee kunt rijden met man en kind.
Apiejapie, de stoelen aan de eettafel zijn heel erg op mijn behoeften uitgezocht, en bieden steun genoeg voor het avondeten. Ik kan er niet meer lang in zitten maar dat kan ik nergens in. We hebben ook de bank voor mijn behoeften uitgezocht, een chaise longue voor het raam. Ik kan er goed op liggen en het ziet er leuker uit dan een bed.
Ik hang/lig daar, en probeer actief zitten zoveel mogelijk te beperken. Die tijd hebben we gehad..

Mijn uwv man zei met het aanmeten vd werkrolstoel.. je hebt vooral een zitprobleem, pas daarna komt het loopprobleem. En dat heeft hij goed. Ik kan soms heel goed lopen, en dan echt ook wel 500 meter. Ik kan dansen, als mijn man me vasthoud. Laat hij me per ongeluk los op een onverwacht moment dan zak ik door mijn benen. Ik kan soms niet goed lopen, dan zak ik alleen maar door mijn benen. En ik kan nooit goed zitten..

Fijn dat jij er zo goed in zit! Wat een verademing he..
Kuuk, klopt, de quickie. Heb je blijkbaar in verschillende categorieën. Heb de 'Luxere' aangemeten gekregen. Maar goed, hoor over de quickie niet zo'n goede verhalen maar ik ga het maar ervaren. Voor nu ben ik blij dat ik er weer zelf op uit kan gaan, dat is me zóveel waard!

Ik hoop voor jou dat de gemeente akkoord gaat. Dat je weer zo prettig mogelijk, zo veel mogelijk kunt doen. Weet je hoe lang het duurt voordat je uitsluitsel hierover krijgt?
Ambra, conditie opbouwen lukt op zich ook wel op andere manieren. Lijkt me heerlijk om mijn overbelaste schouders wat te kunnen ontzien.
In huis gebruik ik mijn rolstoel ook veel. Maar ik kan niet goed onder onze eettafel met mijn rolstoel omdat ie hoger is dan mijn vorige rolstoel (ook weer zoiets: als iets goed bevalt, waarom dan de hoogte veranderen?) In restaurants pas ik dus vaak ook niet onder de tafel met mijn benen.

Apiejapie, hier de quickie helium pro met nieuwe (dure) rugleuning, spinergy wielen (lichtgewicht met minder spaken) en speciale (dure) voorwieltjes. Als ze in één keer de passing goed gedaan hadden dan waren ze de helft goedkoper uit geweest.... Maar ze werken niet echt via een effectief systeem.

Ik verwacht binnen een maand wel uitsluitsel van de WMO. Momenteel erg korte lijntjes door het gedonder rond de rolstoel ;-)

Er zijn overigens ook mensen die positief zijn over Quickie hoor, dus laat je niet te bang maken. Maar mijn favoriet is het niet en zal het waarschijnlijk ook niet meer worden.

Ik ben van mening dat de WMO (of aanmeet adviseur eigenlijk) meer moet gaan luisteren naar de cliënt. Als een eerder geleverde rolstoel goed bevallen is en wordt vervangen omdat 'ie versleten is, waarom zou je dan met alle geweld voor een ander merk kiezen? Ik ging nl door die verandering weer meer tegen mijn beperkingen aan lopen en daardoor kreeg ik een dip in mijn acceptatieproces (dat ik tot dat moment vrij soepel doorlopen had) En nu, bijna anderhalf jaar later is er al zoveel veranderd aan die rolstoel dat ie inmiddels al veel duurder is dan mijn eerste merk! Daarnaast..... een smart drive á € 6500,00 excl. is ook een behoorlijk uitgave. En mijn vraag is toch: was die smartdrive nodig geweest op een lichtere rolstoel?? Met mijn vorige rolstoel reed ik namelijk álles buitenshuis zelf!
Wow Kuuk, wat een bedragen he. En geen probleem, als je dan ook goed geholpen bent! Maar inderdaad, het gaat te vaak fout. Dat zie ik als groentje in de rolstoelwereld al (wat een log systeem wat vaak langs elkaar heen werkt), laat staan als je er al jarenlang mee te maken hebt....

In de tuin was onze tafel ook lager dan in de keuken. In de keuken zit ik perfect (zover mogelijk met mijn rug, maar ongelooflijk wat een goede ondersteuning kan doen). Tafel is hoog genoeg. In de tuin hebben we de tafel verhoogd. Kun je gewoon blokjes onder maken of onder de poten bijv 4 tuintegels, als ie maar stabiel staat. Misschien kun je iemand jullie keukentafel laten verhogen? Maar snap het probleem, heb dat ook regelmatig als ik op terras ga zitten, zit ik met mijn knieën tegen de tafel.
De elro op het werk was ook te hoog voor de tafel. Uiteindelijk hebben ze de opbouw 2 cm kunnen verlagen en nu pas ik er wel onder.
Thuisrolstoel..ik loop vast met de joystick tegen tafels. Ik kan hem eraf halen maar vastzetten is vaak weer een gedoe.de armleuningen kunnem vaak naar achter geklapt, dan kun je beter aanschuiven. Maar ja, je hebt niet voor niets leuningen he..dus het is vaak toch wat gedoe en concessies maken.
Kuuk! Lees je nog mee?
Ben vandaag ook in Moordrecht geweest om de smart drive uit te proberen.
Ben toch wel enthousiast. Heb jij hem nog gekregen?
Ik heb van gemeente toestemming om rolstoel en aandrijving te vervangen.
Donderdag weer naar 04 rolstoelen.
Zat vandaag ook wel heel goed in de rolstoelen in Moordrecht, gaat nog lastig worden!

En sorry Apiejapie..hoe is het met jou? Sla ik je bijna over in je eigen topic..
Ambra, lees nu je berichtje pas. Ben erg weinig op het forum. Word gek van de reclame steeds tussendoor.

Wat fijn dat je zo enthousiast bent. Hopelijk vindt je precies dát waar je het meeste mee geholpen bent.

Ik ben onlangs geopereerd. Erg zware ingreep aan mijn rug. Kan zijn dat ik de rolstoel hierna niet of nauwelijks meer nodig heb! Moet komende weken nog plat liggen, maar dan kan ik rustig gaan revalideren. Het was een spannende operatie want had ook kunnen zijn dat ik met een volledige dwarslaesie uit de OK kwam. Maar operatie is geslaagd. Nu afwachten hoe alles zich gaat vormen.
oeh Apiejapie, ik hoop ontzettend voor jou dat de OK een succes blijft en dat je straks goed kunt revalideren.
Ik duim voor je! Ik wens je in ieder geval een geweldig 2018!!

Ik heb sinds half december een proefrolstoel en zit hier zo ontzettend goed in!
Ik kan gewoon weer zitten in plaats van een half uurtje 'hangen in een stoel' en daarna gauw weer plat op de bank. Ook mijn benauwdheid is een stuk minder nu ik zo goed zit. Ben zelfs aan het breien geslagen, dat kon eerst niet omdat ik me omhoog hield met mijn armen op de leuningen. Nu zit ik zonder leuningen!
Ben gewoon heel blij, en hoop uiteraard dat de leverancier meewerkt en deze stoel gaat verstrekken. En anders gaan we het via PGB doen. De aandrijfondersteuning ben ik nog steeds niet uit..
Wauw ambra, wat ontzettend fijn voor je. Ben oprecht helemaal blij voor je, nu ik je bericht lees.
Ik hoop voor je dat je de medewerking krijgt van de leverancier. Moet je zien zeg wat een verschil een stoel kan maken.
ik laat het je weten zodra er meer bekend is.
Gelukkig nieuwjaar, pas goed op jezelf..
Apiejapie hoe is het met je? Lukt het revalideren?
Kuuk hoe gaat het met jou? En je puberpeuter?

Ik ben er inmiddels uit met rolstoel en aandrijving : Het wordt een RGK, waar ik nu al 2aanden goed in zit. Deze zal nu nieuw worden aangevraagd via de gemeente ( het proces erheen was een drama maar het is gelukt). Voor de aandrijving ben ik uitgekomen op de lightdrive. Ik heb in de afgelopen maanden alle beschikbare ondersteuningen uitgeprobeerd. Maar het lukt me echt niet om zonder joystick te rijden. Dus bleven efix en lightdrive over. Efix rij ik nu 10 jaar mee, wilde liever een lichter systeem. Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen. Ze kunnen een polssteun maken aan de joystick zodat ik geen armleuningen hoef te hebben . Wonderbaarlijk genoeg mis ik die niet. Zo goed zit ik in de rolstoel, wel met speciale ondersteuning.
Mijn benauwdheid is weg, de pijn en vermoeidheid stukken minder. Had niet verwacht dat dit me ooit nog zou overkomen! Ben zo blij!!!
Moet nog wel een maand of 4/5 wachten tot ik mijn stoel heb maar het is het wachten waard!

Groetjes Ambra
ambra schreef:
18-02-2018 18:18
Apiejapie hoe is het met je? Lukt het revalideren?
Kuuk hoe gaat het met jou? En je puberpeuter?

Ik ben er inmiddels uit met rolstoel en aandrijving : Het wordt een RGK, waar ik nu al 2aanden goed in zit. Deze zal nu nieuw worden aangevraagd via de gemeente ( het proces erheen was een drama maar het is gelukt). Voor de aandrijving ben ik uitgekomen op de lightdrive. Ik heb in de afgelopen maanden alle beschikbare ondersteuningen uitgeprobeerd. Maar het lukt me echt niet om zonder joystick te rijden. Dus bleven efix en lightdrive over. Efix rij ik nu 10 jaar mee, wilde liever een lichter systeem. Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen. Ze kunnen een polssteun maken aan de joystick zodat ik geen armleuningen hoef te hebben . Wonderbaarlijk genoeg mis ik die niet. Zo goed zit ik in de rolstoel, wel met speciale ondersteuning.
Mijn benauwdheid is weg, de pijn en vermoeidheid stukken minder. Had niet verwacht dat dit me ooit nog zou overkomen! Ben zo blij!!!
Moet nog wel een maand of 4/5 wachten tot ik mijn stoel heb maar het is het wachten waard!

Groetjes Ambra
Zie nu je berichtje pas Ambra. Wat ontzettend goed, jouw bericht. Klinkt voor jou echt top. Ben blij voor je. Jammer dat je zó lang moet wachten. Maar zoals je zegt, als het het wachten waard is...

Het revalideren gaat goed. 2 of 3 keer per week fysio nu. Rustig aan. Alles zonder weerstand, alleen de spieren bewegen is al voldoende. Maar ben zo blij. Kan weer kleine rondjes lopen. Wat de toekomst brengt is onzeker. Controle gehad en er blijkt nog meer in mijn rug fout. Daardoor grote kans dat ik dezelfde operatie in de toekomst nog eens ga krijgen. Maar zie ik dan wel. Ga ik me nu nog niet druk om maken. Nu zo goed mogelijk hiervan herstellen. En vooral genieten. Al is het maar van weer zelf naar de bakker kunnen!
Apie wat fijn dat er vooruitgang in zit bij je, hoe langzaam ook. Hoe kom je te weten of je nogmaals onder het mes moet? Moet je dan eerst weer klachten krijgen? Hopelijk blijkt het niet nodig en ga je gewoon de goede kant op! Gebruik je de rolstoel nog voor lange afstanden? En binnen, hoe doe je dat nu?
Wat is het fijn om je leven weer wat terug te krijgen he!
Succes met je revalidatie verder!
UP!
Zie nu dat deze post een jaar geleden gestart is. Veel gebeurd in die tijd.
Dacht laatst de rolstoel niet meer nodig te hebben, maar staat toch weer in huis. Koningsdag toch weer gebruikt. Revalidatie is gestaakt nu, er gaat teveel fout even. Eerst terug naar ziekenhuis om te laten controleren wat er precies fout gaat. Hopelijk daarna weer verder qua revalidatie.
Ambra, fijn dat je in die andere post over WIA en KOT zoveel info gaf. Kan zoveel schelen als een ervaringsdeskundige je bij zoiets helpt, heb ik ook mogen ervaren. Er komt zoveel op je af als je ineens hiermee te maken krijgt.
Apie, wat zonde nou toch.
Ik hoop dat je in het ziekenhuis verder komt.
Veel sterkte gewenst!
ambra schreef:
02-05-2018 00:01
Apie, wat zonde nou toch.
Ik hoop dat je in het ziekenhuis verder komt.
Veel sterkte gewenst!
Dank je. Hopelijk weet ik gauw meer.
Even hier horen hoe het met je gaat..
ben je nog weer kunnen starten met revalideren?
Hoe zijn je vooruitzichten?
ambra schreef:
20-09-2018 21:29
Even hier horen hoe het met je gaat..
ben je nog weer kunnen starten met revalideren?
Hoe zijn je vooruitzichten?
He hallo
Helaas, revalideren lukt nog steeds niet. Veel zenuwpijn en ene ontsteking na de andere. Arts is ook niet echt positief over de toekomst. Maar we gaan het allemaal wel zien. Ga een tens apparaat krijgen om de zenuwpijn enigszins wat te onderdrukken. Maar verricht natuurlijk ook geen wonderen. Maar elk beetje wat helpt is meegenomen.
Ondertussen zijn er gesprekken met WMO en artsen voor elektrische ondersteuning voor mijn rolstoel. Orthopeed en orthopedisch chirurg vinden dat ook veel verstandiger dan hoepelen. Dus dat zal hopelijk iets schelen in de aanvraag, onze WMO is echt verschrikkelijk. Ik dacht zelf aan de smartdrive, maar het kunnen bijv ook elektrische wielen worden. We zien wel. Zoals je weet gaat er zoveel tijd overheen allemaal. En ik wil juist vooruit! Met de kinderen naar buiten, zelfstandig zijn, met mijn man op pad, je kent het wel.

Hoe gaat het ondertussen met jou? Is je rolstoel ondertussen aangepast naar je wensen?
Hoi hoi,
ja mijn nieuwe rolstoel is binnen en ik ben me toch een partij verliefd! :flirting:
Hij zit net zo lekker als de proefrolstoel die ik uiteindelijk bijna een half jaar heb mogen lenen. De nieuwe is helemaal op mijn maat gemaakt, en in de kleuren die ik zelf wilde. Hij voelt zo erg als mijn verlengstuk, sjouw hem overal mee naar toe.

De grap is dat ik echt veel beter loop, als ik maar genoeg uren in de rolstoel doorbreng. Maar goed, de lange afstanden moeten uiteraard in de rolstoel.
De lightdrive kan ik aanraden als elektrische ondersteuning, hij bevalt me erg goed. Ik heb in de afgelopen winter echt alle aandrijvingen die er nu te verkrijgen zijn, uitgeprobeerd, ook thuis gehad vaak voor een periode. Als je meer wilt weten, PB dan anders even (als dat lukt).

Ik ben echt enorm opgeknapt door de rolstoel, het is onvoorstelbaar. Mijn dagen zijn veel actiever, ik hoef niet meer naar bed overdag (ik maak als het even kan wel lange nachten) en ik kan gewoon veel meer, ook meer achter elkaar in plaats van wat doen, weer liggen, weer wat doen.

Ik moet nog wel steeds oefenen met gaan zitten in plaats van gaan liggen.
Na 20 jaar is liggen nog steeds de eerste reflex bij moe zijn, maar ik kan beter in de rolstoel gaan zitten. Zoek ook nog naar dingen om 'te doen', mijn leven zag er liggend toch anders uit.

Om mij heen is het leven hectisch en ook erg verdrietig geweest dit jaar, maar ik merk dat ik het geestelijk beter aan kan nu ik me lichamelijk sterker voel. Ik wil zodra ik daar ruimte voor voel, ook geestelijk een stap vooruit zetten, meer uitdaging zoeken. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet.. eerst de lopende zaken die veel energie vragen, voortzetten.

Het contrast met hoe het met jou gaat is nu wel groot zeg, ontzettend balen!
Zenuwpijn is ook zo moeilijk te bestrijden...
Ik hoop heel erg dat er hier en daar winst te behalen is in hoe je je voelt.
Sterkte in ieder geval, en aarzel niet om hulp te vragen he!

Knuffel, Ambra
ambra schreef:
20-09-2018 22:43
Hoi hoi,
ja mijn nieuwe rolstoel is binnen en ik ben me toch een partij verliefd! :flirting:
Hij zit net zo lekker als de proefrolstoel die ik uiteindelijk bijna een half jaar heb mogen lenen. De nieuwe is helemaal op mijn maat gemaakt, en in de kleuren die ik zelf wilde. Hij voelt zo erg als mijn verlengstuk, sjouw hem overal mee naar toe.

De grap is dat ik echt veel beter loop, als ik maar genoeg uren in de rolstoel doorbreng. Maar goed, de lange afstanden moeten uiteraard in de rolstoel.
De lightdrive kan ik aanraden als elektrische ondersteuning, hij bevalt me erg goed. Ik heb in de afgelopen winter echt alle aandrijvingen die er nu te verkrijgen zijn, uitgeprobeerd, ook thuis gehad vaak voor een periode. Als je meer wilt weten, PB dan anders even (als dat lukt).

Ik ben echt enorm opgeknapt door de rolstoel, het is onvoorstelbaar. Mijn dagen zijn veel actiever, ik hoef niet meer naar bed overdag (ik maak als het even kan wel lange nachten) en ik kan gewoon veel meer, ook meer achter elkaar in plaats van wat doen, weer liggen, weer wat doen.

Ik moet nog wel steeds oefenen met gaan zitten in plaats van gaan liggen.
Na 20 jaar is liggen nog steeds de eerste reflex bij moe zijn, maar ik kan beter in de rolstoel gaan zitten. Zoek ook nog naar dingen om 'te doen', mijn leven zag er liggend toch anders uit.

Om mij heen is het leven hectisch en ook erg verdrietig geweest dit jaar, maar ik merk dat ik het geestelijk beter aan kan nu ik me lichamelijk sterker voel. Ik wil zodra ik daar ruimte voor voel, ook geestelijk een stap vooruit zetten, meer uitdaging zoeken. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet.. eerst de lopende zaken die veel energie vragen, voortzetten.

Het contrast met hoe het met jou gaat is nu wel groot zeg, ontzettend balen!
Zenuwpijn is ook zo moeilijk te bestrijden...
Ik hoop heel erg dat er hier en daar winst te behalen is in hoe je je voelt.
Sterkte in ieder geval, en aarzel niet om hulp te vragen he!

Knuffel, Ambra
Bedankt voor je lieve bericht . Ik probeer je morgen een pb te sturen, lukt me nu niet zoals ik zou willen. Maar wil vast even laten weten dat ik het fantastisch vind voor je dat je nieuwe rolstoel zo goed bevalt. Ben oprecht heel blij voor je!
Heb nog wat vragen over de mogelijkheden, zal je morgen even pb'en.

Slaap lekker dadelijk.

Groetjes, Apie
1 x is genoeg :@@:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven