Vriend probeert te bepalen
woensdag 3 januari 2018 om 20:39
Hoi allemaal,
Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
woensdag 3 januari 2018 om 22:28
Huh? Niet zelf kunnen doen, doelen niet bereiken? Waar heb je het over..!Annelleke schreef: ↑03-01-2018 20:59Lukt het je zonder dat hij helpt? De ervaring zegt van niet. En jij bent niet bepaald bezig met laten zien dat je het wel zelf kunt. Dat hij dit sport dingen zegt waar anderen bij zijn is vervelend, maar het klinkt alsof je smoesjes zoekt om je doelen niet te bereiken.
TO wil tegen de zomer wat strakker in haar vel zitten. Geen levensdoel, geen wereld die vergaat als dat niet lukt, gewoon een standaard iets wat tig mensen elk jaar zeggen zonder echte betekenis.
Lekker irritant dat vriend denkt dat ze een soort project is ofzo dat hij moet aansturen.
woensdag 3 januari 2018 om 22:47
Als je al vanaf je 20e bezig ben om het figuur te krijgen wat je wil en dat nog niet hebt op je 26e kan je niet echt zeggen dat je iemand bent die haar doelen najaagt en behaalt, geeft niks hoor, je hebt dus moeite met gemotiveerd blijven. Dat gezegd hebbende, je vriend is een flapdrol maar als jij zo snel al opgeeft terwijl je hoogstwaarschijnlijk wel zeurt over je figuur dan snap ik hem wel.
donderdag 4 januari 2018 om 05:25
Ik denk dat jullie beter niet samen kunnen sporten. Iemand die zo oordeelt dat werkt namelijk niet. Is dit de eerste keer dat je vriend zo controlerend doet? Vind hij je niet mooi? Misschien hem eens confronteren en vragen waar hij nu eigenlijk mee bezig is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 4 januari 2018 om 08:14
Kan best gewoon irritatie zijn omdat hij eerder al slechte ervaringen met je doorzettingsvermogen had.We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Hoe dan ook; ik vind dat je een dergelijke toon wel tegen je broers en zussen kan aanslaan maar niet tegen je vrouw of man die je immers zelf hebt gekozen en vriendelijk gestemd wil houden als zijnde je partner. Het feit dat hij zijn goede manieren vergeet is een veeg voorteken voor de toekomst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 4 januari 2018 om 08:18
Ik begrijp dus de gedachte achter zijn opmerkingen maar hij laat zich teveel gaan en als je eenmaal over een bepaalde grens gaat is het einde zoek.
Mogelijk ben je te meegaand en kap je dominantie en slechte manieren niet snel resoluut af.
Mogelijk ben je te meegaand en kap je dominantie en slechte manieren niet snel resoluut af.
retrostar wijzigde dit bericht op 04-01-2018 08:20
24.03% gewijzigd
donderdag 4 januari 2018 om 08:19
retrostar schreef: ↑04-01-2018 08:14Kan best gewoon irritatie zijn omdat hij eerder al slechte ervaringen met je doorzettingsvermogen had.
Hoe dan ook; ik vind dat je een dergelijke toon wel tegen je broers en zussen kan aanslaan maar niet tegen je vrouw of man die je immers zelf hebt gekozen en vriendelijk gestemd wil houden als zijnde je partner. Het feit dat hij zijn goede manieren vergeet is een veeg voorteken voor de toekomst.
Waarom wel tegen broers en zussen? Is toch net zo bezopen om je zus te zeggen dat ze beter niet iets lekkers bij de thee neemt.
donderdag 4 januari 2018 om 08:36
En dat ze dat nog niet is, is haar eigen verantwoordelijkheid niet die van haar vriend.
TO had beter een ander voorbeeld kunnen geven waarin haar vriend voor haar probeert te bepalen wat zij wel of niet zou moeten doen. Nu het over gewicht/figuur gaat, wordt zij gelijk voor slappe hap gezien, terwijl het probleem is dat haar vriend beslissingen probeert te nemen voor TO over de meest kleine dingen.
donderdag 4 januari 2018 om 08:41
Ik snap je vriend wel. Het is namelijk wél hoe het gedaan wordt : een strak dieet, en 3 keer sporten is al weinig dus dan zou je vrij zwaar moeten trainen en dus een PT hebben voor het bijsturen van je techniek omdat je anders je lichaam naar de *** helpt. Zo'n PT kost normaal gesproken ook nogal wat dus ik zou ook niet blij zijn met een Sjaak Afhaak als gymbuddy.
Het is uiteraard je eigen lichaam en eigen keuze, maar dan ook niet zeiken als je deze zomer met hetzelfde figuur in bikini moet als de afgelopen jaren.
Een strak figuur is nou eenmaal voor verreweg de meeste mensen heel veel zelfdiscipline en afzien. Prima als je dat niet wilt opbrengen ervoor, maar niet zeuren dan over je figuur.
Het is uiteraard je eigen lichaam en eigen keuze, maar dan ook niet zeiken als je deze zomer met hetzelfde figuur in bikini moet als de afgelopen jaren.
Een strak figuur is nou eenmaal voor verreweg de meeste mensen heel veel zelfdiscipline en afzien. Prima als je dat niet wilt opbrengen ervoor, maar niet zeuren dan over je figuur.
donderdag 4 januari 2018 om 08:42
Gisteren zou ik mijn vriend laten zien hoe ik zelf pastasaus maak zonder pakjes of potjes, daar had hij me om gevraagd
Vervolgens staan we in de keuken en pakt hij de pan die ik had klaargezet en vervangt die voor een andere, gaat paprika snijden terwijl ik om uitjes en knoflook had gevraagd... hij wilde nog wat opperen maar ik heb hem de keuken uitgestuurd
dan leer je toch niks joh
maar misschien was dit niet helemaal het soort reactie waar je op hoopte
Vervolgens staan we in de keuken en pakt hij de pan die ik had klaargezet en vervangt die voor een andere, gaat paprika snijden terwijl ik om uitjes en knoflook had gevraagd... hij wilde nog wat opperen maar ik heb hem de keuken uitgestuurd
dan leer je toch niks joh
maar misschien was dit niet helemaal het soort reactie waar je op hoopte
Lorem Ipsum
donderdag 4 januari 2018 om 08:52
donderdag 4 januari 2018 om 08:52
donderdag 4 januari 2018 om 08:53
Ja, want hoe strak je in je vel moet zitten en hoe afgetraind je dient te zijn bepaalt je partner inderdaad.
donderdag 4 januari 2018 om 09:06
Absoluut niet, maar dat betekent niet dat de partner van TO niet teleurgesteld mag zijn. Hij heeft de ongeschreven regels gevolgd, niet gezegd, schat ik vind je wat dikker geworden maar gezegd, schat zullen we samen gaan sporten en opletten op wat we eten, ze gaat akkoord en de eerste de beste mogelijkheid heeft ze eigenlijk schijt aan hun afspraak.SallySpectra schreef: ↑04-01-2018 08:53Ja, want hoe strak je in je vel moet zitten en hoe afgetraind je dient te zijn bepaalt je partner inderdaad.
Dat is natuurlijk even balen voor hem. Maar om nou te zeggen dat vriend alles wil bepalen... Nee.
donderdag 4 januari 2018 om 09:08
Ja, dat vind ik ook. Ook al maak je je nog zo druk over het gedrag van je partner, je laat je niet gaan, zeker niet met anderen erbij.
donderdag 4 januari 2018 om 09:27
Ik heb het gisteren met hem besprokem. Aangegeven dat ik het niet erg vind als hij mij wilt helpen erbij en oom uitgelegd wat ik zie als helpen. Bijvoorbeeld voorstellen om samen te gaan sporten, als hij boodschappen doet geen snoep etc. meenemen, en inderdaad ook aangeven als hij vind dat ik het goed doe. (Vaak denkt hij het wel, maar zegt hij het niet.) Verder ook aangekaart wat voor mij demotiverend werkt: pushen, van mijn doelen zijn doelen maken, totaal niks meer gunnen af en toe met eten etc. Ook de driehoek laten lezen. Heb het even bij hem laten bezinken.
Vanmorgen gaf hij aan dat hij zich niet bewust was van zijn gedrag en het fijn vond dat ik het hem had gezegd. Hij wil het er straks nog even goed over hebben want dit was niet zijn bedoeling geweest.
Gaf aan dat hij bij zichzelf wel zo streng moest zijn destijds omdat hij moest afvallen en zich er anders niet aan hield, maar daardoor dit bij mij op dezelfde manier deed. Zei verder nog dat hij het niet eens nodig vond bij mij, maar hij wilde helpen omdat ik dit graag wilde, sloeg alleen een beetje door hierin.
Vanmorgen gaf hij aan dat hij zich niet bewust was van zijn gedrag en het fijn vond dat ik het hem had gezegd. Hij wil het er straks nog even goed over hebben want dit was niet zijn bedoeling geweest.
Gaf aan dat hij bij zichzelf wel zo streng moest zijn destijds omdat hij moest afvallen en zich er anders niet aan hield, maar daardoor dit bij mij op dezelfde manier deed. Zei verder nog dat hij het niet eens nodig vond bij mij, maar hij wilde helpen omdat ik dit graag wilde, sloeg alleen een beetje door hierin.
donderdag 4 januari 2018 om 09:29
Van dat soort ‘suggesties’ zou ik ook opdrogen en daarbij: ze is niet dik of zwaarder geworden. Ze wil alleen wat strakker in haar vel zitten. En dat vriend alles wil bepalen zegt niemand hier. Nu niet van alles erbij gaan verzinnen.julius schreef: ↑04-01-2018 09:06Absoluut niet, maar dat betekent niet dat de partner van TO niet teleurgesteld mag zijn. Hij heeft de ongeschreven regels gevolgd, niet gezegd, schat ik vind je wat dikker geworden maar gezegd, schat zullen we samen gaan sporten en opletten op wat we eten, ze gaat akkoord en de eerste de beste mogelijkheid heeft ze eigenlijk schijt aan hun afspraak.
Dat is natuurlijk even balen voor hem. Maar om nou te zeggen dat vriend alles wil bepalen... Nee.
donderdag 4 januari 2018 om 09:32
Ik hoef inderdaad niet af te vallen, ik ben slank/normaal gebouwd, maar wil voornamelijk mijn benen wat afgetrainder krijgen. Ergens is het mijn bouw, maar ik ben een perfectionist. Na het gesprek met mijn vriend moest hij me gelijk geven dat hij doorsloeg.SallySpectra schreef: ↑04-01-2018 08:52‘Wat strakker’ is niet helemaal hetzelfde of even belangrijk als 35 kilo afvallen want je hebt zwaar overgewicht, toch?
Als TO het niet doet, is het ook prima. Dat is verder niet aan haar vriend.
donderdag 4 januari 2018 om 09:36
julius schreef: ↑04-01-2018 09:06Absoluut niet, maar dat betekent niet dat de partner van TO niet teleurgesteld mag zijn. Hij heeft de ongeschreven regels gevolgd, niet gezegd, schat ik vind je wat dikker geworden maar gezegd, schat zullen we samen gaan sporten en opletten op wat we eten, ze gaat akkoord en de eerste de beste mogelijkheid heeft ze eigenlijk schijt aan hun afspraak.
Waar lees jij dat het de eerste mogelijkheid was?
donderdag 4 januari 2018 om 10:08
Dat zeg ik toch ook niet? En dat heeft er in mijn ogen ook niks mee te maken. Waarschijnlijk is het niet voor het eerst in die zes jaar dat TO het hier over heeft.SallySpectra schreef: ↑04-01-2018 08:52‘Wat strakker’ is niet helemaal hetzelfde of even belangrijk als 35 kilo afvallen want je hebt zwaar overgewicht, toch?
Als TO het niet doet, is het ook prima. Dat is verder niet aan haar vriend.
donderdag 4 januari 2018 om 13:07
donderdag 4 januari 2018 om 16:13
95%?! In mijn omgeving gelukkig niet. Jezus wat een gezeik dan...appelientjex schreef: ↑04-01-2018 13:07Ja dus? Ik geloof dat 95% van de vrouwen wel strakker zou willen zijn en daar regelmatig over zeurt. Dat mag.
Een controlerende vriend helpt daarbij niet om je doel te bereiken.
donderdag 4 januari 2018 om 17:00