Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Iedereen veel spelplezier in het nieuwe jaar
Wat leuk, een bordspel topic! Ik ben dol op spelletjes :) (Mochten er nog mensen zijn in omgeving Amersfoort, ik hou me aanbevolen voor eventuele bordspelavonden :D)

Ik zit ook al jaren bij een spellenclub, maar daar kom ik helaas niet meer zoveel omdat ik verhuisd ben uit de regio en geen uur ga rijden voor een spelletjesavond. Ik kom nog wel op speldagen en spelweekenden die georganiseerd worden :) Maar soms mis ik het uitdagend bordspelletjes spelen wel een beetje. Ik blijf nu hangen op makkelijke instapspellen (zoals Ticket to Ride, Stenen Tijdperk, Instanbul, Splendor). Die vind ik ook erg leuk, maar laatst speelde ik bijvoorbeeld 'Het orakel van Delphi' (leuk!) en die is dus net iets te ingewikkeld voor de vrienden en familieleden in mijn omgeving. Daar speel ik dan soms Kolonisten van Catan en dat is dan wel weer leuk, want die komt bij de spellenclub nooit op tafel. Leuk detail: dat spel speel ik al sinds 1997. De liefde voor bordspellen zat er al vroeg in :heart:

En nu ga ik 33 pagina's teruglezen om te kijken of ik iets gemist heb :biggrin:
Het topic gaat tenslotte over spelletjes, dus eens zien wat er in het topic voorbij komt waar ik iets mee kan :)

Er zijn een heleboel spellen genoemd die ik ook speel of heb gespeeld en echt leuk vind.
Huidig: Istanbul, Stenen Tijdperk, Brugge, Het Dorp, Kingsburg, Puerto Rico, Cottage Garden, El Gaucho, Orakel van Delphi, Cacao, Splendor, Pandemie, Ticket to Ride (Europa), Carcassonne, Kolonosten van Catan, Castles of Burgundy, Castles of Mad King Ludwig, Machi Koro (met de haven), Kingdomino, Isle of Skye, Port Royal, Boonanzo, Metropolis, Guillotine, Sushi Go, Qwixx, Qwirkle, Regenwormen, Patchwork
Met grotere groepen: Ligretto, Dixit, 30 Seconds, Saboteur, De Grote Dalmuti, Codenames
Vroeger: klassiekers zoals Rummicub en Tridominos (vooral geliefd bij familie), de betoverde doolhof

Spellen die nog niet genoemd zijn die ik ook erg leuk vind:
-Black Stories, leuk met groepen, op een kaart staat een verhaal en de groep moet raden wat er gebeurd is door vragen te stellen waar je alleen ja of nee op mag antwoorden
-Drum Roll, bordspel waarbij je je eigen circus bouwt
-Egizia, bordspel met Egypte thema
-Ninjato, bordspel die ondergewaardeerd is, een soort workerplacement met als thema Japanse krijgers
-Waggle Dance, een kickstarter, erg leuk om je eigen bijenvolk genoeg honing te laten maken
-Hawaii

Genoemde spellen die ik minder leuk vind:
-Dominion. Op zichzelf wel een leuk spel en hoe kaarten van invloed zijn op elkaar, maar ik vind het te individualistisch. Als je rond de tafel zit is iedereen met zijn eigen deck bezig en is er weinig interactie, zowel in het spel (afhankelijk van de kaarten) als in het gezelschap.
-Terra Mystica. Wel een aantal keer gespeeld, maar het thema raakte me niet en het is toch vrij ingewikkeld. Winnen is moeilijk als je het met mensen speelt die het veel vaker doen.
-7 Wonders. Geen idee waarom niet, maar ik heb er geen lol in om te spelen (is ook alweer even geleden).
-Mysterium. Het idee van het spel vind ik erg leuk en als je een goede verteller hebt ook. Maar toen ik zelf verteller moest spelen vond ik het één groot drama, want ik kon maar geen goede kaarten vinden die bij de personages pasten.
-Imperial Settlers. Veel te veel mogelijke acties en opletten wat anderen bouwen. Daarnaast dus weer erg individueel gericht en een enorme downtime omdat mensen erg lang moeten nadenken over acties. Artwork vind ik wel prachtig.
-Monopoly. Wat een stom spel. Speelde ik vroeger als kind. Maar als je in de eerste paar rondes geen (fatsoenlijke) straten kan kopen, ben je gedoemd te verliezen.

Genoemde spellen waar ik meer van wil weten:
-The Game (Extreme)
-Verboden Eiland (ooit wel gespeeld, maar is volgens mij weer een simpel spel om makkelijk met vrienden en familie te doen)
-Cards Against Humanity
-Escape Room soorten spellen
@ Eendje. welkom in de club
ten eerste, in Amersfoort is een spellenclub, volgens mij bestaat hij nog steeds,naam: Spellenpaleis.
Verder de gevraagde spellen:
-The Game (Extreme) Leuk tussendoortje, dat je ook alleen kunt spelen. er liggen 2 kaarten van 100 en 2 van 0 op tafel. Aan de spelers is het de bedoeling om hun kaarten zo aan te leggen dat heet de stapel opraakt, door om de beurt minimaal 2 kaarten(mag meer) aan te leggen. Je mag niet overleggen, hooguit dingen zeggen als, blijf van rij 1 af, er zijn weer mogelijkheden om terug in de getallenreeks te gaan. met het Extreme spel, heb je ook kaarten die het spel wat moeilijker maken. En leuker.
-Verboden Eiland (ooit wel gespeeld, maar is volgens mij weer een simpel spel om makkelijk met vrienden en familie te doen)
Je moet samenwerken om te zorgen dat je het eiland afkomt, je kunt het moeilijker maken door al op een hoger niveau te beginnen. Als je het nog moeilijker wil heb je De vergeten stad,Daar heb je met zandstormen te maken die het moeilijk waren (geloof niet dat ik dat spel al vaak gewonnen heb)
-Cards Against Humanity ken ik niet
-Escape Room soorten spellen Ik heb Exit gespeeld, dat is echt puzzeltjes oplossen, en ook een spel waarbij je kaarten hebt en die je moet combineren waardoor je weer andere kaarten krijgt met nieuwe aanwijzingen, gisteren wel een hele vage gespeeld, vond die Exit leuker
nlies schreef:
01-01-2018 12:55
@ Eendje. welkom in de club
ten eerste, in Amersfoort is een spellenclub, volgens mij bestaat hij nog steeds,naam: Spellenpaleis.
Thanx :)
Ik weet dat er inderdaad een spellenclub in Amersfoort zit, maar zij spelen op vrijdagavond. Voor mij komt die avond vaak erg slecht uit vanwege het begin van het weekend en veel afspraken met vrienden en familie. Mijn oude spellenclub speelde op dinsdag vanaf 19.00u, dat vond ik echt ideaal. Direct uit het werk door en dan weer bijtijds naar huis (al kon je tot twaalf uur doorspelen).
Schrijf zo vast in de agenda: 24-25 maart Zuiderspel in Veldhoven
Hee leuk, een spellentopic.
Dankzij mijn vriend al heel wat spellen leren kennen en ook gespeeld.
Hiervoor was het voornamelijk monopoly of Levensweg met m'n broertje of een enkele keer Carcassonne met m'n vriendinnen.

Inmiddels heb ik al wat meer gespeeld en lees/praat ik graag mee :-) .
Welkom Azarole, doe gezellig mee.
@Eendje; wat 7 wonders en Mysterium betreft, eens. Mysterium heb je echt een goede geest nodig om het spel leuk te maken,
7 Wonders ben ik ook geen fan van
Dominion wel, maar dat hangt echt af van de kaarten die je gebruikt Een verkeerd deck en je bent de hele avond bezig met 1 spel.
Imperial Settlers speel ik het liefst met 2 hooguit 3. Het nadeel daar vind ik dat je met een slechte trekstapel, je pas een leuk deck opgebouwd hebt in ronde 4 en dan is het al bijna afgelopen.
Monopoly al 40 jaar niet meer gespeeld, en dat hou ik zo
afgelopen week had iemand het over de duitstalige versie van Exit. las nu op de facebookpagina van 999 dat ze testers zochten voor de nederlandse uitgave, hij is komende dus
Exit ken ik niet, maar wel een pocket escape room van 999games. Gehad van de buren, die vonden het flut, maar wij mochten het ook eens proberen. We delen de mening van de buren. Wel gehaald binnen de tijd (buren ook btw) maar de manier waarop het eindigt vonden wij vooral erg teleurstellend. Ik zal niet zeggen hoe/wat om antwoorden te verklappen. Er was ook geen speluitleg/regels bij, je moest het maar via een filmpje kijken, het filmpje was vervolgens nergens te vinden online. Wat ons betreft heeft 999games hiermee dus behoorlijk afgedaan qua escape room spellen. Ik hoop dat het jullie beter bevalt.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Hallo allemaal

Ik lees al een tijdje mee en heb een vraagje. Ik zag in de winkel het spel Mysterium. Is dit een leuk spel? Ook voor kinderen van 8 en 13?

En voor Elfenland heb ik dezelfde vraag aan de kenners?

Ik twijfel tussen deze 2 nl.

Onlangs brieven uit White Chapel gekocht maar deze moeten we nog gaan spelen.
Escape room spellen zou ik dan nooit kopen, ik lees overal dat je elk spel maar 1x kunt spelen omdat je dan de oplossing weet. Ik houd er juist van dat een spel steeds anders verloopt.
bitterbal schreef:
03-01-2018 23:38

Laat je weten of deze bevalt? Mijn man heeft deze heel hoog op zijn verlanglijstje staan. We hebben het spel nog niet omdat de regel toch is dat we een spel eerst spelen. En ik ben bang dat het niet helemaal mijn smaak is, daarom dat deze ook nog niet is geprobeerd... :-$
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
bitterbal schreef:
03-01-2018 23:38
Hallo allemaal

Ik lees al een tijdje mee en heb een vraagje. Ik zag in de winkel het spel Mysterium. Is dit een leuk spel? Ook voor kinderen van 8 en 13?

En voor Elfenland heb ik dezelfde vraag aan de kenners?

Ik twijfel tussen deze 2 nl.

https://www.bordspelmania.eu/videorevie ... 15709.html
Beetje moeilijk uit te leggen , dus ik heb maar even de speluitleg opgezocht,
Ik denk dat het voor een 8 jarige echt te moeilijk is, het staat ook op de doos vanaf 10 jaar.

ik denk dat je beter dan Dixit kunt doen,
https://www.youtube.com/watch?v=-e7qWFgwjBM

Hier moet je ook kaarten vinden/benoemen en een kind van 8 zal waarschijnlijk veel meer op details letten dan een volwassene dus misschien wat verder doordenken. Maar volgens mij is dit wel vanaf 8 jaar
Welkom Eendje!
ducosim organiseert ook speldagen in Amersfoort.
Welkom Bitterbal!
de genoemde spellen zijn zo verschillend dat het ook geen kwaad kan om ze beiden aan te schaffen.
Al is 2 jaar omder het leeftijdsadvies nog wat te veel denk ik.
theatime schreef:
04-01-2018 01:14
Welkom Eendje!
ducosim organiseert ook speldagen in Amersfoort.
Echt? Of bedoel je de Ducosim spellenbeurs in de Flint? Dat zijn inderdaad wel een soort van speldagen, je kunt er tenslotte een heleboel spellen uitproberen. Ik sta er wel eens spellen te demonstreren voor mijn 'oude' spellenclub :)

Maar ik ben meer van de gezelligheid in combinatie met een goed spel. Ik ben ook wel eens naar Amsterdice geweest en dan merkte ik toch dat ik het minder naar mijn zin had omdat ik niet gezellig kon kletsen tijdens het spelen (niet alle mensen stellen dat op prijs). Wat dat betreft ga ik graag naar mijn oude spellenclub voor speldagen omdat ik daar veel mensen ken. En ik zou dus graag lokaal wat meer spellenavonden willen doen met een klein clubje.
Afgelopen jaar heeft een spellen speciaalzaak haar tweede filiaal bij mij om de hoek gevestigd. Heel gevaarlijk. Gisteren ging ik even brood halen, en kwam ik terug met Takenoko :flirting:

Dat spel is zooo mooi gemaakt, ik moest het gewoon hebben. :$ Gisteravond een uitprobeer-potje tegen mijzelf gespeeld en ik vond het heel leuk. Beetje Ticket To Ride, meets Set, meets Kolonisten van Katan.

's Ochtends had ik ook na lang zoeken online eindelijk een Duitse versie van De Peking Mysteries gevonden, en besteld. Dat was vroeger het spel wat niemand had, maar iedereen wilde. En dan was je heel blij wanneer iemand in je straat het van een verre neef of nicht te leen had. Ik hoop dat het na zo veel jaren (en goede spellen) niet tegen gaat vallen.
Ik vond Dominion echt heel leuk. Al denk ik dat wij mazzel hadden met het deck wat we hadden liggen.

Laatst zijn we gestart met This War of Mine.
Moet zeggen, dat valt ook niet tegen om te spelen. Al kende ik het in eerste instantie niet.
Flipflop ik laat je wat weten.

En de anderen ook bedankt. Ik denk dat ik ze gewoon ga kopen beide. De jongste schaakt ook dus wie weet Kahn ze deze meedoen en anders wachten we gewoon nog een jaar.

Leuk zeg dat er zoveel bordspel liefhebbers zijn. In mijn omgeving zijn dat voornamelijk de collega's van min man en die worden in de regel al sowieso voor nerds uitgemaakt wat natuurlijk nergens op slaat.
Ik ken in mijn directe omgeving ook niet veel bordspelliefhebbers (ja, m'n vriend en zijn vrienden en idd, die worden ook voor nerds uitgemaakt, slaat ook nergens op)
Hij heeft me aangestoken met de liefde.

Al zijn m'n vriendinnen dan wel weer van Catan en Carcassonne..
Takenoko is leuk. Er is trouwens ook een uitbreiding op, dan heb je nog een mama-panda ook.
Had dat maar eerder gezegd van die Peking mysteries, staat hier in de kast (rommelmarkt of zo gekocht) nooit gespeeld.
Wat voor spel is Takenoko?
Azarole schreef:
04-01-2018 13:36
Wat voor spel is Takenoko?
niet te moeilijk bordspel:
Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een Reuzen Panda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse Keizer heeft zijn hofleden (de spelers) de moeilijke taak opgedragen om voor dit dier te zorgen door zijn bamboe tuin te onderhouden. De spelers zullen de percelen cultiveren, ze irrigeren en een van de drie bamboe soorten laten groeien (Groen, Geel en Roze) met hulp van de Keizerlijke tuinman. Ze zullen de onstilbare honger van het heilige dier naar sappige en malse bamboe moeten verdragen… De speler die het meeste bamboe laat groeien, zijn land het beste beheert en de kwetsbare Panda voedt wint het spel. Geen artikelen
Links
BGG link: Boardgamegeek
Recensie: Skynetblogs
Recensie: Spelinzicht
Samenvatting: Boardgamegeek
Spelregels: Dropbox

Je moet soms wat mazzel hebben met de opdrachtkaarten die je trekt, en de keuzes die je kunt maken
nlies schreef:
04-01-2018 13:51
niet te moeilijk bordspel:
Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een Reuzen Panda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse Keizer heeft zijn hofleden (de spelers) de moeilijke taak opgedragen om voor dit dier te zorgen door zijn bamboe tuin te onderhouden. De spelers zullen de percelen cultiveren, ze irrigeren en een van de drie bamboe soorten laten groeien (Groen, Geel en Roze) met hulp van de Keizerlijke tuinman. Ze zullen de onstilbare honger van het heilige dier naar sappige en malse bamboe moeten verdragen… De speler die het meeste bamboe laat groeien, zijn land het beste beheert en de kwetsbare Panda voedt wint het spel. Geen artikelen
Links
BGG link: Boardgamegeek
Recensie: Skynetblogs
Recensie: Spelinzicht
Samenvatting: Boardgamegeek
Spelregels: Dropbox

Je moet soms wat mazzel hebben met de opdrachtkaarten die je trekt, en de keuzes die je kunt maken
Dankjewel. Klinkt inderdaad wel heel leuk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven