Werk jij fulltime?
woensdag 3 januari 2018 om 11:04
De titel zegt het al...hoeveel werk je per week?
Zelf werk ik 5x8 en ik denk er steeds vaker aan om een dag minder te gaan werken. Qua salaris ga ik er dan natuurlijk wel wat op achteruit, maar ik zou er nog prima van kunnen rondkomen. Ik ben alleen, dus moet alle kosten wel in mijn eentje ophoesten.
Punt is dat ik mijn huidige (administratieve) werk best wel saai vind, er zit geen ontwikkeling in en doorgroeimogelijkheden zijn er in mijn functie ook niet. Hierdoor ga ik niet meer met heel veel plezier naar mijn werk. Gelukkig zijn mijn collega's gezellig en leuk, dus dat maakt wel weer wat goed.
Uiteraard kijk ik druk om me heen of ik een leuke vacature voorbij zie komen, maar tot die tijd denk ik dat 4 dagen werken me wat meer rust zou geven.
Zelf werk ik 5x8 en ik denk er steeds vaker aan om een dag minder te gaan werken. Qua salaris ga ik er dan natuurlijk wel wat op achteruit, maar ik zou er nog prima van kunnen rondkomen. Ik ben alleen, dus moet alle kosten wel in mijn eentje ophoesten.
Punt is dat ik mijn huidige (administratieve) werk best wel saai vind, er zit geen ontwikkeling in en doorgroeimogelijkheden zijn er in mijn functie ook niet. Hierdoor ga ik niet meer met heel veel plezier naar mijn werk. Gelukkig zijn mijn collega's gezellig en leuk, dus dat maakt wel weer wat goed.
Uiteraard kijk ik druk om me heen of ik een leuke vacature voorbij zie komen, maar tot die tijd denk ik dat 4 dagen werken me wat meer rust zou geven.
donderdag 4 januari 2018 om 18:29
Woow, in je eerste drie zinnen noem je de hele tijd het poetsen? Ik denk niet dat je in mijn huis moet komen, want zo vaak 'poets' ik niet.wendy7373 schreef: ↑04-01-2018 17:44Wat ik ermee bedoel,als je 20 uur in de week werk,wat doe je dan naast het poetsen.
Ik neem aan,dat je niet 3 dagen per week de hele dag loop te poetsen,of je moet op een boerderij wonen met een tuin of zo.
Maar ik vraag me dus af,wat de parttimers doen,naast het poetsen .
dan heb ik het over vrouwen die geen kinderen hebben natuurlijk.
Omdat ik een paar vrouwen ken,zonder kinderen die het prima vinden om minder te werken,omdat man lief al werk.
Tja dan gaat het uit,dan is lopen ze te janken omdat ze amper rond kunnen komen.
Maar ik vind het tegenwoordig al knap,dat sommige partners op een salaris leven.
Zeker met die ziekte kosten verzekeringen.
En ik vind als iemand 4 dagen in de week werk,vind ik niet echt parttime,maar ik vind dat meer bij 20 uur.
Blijkbaar is jou zorgverzekering heel duur, de mijne niet, 82 euro, dus daar hoef ik echt geen uren voor te maken.
Heb je geen enkele hobby? Het leven bestaat toch uit meer dan werken en poetsen?!
Ik vul mijn dagen wel hoor. Wandelen, boeken lezen, afspreken met vrienden, uitgebreid koken of bakken, lekker uitslapen, beetje sporten, in de middag naar de bioscoop etc.. Daarnaast ook genoeg tijd om vrijwilligerswerk te doen of een leuke cursus te volgen. En af en toe niets doen vind ik ook heerlijk.
Nu werk ik geen 24 uur meer, maar 36, maar ik wil ooit wel weer terug naar 24 uur. Heerlijk, dat je tijd hebt om alles op je gemak te doen. En ik zal niet janken als mijn relatie uitgaat als ik dan drie dagen werk. Ook van 24 uur kan ik mezelf onderhouden (naast dat ik natuurlijk altijd meer kan gaan werken).
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 4 januari 2018 om 18:41
Mij steendood vervelen.wendy7373 schreef: ↑04-01-2018 17:44Wat ik ermee bedoel,als je 20 uur in de week werk,wat doe je dan naast het poetsen.
Ik neem aan,dat je niet 3 dagen per week de hele dag loop te poetsen,of je moet op een boerderij wonen met een tuin of zo.
Omdat ik een paar vrouwen ken,zonder kinderen die het prima vinden om minder te werken,omdat man lief al werk.
Tja dan gaat het uit,dan is lopen ze te janken omdat ze amper rond kunnen komen.
Maar ik vind het tegenwoordig al knap,dat sommige partners op een salaris leven.
En ik vind als iemand 4 dagen in de week werk,vind ik niet echt parttime,maar ik vind dat meer bij 20 uur.
Ik werk 19u (50 %) omwille van gezondheidsredenen (ziekte en handicap).
De helft van de tijd thuis verveel ik me dus echt wel steendood.
Geen specifieke hobby's en "effe afspreken met een vriendin" doe je niet elke dag / elke week.
Iedereen rondom me werkt en heeft daar geen tijd voor.
Als mijn gezondheid het zou toelaten, zou ik zo terug voltijds of minstens 4 dagen beginnen.
(Ook geprobeerd, maar helaas héél snel terug hervallen.)
Voor mijn halftijdse job een aantal jaar voltijds thuisgezeten.
Dat heeft me toen een knoert van een depressie opgeleverd.
Toen ik terug begon te werken kon ik na 2 maanden de AD de deur uitgooien.
donderdag 4 januari 2018 om 18:44
Ik werk 28 uur (3,5 dag). Na mijn studie met 40 uur contract begonnen, dat werd in de praktijk minimaal 45 uur. Bij mijn 2e (en huidige baan) is 36 uur fulltime. Daar werkte ik wel 40 uur en had zo dus heel veel flexibel in te zetten extra vakantiedagen.
Na 4 jaar bij huidige werkgever ivm mijn gezondheid naar 32 uur gegaan. En inmiddels naar 28 uur ook weer in verband met mijn gezondheid.
In mijn vrije tijd zorg ik voor onze dochter en doe wat in het huishouden, maar probeer ik vooral leuke dingen te doen (vaak samen met vriend en/of dochter) en moet ik helaas veel rust nemen om de dagen vol te kunnen houden.
Poetsen doe ik zo weinig mogelijk
. Daar hebben we een hulp voor. Met mijn 28 uur zou ik als het moet prima alleen kunnen rondkomen. Vriend werkt 32 uur sinds we een dochter hebben. Daarvoor altijd 40+.
Na 4 jaar bij huidige werkgever ivm mijn gezondheid naar 32 uur gegaan. En inmiddels naar 28 uur ook weer in verband met mijn gezondheid.
In mijn vrije tijd zorg ik voor onze dochter en doe wat in het huishouden, maar probeer ik vooral leuke dingen te doen (vaak samen met vriend en/of dochter) en moet ik helaas veel rust nemen om de dagen vol te kunnen houden.
Poetsen doe ik zo weinig mogelijk
donderdag 4 januari 2018 om 19:10
@Wendy, volgens jouw omschrijving werk ik niet parttime maar wil toch reageren. Ik verveel me dus nooit. Waarschijnlijk zou ik me met drie dagen in de week ook niet vervelen hoewel ik dan wel wat vrijwilligerswerk erbij zou doen. Lekker nieuwe recepten uitproberen, nog meer wandelen, lezen, muziek luisteren, lijstjes maken (ik geef toe rare hobby), meer tijd voor vrienden. Klinkt me echt geweldig in de oren. Wie weet dat ik in de toekomst naar drie dagen ga, lijkt me zalig. Maar ik vind het dus wel belangrijk dat ik financieel zelfstandig ben en dat ik de kosten voor de helft meebetaal.
donderdag 4 januari 2018 om 19:27
Ga daar eens over nadenken, wat mensen naast werken en poetsen nog meer kunnen doen in hun leven.wendy7373 schreef: ↑04-01-2018 17:44Wat ik ermee bedoel,als je 20 uur in de week werk,wat doe je dan naast het poetsen.
donderdag 4 januari 2018 om 19:29
In mijn vakgebied is 36 fulltime en ik werk 32. Ik vind het erg leuk werk, maar als het niet hoeft ga ik nooit meer meer dan dit werken. Het is bij ons ook zeer ongebruikelijk om over te werken dus werk altijd contracturen. Heerlijk. Mijn vrije tijd is me zoveel waard. Het liefst zou ik nog minder, maar ik heb geen kinderen dus vind ik dat een beetje suf. Daarbij loop je al snel achter de feiten aan als je minder dan 32 werkt dus ik vind dit een mooie middenweg.
donderdag 4 januari 2018 om 19:43
Wat een vooroordelen. Hoe kom je erbij dat poetsen of werken de enige opties zijn?wendy7373 schreef: ↑04-01-2018 17:44Wat ik ermee bedoel,als je 20 uur in de week werk,wat doe je dan naast het poetsen.
Wij werken allebei parttime (ik net iets meer uur), poetsen allebei zelden tot nooit (hebben we een schoonmaker voor) en verdienen allebei onafhankelijk van elkaar ruim genoeg om onszelf en elkaar te onderhouden (wederom ik iets meer. Op zich totaal irrelevant maar gezien hier het ouderwetse beeld van financieel afhankelijke vrouwen wordt geschetst...).
En wat we dus doen is een heerlijk leven lijden en samen ontzettend gelukkig zijn
donderdag 4 januari 2018 om 20:45
Ik werk nu 40 (in de praktijk 45) uur per week. Ik zou graag 4 dagen werken maar helaas is dat hier niet gebruikelijk. Voorheen was ik altijd 1 dag in de week vrij. 's Morgens sporten, rondje door de stad lopen, op de koffie bij ouders of vrienden, naar de sauna, boek lezen. En nee dus niet poetsen.
donderdag 4 januari 2018 om 20:50
Ik werk 36 uur. Bij mijn vorige baan was dit de ene week 5 dagen, de week erop 4 dagen en zo verder. Bij mijn nieuwe baan ga ik ook 36 uur werken, maar dan verdeeld over 4 dagen (langere werktijden)
Ik ben 21, thuis wonend en heb net mijn diploma gehaald, dus zit juist in de ideale positie om fulltime te werken.
Ik ben 21, thuis wonend en heb net mijn diploma gehaald, dus zit juist in de ideale positie om fulltime te werken.
donderdag 4 januari 2018 om 20:50
Dat idee heb ik ook, zeker wanneer er (nog) geen kinderen in het spel zijn. En zat mensen die met een parttime salaris genoeg verdienen om rond te komen.
donderdag 4 januari 2018 om 20:51
Ik werk ook fulltime. Maar ik zou graag veel minder willen werken. Lekker bij vrienden langs, (nog) meer tijd voor kinderen en hond, sporten, lezen, struinen door de stad. Minder geld vind ik niet erg, we hebben het al zo rijk hier in Nederland.
Zodra het mogelijk is ga ik minder werken. Ik verheug me er nu al op!
Zodra het mogelijk is ga ik minder werken. Ik verheug me er nu al op!
donderdag 4 januari 2018 om 21:02
Ik persoonlijk kan niet wachten om fulltime te gaan werken. Al mijn kinderen zijn groot. Ik verveel me op mijn vrije dagen te pletter. Ik ben slecht in thuis zitten niksen, en mijn vriendinnen werken ook allemaal overdag dus daar kan ik ook niet eindeloos bij koffieleuten.
Ik vind thuiszijn bij de kinderen ook gewoon echt niet (meer) leuk.
De hele dag tuttefrutten.
Ik heb het wel gedaan hoor. Ook een tijdje niet gewerkt en in de ziektewet gezeten. En ik heb heel weinig gewerkt en wat meer. Maar nog niet eerder fulltime met een enerverend gezin. We denken de taken goed verdeeld te hebben maar we gaan het meemaken. Mijn man mag wat vaker vrij nemen voor orthodontisten en huisartsen etc en samen moeten we kijken hoe het gaat bij ziekte.
Ik ben er klaar mee dat dat altijd mijn pakkie an was als parttimer. In die zin kan ik echt niet wachten: gelijke monniken gelijke kappen.
Ik heb het wel gedaan hoor. Ook een tijdje niet gewerkt en in de ziektewet gezeten. En ik heb heel weinig gewerkt en wat meer. Maar nog niet eerder fulltime met een enerverend gezin. We denken de taken goed verdeeld te hebben maar we gaan het meemaken. Mijn man mag wat vaker vrij nemen voor orthodontisten en huisartsen etc en samen moeten we kijken hoe het gaat bij ziekte.
Ik ben er klaar mee dat dat altijd mijn pakkie an was als parttimer. In die zin kan ik echt niet wachten: gelijke monniken gelijke kappen.
donderdag 4 januari 2018 om 21:16
Ik werk 32 uur, heeeeeerlijk! Mijn ideaal zou 24 uur zijn.
Mijn vrije tijd besteed ik aan alles wat ik wil. Buiten het poetsen om
hou ik daar gelukkig tijd voor over.
Tijd voor hobby’s buiten de deur, tijd voor de beestjes thuis, tijd om te sporten, tijd om uit te slapen, tijd om te netflixen, tijd voor vrijwilligerswerk, tijd voor etentjes/dineren/uitgebreid koken, tijd voor gezelligheid, tijd voor mantelzorgen en dan nog hou ik tijd over.
Lang leve vrijetijd....
Mijn vrije tijd besteed ik aan alles wat ik wil. Buiten het poetsen om
Tijd voor hobby’s buiten de deur, tijd voor de beestjes thuis, tijd om te sporten, tijd om uit te slapen, tijd om te netflixen, tijd voor vrijwilligerswerk, tijd voor etentjes/dineren/uitgebreid koken, tijd voor gezelligheid, tijd voor mantelzorgen en dan nog hou ik tijd over.
Lang leve vrijetijd....
donderdag 4 januari 2018 om 21:30
vrijdag 5 januari 2018 om 00:38
Heb ik ook. Wij zouden ook makkelijk rond kunnen komen als ik 24 of 28 uur zou werken, maar toch voelt het als "lui" ofzo omdat ik niet echt een reden heb om zo weinig uren te maken, want geen kinderen of andere tijdrovende bezigheden. Daarnaast is een klein contract ook niet echt wenselijk omdat je veel achter de feiten aanloopt, maar fulltime is echt niet nodig bij ons. Werk is leuk, maar er is zoveel meer..Geitenbreier schreef: ↑04-01-2018 20:50Dat idee heb ik ook, zeker wanneer er (nog) geen kinderen in het spel zijn. En zat mensen die met een parttime salaris genoeg verdienen om rond te komen.
vrijdag 5 januari 2018 om 07:42
Yggdrasil- schreef: ↑04-01-2018 21:02Ik persoonlijk kan niet wachten om fulltime te gaan werken. Al mijn kinderen zijn groot. Ik verveel me op mijn vrije dagen te pletter. Ik ben slecht in thuis zitten niksen, en mijn vriendinnen werken ook allemaal overdag dus daar kan ik ook niet eindeloos bij koffieleuten.
Mijn kinderen zijn nu ook groot. Ik heb het werken en het alleenstaand ouderschap al die jaren gecombineerd (niet altijd fulltime hoor) en ik vond dat best zwaar. En nu denk ik: "Moeders, het wordt nu wel tijd dat je eens leuke dingen kunt gaan doen, dat je je ouwe talenten weer eens op gaat pakken (zoals tekenen)." Het was toch vooral mijn gezin en mijn werk en voor de rest was geen gelegenheid, of ik was te moe.
Ik kan me echt waanzinnig verheugen op meer tijd voor mezelf.
vrijdag 5 januari 2018 om 09:39
Ooit in de branche begonnen met fulltime uren (36 uur), maar nu al weer jaren 4 x 8 uur en ik zou zeker niet terug willen naar fulltime. Geen kinderen, genoeg bezigheden. Van financiële afhankelijkheid is met tegen de 1,5 modaal geen sprake. Poetsen is niet mijn hobby, dus daar besteed ik zo min mogelijk tijd aan. Ik vind vrije tijd heerlijk en verveel me geen moment.
vrijdag 5 januari 2018 om 09:52
Jaren fulltime gewerkt, toen jaren 32 uur, terug naar 24 uur toen zoon geboren werd, en dat weer langzaam opgebouwd naar 32 uur. Met veel vakantie omdat ik ook nog ADV opbouw (rijksoverheid).
Meer dan 32 uur zou ik nooit meer willen. Die extra vrije dag in de week is me veel waard.
Meer dan 32 uur zou ik nooit meer willen. Die extra vrije dag in de week is me veel waard.
Nothing happens for a reason
vrijdag 5 januari 2018 om 13:31
Als ik geen kinderen had en parttime zou werken dan zou ik me niet vervelen denk ik. Ik zou er waarschijnlijk voor de lol een studie bij gaan doen (online) of cursussen volgen. Misschien zou ik ook weer intensief gaan paardrijden en een eigen paard kopen. Ik zou veel met de honden wandelen en meer boeken lezen, meer series volgen. Ik zou weer beginnen met tekenen of misschien een andere creatieve hobby. Ik zou weer gaan schermen of op zoek gaan naar een andere sport. Ik zou een bioscoop abonnement nemen en veel naar de film gaan. Daarnaast natuurlijk regelmatig met vriendinnen afspreken en weer meer ruimte voor nieuwe sociale contacten. En meer tijd voor de tuin. Ik ben nu niet zo van het tuinieren maar het is wel iets waar ik meer tijd aan zou willen besteden. Ik geloof werkelijk niet dat ik me zou vervelen.
Maar in mijn werk is parttime werken niet echt heel bevorderlijk voor je carrière. Bovendien zou ik dan een stuk minder verdienen en dan is er voor een paard ook geen financiële ruimte. En bovenal ik heb kinderen en die kosten veel tijd, geld en energie. Dus in mijn vrije tijd ben ik vooral met de kinderen bezig. In deze fase heb ik voor echt intensieve hobbies en bezigheden te weinig tijd.
Maar in mijn werk is parttime werken niet echt heel bevorderlijk voor je carrière. Bovendien zou ik dan een stuk minder verdienen en dan is er voor een paard ook geen financiële ruimte. En bovenal ik heb kinderen en die kosten veel tijd, geld en energie. Dus in mijn vrije tijd ben ik vooral met de kinderen bezig. In deze fase heb ik voor echt intensieve hobbies en bezigheden te weinig tijd.
vrijdag 5 januari 2018 om 13:36
Ook 32 uur niet gangbaar? Waar ik werk (rijksoverheid) is het behoorlijk gebruikelijk dat ook het in hogere echelon, leidinggevenden etc., mensen 4 x 8 werken. In de praktijk zullen ze dan wel wat meer uren maken, maar ze zijn in elk geval één dag niet op kantoor.Valia_1 schreef: ↑05-01-2018 13:31Als ik geen kinderen had en parttime zou werken dan zou ik me niet vervelen denk ik. Ik zou er waarschijnlijk voor de lol een studie bij gaan doen (online) of cursussen volgen. Misschien zou ik ook weer intensief gaan paardrijden en een eigen paard kopen. Ik zou veel met de honden wandelen en meer boeken lezen, meer series volgen. Ik zou weer beginnen met tekenen of misschien een andere creatieve hobby. Ik zou weer gaan schermen of op zoek gaan naar een andere sport. Ik zou een bioscoop abonnement nemen en veel naar de film gaan. Daarnaast natuurlijk regelmatig met vriendinnen afspreken en weer meer ruimte voor nieuwe sociale contacten. En meer tijd voor de tuin. Ik ben nu niet zo van het tuinieren maar het is wel iets waar ik meer tijd aan zou willen besteden. Ik geloof werkelijk niet dat ik me zou vervelen.
Nothing happens for a reason
vrijdag 5 januari 2018 om 13:58
Mantelzorg geven? Vrijwilligerswerk? Studeren? Tijdvretende hobby?
Genoeg te doen hoor, ook als je geen partner of kinderen hebt. Ik heb nooit problemen om mijn dagen vol te krijgen met andere dingen dan werken, alleen heb ik voor al dat soort dingen nu minder tijd nu ik 36 uur werk.
Ik zou het niet leuk vinden als het leven alleen maar bestaat uit poetsen en werken, ook al heb ik een leuke baan.
Er is echt meer in het leven dan alleen dat.
dolfine wijzigde dit bericht op 05-01-2018 14:46
17.40% gewijzigd
zaterdag 6 januari 2018 om 23:50
Ik ben vanaf dit jaar 32 uur per week gaan werken, hiervoor werkte ik 40. Ik ben 29 (heb er nog maar 10 gewerkte jaren opzitten haha) en vind mijn werk super leuk, maak vaak 42-45 uur per week (onbetaald uiteraard), maar ben tot de conclusie gekomen dat er meer dan werk alleen is. Ik wil meer tijd voor mezelf en familie.
Vriend werkt fulltime en het kan financieel. Hij stelde het voor omdat hij denkt dat het mij meer rust geeft. Knoop uiteindelijk toch doorgehakt dus ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen (had deze week vakantie). Ik gok dat ik al heel gauw denk "waarom heb ik dit niet eerder gedaan?"
Vriend werkt fulltime en het kan financieel. Hij stelde het voor omdat hij denkt dat het mij meer rust geeft. Knoop uiteindelijk toch doorgehakt dus ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen (had deze week vakantie). Ik gok dat ik al heel gauw denk "waarom heb ik dit niet eerder gedaan?"