B12 tekort.
zaterdag 6 januari 2018 om 22:00
Ik heb aanleg voor een B12 tekort en daardoor bijkomende bloedarmoede en infecties.
Nu zegt mijn huisarts; meer vis, eieren, rood vlees en groene groenten eten. (Ik mag geen melk-producten). Dat is leuk en aardig en werkt. Ik eet doorgaans bij elke maaltijd iets dierlijks, rosbief of gerookte zalm of verse haring met spruitgroenten én een ei bij ontbijt en lunch, 2 keer per week spinazie, 2 keer per week broccoli, 2 keer per week witvis, 1 keer rode biefstuk bij het avondeten, 1x rode lam. De rest vul ik in met andere groenten en vlees. Dat gaat prima en ik heb nergens last van.
Nu merk ik dat na de derde keer tijdelijk zonder baan zitten weer in een B12 tekort periode ben beland en al het bijkomende gedonder. Door krap bij kas te zitten viel de hoeveelheid dierlijke producten en groene groenten consumeren niet te betalen.
Nu zit ik in een loop vast. Futloos, val de hele dag in slaap, veel huilen, nergens zin in, blauwe plekken, psoriasses, schimmelinfectie, slappe benen, tintelende ledematen, wazig zien, onstabiel lopen, druk op borst, hoofdpijn, ontstoken ogen, niet op woorden kunnen komen, etc. Maar het ergste vind ik nog dat ik deze week héle leuke dingen heb moeten afzeggen... mijn huis is een teringbende... mijn werk loopt achter... blegh. Maar ik heb dus ook geen eetlust en de fut niet om na te denken over wat te eten en boodschappen doen...daar wordt het ook niet beter van.
Hebben jullie tips om uit deze loop te komen?
Ik ben nog niet heel lang met mijn nieuwe baan bezig en nog steeds geen geld om direct naar mijn normale dieet over te schakelen.
Hebben jullie tips? Wat doen jullie? Hoe kan ik me goedkoop en gezond volproppen zonder eetlust en fut? En bij bijkomende ontstekingen gaan jullie dan naar de huisarts? Deze geeft namelijk doorgaans anti-biotica en dat schijnt ook niet heel goed te zijn. Of werken jullie eerst aan de B12? Laten jullie jezelf een middagdutje toe of niet? Werken vitamine-preparaten bij jullie? Etc.
Nu zegt mijn huisarts; meer vis, eieren, rood vlees en groene groenten eten. (Ik mag geen melk-producten). Dat is leuk en aardig en werkt. Ik eet doorgaans bij elke maaltijd iets dierlijks, rosbief of gerookte zalm of verse haring met spruitgroenten én een ei bij ontbijt en lunch, 2 keer per week spinazie, 2 keer per week broccoli, 2 keer per week witvis, 1 keer rode biefstuk bij het avondeten, 1x rode lam. De rest vul ik in met andere groenten en vlees. Dat gaat prima en ik heb nergens last van.
Nu merk ik dat na de derde keer tijdelijk zonder baan zitten weer in een B12 tekort periode ben beland en al het bijkomende gedonder. Door krap bij kas te zitten viel de hoeveelheid dierlijke producten en groene groenten consumeren niet te betalen.
Nu zit ik in een loop vast. Futloos, val de hele dag in slaap, veel huilen, nergens zin in, blauwe plekken, psoriasses, schimmelinfectie, slappe benen, tintelende ledematen, wazig zien, onstabiel lopen, druk op borst, hoofdpijn, ontstoken ogen, niet op woorden kunnen komen, etc. Maar het ergste vind ik nog dat ik deze week héle leuke dingen heb moeten afzeggen... mijn huis is een teringbende... mijn werk loopt achter... blegh. Maar ik heb dus ook geen eetlust en de fut niet om na te denken over wat te eten en boodschappen doen...daar wordt het ook niet beter van.
Hebben jullie tips om uit deze loop te komen?
Ik ben nog niet heel lang met mijn nieuwe baan bezig en nog steeds geen geld om direct naar mijn normale dieet over te schakelen.
Hebben jullie tips? Wat doen jullie? Hoe kan ik me goedkoop en gezond volproppen zonder eetlust en fut? En bij bijkomende ontstekingen gaan jullie dan naar de huisarts? Deze geeft namelijk doorgaans anti-biotica en dat schijnt ook niet heel goed te zijn. Of werken jullie eerst aan de B12? Laten jullie jezelf een middagdutje toe of niet? Werken vitamine-preparaten bij jullie? Etc.
zaterdag 6 januari 2018 om 22:30
De huisarts heeft enkel in de pubertijd waardes gemeten, die beter zijn geworden na het stoppen van ongesteld worden door hem. Nu gaat het goed al 10 jaar lang, tot een periode waarin mijn dieet voor langere tijd verslechterd. De vorige keren dat ik langs ben gegaan zegt hij meer dit, zus en zo eten. Ik ben eerlijk gezegd ontiegelijk bang voor prikken... dus durf het ook niet zomaar bij hem aan te kaarten om eens weer waardes te gaan meten.. want dadelijk zegt hij nog; ok! EEKS! Ik was zo blij dat ik er vanaf was. Hij komt er ook niet mee.. dus ik zeg kinderachtig niks...
Ik neem aan dat voor tabletten op recept hij ook eerst moet gaan prikken?
En werken deze injecties? En is het nodig als het met een goed dieet werkt? Kun je deze ook bijvoorbeeld enkel nemen in een periode waar gezond eten moeilijk haalbaar is? (pfff.. toch schandalig als je vanuit armoe aan dergelijke prikken moet eigenlijk..)
Ik heb ook tijdelijk een andere huisarts gehad en die zei dat kruidvat tabletten ook hielpen, deze zegt weer dat dat onzin is... pffft. Wie moet ik nou geloven?
Wat betreft eten;
Ik heb een plek gevonden waar ik voor 50 cent ongeveer 700 gram restafval vis kan kopen. Deze moet ik echter op een plek ver weg gaan halen, uitkoken, van de graten plukken. Dat is nu zowat een onmogelijke dagtaak. Oh en het kan enkel op vrijdag. Dit soort zaken probeer ik nu doorgaans te doen met weinig geld. Maar ik kom nu niet verder dan de dichtstbijzijnde supermarkt en een gerecht wat minimaal koken kost en ik naast me kan zetten zodat ik continu kan proberen te eten, wat makkelijk wegglijdt. En goedkoop moet zijn. Een shake? Een soep? Iets met merg mogelijk? Of zal ik dit ook even op het eet-forum posten?
zaterdag 6 januari 2018 om 22:36
zaterdag 6 januari 2018 om 22:37
Dus iemand trekt de conclusie dat je een B12-tekort hebt zonder naar de waardes te kijken? Dat is heel bijzonder.
En sorry dat ik het zeg, maar als je er zoveel last van hebt dan zet je toch even je kiezen op elkaar om bloed te laten prikken? De wereld vergaat daar echt niet van.
Als je echt een B12-tekort hebt dan kan het ook een opnamestoornis zijn. Dan kun je eten en vitamines slikken tot je een ons weegt maar dat helpt er niet aan.
Geef jezelf een trap onder het hol en laat even onderzoek doen.
En sorry dat ik het zeg, maar als je er zoveel last van hebt dan zet je toch even je kiezen op elkaar om bloed te laten prikken? De wereld vergaat daar echt niet van.
Als je echt een B12-tekort hebt dan kan het ook een opnamestoornis zijn. Dan kun je eten en vitamines slikken tot je een ons weegt maar dat helpt er niet aan.
Geef jezelf een trap onder het hol en laat even onderzoek doen.
zaterdag 6 januari 2018 om 22:37
Heb je vrienden/familie in de buurt waarmee je een goed contact hebt? Kan je daar een keer eten of zij bij jou en dat ze voor je koken? Kijk goed naar de aanbiedingen in de winkels (of online). Wat betreft een middag dutje, je hebt het blijkbaar nodig, dus lekker aan toegeven. Maar probeer wel een beetje in een ritme te blijven. Wat betreft de medische dingen en voedingssupplementen, neem even contact op met je huisarts en overleggen wat de mogelijkheden zijn. Sterkte!
zaterdag 6 januari 2018 om 22:39
Eigenlijk weet je helemaal niet of je op dit moment een tekort hebt. Dat moet je dus eerst uitzoeken. En wat is dan de oorzaak van het tekort? Te lage inname? Dan pillen slikken. Tekort aan intrinsic factor? Dan zijn injecties de enige oplossing. Klachten van B12 tekort zijn zo vaag en kunnen zoveel andere redenen hebben dat je daar absoluut niet op kan varen voor een betrouwbare diagnose. Dus je zal toch bloed moeten laten prikken. En als het je B12 niet is, uit laten zoeken waar je klachten dan wel vandaan komen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Krishnamurti
zaterdag 6 januari 2018 om 22:48
Het is bekend dat de kennis over B12 onder huisartsen nog altijd minimaal is. Ze doen vaak maar wat, durven er ook niet goed aan. B12 in tabletvorm wordt bijvoorbeeld door sommige mensen helemaal niet opgenomen. En met injecties ben je er ook niet met een paar keer. En ik spreek uit ervaring na jaren met onverklaarbare vervelende klachten en veel aanrommelen door mijn huisarts. In mijn geval is er dus sprake van een opnamestoornis en injecteer mezelf nu inmiddels bijna een jaar zelf wekelijks.
Een 'normaalwaarde' B12 hoeft niet te betekenen dat er geen sprake is van een tekort.
Een 'normaalwaarde' B12 hoeft niet te betekenen dat er geen sprake is van een tekort.
anoniem_192889 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 22:55
11.24% gewijzigd
zaterdag 6 januari 2018 om 22:51
Wat Fayanna zegt.
Laat eerst eens uitzoeken waar je klachten vandaan komen.
En ja, daarvoor zal de huisarts wel bloed willen prikken, maar nu is het toch ook geen doen?
Als je echt een b12-tekort hebt, ben je er niet met alleen goed eten. Dan kan er sprake zijn van een opnamestoornis. Dan kun je dus dierlijke producten eten wat je wilt, maar dan kan je lichaam de b12 eruit niet opnemen. Dan zullen er supplementen of injecties nodig zijn. Hier kan de huisarts je over informeren.
Veel sterkte!
Laat eerst eens uitzoeken waar je klachten vandaan komen.
En ja, daarvoor zal de huisarts wel bloed willen prikken, maar nu is het toch ook geen doen?
Als je echt een b12-tekort hebt, ben je er niet met alleen goed eten. Dan kan er sprake zijn van een opnamestoornis. Dan kun je dus dierlijke producten eten wat je wilt, maar dan kan je lichaam de b12 eruit niet opnemen. Dan zullen er supplementen of injecties nodig zijn. Hier kan de huisarts je over informeren.
Veel sterkte!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Je kunt wel meer jezelf worden.
zaterdag 6 januari 2018 om 23:05
Laat het eerst goed testen. Als dan blijkt dat het echt een b12 tekort is dan zijn er verschillende opties. Zelf ben ik bekend met de smelttabletten van Bloem,die waren wel oké. Heb ook een neusspray gehad, hielp voor mij niet veel. Het beste zijn gewoon injecties van de huisarts. Die werken goed. Maar in mijn geval moet ik 2 keer per week naar de huisarts, en dat al bijna anderhalf jaar.
Maar ik denk dat je het echt eerst moet testen voordat je het gaat verhelpen. Dadelijk is het er heel wat anders aan de hand.
Maar ik denk dat je het echt eerst moet testen voordat je het gaat verhelpen. Dadelijk is het er heel wat anders aan de hand.
zaterdag 6 januari 2018 om 23:18
zaterdag 6 januari 2018 om 23:20
Nee dat is in de pubertijd al gebeurd dat ik een dergelijke B12-ijzer aandoening heb. 8 jaar lang zijn mijn waardes gecontroleerd, tot het na lang niet meer ongesteld worden en dieet stabiel bleef. (ongesteldheid was met name funest voor ijzer).
Nu heb ik er enkel last van gehad ( nu 3de keer in ongeveer 10 jaar) na een periode van werkeloos zijn en sober eten.
zaterdag 6 januari 2018 om 23:30
Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is dit al gezegd, maar ik heb ook een B-12 tekort en ik krijg iedere maand een injectie in mijn bilspier (eerste paar maanden iedere week, sinds een jaar iedere maand). Bij mij werkt dit heel goed, mijn klachten zijn zo goed als weg.
Misschien is dat ook iets voor jou?
Misschien is dat ook iets voor jou?
zondag 7 januari 2018 om 10:04
Ik zou eerst maar eens naar de huisarts gaan, je klachten bespreken en je B12-gehalte laten bepalen, voordat allerlei aannames doet, die misschien niet kloppen of je klachten een andere oorzaak hebben.
Je bent bang voor naalden? Dan vallen je klachten vast nog wel mee/zijn ze voor jou nog te overzien. Anders had je die spuiten er graag voor over.
Je bent bang voor naalden? Dan vallen je klachten vast nog wel mee/zijn ze voor jou nog te overzien. Anders had je die spuiten er graag voor over.
zondag 7 januari 2018 om 20:31
Ik heb (of had want mijn klachten lijken aartdig over te zijn) een B12 tekort.
Supplementen van de Kruidvat (cyanocobalamine) helpen niet als je een opnameprobleem hebt door te weinig maagzuur.
Je hebt dan supplementen met methylcobalamine en adenosylcobalamine nodig. Dat zijn vormen die direct in de mond opneembaar zijn.
Als je die pillen van Kruidvat slikt is het best mogelijk dat bloedprikken geen goed beeld meer geeft.
Gelukkig geldt in geval van B12 baat het niet schaad het niet in tegenstelling tot andere vitamines.
De nadelen antibiotica kan je opvangen door kort erna probiotica te nemen. Geen reden om niet naar de huisarts daarvoor te gaan.
Supplementen van de Kruidvat (cyanocobalamine) helpen niet als je een opnameprobleem hebt door te weinig maagzuur.
Je hebt dan supplementen met methylcobalamine en adenosylcobalamine nodig. Dat zijn vormen die direct in de mond opneembaar zijn.
Als je die pillen van Kruidvat slikt is het best mogelijk dat bloedprikken geen goed beeld meer geeft.
Gelukkig geldt in geval van B12 baat het niet schaad het niet in tegenstelling tot andere vitamines.
De nadelen antibiotica kan je opvangen door kort erna probiotica te nemen. Geen reden om niet naar de huisarts daarvoor te gaan.