Steeds meer lego

07-01-2018 18:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij inmiddels aardig wat lego in huis hebben. Ik doe het steeds in een grotere bak, maar dat schijnt niet lekker te spelen want 'zo kunnen we niets vinden'. Ze vragen al een paar jaar achter elkaar lego voor verjaardag/Sint/afzwemmen dus het zijn inmiddels aardig wat verzamelingetjes: doosje zus, doosje Lego Friends zo. EEn deel van de boekjes heb ik bewaard zodat ze het opnieuw kunnen maken maar de animo ligt niet zo hoog.
Iemand hier een briljant idee wat te doen met allerlei lego?
Het in meerdere bakken doen, 1 volle bak graait (zoekt) inderdaad niet lekker.
Wij hebben geloof ik 3 grote halfvolle bakken staan (en verder nog een tafel vol met 'kunstwerken'). Maar zolang het op hun kamers blijft en er nog 1 keer in de week schoongemaakt kan worden vind ik het allemaal prima.

Oh, en boekjes hebben we ingebonden in ordners.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
een briljant idee nog wel.

is gewoon met lego spelen niet genoeg?

inderdaad in meerdere bakken doen en geen lego meer erbij kopen.
Was alles in het leven maar zo simpel.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 07-01-2018 18:21
36.92% gewijzigd
Hier ook heel veel LEGO. Ik zet de afgebouwde dingen in een kast, zodat ze die zo weer kunnen pakken. En verder hebben ze hier in huis plek om het gewoon te laten staan. Ik heb de rest van de LEGO soort bij soort in dozen gedaan; FRIEND bij FRIENDS etc. Maar dè oplossing heb ik ook nog niet gevonden. Gelukkig spelen ze er wel heel veel mee, dus het staat niet alleen maar in de weg.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ai zo kreeg ik van een vriendin 3 van dat soort bakken vol alles door elkaar.
Mijn zoon vist er regelmatig wat uit maar ik kan niet zeggen dat hij er erg gelukkig mee is, het zoeken naar dat specifieke onderdeeltje is niet te doen.

Toen ik en familie enz nieuwe pakketten zijn gaan kopen heb ik sws alle dozen met de boekjes bewaard en voor de pakketten losse bakken gekocht zodat elk pakket een eigen doos had.

Dit omdat met de Lego die zo door elkaar laag ook geen lol te beleven was voor zoon.
Heb nog even overwogen alles in een grote koffer te gooien en dan samen sorteren maar dat was ook geen optie.
Ik hou de bakken maar zodra de interesse weg is gaan ze naar de Kringloper of naar een liefhebber.

Sorry geen oplossing.
Verdeelbakken.
Wij hadden als kind al grote kisten met uitneembare bakjes om alles te sorteren. Diezelfde kisten hebben we daarna gebruikt voor onze eigen kinderen.
Je kunt volgens mij bij Blokker of Xenos wel sorteerbakken kopen. We hadden trouwens ook bakken voor Knex en Meccano.

Het speelt echt veel leuker als je dat blauwe smalle, platte stukje van 4 zo kunt vinden, evenals het kleine wieltje of het speciale dakpannetje.

Het groeperen op model vind ik niets. Het mooie van Lego is juist dat je je eigen modellen kunt bedenken. Daarvoor moet je echt overzicht hebben.
Op mijn werk hebben we deze...

Afbeelding

Af en toe is een kind dat met veel plezier alles wil sorteren (op kleur, op thema, op grootte, op vorm...) maar vaak zit de lego gewoon willekeurig in de lades. Door de wieltjes en omdat de lades er uit kunnen pakken ze het er wel makkelijk bij (soms ook gewoon een la per kind) en omdat de ladea niet zo groot/diep zijn zoekt het ook wel oké geloof ik...
gsleutel wijzigde dit bericht op 07-01-2018 18:33
6.24% gewijzigd
Wij heben de Trofast van Ikea en dan de kleine bakken erin. Dan kun je al wat meer sorteren. Alle boekjes ook bewaard, dan kan het tzt ook weer per doos gesorteerd worden.
Roodhaarr schreef:
07-01-2018 18:29
Verdeelbakken.
Wij hadden als kind al grote kisten met uitneembare bakjes om alles te sorteren. Diezelfde kisten hebben we daarna gebruikt voor onze eigen kinderen.
Je kunt volgens mij bij Blokker of Xenos wel sorteerbakken kopen. We hadden trouwens ook bakken voor Knex en Meccano.

Het speelt echt veel leuker als je dat blauwe smalle, platte stukje van 4 zo kunt vinden, evenals het kleine wieltje of het speciale dakpannetje.

Het groeperen op model vind ik niets. Het mooie van Lego is juist dat je je eigen modellen kunt bedenken. Daarvoor moet je echt overzicht hebben.
Ik vind dat juist zo tegenvallen met die moderne LEGO setjes, daar zitten heel veel blokjes in met een specifieke vorm. Wij hebben ook nog ouderwetse LEGO en daar bouwen ze vanalles en nog wat mee.
Mijn neven hadden vroeger meerdere van die grote curver boxen, op kleur gesorteerd. Op dat systeem was ik altijd jaloers.

Wat mij ook praktisch leek was zo’n grote “knapzak” die je open ook als kleed kon gebruiken. Was je klaar met spelen dan hoefde je alleen maar aan het koord te trekken alles zat automatisch in de zak. Die werden destijds (‘90) door LEGO zelf geproduceerd.

https://goo.gl/images/v4RQvz
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Wij hadden zo'n "kastje" met kleine bakjes voor schroeven enz. Daarin zat alles gesorteerd op soort. Dus steentjes van dezelfde lengte/breedte bij elkaar, wieltjes bij elkaar enz. Werkte ideaal!
Wij hadden vroeger (mijn broer en ik) ook heel veel Lego. Op den duur zaten alle steentje gewoon bij elkaar in 4 grote emmers. Als we iets speciaals gebouwd hadden, dan lieten we dat in onze speelkamer soms een paar dagen staan, en dan werd het weer afgebroken en verdwenen de steentjes weer gewoon in de grote voorraad. Wilden we weer wat nieuws gaan bouwen, dan kiepten we die emmers soms gewoon om, soms in de speelkamer, maar vaak genoeg achter in de woonkamer. Vond mijn moeder prima, zo lang het aan het eind van de dag dan maar opgeruimd was. Wat is dan het probleem?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hier is ook ontzettend veel Lego verzameld in de loop der jaren. Bij elke verjaardag of sinterklaas vroegen ze wel iets. Hoe ging dat... ja, het model werd meteen in elkaar gezet, heerlijk al die zakjes met alle stukjes overzichtelijk bij elkaar... Dan stond dat model een tijdje in een kast te pronken... Op een gegeven moment raakte er tijdens het spelen een stuk af die in 'de grote bakken' verdween. Tot het moment dat het helemaal verdeeld was in de grote bakken. Zelden werd een model 2x in elkaar gezet, ook al deed ik de boekjes netjes in van die doorzichtige mapjes in ordners. Wat ik een groot nadeel vind t.o.v. het vroegere lego is dat je zo veel afwijkende stukjes hebt gekregen. Dat ziet er mooier uit, maar je zoekt je ongans naar al die exclusieve stukjes als ze eenmaal in die verzamelbakken zitten.

Ik heb nog lange tijd alle kleuren in verschillende bakken gedaan, dat scheelt toch zoeken. Over het algemeen waren de zelfgemaakte bouwsels (zonder boekje maar uit eigen fantasie) toch minder populair. Misschien komt dat omdat mijn kinderen niet zoveel fantasie hadden, maar volgens mij was het vooral omdat het erg moeilijk is om de modellen uit de bouwpakketten te evenaren met je eigen fantasie.
Hier zitten alle boekjes in een grote map, en zitten alle blokjes in grote bakken, maar per kleur verzameld in diepvrieszakjes.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Wij hebben ook erg veel LEGO. Wij sorteren per soort in bakken. LEGO friends bij elkaar, LEGO Ninjago, etc. Alle sets los van elkaar elkaar bewaren lijkt me lastig omdat ze willen combineren. Op kleur sorteren lijkt me ook erg lastig omdat dat met het opruimen enorm veel tijd kost (ze gooien hier het liefst een bak over tafel). En vind nou maar eens dat ene zwarte onderdeeltje tussen alle zwarte stukjes...

Ik ben met onze oplossing nog het meest blij.
Ik heb hier ooit een topic gepost over een berg Playmobil en werd met de grond gelijk gemaakt.
Blijkbaar moet je je hele huis omgooien in playmobil thema en afscheid nemen van je keuken of badkamer als je daarvoor geen ruimte hebt, of ben je een onmens als je daar geen plek voor hebt.
De boodschap was dat kind vrijelijk alles moet kunnen pakken en doen en iedere beperking, als je bijv iets opbouwt en je halve kamer is niet meer beschikbaar en kind speelt er niet mee en je ruimt het op, is Heel Zielig.
Nu prachtig gesorteerde bakken Playmobil, nu vrijelijk beschikbaar die staan te verstoffen en een hele hoek slaapkamer in beslag nemen.
Als mijn zolder klaar is gaat het daarnaartoe, ik geef het nog een jaar en dan gaat het weg.
Zelfde met lego friends. Ik spendeer meer tijd in het opruimen en netjes en bereikbaar opbergen dan dat er ooit mee is gespeeld.
Lego van jongste gaat wel iets beter. Per thema in kleinere bakken werkt wel.
Vroeger hadden mijn broer en ik een enorme bak met lego, waarin we alle stukjes zochten. Maar dat was toen alle lego nog recht toe recht aan was. We hebben behoorlijk vaak onze stad gebouwd en weer afgebroken en weer gebouwd. Altijd zoeken dus....
Soms kochten mijn ouders bakjes om dingen te sorteren, maar dat was het toch niet voor ons. Zoeken was leuker.

Nu heeft broer alles met de boekjes uitgezocht en alles per ding in een leeg ijsbakje zitten. Gek genoeg was alles ng nagenoeg compleet 😀
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je je daarom zorgen zou moeten maken. Zoals gezegd, vroeger bij ons zat de Lego in vier grote emmers, en mijn moeder kon het geen zier schelen of we dan een kwartier moesten zoeken naar dat ene gele blokje dat we nodig hadden ofzo. Lagen mijn broer en ik overigens ook niet wakker van. Dacht je nou echt dat mijn moeder een probleem ging maken over de sortering van onze Lego, onze Dinky Toys, onze Ministec, of wat dan ook? Ze had wel wat anders te doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Vroeger hadden wij een ladenkastje en daar zat alle Lego in . Als we dan wouden bouwen gooiden we het vaak op een kleed en dan kon je als je klaar was alles zo weer in de lades doen!
Was altijd super handig.
Mijn kinderen spelen gewoon met LEGO, ongeacht of het op kleur etc gesorteerd is. Ze bouwen zelf van alles en nog wat. En als er dan een kant en klaar LEGO friends bouwwerk valt, knutselen ze er zelf iets van. Vaak kunnen ze het laten staan, maar eens in de zoveel tijd moeten ze het wel opruimen, zodat ik er even met de stofzuiger langs kan. Ik heb ze wel verboden om LEGO bouwwerken in de looproute te bouwen en iedereen die wel eens met een blote voet op een LEGO blokje heeft gestaan snapt waarschijnlijk wel waarom.
Ik vond (en vind) het heerlijk dat bij mijn ouders alle (oude) Lego in 1 grote bak zit. Heerlijk graven en zoeken naar de kleine stukjes.

Mijn zoontje haalt zijn bouwwerken niet uit elkaar, dus die staan nu of in de kast op zijn kamer, of in een grote bak van Ikea. Voor de kleinere sets (met name van de Nexo Knights) had ik van die kartonnen dozen van Ikea met vierkante vakjes er in. Plaatje van de betreffende set onderin en klaar, dacht ik...
Zoon heeft héél veel poppetjes en gooit die het liefste compleet door elkaar. Mijn OCD weet daar niet zo goed raad mee omdat ik dan niet meer weet wat in welk vakje 'hoort'.
Dus nu hebben we voor de poppetjes een grote schilderijlijst gevuld met grondplaten en "plateautjes" waar zoon (of ik :P ) alle poppetjes op kan uitstallen.

Maar meestal ligt alles over de vloer en de tafel in z'n kamer verspreid.

Voor de Playmobil gebruik ik diepvrieszakjes van Ikea.

En alle dozen vouw ik bij elkaar in een grote doos en de boekjes zitten ook in diepvrieszakjes bij elkaar.

Dus nee, ik heb nog geen ideale opbergwijze gevonden. Pinterest geeft wel veel leuke ideeen.
Hier ook een berg Lego.

We gooien het op een oude dekbedhoes en spelen maar. Wanneer ze een keer uitgespeeld zijn dan vouwen we de punten bij elkaar en is het zo opgeruimd.
Diepvrieszakjes...? Dan valt het nog mee met de hoeveelheid denk ik. Hier moet het per kleur in zo'n grote Ikea-bak. Er zit ook nog Lego bij van ons van vroeger, dus die hoeveelheid heb je al snel... Ja, soms vroeg ik me ook af wat zo'n extra set nog toevoegt... en toch vroegen de kinderen altijd weer om een nieuwe set (en vonden oma en opa dat prettig om te geven, want Lego wordt wel als 'verantwoord speelgoed' gezien).
Wij hebben een kastje met kleine laatjes voor alle speciale stukjes: een laatje voor wielen, een laatje voor ramen/deuren, voor figuurtjes, voor bloemen, kleine accessoires, steentjes met een bepaalde vorm die bij een bepaald model horen.
Daarnaast hebben we een paar grote curver bakken voor alle gewone steentjes. Soms sorteren ze dat ook nog op kleur maar dat houden ze niet lang vol. Mijn kinderen zijn redelijk zorgvuldig dus ze ruimen alles ook weer netjes op. Nou ja, mijn zoon ruimt alles weer op want hij is dol op sorteren. Mijn dochter niet zo.

De Star Wars en Lord of the Rings Lego houden ze wel apart. Die modellen staan in hun kamer (wisselen wel wat af want ze hebben te veel) en daar spelen ze ook wel mee en dat willen ze niet mengen met de andere Lego.
De boekjes bewaar ik in een ordner maar inderdaad bouwen ze veel sets niet meer precies na en verzinnen ze zelf wat. Star Wars/Lord of the Rings/Harry Potter is daar een uitzondering op. Dat houden ze wel apart.
Ik heb ook veel losse dozen lego gekocht en incomplete sets van Marktplaats zodat ze ook veel gewone steentjes hebben en gewoon echt kunnen bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven