Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Ontspullen gaat goed hier. Eens per twee maanden wordt door een groot inzamelpunt van kringloopwinkels uit de regio aan huis opgehaald in speciale zakken en eigenlijk hebben we die standaard wel vol. En er komt minder voor in de plaats terug dus het huis wordt leger. Mooist is natuurlijk het moment waarop ook die zakken niet meer gevuld hoeven worden en we alles in huis ook "in gebruik" hebben.

Verschil tussen mij en mijn vrouw is dat zij sneller dingen nog wil bewaren om ooit te verkopen en als dat dan via marktplaats niet is gelukt terug op zolder legt om het over een poosje nog te proberen. Ik ben sneller geneigd her weg te geven aan de kringloop.

Kinderkleding probeer ik altijd wel zeker 1 keer te koop aan te bieden maar bij andere dingen denk ik al gauw: hoppa weg!
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
07-01-2018 15:34
Toen ik nog geen gezin had of misschien 1 kind, gebruikte ik ook een trolley. Het enige wat ik wel eens lastig vond, was om in de winkel in te schatten hoeveel ik nog mee kon meenemen. De trolley liet ik bij de kassa staan.
Is het voor een gezin met 2 kinderen te klein? Wij hebben normaal ongeveer 2 big shoppers vol, dat past misschien helemaal niet in een trolley... Of zijn er ook heel grote varianten?
Bumba1985 schreef:
07-01-2018 16:37
of een bolderkar? Ook handig voor uitstapjes enzo :)
Een bolderkar heb ik wel eens naar zitten te kijken en zelfs wel eens bijna gekocht. Maar het nadeel lijkt me dat het zo'n groot ding is, die stal je niet even in de supermarkt denk ik zonder dat hij in de weg staat. En ik vraag me af of het niet heel zwaar trekt en lastig stuurt. Ik heb er wel eens eentje geprobeerd in de winkel met beide kinderen erin (samen 35 kilo) en dat vond ik niet zo soepel gaan.
Bumba1985 schreef:
07-01-2018 16:38
@Nicole: ik lees nu dat je man toch overstag is. Ik heb nog zo'n trolley liggen, wij gebruiken hem niet meer. Als je wilt kun je hem lenen tot je hem niet meer nodig hebt.
Wat een lief aanbod, dank je! Hij is nog niet overstag hoor, hij wil erover denken, dus we zijn er nog niet. En ik weet zelf ook nog niet zeker of het wel echt handig is voor ons (of onze boodschappen er wel in passen). En als het hem wordt dan waarschijnlijk wel onder voorwaarden van mijn man (een zo mannelijk / onopvalbaar mogelijke, bepaalde grootte, etc.), dus tegen die tijd nog maar even kijken dan.
2 Bigshoppers gaan er niet in passen. In ieder geval niet in die van mij. Maar misschien zijn er grotere, dat weet ik niet.
Min moeder heeft wel een vrij grote trolley, maar dat is 1 met een Schotse ruit. Weet ook niet meer waar ze hem vandaan heeft. Ze zijn er dus wel groter.
Even opgezocht: een big shopper is 36 liter, de meeste trolleys zijn ook van dat formaat. Ik kwam wel onderstaande vouwkrat op wielen tegen van 50 liter, waarbij je ook nog makkelijk een tas erbovenop kunt zetten of een grote verpakking erbovenuit kunt laten steken (al moet je wel weer oppassen dat er niks uit valt. En hij heeft minder het omaatjes-effect. Iemand ervaring hiermee?

https://www.bol.com/nl/p/xl-vouwkrat-op ... ypedsearch
Ik heb zo'n "ding". Ik gebruik hem niet om boodschappen mee te doen, wel om werkspullen in te stoppen. Ik werk op veel verschillende plaatsen en sleur op die manier kaften, boeken en ander lesmateriaal mee.
Ik heb wel al een tweede exemplaar, de bodem van het eerste ging na een jaar stuk. (Misschien stop ik hem te vol.)
Ik rijd korte afstanden, vaak over oneffe bodem. Van auto naar voordeur (straat en stoep zijn klinkers), parkeren soms wel 300 meter van de deur.
Gekocht bij Aldi voor ongeveer 15 euro.
Misschien toch een bolderkar? Die van de hema is geloof ik opvouwbaar en ziet er redelijk stoer uit. In de winkel is hij wel groot maar dan kan je man hem gebruiken in plaats van een karretje van de supermarkt dat zie ik hier wel vaker gebeuren. Zeker als de winkel waar je komt zelfscan heeft is dat wel fijn. Tassen in de kar gelijk inpakken terwijl je winkelt en na het betalen kun je zo naar huis lopen.
Helaas geen zelfscan hier, dat zou inderdaad heel praktisch zijn. Bolderkar zie ik niet zo zitten, te groot in onze niet zo heel ruime supermarkt en geheid wil peuter er ook steeds in waardoor het zwaar en onhandig trekken is. Ik heb inmiddels wel een trolley van 56 liter gevonden op internet, dat is het volume van anderhalve big shopper. Als man dan een pak wc papier of 2 broden in een losse tas erbij neemt dan zou het prima moeten passen.

Bedankt voor al het meedenken!
Gisteren mijn vaste lasten weer eens door een loep bekeken.
Ik ga € 23,66 per maand besparen, door Netflix op te zeggen ( ik keek nooit wat, was meer voor mijn dochter, maar ook zij zit bijna nooit op Netflix ), en de mobiele abbo wordt goedkoper.
Ik ga juist meer uitgeven: ik heb een betere aanvullende verzekering genomen en mijn treinabonnement wordt een paar euro duurder. En netflix is onlangs ook al duurder geworden zag ik net. Dus al met al zo'n 16 euro per maand duurder uit, maar dat is te overzien.

Qua ontspullen ben ik klaar. Ik heb de afgelopen jaren alle spullen die ik had en die nog bij mij ouders stonden eens goed uitgezocht. Nu staan er hier in huis nog steeds te veel spullen in de 'rommelkamer', maar dat is allemaal van mijn vriend. Hij heeft ook nog tassen vol met oude kleding en schoenen, maar ik mag daar niet aankomen, dus dat doe ik niet.
Wij doen ook lopend boodschappen en soms op de fiets. Ik heb ooit fietstassen gehad, maar die worden standaard gestolen, dus dat is onhandig. Ik neem nu vaak mijn fiets mee om de tassen aan het stuur te hangen. Op die manier hoef ik nog maar 2x per week boodschappen te doen.

Mijn vriend vindt het echter heel moeilijk om niet elke dag te gaan, dus in the end wordt er vaak alsnog vijf keer boodschappen gedaan. Het liefst gaat hij elke dag.

Zo'n trolley of karretje lijkt mij heel onhandig, omdat wij van een grote trap moeten. Dus dat is geen optie.
Boodschappen hier met de fiets, maar geen fietstassen of iets dergelijks. Ik heb een rugzak, een grote shopper en eventueel nog zo'n uitvouwtasje. Ik ga zelf 1x in de week, vriend gaat doordeweeks voor brood, melk/zuivel, koekjes en bananen. Die neem ik niet zelf dus nooit mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Boodschappen gaat hier met de auto. Ik kan niet fietsen met boodschappentassen aan mijn fiets (ik kan niet zo goed fietsen) en om de weekboodschappen nu lopend te gaan doen zie ik ook niet zitten. Heb ook geen tijd om 2x te gaan, alles moet in principe in 1x mee kunnen.

Dit nu wel met een ander dingetje. Voorheen had ik reiskostenvergoeding en voelde ik het niet zo als ik een dagje weg ging met andere mensen en liet ik ze dus ook niet betalen. Op dit moment ga ik zo’n 95% van de tijd met de trein en dus geen kilometervergoeding meer, nu komt de benzine dus wel uit mijn eigen portomonee. IK vind het nu wel lastig om ineens benzinegeld te gaan vragen, maar vrees dat ik niet veel keus heb. Voel me wel een beetje gierig dat ik dit nu voor moet gaan stellen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
@viking ik ben in de vriendenkring de enige met eigen auto. Dus bijna altijd degene die rijdt. Over een stukje binnen de stad doe ik nooit moeilijk. Maar als we naar een andere stad rijden... laatst een keer 160 km voor een uitje, ja dan vraag ik om mee te betalen ja. Dichterbij: een keer naar de film 20 km heen, 20 terug, vraag ik meestal niks maar betaald de rest parkeergeld. Dat vind ik dan ook prima. Ik krijg van mijn werk reiskostenvergoeding maar dat is voor woon-werk verkeer niet voor mijn prive kilometers en ik vind niet dat ik dus altijd voor de reiskosten opdraai omdat ik een auto heb, zou wel lekker makkelijk zijn... Ik zou anders gewoon een appje doen van: 'jongens doen we gezamelijk de reiskosten?' Dan reken ik gewoon het aantal kilometers met dat de auto ongeveer 1/20 rijdt, en dan de gemiddelde actuele benzineprijs.
Ik heb geen auto, maar als ik met iemand mee rij, stel ik meestal zelf wel voor om mee te betalen of inderdaad de parkeerkosten te betalen. Soms is degene met wie ik mee rij, mij voor met vragen om een bijdrage en dan stem ik daar natuurlijk mee in. Ik vind het dus niet zo gek als je dat zou vragen, eigenlijk best wel normaal.
Omdat ik geen auto heb, kan ik echt niet inschatten wat het kost om mee te rijden, dus het bedrag wat ik moet betalen laat ik altijd door de ander bepalen.

Waarom vind je het trouwens lastig? Vind je het zelf gewoon lastig om te vragen of ben je bang voor wat de meerijders er van vinden?
Als ze het als vanzelfsprekend vinden dat ze voor niets mee mogen rijden, kan het zijn dat ze niet stilstaan dat het jouw wel wat kost. In zo'n geval zou ik het even uitleggen dat je het prima vind dat ze meerijden, maar dat je graag de kosten wil delen, omdat je nu geen reiskostenvergoeding meer krijgt (wat ik eigenlijk ook een beetje vreemd vind, want dat geldt toch enkel voor werk gerelateerde ritjes, dus bij collega's, niet bij vrienden toch?).
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
In de ‘oude’ situatie storte ik mijn reiskostenvergoeding + een extra bedrag over naar een spaarrekening, daar betaalde ik gedurende de maand de benzine van. Aangezien mijn reiskosten ruim voldoende waren om een keer extra te tanken (dat merkte ik niet echt zeg maar) heb ik mensen nooit laten betalen. Zeker als ik sowieso al zou rijden, dan vroeg ik alleen een vergoeding als ik speciaal moest rijden of als ik om moest rijden.

Nu heb ik wel recht op km-vergoeding, maar heb ik ook een NS-buisnesscard die ik gebruik omdat dit voor mijn huidige opdracht het gemakkelijkste en snelste is. Als ik in maart weer op een nieuwe opdracht zit waarbij ik weer met de auto ga krijg ik die kosten wel gewoon vergoed.

Maar ik ga gewoon vragen of de extra persoon de parkeerkaarten betaald. Ik vind het namelijk ook vreemd om aan de 3e persoon benzinegeld te vragen en aan mijn meneer niet bijvoorbeeld.
De 3e persoon weet overigens best wat autorijden kost. Hij wil nog wel een vragen of ik hem thuis wil brengen als hij bij ons is geweest en dat kost hem ook gewoon geld. Dan rij ik immers speciaal voor hem een afstand die ik anders niet zou rijden.
Wat een stilte opeens!! :roll:

Mijn man en ik hebben afgelopen vrijdag veel gepraat over de financiele situatie en wat we anders willen gaan doen. Was wel een verhelderend gesprek. We hebben ook gelijk even gekeken waar ons geld heen weglekt, toch vooral veel kleine uitgaves die je dan al snel vergeet dat je ze hebt gedaan. Maar bij elkaar opgeteld een flink bedrag.

Dus we hebben samen afgesproken dat we het anders willen gaan doen. Gewoon minder uitgeven, niet teveel met vaste budgetten want daar schiet mijn dwangmatige kant van in de stress. Gewoon proberen om op alle gebieden te kijken of we dingen echt nodig hebben. Dan moet het vast goedkomen.
Bumba1985 schreef:
15-01-2018 08:34
Wat een stilte opeens!! :roll:

Mijn man en ik hebben afgelopen vrijdag veel gepraat over de financiele situatie en wat we anders willen gaan doen. Was wel een verhelderend gesprek. We hebben ook gelijk even gekeken waar ons geld heen weglekt, toch vooral veel kleine uitgaves die je dan al snel vergeet dat je ze hebt gedaan. Maar bij elkaar opgeteld een flink bedrag.

Dus we hebben samen afgesproken dat we het anders willen gaan doen. Gewoon minder uitgeven, niet teveel met vaste budgetten want daar schiet mijn dwangmatige kant van in de stress. Gewoon proberen om op alle gebieden te kijken of we dingen echt nodig hebben. Dan moet het vast goedkomen.
Goed plan Bumba! Als je globaal weet wat je te besteden hebt, je uitgaven bewust doet en regelmatig even terugkijkt zijn budgetten volgens mij ook helemaal niet nodig en werken ze soms juist averechts. Ik doe er ook niet aan (al heb ik wel een paar 'potjes' voor bepaalde doelen/uitgaven, maar dat is meer voor het overzicht dan dat dat op moet/mag). Ik kijk af en toe eens terug, net zoals jullie nu gedaan hebben, dat vind ik nuttiger. Gevaar met budgetten vind ik altijd dat je als je over houdt je opeens makkelijker wordt met geld dan als je tekort komt, terwijl ik of ik iets koop wil baseren op of het wel of niet nodig is en niet op het gegeven hoeveel geld er nog over is.

Viking, logisch dat je vraagt om bij te dragen als jij rijdt hoor! Al snap ik dat het lastig voelt omdat je het eerst niet vroeg. Ook in de tijd van je reiskostenvergoeding had ik het logisch gevonden als je om een bijdrage gevraagd had. Fijn dat die vergoeding riant was, maar die is niet alleen voor benzine maar voor alle kosten van het autogebruik. Dus ook voor reparaties, afschrijving, wegenbelasting en verzekering. En dan was het vast niet genoeg om alles te dekken. Dus ze hebben al enorm mazzel gehad dat je zo gul was om voorheen zelf alle benzine te betalen, want het had echt niet gehoeven. Als je vriend meerijdt en iemand anders vind ik het ook helemaal niet raar als je vriend niet betaalt en die ander wel. Jullie zijn een stel, dan werkt dat toch gewoon anders? Zat stellen die alles op 1 hoop gooien, of het verrekenen met iets anders, of kleine uitgaven niet gaan zitten verrekenen, of wat dan ook. Dat is jullie zaak. Ik zou het juist raar vinden als je vriend terplekke jou een tientje zou moeten betalen, alleen omdat de meerijden dat ook doet. Het enige wat wel eerlijk is is om als jullie met z'n drieeen in de auto zitten de bijrijder een derde van de kosten te laten betalen, terwijl als je vriend niet meerijdt de helft normaal zou zijn.
nicole123 schreef:
15-01-2018 10:11

Viking, logisch dat je vraagt om bij te dragen als jij rijdt hoor! Al snap ik dat het lastig voelt omdat je het eerst niet vroeg. Ook in de tijd van je reiskostenvergoeding had ik het logisch gevonden als je om een bijdrage gevraagd had. Fijn dat die vergoeding riant was, maar die is niet alleen voor benzine maar voor alle kosten van het autogebruik. Dus ook voor reparaties, afschrijving, wegenbelasting en verzekering. En dan was het vast niet genoeg om alles te dekken.
Zoals ik schreef had ik een aparte rekening (vervoerskostenrekening zeg maar) waarop ik mijn reiskostenvergoeding stortte + nog een bedrag. Dit zorgde ervoor dat het geld wat daarop stond voldoende was voor alle kostenposten die jij beschrijft. In de huidige situatie is alleen dat bedrag nog over en dat is dus niet voldoende.

Maar goed, de situatie is al weer anders (welkom in de detachering). Op de dagen waarop ik niet bij de klant ben ga ik nu op andere kantoren werken en ga ik weer met de auto, scheelt me minimaal een uur reistijd enkele reis. Op de dagen dat ik bij de klant zit ga ik wel gewoon met de trein, maar dan haal ik daar weer tijdswinst uit.
Klinkt goed, Bumba, zo doen wij het ook. Geen enkel budget hier.
We hebben morgen een afspraak om ons dak te laten checken voor geschiktheid voor zonnepanelen. Iemand hier ervaring met zonnepanelen? Volgens de offerte kunnen we er genoeg kwijt om onze energiebehoefte te dekken. Ik vind het ook gewoon gaaf, zelf energie opwekken :P
fiool schreef:
15-01-2018 12:38
Klinkt goed, Bumba, zo doen wij het ook. Geen enkel budget hier.
We hebben morgen een afspraak om ons dak te laten checken voor geschiktheid voor zonnepanelen. Iemand hier ervaring met zonnepanelen? Volgens de offerte kunnen we er genoeg kwijt om onze energiebehoefte te dekken. Ik vind het ook gewoon gaaf, zelf energie opwekken :P

Wij hebben sinds anderhalf jaar zonnepanelen. Ik ben er heel blij mee :yes: In het begin was het een leuke gadget, elke dag even kijken hoeveel de panelen op hadden geleverd. Na een tijdje wordt dat wel wat minder, maar het blijft leuk :biggrin:
Ik had op mijn koophuis ook zonnepanelen, en ik was er erg blij mee. Als ik weer een huis ga kopen gaan ze er zeker ook komen (en een electrische auto :proud: )
Wij zouden ook graag voor zonnepanelen gaan, maar ons dak is er niet erg geschikt voor. Althans, daar verschillen de meningen over. We zouden er 3 kwijt kunnen op het platte dak van de uitbouw en nog 3 of 4 om het dakraam heen in deels liggende en deels staande positie. Te weinig voor ons verbruik en het zou er heel rommelig uitzien. Mijn man vindt dat het prima kan, want 6 of 7 zonnepanelen is beter dan niks en volgens hem is er niks prachtiger dan een dak met zonnepanelen, hoe ze ook liggen. Ik wacht liever nog een jaar of 10 en verhuis dan naar een huis waar we ze makkelijk en mooi kwijt kunnen en waar we ook nog een oprit of garage hebben voor een elektrische auto (die wil man ook het liefst nu al, maar hoe dan zonder oprit en zonder laadpalen in de buurt?).
Wij hebbe 12 zonnepanelen sinds een half jaar. Tot nu toe heel tevreden er mee. De buurman klaagt weleens over storing maar dat hebben wij tot nog toe niet gehad.
Elektrische auto zou kunnen, we hebben nl een oprit en een garage. Maar de auto die we hebben is nog goed en man vindt dat het net iets langer moet bestaan zodat alle begin fouten eruit zijn.
nicole123 schreef:
15-01-2018 13:54
Wij zouden ook graag voor zonnepanelen gaan, maar ons dak is er niet erg geschikt voor. Althans, daar verschillen de meningen over. We zouden er 3 kwijt kunnen op het platte dak van de uitbouw en nog 3 of 4 om het dakraam heen in deels liggende en deels staande positie. Te weinig voor ons verbruik en het zou er heel rommelig uitzien. Mijn man vindt dat het prima kan, want 6 of 7 zonnepanelen is beter dan niks en volgens hem is er niks prachtiger dan een dak met zonnepanelen, hoe ze ook liggen. Ik wacht liever nog een jaar of 10 en verhuis dan naar een huis waar we ze makkelijk en mooi kwijt kunnen en waar we ook nog een oprit of garage hebben voor een elektrische auto (die wil man ook het liefst nu al, maar hoe dan zonder oprit en zonder laadpalen in de buurt?).
Volgens mij kun je dan bij de gemeente zo'n laadpaal aanvragen. Maar heb er verder geen detailkennis over. (Klok klepel wellicht)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven