Negativiteit moeder

10-01-2018 20:14 50 berichten
Ik heb vaak de gewoonte om mijn moeder te bellen als ik ergens blij over ben of een nieuw idee heb maar heel vaak mondt het uit in een discussie of 'ruzie'. Mijn moeder ziet namelijk altijd direct de beren op de weg en is niet te beroerd om me daarop te wijzen. De conclusie is dan ook meestal dat ik hetgeen waar ik over bel maar beter niet moet doen. Ik snap haar negativiteit meestal niet en wordt dan boos.
Vandaag was het weer raak, ik was de hele dag al vrolijk over iets wat ik al heel lang wil en nu eindelijk in gang ga zetten. Ik bel mijn moeder op maar onmiddellijk komen de argumenten weer waarom ik het niet zou moeten doen. Dit keer ben ik de discussie niet meer aangegaan maar heb ik boos opgehangen. En nu ben ik eigenlijk heel erg verdrietig. Sla ik mezelf voor mijn hoofd dat ik toch elke keer weer naar haar bel en dat ik elke keer weer zo gekwetst raak. En op dit moment zie ik nog maar een mogelijkheid en dat is meer afstand nemen. En dat idee doet zoveel pijn. Maar het gevoel dat ze geen vertrouwen in me heeft doet ook pijn.

Ik heb de afgelopen jaren best zwaar gehad en moest een aantal dingen verwerken. Ik heb veel van dit proces met haar gedeeld, ik heb veel misverstanden proberen recht te zetten in de hoop dat we dichter naar elkaar zouden groeien maar ik krijg steeds meer het idee dat het gewoon niet gaat gebeuren. Ze heeft echt wel haar best gedaan hoor, naar me geluisterd, geduld met me gehad maar sommige dingen wil ze nog steeds niet erkennen. En eigenlijk neem ik haar dat nog niet eens zo kwalijk, ik begrijp best dat sommige dingen te pijnlijk zijn. Voor mij was het al heel wat dat ik mijn ervaring en kant van het verhaal deed, maar op dit soort momenten voelt het weer als een enorme kloof die gewoon nooit te overbruggen zal zijn. Het is alleen dat ik mezelf steeds voorhield dat het onze relatie ten goede zou komen en nu moet ik (denk ik) tot de conclusie komen dat het misschien gewoon niet te repareren is.

Ik heb het afgelopen jaar al afstand genomen van verschillende mensen. Ik heb verder nu weinig mensen waar ik mijn wel en wee kan delen, dus dit voelt echt als een rib uit mijn lijf. Maar zo doorgaan kan ook niet meer. Er zijn inmiddels wel wat nieuwe mensen in mijn leven gekomen waar ik wel positieve gevoelens van krijg maar met hen heb ik nog niet de geschiedenis die ik met mijn moeder, vader, en oudere vrienden deelde. Het is gewoon zo moeilijk, ik weet niet wat mijn vraag is, ik wilde het gewoon eens hardop kunnen zeggen / schrijven. Ik loop al bij een psycholoog maar ook met haar heb ik nog niet echt een band. Het voelt echt alsof ik nu volledig alleen sta en hoop eigenlijk dat er anderen zijn die hier al doorheen zijn gegaan. Ik heb op dit moment de neiging om haar te bellen en het goed te maken, terwijl ik helemaal niets goed kan maken. Maar de afstand die ik nu voel doet zoveel pijn dat ik hoop dat erover schrijven me even kan afleiden en ervoor zorgt dat ik er geen groter drama van maak en haar in tranen ga bellen.
anoniem_361791 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 19:42
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je TO? Opzich is afstand nemen van je moeder geen slecht idee natuurlijk als je keer op keer gekwetst wordt.
En waarom moet je alles vertellen aan je moeder? Wil je een kat en heb je er goed over nagedacht? Neem er een!

Wil je een etentje geven? DOEN!
Je hebt geen bevestiging nodig van je moeder. Je kan nou eenmaal niet verwachten dat andere mensen net zo enthousiast zijn dan jij.

O. en ik wil even zeggen dat het nemen van een kat niet 'zomaar' even een leuk idee is. Denk er goed over na.
Those who don’t believe in magic will never find it
Waarom bel je haar?
Ik zou haar dan niet meer bellen. Of pas bellen als je datgene wat je van plan was te gaan doen daadwerkelijk hebt gedaan en het een succes was. Dan hoef je geen afstand te nemen maar zit je ook niet elke keer met dat gezeur. Achteraf kan ze niet meer met die beren komen.
susan wijzigde dit bericht op 10-01-2018 20:30
30.77% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vertel haar niet alles hoor maar we belden eigenlijk wel regelmatig. Ik vond dat wel prettig, we hadden nooit zo'n goede band maar toen ik met het verleden aan de slag ging en zij een luisterend oor bood is dit een beetje gegroeid.

Waarom ik haar bel? Ik wil het graag met iemand delen, ik ben denk ik ook wel een beetje eenzaam op dit moment en we belden sowieso regelmatig de laatste paar jaar.

En voor dat etentje had ik haar uitgenodigd, dus dan is het wel handig om haar ervan op de hoogte te brengen. Ik heb over de kat ruim drie jaar nagedacht, en het juiste moment afgewacht, daarom was ik nu ook zo blij dat ik het eindelijk ging doen. Maar ja inderdaad niet iedereen is zo enthousiast over dingen als ik. Maar als je zoveel ellende met elkaar gedeeld hebt..zou je toch verwachten dat ze hier ook blij van wordt. Maar goed verkeerd gedacht dus.
anoniem_361791 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 19:51
0.98% gewijzigd
dropfruitje schreef:
10-01-2018 20:19
Hoe oud ben je TO? Opzich is afstand nemen van je moeder geen slecht idee natuurlijk als je keer op keer gekwetst wordt.
En waarom moet je alles vertellen aan je moeder? Wil je een kat en heb je er goed over nagedacht? Neem er een!

Wil je een etentje geven? DOEN!
Je hebt geen bevestiging nodig van je moeder. Je kan nou eenmaal niet verwachten dat andere mensen net zo enthousiast zijn dan jij.

O. en ik wil even zeggen dat het nemen van een kat niet 'zomaar' even een leuk idee is. Denk er goed over na.
Daar sluit ik mij geheel bij aan :worship:
Ik denk dat je je verwachtingen van hoe de relatie zou kunnen zijn bij moet stellen.
Volgens mij hoef je niet zozeer afstand te nemen van je moeder, maar misschien kun je proberen te analyseren waardoor zo'n gesprek uitmondt in een discussie. Bel eens op, deel wat je op het hart ligt en wacht af hoe ze reageert. Doe echt je best om hier niet tegenin te gaan, maar leg het naast je neer op dat moment. Laat haar praten. Denk daarna eens na over haar reactie. Je moeder is maar een mens met mooie en minder mooie kanten, en is misschien geen goede raadgever voor jou. Jammer natuurlijk, maar het is misschien heel fijn om dit te accepteren. Of je denkt: potverdikkie, ze heeft gelijk! Hoe dan ook: als dertiger ben ik tot realisatie gekomen dat ik lieve ouders heb met soms hele slechte adviezen. Ik heb vrienden/collega's/kennissen die op een manier in het leven staan waarvan ik denk: ja, dat Is tof, die hebben het begrepen! Door deze mensen laat ik mij inspireren.
Ik denk dat daar vaak miscommunicatie ontstaat. Als ik nu zou vertellen wat me op het hart ligt zou haar dat onnodig kwetsen denk ik. Voor mij voelt het alsof ik het op dit moment 'uit' maak met mijn moeder. Klinkt misschien heel dramatisch maar het voelt echt zo. Ik denk niet dat ze met die tekst iets kan. Ik heb niet meer de behoefte om ruzie te maken, of om nog een keer mijn gevoel te kennen te geven (dat ze geen vertrouwen in mij heeft). Het voelt alsof het geen zin meer heeft, ze zegt altijd dat ze wel vertrouwen in me heeft maar het blijkt voor mijn gevoel niet uit de gesprekken die we hebben. Ik ben 'iets' aan het opgeven denk ik. Voelt dus als uitmaken. Misschien niet de hele relatie maar als ik haar niet meer spontaan over leuke dingen kan bellen, wat blijft er dan nog over?
Susan schreef:
10-01-2018 20:29
Ik zou haar dan niet meer bellen. Of pas bellen als je datgene wat je van plan was te gaan doen daadwerkelijk hebt gedaan en het een succes was. Dan hoef je geen afstand te nemen maar zit je ook niet elke keer met dat gezeur. Achteraf kan ze niet meer met die beren komen.
Dit. Je kunt haar gerust bellen, maar hou het een beetje luchtig. Geef haar niet te veel inspraak.
Verder, en dat bedoel ik echt niet als een verwijt of aanval; hoe kan het dat het met zoveel mensen niet werkt? Dat je van zoveel mensen afstand hebt genomen? Probeer kritisch naar jouw eigen rol te kijken, samen met je psycholoog. Zelfkennis is buitengewoon nuttig.
Je hebt al afstand genomen van je vader, van een aantal vrienden, weet je zeker dat het ook niet aan jou zelf ligt?

Waar gaat het nu eigenlijk over, een etentje, een kat?! Je bent verdorie in de 30! Wordt een beetje zelfstandig en bedel niet om de goedkeuring van je moeder maar ga gewoon als volwassenen met elkaar om. Het komt op mij zeer kinderlijk over.
Wat moeilijk zeg! Eigenlijk weet je in je hart al dat je moeder niet de juiste persoon is om mee te praten en je leven te delen, maar je wil het gewoon zo graag..je hebt die behoefte (hebben we allemaal) en dat doet pijn.
Ik denk dat het heel belangrijk is om een therapeut te vinden waarmee je wel een klik hebt. Ik heb ook ervaring met therapie, eerst aantal keer geen klik, maar voelde ook meteen dat ik op een gegeven moment wel bij de juiste was beland. Heel veel lieve groetjes jouw kant op!
lolly-pop schreef:
10-01-2018 21:28
Je hebt al afstand genomen van je vader, van een aantal vrienden, weet je zeker dat het ook niet aan jou zelf ligt?

Waar gaat het nu eigenlijk over, een etentje, een kat?! Je bent verdorie in de 30! Wordt een beetje zelfstandig en bedel niet om de goedkeuring van je moeder maar ga gewoon als volwassenen met elkaar om. Het komt op mij zeer kinderlijk over.
Je snapt toch wel dat dit niet over een etentje en een kat gaat?
Ode schreef:
10-01-2018 21:30
Wat moeilijk zeg! Eigenlijk weet je in je hart al dat je moeder niet de juiste persoon is om mee te praten en je leven te delen, maar je wil het gewoon zo graag..je hebt die behoefte (hebben we allemaal) en dat doet pijn.
Ik denk dat het heel belangrijk is om een therapeut te vinden waarmee je wel een klik hebt. Ik heb ook ervaring met therapie, eerst aantal keer geen klik, maar voelde ook meteen dat ik op een gegeven moment wel bij de juiste was beland. Heel veel lieve groetjes jouw kant op!
Dank je wel :heart:.
Ja ik ken deze therapeut nog niet zo lang, de klik was er niet meteen maar we lijken elkaar steeds wat beter te gaan begrijpen dus ik hoop eigenlijk dat het nog gaat groeien.
Jufjoke schreef:
10-01-2018 21:16
Dit. Je kunt haar gerust bellen, maar hou het een beetje luchtig. Geef haar niet te veel inspraak.
Verder, en dat bedoel ik echt niet als een verwijt of aanval; hoe kan het dat het met zoveel mensen niet werkt? Dat je van zoveel mensen afstand hebt genomen? Probeer kritisch naar jouw eigen rol te kijken, samen met je psycholoog. Zelfkennis is buitengewoon nuttig.
Ja er ligt natuurlijk ook een deel bij mij. Dat ik zoveel pijn voel als ik me niet gesteund voel is iets waar ik mee aan de slag moet maar ik krijg die pijn niet zomaar weg. En doen alsof het niet belangrijk is is eigenlijk ook geen optie. Ik heb het op dit moment blijkbaar nodig om me gesteund te voelen. Ik denk dat als ik dit stukje heb opgelost ik ook beter met mensen op kan schieten die me niet steunen maar de realiteit nu even anders vrees ik. Al hoop ik wel dat ik ermee leer omgaan maar hoe doe je dat als het pijn doet? En zijn mensen die je niet steunen niet gewoon kennissen? Of vraag ik dan teveel van mensen?

De reden dat ik van zoveel mensen afstand heb genomen is omdat ik een tijdlang mezelf kwijt ben geweest door een trauma. Het was voor mij prima om mee te gaan met andermans wensen, zo hoefde ik niet bij mezelf stil te staan. Maar toen ik met het trauma aan de slag ging merkte ik dat ik eigenlijk andere dingen wilde dan vrienden en dat het scheefgegroeid was. Toen ik eenmaal besefte dat ik wel met anderen mee ging naar dingen die mij niet zo interesseerde en zij dat andersom niet richting mij deden, ging het pijn doen. Daarom heb ik van een deel vrienden afstand genomen. Het contact is niet helemaal verbroken hoor maar ik zie ze gewoon minder omdat ik niet meer mee wil naar dingen die ik niet leuk vind en zij niet mee willen naar dingen ik leuk vind.
Russianblue schreef:
10-01-2018 21:44
Ja er ligt natuurlijk ook een deel bij mij. Dat ik zoveel pijn voel als ik me niet gesteund voel is iets waar ik mee aan de slag moet maar ik krijg die pijn niet zomaar weg. En doen alsof het niet belangrijk is is eigenlijk ook geen optie. Ik heb het op dit moment blijkbaar nodig om me gesteund te voelen. Ik denk dat als ik dit stukje heb opgelost ik ook beter met mensen op kan schieten die me niet steunen maar de realiteit nu even anders vrees ik. Al hoop ik wel dat ik ermee leer omgaan maar hoe doe je dat als het pijn doet? En zijn mensen die je niet steunen niet gewoon kennissen? Of vraag ik dan teveel van mensen?
nee, je vraagt dan in principe niet teveel. In ieder geval niet van vrienden en familie. Heb je wel eens, bijvoorbeeld bij je moeder, geprobeerd om uit te leggen wat je van haar nodig hebt?
Trouwens, haar negativiteit hoeft je niet per definitie op te vatten als 'ze heeft geen vertrouwen in mij'.
Het zit in háár, en zegt dus niet noodzakelijk iets over jou. Maak het niet van jou, dan kun je het ook makkelijker van je af laten glijden.
Ja ik vertel haar wel ik heb nodig heb dat ze me steunt maar zij komt dan met de beren. Ik vermoed dat zij dit als zorgen ziet maar ik kan het op geen enkele manier vertalen naar zorg. Ze zegt bijvoorbeeld dat ik dan de kosten niet kan opbrengen voor opvang tijdens vakantie. Ten eerste kan ze niet op mijn bankrekening kijken en ten tweede wie zegt dat ik altijd met vakantie moet? Alsof je eraan doodgaat als je een keertje niet op vakantie kunt omdat je de opvang niet kunt betalen. Daarnaast genoeg kosteloze oplossingen te bedenken hoor trouwens maar goed ik wilde deze keer een keer niet de discussie aangaan.. Ik heb maar gewoon opgehangen, en ze snapt het echt niet. En het stomme is dat het juist zorg naar mezelf is om een kat te nemen ik meer rust in mijn leven krijg. Maar dat weet ze allemaal niet omdat ik geen zin heb om in de verdediging te moeten, pff. Lastig communiceren als het pijn doet en ik weet soms ook niet tot waar je grens trekt in hoeverre je nog aan het praten bent en wanneer je aan het verdedigen bent. Meestal voelt het als verdedigen en daarom komen we waarschijnlijk ook niet verder.

Maar ik denk dat je gelijk hebt hoor, dit is haar negativiteit.
anoniem_361791 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 19:53
10.50% gewijzigd
Vraag blijft waarom jij haar goedkeuring nodig hebt voor jouw keuzes. Ik snap wel dat jij dit graag zou willen, zo bedoel ik het niet.

Maar uiteindelijk komt het daar wel op neer; omdat zij de keuzes die jij maakt niet goedkeurt laat jij je in de verdediging duwen. Je kunt je misschien voorstellen hoe een gesprek kan verlopen als jij die goedkeuring minder belangrijk zou vinden?

Voorbeeld:
Jij: Ik ga een kat nemen, lijkt me fijn want dan kom in niet in een leeg huis.
Zij: Niet doen want bla bla bla
Jij: Oh jij ziet het anders? Ja dat kan
Zij: Ja want blablablabla
Jij: Ik snap wat je zegt, zeg.. vertel eens: hoe was het gisteren met tante Jantje? Jullie zouden toch naar de markt gaan? Was het leuk?

En die kat komt er want dat is jouw keuze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom ervaar jij pijn als zij een keuze van jou niet ziet zitten?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
10-01-2018 23:04
Vraag blijft waarom jij haar goedkeuring nodig hebt voor jouw keuzes. Ik snap wel dat jij dit graag zou willen, zo bedoel ik het niet.

Maar uiteindelijk komt het daar wel op neer; omdat zij de keuzes die jij maakt niet goedkeurt laat jij je in de verdediging duwen. Je kunt je misschien voorstellen hoe een gesprek kan verlopen als jij die goedkeuring minder belangrijk zou vinden?

Voorbeeld:
Jij: Ik ga een kat nemen, lijkt me fijn want dan kom in niet in een leeg huis.
Zij: Niet doen want bla bla bla
Jij: Oh jij ziet het anders? Ja dat kan
Zij: Ja want blablablabla
Jij: Ik snap wat je zegt, zeg.. vertel eens: hoe was het gisteren met tante Jantje? Jullie zouden toch naar de markt gaan? Was het leuk?

En die kat komt er want dat is jouw keuze.
Ja zo stel ik me de ideale reactie ook voor. Maar ik vind het ook een afstandelijk gesprek, alsof je vreemden bent en niet betrokken bij elkaars leven. Terwijl ik juist zoveel gedeeld heb met haar het afgelopen jaar. Ze weet van mijn ergste angsten en ineens moet je dan accepteren dat ze geen idee heeft wat voor mij belangrijk is en wat mij zou helpen.

En die kat komt er heus wel hoor :cat:, die keuze heb ik al gemaakt. Het gaat me om de relatie, die blijkbaar niet zo hecht en voedend is als ik had gehoopt.
Enn schreef:
10-01-2018 23:05
Waarom ervaar jij pijn als zij een keuze van jou niet ziet zitten?
De pijn komt omdat ik me niet gesteund voel, ik voel veel afstand hierdoor en eenzaam.
Kan jij het allemaal alleen? Misschien zoek ik teveel bij anderen hoor, maar we hebben toch ook mensen nodig die ons steunen?
Of is dat dan kinderlijk?

Ik denk wel dat ik meer pijn voel dan normaal, ik heb wel het een en ander gemist vroeger en ben op dit moment mijn eigen route nog aan het uitvogelen. Iets wat anderen van mijn leeftijd waarschijnlijk al tien jaar eerder hebben gedaan.
Wat is de reden dat je van zoveel mensen afstand hebt genomen? Heb een vermoeden dat je een ideaalbeeld hebt van wat familie en vriendschap hoort te zijn en dat je afstand neemt zodra dit niet matched met je idee. Ik zeg niet dat je het gedrag van je moeder niet kwetsend mag vinden, ik wil alleen zeggen dat je ook kan leren accepteren. Vooral als het om familie gaat, die kies je niet en daarom mag je blij zijn met fijne eigenschappen die zij wel hebben.
Om even op het voorbeeld van de kat verder te gaan. Ten eerste je hoeft natuurlijk geen goedkeuring van je moeder te krijgen. Maar als zij opnoemt van die kosten op vakantie, dan kun je haar toch zeggen wat jij hier nu ook zegt. Dat het geen probleem is want zus en zus en zo. Jij hebt er over nagedacht en weloverwogen een keuze gemaakt. Als je je keuze dan graag met je moeder wil delen (wat ik zelf niet zou doen bij een moeder met een negatieve houding tegenover alles) dan hoef je toch niet boos te worden en je aangevallen (?) te voelen over de keuzes die je maakt. Dan kan jij volgens mij best goed beargumenteren hoe jij die 'beren' op gaat lossen. En als je vindt dat zij niet de beren moet zien, maar je onvoorwaardelijk moet steunen, dan moet ik je helaas zeggen dat de wereld niet zo ideaal is als je zou hopen. Je kunt iemand niet veranderen, ook als je dat duidelijk uitlegt en heeeeel erg graag hoopt. Sommige mensen zijn eigenlijk niet zo leuk om mee om te gaan. En als je moeder zo is, zou ik zeggen, verbreek niet het contact maar leer de negatieve houding van je moeder vooral als probleem van je moeder te zien, en niet op jezelf te betrekken.
Ja ik weet het chocolol. Maar ik vind het wel moeilijk, het voelt alsof ik haar kwijtraak, dat ik haar los moet laten. Of in ieder de geval de relatie die ik met haar hoopte / dacht te hebben. Ik heb er de hele nacht wakker van gelegen. Ik ben er gewoon zo verdrietig van. Ineens moet ik afstand nemen en mijn beslissingen gaan mededelen in plaats van samen echt dingen te delen :|.
Er is een periode geweest waarin ze nog wel mee kon gaan in mijn enthousiasme maar dat is de laatste jaren een stuk minder geworden. En ik voel haar angst ook dat ze mij kwijtraakt en zich in bochten wringt om geen kritiek te leveren. Maar voor haar is dat blijkbaar niet natuurlijk en wordt dan boos op mij. Dat ze 'niets' meer tegen me kan zeggen. :(
Misschien helpt het om er anders tegenaan te kijken. Je kunt namelijk best op dezelfde voet verder als je dat graag zou willen. Dus geen afstand nemen en nog steeds dingen delen ipv mededelen. Maar ipv dat jij je aangevallen voelt, kun je ook nadenken over de 'beren' die ze noemt. Het voorbeeld van die kat vind ik hier moeilijk omdat jij zegt daar al 3 jaar over nagedacht te hebben, dus dan klinkt het meer als mededelen dan delen. Maar over dat etentje wat je geeft. Stel je stelt voor om iets leuks te organiseren en jij bent helemaal enthousiast en belt je moeder. Moeder zegt meteen, ja maar dat kost geld, die heeft een voedselallergie etc. Ipv dat je zelf van te voren hoeft na te denken over de negatieve dingen, kun je dat mooi je moeder laten doen. En ipv je te verdedigen, is het misschien een idee om samen tot een oplossing te komen. Bijv wat kan taste Els die geen gluten eet, dan wel hebben. En welke recepten passen daarbij. Misschien een idee om juist je moeder er bij te betrekken? Is misschien het proberen waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven