De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.

zondag 14 januari 2018 om 10:07
In plaats van excuses kun je beter eerst even 1 minuut nadenken voordat je iets typt. Dat voorkomt een hoop gedonder.

zondag 14 januari 2018 om 10:07
Ik heb wel gezien wat je eerst geschreven had hoor.fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:03Je praat / schrijft in ieder geval wel als dom GeenStijl volk.
Maar is dat nodig om meteen persoonlijk te worden?
Ik heb het toch niet over jou?
Ik vind het prima als jij mij dom geenstijl volk vindt hoor.
Ik slaap er geen nacht minder om.
zondag 14 januari 2018 om 10:09
Nogal hypocriet om in de ene posting te klagen dat je het gevoel hebt onterecht vergeleken te worden met dom voetbalvolk, om letterlijk 1 posting later zelf precies datzelfde te doen. Je kunt natuurlijk niet alle mensen die iets vinden van die foto op dezelfde hoop gooien als de mensen die winkels vernielen.Yggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 10:05Dikke rellen naar aanleiding hiervan in Z Afrika. 17 H en M winkels moesten noodgedwongen hun deuren sluiten. Alles is er vernield.
Nee dat staat lekker in verhouding ja. We hebben het hier over een niet heel handig gekozen foto van een KIND. H en M heeft zijn excuses gemaakt, de moeder zegt dat we allemaal niet zo moeilijk moeten doen maar nee: val gewoon de hele keten aan en sloop de totale inboedel. Gewoon doen joh! Lekker gerechtvaardigd.
Man man man wat een geestelijke armoe.
Am Yisrael Chai!
zondag 14 januari 2018 om 10:11
Ik heb niks aan mijn eigen tekst veranderd, ik heb alleen vet gemaakt waar ik op doelde.Yggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 10:07Ik heb wel gezien wat je eerst geschreven had hoor.
Maar is dat nodig om meteen persoonlijk te worden?
Ik heb het toch niet over jou?
Ik vind het prima als jij mij dom geenstijl volk vindt hoor.
Ik slaap er geen nacht minder om.
En jammer dat je het geen probleem vindt om als dom GeenStijl volk te praten. Door in al jouw postings in dit soort topics voor beledigende GeenStijl terminologie te kiezen kom je over als iemand die een racist is.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 10:12
.clueless17 schreef: ↑14-01-2018 10:06ik vind het allemaal heel bizar.mijn hemel.ik heb echt te doen met H&M,die hier financieel flink onder zal lijden,terwijl ze in mijn ogen in hun campagnes juist laten zien dat iedereen gelijk is.JUIST door ook een donker manneke in zo'n trui te hijsen en daar gewoon heerlijk nonchalant niet over na te denken.
DIT.
H&M wordt zo gedwongen als een nazi naar haar eigen folders te gaan kijken. Een joods kind in een varkenstrui? Kan niet.
Roodharig kind met iets van een strand erop (vuurtoren associatie)? Verboten. Voor je het weet gaan de winkels in Ierland in vuur en vlam.
Een zwart kind met een schip? Kom nou, zal wel een slavenschip zijn.
Wat een verdorven maatschappij krijgen we door de Soros gefinancierde racismeroepers. Bah.
Daarnaast; wie GeenStijl leest zoals ik, weet dat men daar allesbehalve racistisch zit. Ik blijf het onwerkelijk vinden dat de SJW-ers echt niet inzien dat ZIJ de racisten zijn die een zwart jongetje vertellen dat hij niks met een aap erop mag dragen, omdat hij er op lijkt.
anoniem_357224 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 10:17
14.27% gewijzigd

zondag 14 januari 2018 om 10:15
Gek, dat vind ik nou van jou ook!fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:11Ik heb niks aan mijn eigen tekst veranderd, ik heb alleen vet gemaakt waar ik op doelde.
En jammer dat je het geen probleem vindt om als dom GeenStijl volk te praten. Door in al jouw postings in dit soort topics voor beledigende GeenStijl terminologie te kiezen kom je over als iemand die een racist is.

zondag 14 januari 2018 om 10:20
Fv ik wil het echt begrijpen. Maar je vindt dat ik overkom als een racist he, terwijl ik overal zeg dat ik dat niet ben.
Ik zeg dat ik voor gelijkwaardigheid ben, dat ik begrip heb, dat ik mee-voel voor zover ik dat kan, dat ik het niet handig gekozen vind door H en M en dat ik snap dat er over gevallen wordt, dat ik altijd probeer rekening te houden met iedereen. Dat ik desnoods vraag in een gesprek hoe iemand benaderd of genoemd wil worden. Ik veroordeel zelden. En dat is niet om mijzelf een veer in de reet te steken ofzo. Maar als ik zeg dat ik weinig wederkerigheid in dit soort topics voel, dan meen ik dat oprecht. Ik hoor alleen maar: dom volk, racist, en jullie snappen er niks van. Dat is toch geen gesprek voeren?
Ik word dus met droge ogen vergeleken met dom voetbalvolk, met dom geenstijl volk. Snap ik er niks van. Ben ik een racist. Haat ik dus andere rassen dan die van mijzelf (waar zeg ik dat dan? Ik zeg juist dat ik enorm voorzichtig ben en op mijn hoede en niemand wil kwetsen en me enorm bewust ben van mijzelf en altijd probeer politiek correct te zijn en iedereen met evenveel respect te behandelen, no mather what je achtergrond of geaardheid is. Ik vind mijzelf enorm ruimhartig en onbevooroordeeld in het echte leven, hier uitgemaakt te worden voor racist vind ik echt heel erg. )
Ik zeg dat ik voor gelijkwaardigheid ben, dat ik begrip heb, dat ik mee-voel voor zover ik dat kan, dat ik het niet handig gekozen vind door H en M en dat ik snap dat er over gevallen wordt, dat ik altijd probeer rekening te houden met iedereen. Dat ik desnoods vraag in een gesprek hoe iemand benaderd of genoemd wil worden. Ik veroordeel zelden. En dat is niet om mijzelf een veer in de reet te steken ofzo. Maar als ik zeg dat ik weinig wederkerigheid in dit soort topics voel, dan meen ik dat oprecht. Ik hoor alleen maar: dom volk, racist, en jullie snappen er niks van. Dat is toch geen gesprek voeren?
Ik word dus met droge ogen vergeleken met dom voetbalvolk, met dom geenstijl volk. Snap ik er niks van. Ben ik een racist. Haat ik dus andere rassen dan die van mijzelf (waar zeg ik dat dan? Ik zeg juist dat ik enorm voorzichtig ben en op mijn hoede en niemand wil kwetsen en me enorm bewust ben van mijzelf en altijd probeer politiek correct te zijn en iedereen met evenveel respect te behandelen, no mather what je achtergrond of geaardheid is. Ik vind mijzelf enorm ruimhartig en onbevooroordeeld in het echte leven, hier uitgemaakt te worden voor racist vind ik echt heel erg. )
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 10:21
0.08% gewijzigd
zondag 14 januari 2018 om 10:20
Dan moet je me toch eens wijzen op waar ik dan precies beledigende racistische terminologie gebruik, want volgens mij spreek ik iedereen in keurig ABN aan.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 10:22
Het zijn de insinuaties en het is de toon die de muziek maakt. Bovendien heb je me letterlijk een racist genoemd dus ik weet niet hoor...fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:20Dan moet je me toch eens wijzen op waar ik dan precies beledigende racistische terminologie gebruik, want volgens mij spreek ik iedereen in keurig ABN aan.
Waar heb ik beledigende racistische terminologie gebezigd dan volgens jou?

zondag 14 januari 2018 om 10:23
fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:03Je praat / schrijft in ieder geval wel als dom GeenStijl volk.

zondag 14 januari 2018 om 10:23
Jij vindt toch dat een zwart kind geen trui aanmag met "coolest monkey of the jungle er op'? En blanke kindjes wel? En dat H&M rekening moet houden met de huidskleur van haar modellen?fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:20Dan moet je me toch eens wijzen op waar ik dan precies beledigende racistische terminologie gebruik, want volgens mij spreek ik iedereen in keurig ABN aan.
Dan ben je een racist.
zondag 14 januari 2018 om 10:24
Ik zeg dat je in ieder geval hier op het forum steeds GeenStijl terminologie gebruikt en ik heb juist om die reden mijn post aangepast en de bewuste terminologie vet gemaakt.Yggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 10:20Fv ik wil het echt begrijpen. Maar je vindt dat ik overkom als een racist he, terwijl ik overal zeg dat ik dat niet ben.
Ik zeg dat ik voor gelijkwaardigheid ben, dat ik begrijp heb, dat ik meevoel voor zover ik dat kan, dat ik het niet handig gekozen vind door H en M en dat ik snap dat er over gevallen wordt, dat ik altijd probeer rekening te houden met iedereen. Dat ik desnoods vraag in een gesprek hoe iemand benaderd of genoemd wil worden. Ik veroordeel zelden. En dat is niet om mijzelf een veer in de reet te steken ofzo. Maar als ik zeg dat ik weinig wederkerigheid in dit soort topics voel, dan meen ik dat oprecht. Ik hoor alleen maar: dom volk, racist, en jullie snappen er niks van. Dat is toch geen gesprek voeren?
"Ongepigmenteerden" en "andersgepigmenteerden" en meer van dat soort termen zijn door GeenStijl verzonnen met het doel te beledigen en te marginaliseren. Door dergelijke termen over te nemen en overal te pas en te onpas te gebruiken wek je de indruk ook graag iedereen met een kleur weg te zetten als dom, belachelijk en inferieur.
Juist daarom wijs ik je erop, dat als je praat zoals GeenStijl, mensen denken dat je ook denkt zoals GeenStijl.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 10:29
(waarom mag jij mij wel ergens op wijzen eigenlijk? Dat klinkt voor mij heel erg betweterig en dat vind ik naar)fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:24Ik zeg dat je in ieder geval hier op het forum steeds GeenStijl terminologie gebruikt en ik heb juist om die reden mijn post aangepast en de bewuste terminologie vet gemaakt.
"Ongepigmenteerden" en "andersgepigmenteerden" en meer van dat soort termen zijn door GeenStijl verzonnen met het doel te beledigen en te marginaliseren. Door dergelijke termen over te nemen en overal te pas en te onpas te gebruiken wek je de indruk ook graag iedereen met een kleur weg te zetten als dom, belachelijk en inferieur.
Juist daarom wijs ik je erop, dat als je praat zoals GeenStijl, mensen denken dat je ook denkt zoals GeenStijl.
Grappig genoeg lees ik echt NOOIT op geenstijl, ik zou niet eens weten wat ik daar moest lezen. De laatste keer dat ik daar via een link van hier terecht ben gekomen (en ook meteen de eerste keer) was toen....nou je weet wel.
Dus die terminologie heb ik waarschijnlijk elders opgepakt en dat is meteen wel wat ik bedoel. Want ik probeer in al mijn oprechtheid op deze manier het juiste te doen. Maar ik weet gewoon niet meer hoe ik iedereen moet noemen.
Jij vindt het geenstijl gelul. Ik vind het proberen om op mijn beste manier iets te omschrijven/uit te drukken.
Juist omdat ik een beetje spastisch word met deze termen begint het denk ik geenstijlerig te worden. Tenminste dat denk ik?
Maar geloof het of niet, ik wil JUIST niemand beledigen. In tegendeel. Ik heb een grafhekel aan racisme. Aan elke vorm van racisme.
En hoewel ik er soms onbedoeld perongeluk aan mee doe, ben ik me er wel zoveel mogelijk van bewust.
Dus dat jij mij nou een racist noemt vind ik echt heel erg laag onder de gordel. Want ik vind dat je er zelf ook wel wat van kunt.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 10:36
3.26% gewijzigd

zondag 14 januari 2018 om 10:33
Maar het is dan toch ook maar net wat je erin wilt lezen?fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:24Ik zeg dat je in ieder geval hier op het forum steeds GeenStijl terminologie gebruikt en ik heb juist om die reden mijn post aangepast en de bewuste terminologie vet gemaakt.
je kan ook vragen hoe ik iets bedoel of zeggen: joh dat andersgepigmenteerd dat valt niet zo lekker. Misschien is dit of dat een handigere term.
Prima. Dan weet ik dat. Maar door aan te nemen en in te vullen dat ik door het uit onmacht zo te beschrijven dat ik me inferieur voel en mensen met een kleur (is dat niet hetzelfde omdat je nu zegt dat er ook mensen zonder kleur zijn? zie je, je doet het op die manier dus nooit goed, snap je wat ik bedoel. Kleurloos is dat niet ongeveer hetzelfde als ongepigmenteerd alleen dan in andere bewoordingen?) en mensen die wel een kleur hebben dom en belachelijk te maken. Dat is echt totaal het tegenovergestelde wat ik doe. Maar je vult het wel zo in. Is dat niet waar het grootste deel van het probleem zich afspeelt? Dat je altijd maar negatief aangesproken voelen?
zondag 14 januari 2018 om 10:46
Nogmaals, dergelijke termen zijn door GeenStijl c.s. bedacht om te beledigen en te marginaliseren, dat kun je toch ook wel zien aan de denigrerende toon die in al dergelijke terminologieën besloten ligt?Yggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 10:33Maar het is dan toch ook maar net wat je erin wilt lezen?
je kan ook vragen hoe ik iets bedoel of zeggen: joh dat andersgepigmenteerd dat valt niet zo lekker. Misschien is dit of dat een handigere term.
Prima. Dan weet ik dat. Maar door aan te nemen en in te vullen dat ik door het uit onmacht zo te beschrijven dat ik me inferieur voel en mensen met een kleur (is dat niet hetzelfde omdat je nu zegt dat er ook mensen zonder kleur zijn? zie je, je doet het op die manier dus nooit goed, snap je wat ik bedoel. Kleurloos is dat niet ongeveer hetzelfde als ongepigmenteerd alleen dan in andere bewoordingen?) en mensen die wel een kleur hebben dom en belachelijk te maken. Dat is echt totaal het tegenovergestelde wat ik doe. Maar je vult het wel zo in. Is dat niet waar het grootste deel van het probleem zich afspeelt? Dat je altijd maar negatief aangesproken voelen?
Nogmaals, je moet zelf weten hoe en wat je zegt, ik reageerde slechts op jouw opmerking "[dat ik] vergeleken word met dom voetbalvolk" dat je in ieder geval praat/schrijft als dom GeenStijl volk en dat je dan dus kunt verwachten dat je daarmee vergeleken zult worden. Doe er verder mee wat je wil.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 10:48
Nogmaals: Ik lees nooit op geenstijl. Echt niet.fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:46Nogmaals, dergelijke termen zijn door GeenStijl c.s. bedacht om te beledigen en te marginaliseren, dat kun je toch ook wel zien aan de denigrerende toon die in al dergelijke terminologieën besloten ligt?
Nogmaals, je moet zelf weten hoe en wat je zegt, ik reageerde slechts op jouw opmerking "[dat ik] vergeleken word met dom voetbalvolk" dat je in ieder geval praat/schrijft als dom GeenStijl volk en dat je dan dus kunt verwachten dat je daarmee vergeleken zult worden. Doe er verder mee wat je wil.
En doe er zelf ook maar mee wat je wilt. Ik vind dit de weg vd minste weerstand kiezen. Wel een bommetje droppen maar niet inhoudelijk worden als jou iets wordt verweten. Beetje jammer dit.

zondag 14 januari 2018 om 11:00
ik ben toch al inhoudelijk geweest. Ik heb je al uitgelegd dat je eigenlijk in elk topic over racisme steeds post met vaak lange postings die vol staan met GeenStijl terminologie. Dergelijke terminologie is bedacht om zwarte mensen te ridiculiseren, marginaliseren, beledigen en inhoudelijk buitenspel te zetten. Ik wijs je er dus alleen op dat als je zulke woorden gebruikt, mensen zullen denken dat je een racist bent.Yggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 10:48Nogmaals: Ik lees nooit op geenstijl. Echt niet.
En doe er zelf ook maar mee wat je wilt. Ik vind dit de weg vd minste weerstand kiezen. Wel een bommetje droppen maar niet inhoudelijk worden als jou iets wordt verweten. Beetje jammer dit.
Ergo: als je niet wil dat mensen dat denken, dan is het verstandig om die woorden niet te gebruiken, maar gewoon neutrale woorden te gebruiken. Dus niet "andersgepigmenteerde", maar gewoon "zwarte mensen / donkere mensen / mensen met Afrikaanse roots / gekleurde mensen". Dan wek je in ieder geval in je taalgebruik niet de indruk dat je een GeenStijl racist bent.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 11:01
Nee je zegt dat IK racistisch overkom met mijn domme geenstijl gelul.fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 11:00ik ben toch al inhoudelijk geweest. Ik heb je al uitgelegd dat je eigenlijk in elk topic over racisme steeds post met vaak lange postings die vol staan met GeenStijl terminologie. Dergelijke terminologie is bedacht om zwarte mensen te ridiculiseren, marginaliseren, beledigen en inhoudelijk buitenspel te zetten. Ik wijs je er dus alleen op dat als je zulke woorden gebruikt, mensen zullen denken dat je een racist bent.
Ergo: als je niet wil dat mensen dat denken, dan is het verstandig om die woorden niet te gebruiken, maar gewoon neutrale woorden te gebruiken. Dus niet "andersgepigmenteerde", maar gewoon "zwarte mensen / donkere mensen / mensen met Afrikaanse roots / gekleurde mensen". Dan wek je in ieder geval in je taalgebruik niet de indruk dat je een GeenStijl racist bent.
Nuance verschilletje.

zondag 14 januari 2018 om 11:02
Wat grappig, dat je in dit topic exact bewijst wat ik in het andere topic aangaf. Maar toe maar, wij liggen denk ik te ver uit elkaar qua strategieen om ooit in het midden uit te komen. Prima, even goede vrienden. Vind het wel heel goed dat je staat voor wat je vindt, al ben ik het niet eens met hoe je dat doetfashionvictim schreef: ↑14-01-2018 10:03Je praat / schrijft in ieder geval wel als dom GeenStijl volk.

zondag 14 januari 2018 om 11:04
Dat zei ik niet, ik zei "je praat / schrijft in ieder geval als dom GeenStijl volk" en daarna verduidelijkte ik dat metYggdrasil- schreef: ↑14-01-2018 11:01Nee je zegt dat IK racistisch overkom met mijn domme geenstijl gelul.
Nuance verschilletje.
"En jammer dat je het geen probleem vindt om als dom GeenStijl volk te praten. Door in al jouw postings in dit soort topics voor beledigende GeenStijl terminologie te kiezen kom je over als iemand die een racist is."
Nogmaals: doe daarmee wat je wil.
Am Yisrael Chai!

zondag 14 januari 2018 om 11:07
Los daarvan had ik een poosje terug hier juist geleerd, misschien wel uit jouw mond maar dat weet ik niet meer, dat zwart niet de juiste benaming is voor een getint persoon. Want bruin, of getint is niet zwart. Welke mensen zijn er nou echt zwart behalve een aantal inwoners van centraal afrika zijn de meeste gekleurde mensen niet zwart.fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 11:00ik ben toch al inhoudelijk geweest. Ik heb je al uitgelegd dat je eigenlijk in elk topic over racisme steeds post met vaak lange postings die vol staan met GeenStijl terminologie. Dergelijke terminologie is bedacht om zwarte mensen te ridiculiseren, marginaliseren, beledigen en inhoudelijk buitenspel te zetten. Ik wijs je er dus alleen op dat als je zulke woorden gebruikt, mensen zullen denken dat je een racist bent.
Dus dat had ik onthouden en daarom heb ik getracht het woord zwart niet meer te bezigen, in angst om mensen ongewild te beledigen.
In eenzelfde soort topic las ik dat neger niet kon. Volgens mij was het ook jij die daar uitlegde waarom neger beledigend was en de lading niet dekte. Dus het woord neger bezigde ik daarna ook niet meer. Ik wil immers niemand beledigen. Iemand donker noemen is ook een constatering en hangt een waardeoordeel aan. Zeg gewoon die vrouw. Niet die donkere vrouw. Ook gelezen hier. Mensen met afrikaanse roots is ook niet lading dekkend want daarmee suggereer je dat een surinamer of andere gekleurde inwoner van deze aardkloot dus afrikaanse roots heeft. En dat weet je helemaal niet zeker. Misschien beledig je die persoon daar wel heel erg mee. En dat wil ik zogezegd niet. Gekleurde mensen werd op dit forum ook al beledigend gezien. Alsof mensen met een bruine huidskleur toverballen zijn.
Snap je dat het verwarrend is?
Ik weet gewoon oprecht niet meer waar ik goed aan doe. En ik wil uit de grond van mijn hart niemand beledigen. En toch....toch doe ik dat blijkbaar wel.
En ben ik een racist.

anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 11:10
0.04% gewijzigd

zondag 14 januari 2018 om 11:09
Oh ja?fashionvictim schreef: ↑14-01-2018 11:00ik ben toch al inhoudelijk geweest. Ik heb je al uitgelegd dat je eigenlijk in elk topic over racisme steeds post met vaak lange postings die vol staan met GeenStijl terminologie. Dergelijke terminologie is bedacht om zwarte mensen te ridiculiseren, marginaliseren, beledigen en inhoudelijk buitenspel te zetten. Ik wijs je er dus alleen op dat als je zulke woorden gebruikt, mensen zullen denken dat je een racist bent.
Wat fijn dat jij dat zo zeker weet.
#isdatwelzo?