Misbruik

14-01-2018 16:51 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen zonder egoistisch over te komen?! Mijn man is toen hij jong was zwaar misbruikt geweest. Wij zijn nu al 8jaar samen, en in het begin wist ik niks af van het misbruik. De laatste 2 jaar heeft hij het er erg moeilijk mee. Behalve ik weet niemand hiervan. Hij is heel vaak verdrietig en heeft soms zelfmoordgedachten. Voor mij begint dit ook zwaar te wegen en weet niet hoe ik hiemee moet omgaan. Hij wilt geen proffesionele hulp. Hij is heel erg macho en het enige dat hij zegt is dat hij zich vies voelt. Ik mag er ook nooit zelf over beginnen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Lady*Voldemort schreef:
14-01-2018 19:43
Geduld is een schone zaak, maar het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat een heel gezin lijdt onder de misplaatste stoerheid van één persoon, al is ie dan nog zo getraumatiseerd.
Lijkt mij ook niet.
mij ook niet, ik ben helemaal voor het steunen van je partner in goede en slechte tijden, maar niet ten koste van alles en zeker niet ten koste van je kinderen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je man durft zich niet kwetsbaar opstellen en wijst daarom elke vorm van hulp af, dat macho-gedoe is ook typisch wanneer iemand zich niet kwetsbaar durft te tonen. Ik zou duidelijk communiceren dat je geen goede relatie kan hebben zolang hij dit niet durft en dat jij hier ook onder lijdt. Je mag best wel eisen dat hij in therapie gaat.

En misplaatste stoerheid voor een posttraumatisch stress-syndroom :facepalm: :facepalm: :facepalm: :blabla:
Wie zegt er overigens dat therapie alles oplost?

Het is niet omdat hij in therapie zou gaan dat dat ook effectief helpt.
Sommige mensen raken er zelfs net nog dieper van in de put.
Ik ken iemand die gebruikt is door de pastoor vroeger en hij werd door zijn ouders niet geloofd. Een aantal jongens in zijn dorp zijn ook misbruikt en verschillende hebben zelfmoord gepleegd. Zó destructief is misbruik.
Zijn huwelijk met de vrouw van zijn leven is over. Hij houdt nog van die vrouw maar kon niet goed functioneren. Hij is in therapie geweest waardoor de zelfmoordneigingen over zijn en hij weer kan zien waar hij allemaal voor kan leven.
Ik raad jouw man echt aan om in therapie te gaan want dit is echt zware kost. Het kan hem zijn huwelijk met jou kosten en de rest van zijn leven.
Tornacense schreef:
14-01-2018 20:05
Wie zegt er overigens dat therapie alles oplost?

Het is niet omdat hij in therapie zou gaan dat dat ook effectief helpt.
Sommige mensen raken er zelfs net nog dieper van in de put.
Geen therapie zorgt sowieso niet voor verbetering blijkt :idee:
Moiren’ schreef:
14-01-2018 20:07
Geen therapie zorgt sowieso niet voor verbetering blijkt :idee:
Precies. Weet iemand dan een betere optie? Het is inderdaad niet gezegd dat de therapie zal aanslaan maar je moet toch wát en niets doen en zo doorgaan als nu gebeurt lijkt me de minste optie.
iones schreef:
14-01-2018 20:11
Precies. Weet iemand dan een betere optie? Het is inderdaad niet gezegd dat de therapie zal aanslaan maar je moet toch wát en niets doen en zo doorgaan als nu gebeurt lijkt me de minste optie.
Bij mij was de eerste run therapie idd niet succesvol de tweede redelijk en daarna op eigen kracht door met een lieve man thuis.
iones schreef:
14-01-2018 20:11
Online kun je ook hulp vinden, bijvoorbeeld op een lotgenoten forum.
DEATH schreef:
14-01-2018 20:18
Online kun je ook hulp vinden, bijvoorbeeld op een lotgenoten forum.
Zou er zo'n forum zijn dan?
Ik denk dat een lotgenotenforum zeker iets kan toevoegen maar dan zou je er lotgenoten moeten treffen die een manier hebben gevonden om er goed mee om te gaan. En niet allemaal lotgenoten die met z'n allen diep in de shit zitten en elkaar daarin voeden want dan kom je met z'n allen in een neerwaartse spiraal.
iones schreef:
14-01-2018 20:19
Ik denk dat een lotgenotenforum zeker iets kan toevoegen maar dan zou je er lotgenoten moeten treffen die een manier hebben gevonden om er goed mee om te gaan. En niet allemaal lotgenoten die met z'n allen diep in de shit zitten en elkaar daarin voeden want dan kom je met z'n allen in een neerwaartse spiraal.
Dit is wel het risico.
iones schreef:
14-01-2018 20:19
Ja die zijn er.
DEATH schreef:
14-01-2018 20:21
Ja die zijn er.
Geef dan eens een link zodat de to zelf eens een kijkje daar kan nemen. Misschien krijgt ze daar goede tips.
iones schreef:
14-01-2018 20:25
Geef dan eens een link zodat de to zelf eens een kijkje daar kan nemen. Misschien krijgt ze daar goede tips.
Die kan TO beter halen bij professionals. En als haar man behoefte heeft aan zo’n forum kan hij via Google heel wat vinden.
Moiren’ schreef:
14-01-2018 20:27
Die kan TO beter halen bij professionals. En als haar man behoefte heeft aan zo’n forum kan hij via Google heel wat vinden.
Dit.
Bloody_Mary schreef:
14-01-2018 20:02

En misplaatste stoerheid voor een posttraumatisch stress-syndroom :facepalm: :facepalm: :facepalm: :blabla:
Knap dat jij de diagnose zo even kunt stellen, uit de tweede hand op een forum.

En die misplaatste stoerheid ging natuurlijk niet over die (eventuele) PTSS, maar over de weigering hulp te zoeken. Voor de rest ben ik het trouwens helemaal met je eens. Het is echt heel erg wat er met die man is gebeurd maar dat betekent nog niet dat hij zijn hele gezin maar mee moet sleuren in zijn ellende.
Moiren’ schreef:
14-01-2018 20:27
Maar misschien weten ze op dat forum juist goede therapeuten die ervaren zijn op dat gebied.
Misbruik is hele zware kost. daar kun je alle hulp bij gebruiken die je kunt krijgen.
iones schreef:
14-01-2018 20:36
Maar misschien weten ze op dat forum juist goede therapeuten die ervaren zijn op dat gebied.
Misbruik is hele zware kost. daar kun je alle hulp bij gebruiken die je kunt krijgen.
Google
Het is de vraag of je van hem kunt eisen dat hij in therapie gaat. Je kunt wel van hem eisen dat hij zich in ieder geval eens orienteert op mogelijke therapieen/therapeuten. Voor jou, voor zijn kinderen, en voor zichzelf. Wellicht heeft hij een bepaald beeld van zo'n therapie dat niet blijkt te kloppen.

Zou het helpen als je hem 'succesverhalen' laat lezen van mensen die een dergelijk verleden een plekje hebben kunnen geven, en hoe ze dat dan gedaan hebben? Zou hem dat inspireren?

En bij zelfmoordgedachten is het inlichten van de huisarts geen slecht idee.
Je kunt in ieder geval niet niks blijven doen.
EMDR

Dit zou ik je man aanraden. Bijzonder effectief en zonder erover te hoeven praten.
Heftig verhaal!
Ik weet zelf helaas hoe moeilijk het is om de stap naar hulpverlening te zetten.
Niemans wist van mijn misbruik af, tot ik een aantal jaar daarna in een rolstoel kwam. Lichamelijk was er niks aan de hand. Het was mijn lichaam die heel bruut liet weten dat het genoeg was geweest.
Gesprekken met een therapeut leverden weinig op. Ook omdat het praten voor mij veel te moeilijk was. Uiteindelijk heeft de EMDR mij erg goed geholpen. Samen met een hele lieve man die engelengeduld heeft. Maar juist ook heel duidelijk kan zijn en me de goeie kant weer op kan sturen als ik een dag heb waarop ik het nog steeds wel eens moeilijk heb met Mn verleden. Want Ookal is het inmiddels 5 jaar geleden dat ik de therapie goed heb afgelsoten, er zijn dagen...

Ik denk niet dat iemand dwingen tot therapie echt zinvol is. Werkt eerder averechts denk ik.

Wat de zelfmoordgedachte betreft zou ik toch de huisarts informeren.
Heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven